Σελίδες

Σελίδες

Σελίδες

Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2017

Βωμός του ναού της Προστατιδας του Οδυσσεα βρεθηκε στην Ιταλία

Βρέθηκε βωμός του ναού της θεάς Αθηνάς στην πόλη Κάστρο στην Μ.Ελλάδα


Μια ομάδα αρχαιολόγων με επικεφαλής τον Francesco D 'Andria ανακάλυψε το βωμό του ναού της Αθηνάς στην πόλη Κάστρο της επαρχίας Lecce στην περιοχή της Απουλίας της νοτιοανατολικής Ιταλίας.

Η ανακάλυψη είναι πρωτοφανής και  είναι το μοναδικό παράδειγμα ενός μνημειώδους ελληνικού βωμού που βρίσκεται στην Απουλία.
 Θα πρέπει να συνδέεται η εμφύτευση του ιερού της Αθηνάς στο Κάστρο σε μια πολύ αρχαία 
παράδοση , που έχουν ήδη προαναγγελθεί στο μύθο της ίδρυσης  από τον Ιδομενέα, 
και ότι το υλικό του έκτου αιώνα π.Χ. που βρέθηκε  εδώ αναφέρεται σε άλλη 
 μια πολιτιστική παρουσία ήδη σε αρχαϊκές εποχές.





 Σύμφωνα με τον μελετητή, η συμμετοχή των κατοίκων εντάθηκε στο τέταρτο και τρίτο αιώνα π.Χ. και πηγαίνει να επανασυνδεθεί η περιοχή με τον κόσμο της αρχαίας Ελλάδα, όπως αποδεικνύεται από διάφορα ίχνη των θρησκευτικών πρακτικών (θυσίες ζώων και σπονδές, αλλά και αναθηματικά αντικείμενα όπως βέλη και λόγχες και τα όπλα που αναφέρονται στη λατρεία της Αθηνάς, ομοίως με τα ευρήματα σε άλλες περιοχές της Αρχαίας Ελλάδα αφιερωμένα στη θεά.
Ο βωμός της Αθηνάς στο Κάστρο είναι παρόμοιος με αυτούς που βρέθηκαν στο Ελληνικό Μετάποντο, μια πόλη της Λουκανίας που αποτέλεσε αντικείμενο συστηματικών ανασκαφικών εκστρατειών και που αποκάλυψαν τους διάσημους ελληνικούς ναούς και τους βωμούς τους μπροστά τους.


Ωστόσο, οι βωμοί του Μεσαπικού ήταν απλές κοιλότητες που εκσκαφίστηκαν στη γη, όπου οι προσφορές κάηκαν στην γη , ενώ στο Κάστρο είναι χτισμένος βωμός που δεν έρχεται σε αντίθεση με εκείνους των Ελληνιστικών χρόνωνω (π.χ της Περγάμου) και της Ρωμαϊκής εποχής (π.χ Ara Pacis ).

Η δομή αποτελείται από καλά τεμαχισμένα τετράγωνα εκ λίθων μήκους τουλάχιστον 6 μέτρων και πλάτους 2,5 μ. Και έχει αποδώσει μια εντυπωσιακή σειρά ευρημάτων που συνδέονται με τις τελετουργικές θυσίες που έγιναν στη θεά: οστά  ζώων και άλλα αντικείμενα που μαρτυρούν την καθημερινή ζωή στο ιερό.

"Λένε ότι οι Σαλεντίνοι είναι Κρητικοί άποικοι. κοντά τους είναι το ιερό της Αθηνάς, που κάποτε ήταν γνωστή για τον πλούτο της ... "
Strabone, Geography , L. VI



Το Κάστρο της Αδριατικής είναι το επίκεντρο διαδοχικών εκστρατειών ανασκαφής από το 2000, οι οποίες, εκτός από τα οχυρωματικά κτίσματα του Μεσαπικού τύπου  που χρονολογούνται από τον 4ο αιώνα, έχουν επίσης αναγνωρίσει το ιερό της Μινέρβας (Αθηνάς) από το οποίο η αρχαία πόλη έλαβε το όνομά της, (Castrum Minervae).Το κάστρο της θεάς Αθηνάς


Βωμός Της θεάς Αθηνάς  που Βρέθηκε Στη  Πόλη Κάστρο της Μ.Ελλάδας 
Ο ναός λέγεται ότι ιδρύθηκε από τον Ιδομενέα (Idomeneus), ο οποίος σχημάτισε τη φυλή του αυτή των Σαλεντίνων (Sallentini) από ένα μείγμα Κρητών, Ιλλυρίων και  Λοκρίδων της ιταλικής . Είναι γνωστό ότι αυτός είναι ο ίδιος ναός αφιερωμένος στην Αθηνά της  Τροίας , τον Τρωική Αθηνά, την οποία ο Βιργίλιος αναφέρει στο 3ο Βιβλίο του Αινεία όταν μιλά για την άφιξη του Αινεία και των πλοίων του στις ακτές της Ιταλίας.



  Η Αινειάδα (Αινειάς, Aeneis στα λατινικά) είναι ένα επικό ποίημα (έπος) γραμμένο από τον Ρωμαίο ποιητή Βιργίλιο στα τέλη του 1ου αιώνα π.Χ. (29 π.Χ. ως 19 π.Χ.). Το έργο εξιστορεί τις μυθικές περιπέτειες του Αινεία, ενός Τρωαδίτη που ταξίδεψε με λίγους συντρόφους του στην Ιταλία μετά την άλωση της Τροίας και εκεί έγινε ο πρόγονος των Ρωμαίων. Το έπος είναι γραμμένο σε δακτυλικό εξάμετρο στίχο και χωρίζεται σε 12 βιβλία. Τα πρώτα 6 βιβλία αφηγούνται τις περιπλανήσεις του Αινεία από την Τροία μέχρι την άφιξή του στην Ιταλία, ενώ το δεύτερο μισό του έργου εξιστορεί τον πόλεμο μεταξύ των Τρώων και των Λατίνων.

Η ανακάλυψη του μήκους τεσσάρων μέτρων  αγάλματος της θεάς Αθηνάς στο Αθήναιον της πόλεως, πιστεύεται ότι και τα άλλα χρονολογούνται από τον τρίτο αιώνα. Π.Χ. , ή ακόμα και πριν. 

Για να ανακτηθεί μέχρι στιγμής είναι η προτομή του αγάλματος της Αθηνάς με το χιτώνα ριγμένο πάνω από το στήθος πάνω στην οποία στέκονται σπάνια ίχνη κόκκινου και μώβ χρώματος, ένας βραχίονας, και μέρος της φάλαγγας του δακτύλου  ενός χεριού... θραύσματα που βρέθηκαν σε μια δομή σε μεγάλες μονολιθικές πέτρες από πέτρα της περιοχής (Lecce). Προς το παρόν, το κεφάλι και τα πόδια  του σώματος λείπουν, αλλά οι αρχαιολόγοι είναι σίγουροι για την επόμενη έλευση τους από ανασκαφές . Πιστεύεται ότι  σε πλήρες μέγεθος και συμπεριλαμβανομένου του βάθρου, φτάνει τα τέσσερα μέτρα σε ύψος. Η περίεργη στάση στην οποία βρέθηκε το άγαλμα, όπως ορίζεται από την πλευρά της, έχει οδηγήσει στην υπόθεση ότι η ταφή του δεν έγινε τυχαία, αλλά με τη σαφή επιθυμία να ακολουθεί την θεότητα μετά από μια πιθανή παλιά κατεδάφιση του ναού στον οποίο λατρευόταν. Έχουν σαφώς αναγνώσιμο υφολογικά χαρακτηριστικά  και την λεπτή εργασία  συνάγεται το συμπέρασμα ότι φιλοτεχνήθηκε  από εργαστήριο του Τάραντα , ανάμεσα στα πολλά παραδείγματα  που λειτουργούν στο Salento Messapico

Η θεά Αθηνά Τρωάδα 
Ο βωμός χρονολογείται από το δεύτερο μισό του 4ου αιώνα π.Χ. και είναι ταυτόχρονα με το λατρευτικό άγαλμα της θεάς που βρέθηκε το 2015 και με ένα άλλο μικρό χάλκινο άγαλμα που βρέθηκαν πριν από λίγα χρόνια, και τα δύο απεικονίζουν την Τρωάδα  Αθηνά, η οποία φορά Φρυγικό σκούφο στο μικρό χαλκό αγαλματίδιο, , ως περαιτέρω απόδειξη των συνδέσεων του του Κάστρου της Αθηνάς (Castrum Minervae )με το μύθο του Αινεία .


Ελληνικές επιγραφές σκαλισμένες στα τοιχία του βωμού 

Η συλλογή των ευρημάτων, που σώζονται στο Μουσείο που εγκαινιάστηκε το 2016 και στεγάζεται μέσα στο Κάστρο, εμπλουτίζεται πλέον με άλλα σημαντικά στοιχεία που βρέθηκαν στις ανασκαφές αυτής της σεζόν, συμπεριλαμβανομένης μιας όμορφης χάλκινη μάσκας, τύπου Tarentine,(Τάραντα)  επίσης από τον 4ο αιώνα π.Χ. ίσως μια γυναικεία φιγούρα με κάποιο κόμπο στα μαλλιά της.


 Ήταν μάλλον μια αναθηματική προσφορά προς τη θεότητα, όπως και δύο κεραμίδια, πιθανώς ανήκοντα σε δύο θηλυκές θεότητες, που βρέθηκαν μόλις χθες.

Η ανακάλυψη μιας μετόπης (Εδώ σε αναπαράσταση) με τρίγλυφο αποδίδεται σε ένα ναό που πιθανότατα βρισκόταν στην ακρόπολη της πόλεως  της Μεσσαπικής  όπου τυχαία βρέθηκε ένα χάλκινο αγαλματίδιο της Αθηνάς με λαγόνια και με φρυγικό σκούφο , διαπιστώνοντας ότι για πρώτη φορά μπορεί κάποιος να προσδιορίσει την  περιοχή λατρείας εδώ  ως το Αθήναιον   με θέα στη θάλασσα και το λιμάνι. Η υπόθεση συνέχισε να εδραιώνεται περαιτέρω τους τελευταίους μήνες με την εύρεση κομματιών της βάσης του αγάλματος που φέρει ένα ελληνικό σχέδιο λουλουδιών .

Οι ανασκαφείς  αντιμετωπίζουν τώρα την πρόκληση να συγκεντρώσουν κεφάλαια για την απαλλοτρίωση ή την αγορά αυτών των 300 τετραγωνικών μέτρων ιδιωτικής ιδιοκτησίας, ώστε να μπορεί να πραγματοποιηθεί μια άλλη εκστρατεία ανασκαφής για να εξευρεθούν τα θεμέλια, η περίμετρος και άλλα στοιχεία του ιερού.


 Η πόλη και η περιοχή των ανασκαφών 


Έχουν ανασκαφεί μόνο δύο από τα 6 μέτρα βωμό, επειδή το μεγαλύτερο μέρος βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια του δρόμου και σε ένα παρακείμενο οικόπεδο, όπου οι ανασκαφείς θεωρούν ότι  είναι σίγουρο - βρίσκεται ο ίδιος ο ναός, ο οποίος, στην ελληνική λατρεία, τοποθετείται πίσω από το βωμό  όπου τελούνταν  θυσίες . .
πηγη  
Μια ομάδα αρχαιολόγων με επικεφαλής τον Francesco D 'Andria ανακάλυψε το βωμό του ναού της Αθηνάς στην πόλη Κάστρο της επαρχίας Lecce στην...
ELLINONDIKTYO.BLOGSPOT.COM

5 σχόλια:

  1. Ευκαιρία είναι βλέποντας τη νέα αρχαία ανακάλυψη στην Απουλία, να πάτε με το χάρτη τση Google έδεκει στο τακούνι τση Ιταλίας (επαρχία Lecce – Λέτσε), να δείτε εφκείνοι οι Ρωμαίοι πόσα νησάκια είχανε μετατρέψει σε σκολειά για να μαθαίνουνε τα παιδιά τσου γράμματα!
    Από το Μπρίντιζι μέχρι το Οτράντο έχουμε 6 διδασκαλιά, δηλαδή ολόκληρη ενάλια Πανεπιστημιούπολη!

    Scoglio Noglio
    « The Tafaluro
    « dello Mbrufico
    « il Fuscio Otranto
    « di Sapunero
    « di Apani

    Μια τέτοια Ακαδημία ήτανε απάνου στο Διδασκαλείο (scoglio didascalio), τη γνωστή μας Αστερίδα στο κανάλι τση Ιθάκης, πανομοιότυπη με την Ακαδημία του Πλάτωνα που ήτανε φτιαγμένη απά σε ένα νησάκι που υπήρχε στην αρχαιότητα εκεί που συναντιότανε ο Ηριδανός ποταμός με τον Ιλισό, στο κέντρο τση Αθήνας μας.
    Η Ακαδημία αυτή ιδρύθηκε στην Αθήνα γύρω στο 387 πχ . από τον Πλάτωνα μετά το πρώτο ταξίδι του (398-390 π.Χ.) στη Σικελία, άρα έδεκει στην Ιταλία του ήρτε η Ιδέα!
    Η εγκατάσταση αυτών των μαθηταριών (λαϊκή έκφραση των Ακαδημιών), απάνου σε νησάκια ήτανε απαραίτητη γιατί προστάτευε τη διδασκαλία από την ενόχληση των μαθητών από τσου αδέσποτους σκύλους.
    Όταν άνοιξαν νεότερες Ακαδημίες σε στεριές που δε προστατεύονταν από αυτή την όχληση οι φιλόσοφοι που βγαίνανε από αυτές πήραν το χαρακτηριστικό προσδιορισμό «Σκυλόσοφοι» !
    Αυτά για να ξέρουμε και πέντε πράγματα για την εδώ αρχαία Ακαδημία μας τση Αστερίδας τση Θιακιάς.

    Κάκα κα κα κα κα κα κα κα κα.
    Σπ. Ρόκκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. δεν μπορω να σχολιασω τιποτε!! μαλλον θα εχεις διπλωμα δευτουθενε,, και που να σε κοντραρω χαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ναι ορέ με έπήαινε έδεκει ο νόνος μου με το κανόε του. Εψάρευε κάνα φαγκρί τσι ξέρες και το μεσημέρι με ξανάφερνε πίσω!!
    Και έτσι έχω ντόπιο δίπλωμα φραγκοφιλόσοφου, (παραφθορά τση λέξης φαγκροφιλόσοφος).

    Πάντως έδεκει μέσα στο εκκλησάκι έχει κάνα δυο θρανία που με έχουνε βάλει σε σκέψεις…

    Κάκα κα κα κα κα κα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΠΡΟΝΝΑΙΑ ΑΘΗΝΑ (ΠΡΟ ΝΑΟΥ) ΕΞΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΝΝΟΙΚΑΚΑΚΑ,, ΕΣΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΕς ΣΕ ΔΑΣΚΑΛΙΟ-ΜΑΘΗΤΑΡΙΟ, ΚΑΙ ΨΑΡΕΥΕς ΦΑΓΚΡΟΠΟΥΛΑ, ΕΔΕΠΑ ΕΜΕΙς ΝΑ ΝΑΙ ΚΑΛΑ Η ΑΘΗΝΑ, ΕΙΧΑΜΕ ΞΕΠΑΤΩΘΕΙ ΣΤΑ ΜΑΓΙΑΤΙΚΑ!!! ΤΩΡΑ ΜΕ ΤΑ ΒΑΠΟΡΙΑ ΤΑ ΧΑΣΑΜΕ ΚΑΙ ΑΥΤΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Άσε φίλε μου το ψάρι έχει χαθεί σα τσου μνηστήρες τση Πηνελόπης!
    Εκειές οι άφρες τση θάλασσας μας μείνανε, που κάποιοι επιτήδειοι θα μας πούνε να κάνουμε και γαργάρες με δαύτες! Κα κα κα κα.
    Φασκόμηλο σκέτο είναι, ένας κάνει γαργάρα και δέκα πεθαίνουνε.
    Άμα και σου αμολάρουνε τσι αποχετεύσεις κρουαζιερόπλοια των 2,3,4 και πέντε χιλιάδων ατόμων 3-4 μίλια από την αχτή περιμένεις να ζήσουνε ψάρια?
    Για νομίζεις ότι λειτουργεί πάντα ο βιολογικός καθαρισμός που έχουνε?
    Ξέρεις πόσο κοστίζουν τα χημικά τσου?
    5.000 κόσμος είναι 25.000 κατουρήματα, 5.000 αποπατίσματα άλλα τόσα ντούζ και βάλε και τα απορρυπαντικά των πλυντηρίων και καθημερινών καθαρισμών.
    Βόθρο τη κάνουνε τη θάλασσα.
    Το καλοκαίρι σταμάτησα το ψαροντούφεκο γιατί όλα αυτά που επιπλέουνε μπαίνουνε αναγκαστικά στα πλεμόνια μου όπως τα έλεε ο νόνος μας.
    Σιχάθηκα και φοβήθηκα με αυτά που βλέπω μέσα στο νερό και στην επιφάνεια.
    Η καταστροφή του βυθού επειδή την παρακολουθώ χρόνια τώρα είναι έως τραγική αλλά όλοι κάνουνε ότι δε γλέπουνε.
    Μέχρι πότε όμως????
    Όταν το πράγμα δε θα έχει επιστροφή??
    Την οικονομική μας κρίση μου θυμίζουν όλα αυτά που κανείς τάχαμου δεν την έγλεπε!!!
    Χα χα. (πικρόχολο).

    ΑπάντησηΔιαγραφή