Σελίδες

Σελίδες

Σελίδες

Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2014

ΤΟ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΜΙΑΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ

ΤΟ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΜΙΑΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗΣ
 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ !

Ανεβαίνοντας πριν λίγες μέρες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης
για την παρουσίαση σε κοινό της Πανεπιστημιακής μου εργασίας
''Η Θεατρική Τελετουργία· με έμφαση στην τελετουργία του Θεατρικού Ενδύματος·
και η μέσω αυτών εξέταση των βασικών Σκηνικών Παραμέτρων'',
διαπίστωσα για άλλη μια φορά πόσο προνομιούχα είναι η σχολή μου,
η Σχολή Καλών Τεχνών τού Τμήματος Θεάτρου απ'την οποία -εκτός της Δραματικής Σχολής 
τού Θεάτρου Τέχνηςπροέρχομαι.


Και αναφέρομαι συγκεκριμένα στο περιβάλλον της σχολής· που αντί της συνηθισμένης μαζικής ''εκφραστικότητας'' 
που αποτυπώνεται στον εν γένει Ελληνικό Πανεπιστημιακό κτηριακό ''διάκοσμο'', συναντάει κανείς εδώ μιααισθητική 
καλλιτεχνική όασηπου προδιαθέτει σε θετική ψυχολογική διάθεση και σε ανάλογη -επάνω στα διδασκόμενααντικείμενα 
τέχνηςμορφωτική ανέλιξη:
ΣκηνοθεσίαΥποκριτικήΖωγραφικήΠλαστικήΜουσικήΧορόΣκηνογραφίαΕνδυματολογίαΚινηματογράφο,
Θεατρικό ΦωτισμόΕικαστικές Παρεμβάσεις και ΕγκαταστάσειςΙστορία Θεάτρου και ΤέχνηςΠαιδαγωγική τουΘεάτρου
Παιδικό ΘέατροΘεωρητική Συγκρότηση, Σύγχρονα Παγκόσμια Ρεύματα Θεάτρου και ΤέχνηςΣυγκρότηση καιΛειτουργία 
Πολιτισμικών Μονάδων και Οργανισμώνμέσα στο ευρύτερο οικονομικό-πολιτικό-κοινωνικό γίγνεσθαικ.λ.π.
Οι δεξιότητες των φοιτητών της Σχολής έχουν αποτυπωθεί εύγλωττα στους τοίχους της Σχολής·
είτε σαν ζωγραφική είτε σαν εικαστικές παρεμβάσειςΣαφής ατμόσφαιρα θεατρικότητας·
χρήση διαφόρων ρευμάτων εικαστικής τεχνοτροπίας· εικαστικά σχόλια κοινωνικής κριτικής· σκηνές από την ιστορίακαι λοιπά.

Παίρνει κανείς μια ιδέα από τις φωτογραφίες που παρατίθενταισε αντιπαραβολή με μια φωτογραφία-δείγμα 
του σημερινού εν γένει ζοφερού Πανεπιστημιακού τοπίου.
Κοιτάζοντας σκεπτικός αυτήν την τελευταία φωτογραφίαδεν θα αναφέρω σαν αντίθετο παράδειγμα
το ποιές συνθήκες αισθητικής επικρατούν σήμερα στα Ευρωπαικά Πανεπιστήμια,
όπου παρόμοια μη αισθητικά φαινόμεναέχουν ξεπερασθεί πριν από πάρα πολύ καιρό.
Οχι· θα μείνω σε συμφωνία με τον Έλληνα φοιτητήπου είναι σάρκα από την σάρκα μου·
και χωρίς να του κάνω εύκολη κριτική θα τον κατανοήσω· κι αν θελήσει θα τόνε κουβεντιάσω.

Ξέρωπως δεν είναι η έλλειψη αισθητικής μέσα του που τον σπρώχνει να ανοσιουργεί.
Είναι αντίθετα ακριβώς η υπαρξή τηςπου επειδή δεν βρίσκει πλαίσιο και λόγο να εκφρασθεί
αποχαλινώνεται αρνητικάκαι μέσα σε έναν περίγυρο ζωής όπου του έχουν στερήσει τα πάντα.
Οι περισσότεροι άνθρωποι αρνούνται την ζωή και λειτουργούν την πρακτική της βαρβαρότητας -στις σχέσεις τους
στους οικείους τουςστο περιβάλλον τουςόχι γιατί δεν έχουν τίποτα μέσα τουςαλλά επειδή έχουν ίσως πάρα πολλά· 
μια πληγωμένη άνοιξη ανεκπλήρωτη.

Συμφέρει πάντως κάποιοννα εξομολογείται έτσι δημόσια στους τοίχους την εσωτερική του ανορθογραφία
από έναν που πάει με καλλιγραφημένες συμπεριφορές να την καλύψει.
Μοιάζει έτσι σαν ένα από κείνα τα παλιά ραδιόφωναπου η ολοκληρωτική αποσύνθεση του
σε εξαρτήματα και λυχνίεςενώ δείχνει σαν διάλυσηφέρνει ολένα πιο κοντά στον πληρέστερο καθαρισμό 
και σε μια αποκαταστημένη λειτουργία.
Κάποτε κουράζεται κανείς από την πραγματική έρημο· κουράζεται να στερεί από τον εαυτό του
την ομορφιά επειδή κάποιοι του κρύβουν τον ήλιο· κουράζεται να δρά αντιδραστικάαπαντώντας
με περισσότερο σκοτάδιστο σκοτάδι που του προσφέρουν· και είναι τότε ακριβώς η έρημος
που διψάει για νερό...!

Αυτά για τους καλοπροαίρετους· την αγαθή εύφορη ταλαντούχα γη.
Διότι κατά τα άλλα υπάρχει και αυτό που ονομάζουμε : ''ο φασισμός των ατάλαντων''· 
που δεν πέρασε δυστυχώς ποτέ μέσα τους αυτό που λέει ο Ντοστογιέφσκι: ''η ομορφιά θα σώσει τον κόσμο''·
και που εννοούν εν ονόματι τού να ''εκφρασθούν'', να μην αφήσουν ήσυχο κανέναν ν'ανασάνει· 
ξεκινώντας από την οπτική ρύπανση και προχωρώντας σε κάθε άλλου είδους
κοινωνική βαρβαρότητα.
Ως πότελεπταίσθητοι και ανυπότακτοι φίλοι μου ...

Γεώργιος Κακής Κωνσταντινάτος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου