Σήμα Facebook

ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΙΑΦΗΣ | κινητο 6907471738


ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΠΟΡΟ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ

ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΠΟΡΟ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ
Συνεχή Ροή Ειδήσεων από το νησί

Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2017

Οι αθέατες πλευρές, στον διάλογο,για την Ομηρική Ιθάκη.

Μιά εκκρεμότητα με την Ιστορία.


περιμενουμε σχολιασμους σας: Ε Δ Ω


Εδώ και δεκαετίες,μεταξύ Κεφαλλονιάς και Ιθάκης,έχει ανοίξει ένας ενδιαφέρον διάλογος, σε σχέση με τον γεωγραφικό προσδιορισμό,της Ιστορικής Ιθάκης,της Οδύσσειας του Ομήρου,διάλογος που επανέρχεται συχνά στο ίδιο σημείο, χωρίς κατάληξη, καθώς κάποια δεδομένα επιμένουν να την τοποθετούν έξω ,από την σημερινή Ιθάκη.

Φίλοι των νησιών , με γνώση του θέματος,εκτιμούν,πως οι βαθύτεροι λόγοι για την Ιστορική αυτή εκκρεμότητα,είναι ουσιαστικά δύο.

Ο 1ος) αφορά,το συναισθηματικό μέρος των κατοίκων των δύο νησιών ,που τρέφουν μεγάλη αγάπη για τον πολυμήχανο Οδυσσέα και την Οδύσσεια του Ομήρου, με την προσφορά του στην Ελληνική Ιστορία που συγκινεί,όπου διεκδικούν,ο καθένας για το νησί του,τον γεωγραφικό προσδιορισμό της Ιστορικής Ιθάκης και ο 2ος) έχει να κάνει, με το Τουριστικό ενδιαφέρον που ευλόγως δημιουργείται,από τον προσδιορισμό της, σε ένα από τα δύο,αυτά τα νησιά. Ανεξάρτητα από το εάν έτσι έχουν τα πράγματα,το θέμα είναι, πως ο προσδιορισμός αυτός παραμένει σε εκκρεμότητα , που άθελά του δημιουργεί ζητήματα,που ξεπερνούν τον τοπικό χαρακτήρα τους .Ποιά είναι αυτά;

Εάν ανατρέξουμε στην πολυσχιδή και πολυδαίδαλη Ελληνική Ιστορία,που συμβαίνει να είναι και Παγκόσμια και θελήσουμε να αναδείξουμε μία, από τις πολλές και μεγάλες προσωπικότητες που συνέβαλλαν στην διαμόρφωσή της,θα καταλήξουμε πως ,μία απ αυτές, είναι ο Όμηρος.Αποτελεί την πλέον δυναμική Ιστορική προσωπικότητα Παγκόσμια, που με τα έπη του ,την Ιλιάδα και την Οδύσσεια ανέδειξε την ποίηση του,ως ένα από τα κορυφαία σύμβολα Πολιτισμού στην Ανθρωπότητα,όπου είναι αποδεκτός και σεβαστός από όλους.Όμως ο Όμηρος δεν ήταν μόνο αυτό.Ήταν πολλά περισσότερα. Ένας φιλόσοφος ,ένας βαθύς γνώστης της Ελληνικής Ιστορίας, καταγραφέας του γεννεαολογικού δένδρου των Ελλήνων,που επιρρέασε τους σύγχρονούς του,που με την σειρά τους τον ανέδειξαν σε κορυφαίο,από την τότε εποχή.Έτσι δεν είναι τυχαίο,πως ο μεγαλύτερος εκπολιτιστής της αρχαιότητος, ο Μ. Αλέξανδρος, είχε πάντα στο προσκεφάλι του,πέρα από τις ρήσεις του μεγάλου δασκάλου , του Αριστοτέλη και την Ιλιάδα του Ομήρου,που προσέτρεχε σαυτήν, σε κάθε δύσκολη στιγμή.

Ωστόσο, έχουν καταγραφεί Διεθνώς,ξένες δυνάμεις προς τον Ελληνισμό,με μεγάλη οικονομική ισχύ,που ενοχλούνται από την δυναμική που έχει η Ελληνική ιστορία και ενισχύουν , σε διάφορα συνέδρια ιστορικού χαρακτήρα ,επιστήμονες που την αμφισβητούν γενικώς ,αλλά και αξιοποιούν ,τις καλοπροαίρετες και αγαθές προθέσεις,των ντόπιων κατοίκων, να διεκδικούν την καταγωγή και το Βασίλειο του Οδυσσέα, στον τόπο τους, ενσπείροντας,οι δυνάμεις αυτές όμως, μιά έρπουσα αμφισβήτηση, περι μιάς φανταστικής δήθεν παρουσίας , κατ αρχήν ,του ίδιου του Όμηρου και δευτερευόντως για την Ιστορική του αξιοπιστία.Έτσι δεν θα αρκούσε στον κάθε αμφισβητία,τίποτα περισσότερο, από το να πραγματοποιήσει δύο ταξίδια ,ένα στην Κεφαλλονιά και το άλλο στη Ιθάκη,στα Καφενεία και στις Ταβέρνες κάθε περιοχής,όπου να πιάσει τυχαία,από ένα νησιώτη στα μέρη αυτά και να ρωτήσει να μάθει,για το τί κουβεντιάζεται από τους ντόπιους,για το που βρίσκεται η Ιστορική Ιθάκη. Το σοβαρότερο στοιχείο,ώς προς αυτό,δεν είναι το γεγονός,πως ο σαφής Όμηρος,δινει περιγραφές και πληροφορίες τέτοιες,που ο κάθε Κεφαλλονίτης και Ιθακήσιος πολίτης ,μπορεί να επιλέξει, ο καθένας το νησί του, ως τόπο προσδιορισμού της Ιστορικής Ιθάκης, αλλά η αδυναμία να κατανοήσουμε,τι πραγματικά εννοεί ο Όμηρος με τα στοιχεία που παραθέττει,καθώς φαίνεται,πως μας λείπουν επιπρόσθετα στοιχεία ,της τότε εποχής,ζήτημα που αξιοποιεί όμως ο ξενος παράγοντας,τελείως διαφορετικά περνώντας στην αντιπέρα όχθη,με αφορισμούς του τύπου: για να μή καταλήγουμε εμείς σήμερα στον προσδιορισμό της Ιστορικής Ιθάκης,άρα ο μέγας Όμηρος είναι, ένας παραμυθάς ολκής.Εκεί αποσκοπούν και εκεί αποβλέπουν. Στην αμφισβήτησή του.

Επομένως το ζήτημα δεν τίθεται, σε σχέση με την πλειάδα, ενός καλοπροαίρετου Ιστορικού ενδιαφέροντος που εκδηλώνεται κάθε φορά,με γυρίσματα ντοκιμαντέρ,επι τόπου ,σε Κεφαλλονιά και Ιθάκη, από διάφορες χώρες και χώρους που μας κολακεύουν,ούτε το ότι ,ο κάθε ενημερωμένος Πολίτης,σήμερα,στα δύο αυτά νησιά,αναπτύσσει την δική του θεωρία,με επιχειρήματα,για τα όσα η δική του αλήθεια ορίζει,στο τί ,κατ΄αυτόν εννοεί ο Όμηρος,αλλά την ανάγκη, μέσα σε ένα πνεύμα συνεργασίας της Ιστορικής και Αρχαιολογικής επιστήμης, να αφεθούν ανεπιρρέαστες αυτές,να προσδιορίσουν με αντικειμενικές εκτιμήσεις και σε βάθος έρευνα,όχι μόνο, για το πού βρίσκεται η παραγματική Ιστορική Ιθάκη, μα κυρίως,αυτή η αλήθεια να γίνει αποδεκτή και σεβαστή ΑΠΟ ΌΛΟΥΣ. Σίγουρα δεν είναι λίγο και περιποιεί μεγάλη τιμή για τον καθένα από τους πολίτες, κάθε νησιού ,μιά τέτοια καταγραφή. Ούτε είναι ευκαταφρόνητη η πλευρά της Τουριστικής αξιοποίησης, καθώς αποκτά ιδιαίτερη δυναμική και ενδιαφέρον,από μόνο του.Ωστόσο είναι,τελείως διαφορετικό,με βάση αυτά τα δεδομένα,να αναβάλλεται,η κατάληξη της επιστήμης κάθε φορά που βρίσκεται στο κατόφλι προσδιορισμού της,επειδή της “τραβούν το μανίκι”κάποιοι για να αναβληθεί, στοιχείο που αξιοποιείται από τον ξένο παράγοντα,για να αμφισβητηθεί η αξιοπιστία του Ομήρου .Το γεγονός μιάς κατάληξης ,πέρα του ότι αποκαθιστά μιά ιστορική εκκρεμότητα,απέναντι στην Ιστορία,δεν είναι μόνο προς όφελος ,της Κεφαλλονιάς ή της Ιθάκης,αλλά της Ελλάδας ολόκληρης,αφού πάντα στο παιχνίδι,που κρύβει ,”το κυνήγι του χαμένου θησαυρού”,πέρα από την πλοκή και το ενδιαφέρον για όλους τους συμμετέχοντες,κρύβει και την μέγιστη ικανοποίηση, που είναι η εύρεση του ίδιου του χαμένου θησαυρού ,αδιάφορο σε ποιόν ανοίκει ,γιατί τελικά ανοίκει σε όλους και οφελούνται όλοι από αυτόν.


3 σχόλια:

  1. Ένα βασικό στοιχείο που θα πρέπει να λάβουμε υπόψη είναι ότι οι διαφωνίες για την τοποθεσία της Ομηρικής Ιθάκης έχουν ξεκινήσει γύρω στην εποχή της γέννησης του Χριστού.
    Αυτό σημαίνει ότι οι αρχαίοι Έλληνες γνώριζαν πολύ καλά που ήταν η Ιθάκη και από αυτό συμπεραίνουμε ότι ταίριαζε στον τοπογραφικό προσδιορισμό της όπως ακριβώς δίνεται από τον Όμηρο στα έπη του. Διαφορετικά θα είχαν προκύψει σίγουρα διαφωνίες που από όσα τουλάχιστον γνωρίζουμε ποτέ δεν υπήρξαν.
    Άρα κάτι κάποτε φαίνεται να έχει αλλάξει είτε στην τοποθεσία της Ιθάκης, είτε στο νόημα Ελληνικών λέξεων, είτε στην αντιγραφή των επών.
    Αλλιώς τί άλλο μπορεί να υποθέσει κανείς?
    Σπύρος Ρόκκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Λευκάδα, η ομηρική Ιθάκη: Η θεωρία του W. Dörpfeld ! Την ξεχάσατε να την αναφέρετε ! ξεχάσατε να αναφέρετε τη ΝΗΡΙΚΟ Αρχαία Ονομασία της Λευκάδας- «ναιετάω δ' Ιθάκην ευδείελον: εν δ' όρος αυτή Νήριτον εινοσίφυλλο όπως ο ίδιος ο Ομηρο αναφέρει !«Πατρίδα μου είν΄ η Ιθάκη η ξέφαντη, με το καμαρωμένο το Νήριτο,!!! Τα ευρήματα που υπάρχουν τα αγνοήσατε παντελώς https://nikiana.wordpress.com/category=
    http://aromalefkadas.gr -http://www.huffingtonpost.gr -(Η πραγματική Ιθάκη του Ομήρου Νίκος Γαλάρας Δικηγόρος ) και τόσες άλλες μελέτες ! Γιατί ?
    Το συμπέρασμα είναι ότι σε πανάρχαια εποχή οι κάτοικοι για άγνωστους λόγους άφησαν τα αρχικά νησιά και εγκαταστάθηκαν στις σημερινές Ιόνιες νήσους Ιθάκη, Ζάκυνθο κλπ ονομάζοντάς τες με τα ονόματα των προηγουμένων πατρίδων τους.κατά συνέπεια αυτός που ακούει Ιθάκη και πιστεύει Ιθάκη επικεντρώνει την προσοχή μας , σε λάθος τόπο
    Για επίσημες δημοσιεύσεις πρέπει να μην θεωρήσουμε τίποτα δεδομένο
    Να αρχίσουμε την έρευνα από μηδενική βάση δίχως να υπάρχουν σωβονιστές που να θέλουν να ορίσουν την πατρίδα τους ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ .
    πάνω από όλα , να προέχει το επιστημονικό αποτέλεσμα .
    Επίσης ξεχνάμε ότι τα ομηρικά έπη 'ισχυσαν με προφορικό λόγο και για 400 χρόνια αιωρούντο από στόμα σε στόμα και όπως στο χαλασμένο τηλέφωνο των παιδιών πολλά σημεία μεταφέρθηκαν ίσως διαφορετικά εκτός απ αυτά που ορίζους θαλάσσιες οδούς Ενα άλλο θέμα που πρέπει να μην αψηφήσουμε και να μας προβληματίσει είνα αν Είναι δυνατόν να αφαιρέσουμε το ποιητικό αίσθημα από τον επικό λόγο Ο ποιητής με την άδεια που του δίνεται απ την ποίηση , γράφει << έλαμψε ο ουρανός!>>είναι δυνατόν να αγνοήσουμε άλλους στίχους του έπους που περιγράφουν στενά και διάβατα συγκεκριμένα και ακριβείς τοποθεσίες και να πούμε ναι π.χ. εκεί είχε και ισημερίες και πεφταστέρια Πώς θα αναλύσουμε τους άλλους αυτούς στίχους που μαρτυρούν τα αντίθετα ? Τί ερμηνεία θα δώσουμε σ αυτούς ?
    Μην ξεχνάμε , στα λυρικά άσματα η Βοσκοπούλα λέει για τον βοσκό που αγάπησε και της πήρε τη καρδιά << πέρασε λάμποντας ΄ο ουρανός και λάβωσε τη καρδιά μου !..>>η κατά λέξη ερμηνεία είναι ότι έπεσε κεραυνός ή οτι άλλο και την χτύπησε στη καρδιά
    Μήπως για να είμαστε σωστοί θα πρέπει να πούμε οτι η βοσκοπούλα μόλις είδε που πέρασε ο βοσκός απλά ==αγάπησε !
    Κύριοι είναι τόσα πολλά που πρέπει να λεχτούν για το θέμα
    Το σημαντικό όμως είναι ότι σας απασχολεί και σας όπως και μας και Ψάχνουμε ! καλημέρα σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μερικοί προβληματισμοί στο άρθρο:
    Η γεωγραφική θέση της Ομηρικής Ιθάκης στην εποχή του Οδυσσέα:


    "Οδ ι. 25 αὐτὴ δὲ χθαμαλὴ[7] πανυπερτάτη[8] εἰν ἁλὶ κεῖται
    Οδ ι. 25 Αυτή δε (η Ιθάκη) [η πλέον] απόμακρη και [προ]εξέχουσα (των άλλων νήσων) στο πέλαγος, κείται."

    Εδώ δεν καταλαβαίνω τίποτε.
    Δηλαδή έχετε σημειώσει με το (7) τη λέξη «χθαμαλή» ως χαμηλή στη συγκεκριμένη παραπομπή σας και την μεταφράζετε ελεύθερα σαν «η πλέον απόμακρη» και το «πανυπερτάτη ειν (εν) αλί» σαν «προεξέχουσα των άλλων νήσων» *(ας αφήσουμε εκείνο το απόμακρη).
    Μα το πανυπερτάτη συνοδεύει το είν (έν) αλί, δηλαδή πανυπερτάτη μέσα στη θάλασσα.

    "Οδ ι. 26 πρὸς ζόφον, αἱ δέ τ᾽ ἄνευθε πρὸς ἠῶ τ᾽ ἠέλιόν τε,
    Οδ ι. 26 προς την πλευρά της δύσης, τα δε άλλα (νησιά) ξέχωρα βρίσκονται προς την ανατολή, (προς την πλευρά του ανατέλλοντος Ήλιου)."

    Το «προς ζόφον» συνεπαγωγικά σημαίνει βεβαίως Δυτικά, αλλά κυρίως σημαίνει σκοτάδι όταν μάλιστα τα άλλα νησιά τα χαρακτηρίζει να βρίσκονται προς αυγή και ήλιο (φως).
    Εδώ γεννάται το ερώτημα:
    Η όλη πρόταση σημαίνει το ένα στην Δύση και τα άλλα στη Ανατολή ή ενώ τα άλλα βλέπουν την αυγή και την Ανατολή η Ιθάκη σαν χθαμαλή (χαμηλή) δεν έχει τέτοια δυνατότητα γιατί σκιάζεται από κάτι?

    Στα συμπεράσματα τώρα:
    Στα Αργοναυτικά αναφέρεται ο Αινήσιος Δίας άρα υπήρχε βουνό Αίνος πριν το Τρωικό πόλεμο?
    Και το Νήριτο που εσείς ταυτοποιείτε με τον Αίνο??
    Ας δεχθούμε ότι τα Αργοναυτικά ήταν μυθεύματα, ούτε ο Ησίοδος υπήρξε?
    Γιατί στα συμπεράσματά σας γράφετε:
    "Η λεγόμενη «Ομηρική Ιθάκη» όλα δείχνουν ότι ήταν το σημερινό νησί της Κεφαλληνίας στο σύνολό του. Και δεν ήταν:
    Ούτε …
    Ούτε …
    Ούτε ενδεχομένως κάποιο τμήμα της νήσου Κεφαλληνίας όπως αρκετοί μελετητές έχουν υποστηρίξει (χερσ. Παλικής, χερσ. Ερύσου κ.τ.λ)."

    Σας παραθέτω σημειώσεις του Ακουσιλάου (630 – 570) π.χ., που κατά πολλούς αντέγραψε σε πεζό λόγο τα διδακτικά έπη του Ησίοδου, που ανατρέπουν τον αποπάνω ισχυρισμό σας:
    «Περελάου (Πτερελάου) παίδες Ίθακος και Νήριτος, από Διός έχοντες το γένος, ώκουν την Κεφαλληνίαν.
    Αρέσαν δε αυτοίς τούτο, καταλιπόντες τα σφέτερα ήθη, παραγίνονται (από το παραγίγνομαι – παρευρήσκονται) εις την Ιθάκην.
    Και τόπον ιδόντες εύ πεποιημένον εις συνοικισμόν, δια των παρατεθειμένων υψηλότερον είναι, [και] κατοικήσαντες δεύρο την Ιθάκην έκτισαν.
    Και εκ μεν του Ιθάκου η νήσος επωνομάσθη Ιθάκη, το δε παρακείμενον (γειτονικό) όρος εκ του Νηρίτου, Νήριτον».
    Η δε ιστορία παρά Ακουσιλάου.
    (σημ. Η ακριβής ορθογραφία δεν μπορεί να αποδοθεί)
    (μετάφραση):
    Τα παιδιά του Πτερελάου λοιπόν ήλθαν στη Κεφαλονιά και επειδή τους άρεσε εγκατέλειψαν τους δικούς τους τόπους και [κάποια στιγμή] παραβρέθηκαν στην Ιθάκη.(Η Ιθάκη δηλαδή τόπος της Κεφαλλονιάς όχι ξεχωριστό νησί).
    [Στην οποία] ιδόντες ένα τόπο πολύ καλό για να γίνει οικισμός «των παρατεθειμένων υψηλότερον», δηλαδή που ήταν των γύρωθεν υψηλότερος άρα οχυρός και σε αυτόν (δεύρο-εδώ) την Ιθάκη έκτισαν. (Προφανώς αναφέρεται στην πόλη Ιθάκη).
    Και εκ μεν του Ιθάκου το νησί (που ήταν κτισμένη πάνω του η πόλης προφανώς) επωνομάσθη Ιθάκη, το δε παρακείμενο (πολύ κοντά της) όρος εκ του Νηρίτου, Νήριτον.

    Αλήθεια υπήρχε κρήνη στην Ιθάκη που κατά τον Όμηρο «τὴν ποίησ᾽ Ἴθακος καὶ Νήριτος ἠδὲ Πολύκτωρ·». (ρ – 207), και αυτοί ήταν απλά υδραυλικοί??
    Όσο για τον Πολύκτορα έ είχε φτιάξει και αυτός μια πόλη μετά τη βρύση.

    Οι απόψεις σας θα μου είναι πάντα σεβαστές αλλά ας είμαστε θα έλεγα πιο συγκρατημένοι και όχι απόλυτοι.

    Σπ. Ρόκκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή