Σελίδες

Σελίδες

Σελίδες

Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020

Αυτό που δένει μια Φιλία είναι η Μπέσα. Γράφει η Μαρία Μαγουλά

 


Τίτλος: Αυτό που δένει μια Φιλία είναι η Μπέσα.




Η Μπέσα δεν έχει ηλικία, φύλο ή θρησκεία.

Είναι ο τρόπος που προσεγγίζεις όλους τους άλλους. Δεν την χαρίζεις
σαν ειδικό προνόμιο ποτέ σε κάποιον, την μοιράζεις απ΄την πρώτη
στιγμή. Την εμπιστοσύνη δεν μπορείς να την χαρίσεις, είναι κάτι που με
τον χρόνο χτίζεται και κερδίζεται. Η Μπέσα όμως είναι αυτό που
ξεχειλίζει και δεν στερεύει ποτέ μέσα απ΄τον άνθρωπο που την έχει και
δεν έχει να χάσει τίποτα αν την μοιράσει παντού. Αντίθετα αυτό τον
κάνει καθαρό με τον εαυτό του, να κοιμάται με ήσυχη συνείδηση.

Είναι ο λόγος που θα παραδεχτεί κάποιος τα δικά του λάθη και θα
αναλάβει επί τόπου τις ευθύνες του και το κόστος των λαθών του. Είναι
ο λόγος που δεν θα καθίσει να σκεφτεί σενάρια της αλήθειας, επειδή
έχει μόνο μια και αυτή λέει σε όλες τις περιπτώσεις. Είναι ο λόγος που
ακόμη και αν πέσει κάποιος κάτω, ακόμη κι αν ζητήσει βοήθεια, δεν θα
καθίσει να του ποδοπατήσει κανείς την αυτοεκτίμηση, και τον αυτοσεβασμό του.
Επειδή ξέρει αυτός ότι όταν έχεις γεννηθεί αγωνιστής της ζωής θα
μπαίνεις σε χώρους να αγωνιστείς διαρκώς και αυτό σημαίνει και ότι θα
πέσεις, θα χάσεις αρκετές φορές. Αν δεν έχεις αγωνιστικότητα τότε μόνο
δεν πέφτεις ποτέ κάτω, επειδή αρνήθηκες να πάρεις μέρος σε αγώνες που
δεν είχες εξασφαλισμένη τη νίκη σου. Ο άνθρωπος με Μπέσα πέφτει κάτω
αλλά ξέρει να ξανασηκώνεται όσο οδυνηρή κι αν φαντάζει η πτώση και η δυσκολία να
ξανασταθεί όρθιος.

Η μπέσα είναι ο λόγος που δεν θα πει κάποιος πράγματα που δεν τον
αντιπροσωπεύουν για να κολακέψει και να εξαγοράσει ποτέ συμπάθειες.
Ό,τι κερδίζει πάντα το κάνει με την αξία του. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα
καταφέρει όποιος την έχει να τα χει ποτέ με όλους καλά. Θα΄χει λίγους
μόνο εγκάρδιους αυθεντικούς φίλους, μα θα κάνει και κάποιους εχθρούς.
Είναι ο λόγος όμως εκείνος που θα είναι αλληλέγγυος και πστός μέχρι
τέλους με τους φίλους του. Ποτέ δεν θα χαλαρώσει τον πήχη του να γίνει
αλληλέγγυος με ότι κοινωνικά τον συνέφερε και όχι με τον μέρος του πιο
αδύναμου που είναι ο κάθε οικείος φίλος του, το κάθε τι που τον
προσελκύει ψυχικά να δώσει την αγάπη του και υποστήριξή του. Αυτό που
είναι αδύναμο μπρος σε κάποιον που το καταδυναστεύει και εκεί δεν θα
δείξει συμπόνοια και λύπηση αλλά μπέσα αλληλεγγύη και ίσες ευκαιρίες
ζωής με ενσυναίσθηαη.

Ποτέ δεν θα κοιτάξει εκείνος που έχει μπέσα τον πιο αδύναμο σαν
κατώτερο από τον ίδιο ή τους άλλους στον σεβασμό που έχει να μοιράσει
επειδή η μπέσα είναι ταπεινή και αυθεντική. Δεν έχει ποτέ και λόγο να
αποδείξει για ό,τι δίνει στους γύρω της. Η μπέσα δεν έχει σχέσεις ποτέ
με την συμφεροντολογία και την τοκογλυφία στις ανθρώπινες φιλίες.

Εκεί που δεν υπάρχει μπέσα δεν μπορεί ποτέ να αναπτυχθεί φιλία. Και
όποιος την έχει ξέρει ότι υπάρχουν άνθρωποι μόνο με αυτή. Τους άλλους
που δεν την είχαν, δεν την βρήκαν δεν τους βλέπει καν ότι υπάρχουν
πια. Επειδή είναι κοφτή σαν μαχαίρι και δεν δέχεται νοσηρούς
συμβιβασμούς ημίμετρων με ότι είναι σκάρτο. H Besa είναι μια λέξη
Αρβανίτικης προέλευσης που μπήκε ως νομάς με την υψηλή της ποιότητα
και το πλούσιο νόημά της μες στις ψυχές των Ελλήνων που την γνωρίσαμε
και την αγαπήσαμε τόσο ώστε να την κάνουμε παιδί μας.

Καμιά ανθρώπινη σχέση δεν είναι Συμβόλαιο. Μόνο η Μπέσα είναι, πριν οι
άνθρωποι μάθουν να είναι εγγράματοι και να φτιάχνουν Συμβόλαια σε
χαρτιά. Και προνομιούχος όποιος τύχει και γεννηθεί με αυτήν εφόδιο, αν
ειδικά είχε την τύχη να την έχει βαθειά οικογενειακή του παιδεία.

Μαρία Μαγουλά
συγγραφέας


Σημείωμα του συγγραφέα: Η Μαρία Μαγουλά γεννήθηκε το 1972 στο
Αργοστόλι Κεφαλονιάς. Μεγάλωσε στο Μαρούσι μέρος βαθειάς καταγωγής της
μητέρας της: ένα μικρό χωριό παμπάλαιο Αρβανιτοχώρι πριν από τον Αγώνα
του 1821. Εκεί που οι Αρβανίτες ήταν οι κύριοι Ήρωες της Επανάστασης.
Μιας Επανάστασης που ποτέ δεν θα κερδιζόταν αν δεν ήταν αυτοί οι ήρωες
που επειδή είχαν μπέσα κερδίθηκε ο Αγώνας. Και αγωνίστηκαν με πείσμα
και Πίστη πιο μεγάλη απ΄όλους επειδή τους έδενε κοινό συμβόλαιο
θρησκείας και αγωνίστηκαν για να έχουν γη και ιδιοκτησία. Και αυτό
σήμαινε αυτόματα την ατομική τους Ελευθερία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου