Τρίτη, 25 Οκτωβρίου 2016

Ο ΚΕΦΑΛΛΗΝ ΟΜΗΡΟΣ



Σχόλιο αλιευμένο στο διαδίκτυο περί καταγωγής του Ομήρου.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΦΙΛΗ ΣΤΕΛΑ ΜΙΧΑΛΑΤΟΥ
KΕΦΑΛΛΗΝ ΟΜΗΡΟΣ
Ο ΚΕΦΑΛΛΗΝ ΟΜΗΡΟΣ
«Ούτος Ο Ποιητής την Ελλάδα πεπαιδευκεν» ( Πλάτων)

Όλες οι έρευνες, μελέτες, θεωρίες και παντός είδους αναλύσεις των υπό του Ομήρου, περιγραφών στα κείμενα των δυο επών, ΣΥΓΚΛΙΝΟΥΝ προς το συμπέρασμα ότι ο ποιητής είναι γέννημα και θρέμμα της Κεφαλληνίας (Ομηρικής Ιθάκης). Εγγονός του Οδυσσέα ο οποίος Προσφωνείται δε υπό του Ομήρου ως «Άναξ Κεφαλλήνων» και στις στρατιωτικές παρατάξεις, εν μέσω των μεγάθυμων Κεφαλληνων» «..Αυταρ Οδυσσεύς ήγε Κεφαλληνας Μεγαθυμους…»
Κατά τον Ηρόδοτο δεν εγεννηθη τυφλός, «Η μητηρ τίκτει τον Όμηρο ου τυφλόν αλλά δεδορκοτα».Ο δε Πρόκλος δηλώνει ότι: «Τοσαύτα γαρ κατείδε άνθρωπος όσα ουδείς πωποτε». Άλλοι πάλι ιστορικοί τον χαρακτηρίζουν ότι τα μάτια του ήσαν καλά Και ότι ίδιος είχε μεγάλη οξυδέρκεια. Παραστατικές και με μεγάλη ακρίβεια οι παρομοιώσεις του μεγάλου Ομήρου, όπως: «Οι μνηστήρες κείτονταν νεκροί στην αυλή, όπως τα ψάρια στο δίχτυ του ψαρά..»

Εγεννηθη στην «ΙΘΑΚΗ», και Μάλιστα κατά τον Πλούταρχο προ της καθόδου των Ηρακλειδών (αυτό είναι που πολλοί ονομάζουν κάθοδο των Δωριέων. Η Κάθοδος των Ηρακλειδών έλαβε χώρα το 1200-1300 Π.Χ επι Τισαμενου, υιού του Ορέστου και εγγονού του Αγαμέμνονος. Χρονολογικά, έχει την ηλικία του υιού του Τηλέμαχου. Ο αυτοκράτωρ Αδριανός, όταν ερώτησε την Πυθία περί Ομήρου, έλαβε την απάντηση: «Αγνωστον μ΄ερεαι γενεήν και πατρίδα Αμβροσίου σειρήνος. Εδος δ΄Ιθακησιος εστίν, ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ ΔΕ ΠΑΤΗΡ ΚΑΙ ΝΕΣΤΟΡΕΗ ΕΠΙΚΑΣΤΗ ΜΗΤΗΡ, η μιν έτικτε βροτών πολύ πανσόφων άνδρα»Υπάρχει λοιπόν σύγκλισης απόψεων ότι Ο Όμηρος ήταν γιος του Τηλέμαχου και της όμορφης Επικάστης, κόρης του Νέστορος, την οποία ερωτεύθει ο Τηλέμαχος, όταν πήγε στην Πύλο να ρωτήσει για τον Πατέρα του. Επί Τηλεμάχου σήμανε και το τέλος της Δυναστείας των Λαερτιδών. Οι Δωριείς κατέλαβαν το νησί και κατέλυσαν το άλλοτε πανίσχυρο κράτος του Οδυσσέα. Οι «Μεγάθυμοι Κεφαλληνες» «γύρισαν την πλάτη» τους στον Τηλέμαχο, λόγω της μνηστηροκτονοιας. Ο πατέρας του Οδυσσέας κατηγορηθη ότι: «..ωλεσε μεν νηας γλαφυράς, από δ΄ωλεσε λαούς, τους ΄δ ελθών έκτεινε Κεφαλλήνων οχ΄ αρίστους». (οδ.Ω. 428-429)». Σε τρυφερή ηλικία μαθαίνει από τον παππού του τον Οδυσσέα τις περιπέτειες και «τα πάθη του» που είχαν σχέση με τον Τρωικό πόλεμο, μέχρι και την επιστροφή του στην πολυπόθητη Ιθάκη και την μνηστηροκτονία. Γνωρίζει καλά τα τοπωνύμια της «Χθαμαλής Πενυπερτατης Ιθάκης» που δεν είναι άλλη από την Χερσόνησο της Παλλικής. Περπάτησε ο ίδιος «τα μονοπάτια τα΄ανοιχτα», και τραγούδησε «τα βολικά λιμάνια» τα «κρεμαστά τα βράχια και τα΄ανθισμένα δένδρα» της αγαπημένης πατρίδος. Αυτή την αγάπη και άσβεστο τον πόθο για «το νόστιμο ημαρ» νοιώθουν διαχρονικά όλοι οι ξενιτεμένοι Κεφαλλονίτες σκορπισμένοι στα πέρατα του κόσμου.
Ο Τηλέμαχος ίσως έπεσε μαχόμενος πλησίον του Πόρου, όπου ο τάφος, πολύ πιθανό, ο δικός του και των συντρόφων που έπεσαν μαχόμενοι .Κατά άλλες θεωρίες έφυγε για την κάτω Ιταλία μαζί με την μητέρα του Πηνελόπη, όπου εκείνος μεν ενηφευθη την Κίρκη η την κόρη της Κασσιφονη και γέννησε τον Ιταλο, ενώ η Πηνελόπη ενηφευθη τον προγονό της ΤΗΛΕΓΟΝΟ! Και γέννησε τον Λατίνο ο όποιος έκτισε την Τουσκουλον. Η Κασσιφονη αργότερα σκότωσε τον Τηλέμαχο. Ο δε Όμηρος με τον Εύμαιο κατάφερε να επιζήσει (Αλλά ετυφλώθη ) και είτε πήγε στον παππού του στην Πύλο(στους απογόνους ίσως του Νέστορα, π. χ στο θείο του τον Παυσανία και αργότερο μαζί του μετανάστευσε στην Ιωνία και της Μικράς Ασίας, η μετανάστευσε μαζί με τον Εύμαιο στην Μ.Ασία όπου ευρίσκετο ήδη η οικογένεια του Νέστορα. Ξεριζωμένος στην Ιωνία θρηνεί την μακρινή πατρίδα του και γράφει κλαίγοντας μόνος με την αποκλειστική συντρόφια του γέρου χοιροβοσκού του παππού του, τον Εύμαιο; Είναι πολύ μυστήριο το επαναλαμβανόμενο «Τον δ’ απαμειβομενος προσεφης Εύμαιε» ενώ « Τηλέμαχος αντιον ηυδα....(...Ο Τηλέμαχος αντιμίλησε).. η Η Πηνελόπη είπε στον ΕΥΜΑΙΟ (ρ.575).... «και εσύ ΕΥΜΑΙΕ απήντησες»( την δ’ απαμειβομενος προσεφης Εύμαιε).Το συμπέρασμα είναι ότι ο πιστός ΕΥΜΑΙΟΣ βρίσκεται δίπλα στον ποιητή την ώρα εκείνη που ο ίδιος γράφει. Με ΜΕΓΑΛΗ ΜΕΡΟΛΗΨΙΑ υπέρ του Οδυσσέα, αποφεύγει να γράψει για τα σοβαρά λάθη του (υπεύθυνος δια την παραπομπή του Παλαμήδη, ως προδότη) ενώ αφήνει να εννοηθεί ότι χωρίς τον Οδυσσέα θα εχανετο ο πόλεμος κατά της Τροίας Το άλλο πρόσωπο που εκθειάζει είναι ο «άλλος Παππούς» ο Νέστορας.
Η Παλλικη της Κεφαλονιάς βρίθει από συλημένους και ασύλητους τάφους Μινυακης η Μυκηναϊκής τεχνοτροπίας. Στερείται όμως της όρεξης των αρχαιολόγων, για ανασκαφές, από της εποχής του μεγάλου Μαρινάτου.
ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΜΕ ΔΙΚΕς ΜΟΥ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙς:

Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ Η ΙΘΑΚΗ ΚΑΙ Η

 ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ

Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ Η ΙΘΑΚΗ ΚΑΙ Η ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥΟ ΟΔΥΣΣΕΑΣ Η ΙΘΑΚΗ ΚΑΙ Η ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ
…για την Ιθάκη, έδρα του Οδυσσέα.
....Οι Φαίακες, πετώντας πάνω στα κύματα σαν τον Ερμή, οδήγησαν το γρήγορο πλοίο τους στου Φόρκυ το λιμάνι, στο δήμο της Ιθάκης. Εκεί, στην άκρη του λιμανιού, υπήρχε μια ελιά, σύμβολο της Αθηνάς, και κοντά της το σπήλαιο Μελίσσανη των νυμφών, που ονομάζονται Νηιάδες ή Ναϊάδες.[1] Στον ίδιο δήμο της Ιθάκης βρίσκεται το άστυ, που ονομάζεται κι αυτό Ιθάκη, καθώς και το παλάτι του Οδυσσέα. Κοντά στο άστυ, το λιμάνι Ρείθρο, κάτω από το δασωμένο Νήιο,[2] άρα και το Ρείθρο ανήκει στο δήμο της Ιθάκης. Το Νήιο και ο Νήριτος είναι τα δυο βουνά που αναφέρονται στο δήμο της Ιθάκης. Αν πράγματι το Νήιο, όπως πιστεύουμε, πήρε την ονομασία του από το σπήλαιο των Νηιάδων μελισσών, είναι δηλαδή το βουνό των μελισσών, τότε είναι λογικό το λιμάνι του Φόρκυ, που βρίσκεται κοντά στο σπήλαιο, να τ’ ονόμαζαν Ρείθρο. Και τούτο επειδή: οι Νηιάδες νύμφες μέλισσες, που φτιάχνουν από το μέλι αμβροσία και νέκταρ (όπως οι Δικταίαι Μελίαι) και έχουν δύναμη μαντική, κατοικούσαν στο σπήλαιο - κυψέλη - ομφαλό Μελίσσανη, που βρισκόταν στο λιμάνι του άλιου γέροντα Φόρκυ, ο οποίος λέει πάντα την αλήθεια, όπως το μαντείο. Ρείω - ρέω και θρω - θρους - θρόος είναι σημείο που ρέουν φωνές, δηλαδή το λιμάνι - μήτρα, στο οποίο υπάρχει ομφαλός - μαντείο - κυψέλη, το σπήλαιο των μελισσών, που σαν τον Φόρκυ γνωρίζουν την αλήθεια. Δεν είναι τυχαίο ότι οι Φαίακες – «φύλακες» των ανθρώπων - έφεραν τον Οδυσσέα στο λιμάνι του Φόρκυ, το Ρείθρο. Τον οδήγησαν στο ιερό μαντείο, που βρισκόταν στο λιμάνι Ρείθρο. Σ’ αυτές θυσία πρόσφερε ο Οδυσσεύς μετά το φόνο των μνηστήρων.


27 Οκτ 2015
ΑΡΑΓΕ ΓΙΑΤΙ Ο ΟΜΗΡΟΣ ΔΕΝ ΕΓΡΑΨΕ ΜΙΑ ΑΓΑΜΝΕΝΙΑΔΑ, ή ΑΧΙΛΙΑΔΑ, ,ή ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΜΙΑ ΜΕΝΕΛΕΑΔΑ? POROSNEWS: TO BBC,, ΜΑΛΛΟΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΙΣΤΟΡΙΑ. POROSNEWS.BLOGSPOT.COM|ΑΠΟ E- ...
19 Οκτ 2015
... και κάθε παγκόσμιας λογικής. Αυτό επιβεβαίωνε και το μαντείο αιώνες αργότερα, και συνεπώς, όπως διατείνεται και η Άννα Τζιροπούλου, το πλήρες όνομα του Ομήρου θα έπρεπε να είναι "Όμηρος Τηλεμάχου Οδυσσείδης".


04 Νοε 2013
Μια σημαντική νέα προσθήκη της Βρετανικής Βιβλιοθήκης Ψηφιοποιημένα Χειρόγραφα site είναι το Townley Όμηρος ( Burney MS 86 ), το όνομά του από έναν από τους πρώην ιδιοκτήτες του, Charles Townley (1737-1805).
29 Μαρ 2015
Οι λέξεις της Γραμμικής Β΄ είναι κοινές και στα Ομηρικά έπη, το περιεχόμενο των πινακίδων επιβεβαιώνει όσα αναφέρει ο Όμηρος για τη ζωή και τα ήθη των Αχαιών, και καταρρίπτει τις θεωρίες που θέλουν τον Όμηρο ανιστόρητο ...
13 Οκτ 2014
ακμή και δόξα με τον Νηλέα που ο Όμηρος την αποκαλεί πόλη του Νηλέως. Ο Νέστωρ, γιός του Νηλέα βασίλεψε τον 13ο αι. π.Χ. επί τρεις γενιές. Σύμφωνα με τον Παυσανία, η ομηρική Πύλος ήταν στο ύψωμα Εγκλιανός,.
31 Αυγ 2015
Η αποσπασματικότητα των πληροφοριών που δίδει ο Όμηρος οι οποίες είναι διασπαρμένες και στα δύο έπη, σε συνδυασμό με το ομοιογενές γεωγραφικό περιβάλλον των Ιονίων νήσων δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την ...
20 Ιαν 2014
Η πρώτη επίσημη εμφάνιση του λαού των Τρώων, γίνεται στην ελληνική γραμματεία, στον Όμηρο, ο οποίος εισάγει για πρώτη φορά την συγκεκριμένη ονομασία για τον λαό που κατοικεί την πόλη της Τροίας και κάποια γειτονική ...
06 Οκτ 2015
Η γνώση των εννοιών των λέξεων θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε ότι μιλάμε τη γλώσσα της ομηρικής ποίησης, μια γλώσσα που δεν ανακάλυψε ο Όμηρος αλλά προϋπήρχε πολλές χιλιετηρίδες πριν από αυτόν. Φίλοι μου ...
11 Μαρ 2014
Στο Πάριο Χρονικό", αναφέρεται ότι: Άλωση Τροίας το 945 π.Δ. και Ομηρος το 943 π.Δ. Σύγχρονος λοιπόν της αλώσεως της Τροίας ο Όμηρος και με την "Οδύσσεια" του, να καταγράφει τα γεγονότα ώς Ιστορικός Χρονογράφος ...
20 Οκτ 2015
Πολλοί υποστηρίζουν ότι βασίζεται σε προγενέστερο ποίημα της μυκηναϊκής εποχής που ο Όμηρος χρησιμοποίησε αυτούσιο ενσωματώνοντάς το στο έπος. Άλλοι υποστηρίζουν ότι ο Όμηρος περιγράφει στον κατάλογο τις ...
29 Σεπ 2015
Πολλοί υποστηρίζουν ότι βασίζεται σε προγενέστερο ποίημα της μυκηναϊκής εποχής που ο Όμηρος χρησιμοποίησε αυτούσιο ενσωματώνοντάς το στο έπος. Άλλοι υποστηρίζουν ότι ο Όμηρος περιγράφει στον κατάλογο τις ...


04 Ιαν 2013
Ρωτήσανε και τον Όμηρο. Ο γλυκός αοιδός με τη λευκή κεφαλή και τα άδεια μάτια, που κάποια ερμηνεία θέλει να επιμένει πως έχασε το φως του γιατί δεν άντεξε το πολύ κακό που αντίκρυσε στον κόσμο, τους άκουσε μειλίχια.
10 Μαρ 2014
Τα έπη του Ομήρου το πιο πιθανόν είναι ότι ήταν δημοτικά τραγούδια της τότε εποχής τα οποία συμμάζεψε ο Όμηρος, ή αυτό που ονομάζουμε «Όμηρο» και έφτιαξε τα «άπαντα» της τότε δημώδους ποίησης. Ίσως της πιο ...
10 Μαρ 2014
Εάν ο Όμηρος έζησε μεταξύ 9ου- 8ου αιώνα, πώς και δεν αναφέρει ούτε μία λέξη για το τεράστιο αυτό γεωλογικό γεγονός, που συνέβη στον ελλαδικό χώρο και που διέλυσε την Μινωϊκή Κρήτη; Πώς και τόσο λεπτομερής στις ...
ΚΑΙ  ΜΕ  ΠΗΓΗ  ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ
Πάπυρος του Ομήρου του Μπανκς είναι χειρόγραφο αντίγραφο μέρους της Ιλιάδας του Ομήρου που ως αρχαίο χαρακτηριστικό δείγμα ελληνικής φιλολογικής γραφής των βιβλίων έχει παλαιογραφική σημασία. Φέρει το όνομα του πρώην κατόχου του, αρχαιολόγου Γουίλιαμ Μπανκς, ο οποίος τον αγόρασε το 1821. Φιλοξενείται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο με τον αριθμό καταγραφής Pap. CXIV.
Η Ιλιάς αποτελείται από 15.693 στίχους και αναφέρεται στις τελευταίες πενήντα μία (51), αποφασιστικής σημασίας ημέρες του πολέμου της Τροίας, ο οποίος συνολικά διήρκεσε, σύμφωνα με το μύθο, 10 χρόνια. Η Οδύσσεια αποτελείται από περίπου 12.110 στίχους και περιγράφει τον δεκαετή αγώνα του Οδυσσέα για τον νόστο (επιστροφή στην πατρίδα του Ιθάκη μετά την κατάληψη της Τροίας).

Διαθέτουμε επτά βίους του Ομήρου που προέρχονται από την αρχαιότητα. Η καταγωγή του φαίνεται πως ήταν από την Ιωνία και θρυλείται ότι επτά πόλεις ερίζουν για την καταγωγή του, με επικρατέστερες τη Σμύρνη και τη Χίο. Ως γονείς του αναφέρονται ο Μαίωνκαι η Κριθηίδα και λέγεται ότι το πραγματικό του όνομα ήταν Μελησιγένης, επειδή γεννήθηκε κοντά στον ποταμό Μέλητα της Σμύρνης και ότι πήρε αργότερα το όνομα «Όμηρος», είτε επειδή ήταν τυφλός, είτε επειδή ήταν όμηρος των Κολοφωνίων στον πόλεμο με τη Σμύρνη. Σύμφωνα με τους βίους του, περιόδευσε απαγγέλλοντας τα έργα του στις ελληνικές πόλεις, απέκτησε μεγάλη φήμη, αλλά σε ένα διαγωνισμό με τον Ησίοδο στη Χαλκίδα δεν πήρε βραβείο, επειδή προτιμήθηκε ο Ησίοδος ως ποιητής που εξυμνούσε την ειρήνη. Ως τόπος θανάτου του παραδίδεται η Ίος.[1]
Εκτός από την Ιλιάδα και την Οδύσσεια, στην αρχαιότητα αποδόθηκαν στον Όμηρο και άλλα έπη του τρωικού κύκλου, αρκετοί θρησκευτικοί ύμνοι, η επική παρωδίαΒατραχομυομαχία και μια κωμική διήγηση για έναν χαζό ήρωα, τον Μαργίτη.[2] Στον Όμηρο αποδίδονται και δύο προφανώς ψευδεπίγραφα επιγράμματα της Παλατινής Ανθολογίας(VII 153 και XIV 147).
Η σύγχρονη έρευνα, και ειδικότερα όσοι δέχονται ότι ο Όμηρος μπορεί να θεωρηθεί πραγματικό πρόσωπο, τοποθετεί τη ζωή του στον 8ο αι. π.Χ. και θεωρεί πιθανό ότι ήταν Ίωνας αοιδός, συνεχιστής μιας μακραίωνης παράδοσης προφορικών ηρωικών αφηγήσεων, που συνέθεσε την Ιλιάδα γύρω στο 750 π.Χ. και την Οδύσσεια (αν όντως συνέθεσε και τα δύο έργα) γύρω στα 710 π.Χ.[3]

Η παρουσία κάποιων αντιφάσεων, λογικών κενών ή χασμάτων στο κείμενο της Ιλιάδας και της Οδύσσειας οδήγησε στην υπόθεση ότι τα σωζόμενα κείμενα δεν είναι ενιαίες ποιητικές συλλήψεις αλλά συνένωση περισσοτέρων έργων. Οι υποστηρικτές αυτής της θεωρίας ονομάστηκαν «αναλυτικοί» και οι απόψεις του μπορούν να διαιρεθούν σε επιμέρους τάσεις. Για την Ιλιάδα, μία από τις αναλυτικές θεωρίες ήταν η θεωρία της επέκτασης, που υποστηρίχθηκε κυρίως από τον Gottfried Hermann (1772-1848): σύμφωνα με αυτή, υπήρχε ένα παλαιό κείμενο, μια αρχική Ιλιάδα, που σταδιακά επεκτάθηκε και πήρε τη σημερινή μορφή. Η θεωρία των ασμάτων, που αναπτύχθηκε από τον Karl Lachmann, θεωρούσε την Ιλιάδα συνένωση μικρότερων επικών ασμάτων (ο Lachmann εντόπιζε περίπου δεκαέξι άσματα). Συγγενική ήταν η θεωρία της συγκόλλησης, με βασικό εκπρόσωπο τον A. Kirchhoff, κατά τον οποίο η Ιλιάδαδημιουργήθηκε από συνένωση μικρότερων επών.[4] Ο ίδιος επιχείρησε ανάλογη ανάλυση και για την Οδύσσεια, για την οποία διατυπώθηκε και μια άλλη άποψη, η θεωρία του διασκευαστή, δηλαδή η άποψη ότι υπήρχε μια αρχική Οδύσσεια που επεκτάθηκε στη συνέχεια με προσθήκες ενός διασκευαστή που υστερούσε σε ποιητική αξία από τον ποιητή του αρχικού έργου.

3 σχόλια :

  1. Έ τώρα Poros με εφκείο το άρθρο ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ τση Φωτεινούλας μπορεί να σε βολεύει αλλά μας γυρίζεις στη Πρώτη Δημοτικού.
    Μη κουραζόμαστε τσάμπα, είναι πολύ μικρή ακόμα, όταν μεγαλώσει λίγο μπορεί κάτι να σχολιάσουμε…
    Χουά χα χα χα χα χα χα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. «το πλήρες όνομα του Ομήρου θα έπρεπε να είναι "Όμηρος Τηλεμάχου Οδυσσείδης".».
    Αυτή η θεωρία έχει κάποια βάση.
    Άμα σου έλεε ένας ότι έκαμε δέκα χρόνια από το Ταίναρο να φτάσει στη Θιακοκεφαλονιά τί θα απαντούσες?
    -Προφανώς θα ήτανε Πόντιος
    -Επίθετο δηλαδή με κατάληξη – ίδης!
    Κάκακακακακακακακακακα.
    Καληνύχτα και όνειρα γλυκά. Πάω να μπατάρω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εγκυκλοπαίδεια έβαλα πλάκα πλάκα.το ιδης στους πόντιους μπήκε μετά,ισως πόντιοι,ποντιοι ακολούθησαν τα επώνυμα τα αρχαίων,και τελικά εμείς που το παίζουμε ξύπνιοι τα έχουμε κάμει ταχαρμα.Ε μένα πάντως στο μυαλουδακι μου μου έχει κολλήσει ότι όλα παικτηκαν εδώ γύρω.Ισως. Φταίει του ότι με βολευει κιόλας,αλλα δεν ξέρω αν θα είμαι τυχερός να προλσβω να μάθω κατά πόσο είχα δικιο

    ΑπάντησηΔιαγραφή