Σελίδες

Σελίδες

Σελίδες

Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2022

Τα ευρήματα της Βόρειας Ιθάκης και η Ομηρική Σάμη.

 

Νικόλαος Καμπάνης 
Τα ευρήματα της Βόρειας Ιθάκης και η Ομηρική Σάμη.
Μπορεί να είναι εικόνα εξωτερικοί χώροι

Το άρθρο αυτό το έγραψα πριν από το 2010, όχι τόσο γι’ αυτούς που χαίρονται για τις ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΣΤΟ ΘΙΑΚΙ (είχαν γίνει κάτι ανακοινώσεις τότε ότι είχε βρεθεί το παλάτι του Οδυσσέα, ανακοινώσεις που τις πίεζε το άγχος που προκάλεσαν οι ανακοινώσεις των Βρετανών του 2005 για την Ομηρική Ιθάκη), αλλά για εκείνους που ακόμα απορούν για το ΑΝ Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΙΧΕ ΕΔΡΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΝΗΣΙ Οι περισσότερες από τις θεωρίες που έχουν ως ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ τη Λευκάδα ή την ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ σε ένα πράγμα συμφωνούν: ΟΤΙ το μικρό απόκρημνο νησί, που όντως μαζί με Κεφαλονιά και Ζάκυνθο ανήκαν στον ΟΔΥΣΣΕΑ και στους ΚΕΦΑΛΛΗΝΕΣ ήταν η ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ ή ΑΠΟΚΡΗΜΝΗ (παιπαλόεσσα), ονομαζόταν ΣΑΜΗ, διότι ΣΑΜΑ στα φοινικικά σημαίνει ψηλό κι απότομο, σήμερα ΘΙΑΚΙ. Η ΟΜΗΡΙΚΗ αυτή ΣΑΜΗ είχε μεγάλη δύναμη διότι από τους 108 μνηστήρες είχε τους 24 στο παλάτι της Πηνελόπης, ενώ στη ΣΑΜΗ είχε παντρευτεί και η ΑΔΕΛΦΗ του Οδυσσέα η ΚΤΙΜΕΝΗ.
Αργότερα, όταν επέδραμαν οι Κορίνθιοι Δωριείς (βλέπε κορινθιακά κεραμικά μουσείου Ιθάκης), ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΑΓΚΑΙΟΣ (γιος της Κτιμένης;), μετά από σθεναρή αντίσταση την παρέδωσε κατόπιν συμφωνίας (δεν βρέθηκαν ίχνη φωτιάς στις καταστροφές) και κίνησε για το ΑΙΓΑΙΟ όπου κατέλαβε τη ΣΑΜΟ (πρώην ΦΥΛΛΑΣ) και αφού άφησε πρώτα τυχόν ανήμπορους και πολιτικούς αντιπάλους απέναντι απ’ το Θιάκι στην Κεφαλονιά, όπου και ίδρυσαν τη ΣΑΜΗ, όπως λέγεται μέχρι σήμερα.
Κάθε εύρημα συνεπώς που αποκαλύπτεται στο ΘΙΑΚΙ μας ενδιαφέρει, γιατί ήταν σίγουρα της ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ. Πόσο μάλλον αν είναι και βασιλικό π.χ. του ΑΓΚΑΙΟΥ.
Θα μας ενδιέφερε επιπροσθέτως να μάθουμε αν βρέθηκαν ίχνη φωτιάς.
…Ίχνη που όπως προαναφέρει δεν ευρέθησαν στο άλλο, πάνω από τον ΠΙΣΑΕΤΟ (θέση “Αλαλκομενές”).
Ούτως ή άλλως ΣΥΓΧΑΙΡΩ τους ερευνητές για την αποκάλυψη, και τους ιδιοκτήτες των οικοπέδων που δεν συγκάλυψαν και δεν μπάζωσαν την ανακάλυψη.
Όμως, γιατί επιμένουμε ότι δεν ανήκουν τα ευρήματα στον πυρήνα της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα και στην ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ;
-Διότι απλά, ΕΠΕΙΔΗ ο όρος Ιθάκης “ετέθη υπό του ΟΜΗΡΟΥ”, πρέπει να τη δεχτούμε όπως την περιγράφει και όχι όπως θα θέλαμε.
Όσον αφορά τα τρία λιμάνια (που ήταν τέσσερα), αυτά πρέπει να μην είχαν σχέση όλα μεταξύ τους και δεν φαίνονται από το ίδιο σημείο.
Π.χ. Το λιμάνι του Φόρκυνα από το παλάτι απείχε τουλάχιστον 5 ώρες. Το λιμανάκι του Ρείθρου ήταν σε κρυφό σημείο (νόσφι πόληος) και όποιος άραζε εκεί ήταν ΑΘΕΑΤΟΣ από την πόλη και το παλάτι.
Τέλος ο ΗΜΕΤΕΡΟΣ ΛΙΜΗΝ (της πόλης) πρέπει να ήταν στο εσωτερικό (στο μυχό) του ΠΟΛΥΒΕΝΘΟΥΣΛΙΜΕΝΟΣ.
Τώρα γιατί επιμένουμε ΑΚΟΜΑ ότι άλλη είναι η σημερινή και άλλη η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ;
-Διότι ο ΤΑΦΟΣ του ΟΔΥΣΣΕΑ έχει ήδη αποκαλυφθεί και ευρίσκεται στα ΤΖΑΝΑΤΑ ΠΡΟΝΝΩΝ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ (βλέπε ΣΦΡΑΓΙΔΟΛΙΘΟΣ και αντίστοιχο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ στο βιβλίο ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΘΕΙΕΣ).
-Διότι όπως λέει ο Οδυσσέας στον βασιλιά της Κέρκυρας Αλκίνοο (ραψωδία ι’): Η Ιθάκη είναι δυτικά (προς ΖΟΦΟΝ) του συμπλέγματος των νησιών, είναι χαμηλή και πέρα-πέρα (ΧΘΑΜΑΛΗ ΠΑΝΥΠΕΡΤΑΤΗ) και είναι σε θέση προς το ΔΕΙΛΙΝΟ, έχει καλά δειλινά-ΚΑΛΟΔΕΙΛΙΝΑΤΗ (ΕΥΔΕΙΕΛΟΣ).
-Διότι όπως λέει η θεά Αθηνά στον ίδιο τον Οδυσσέα (ραψωδία ν’): Η Ιθάκη έχει ρυάκια που τρέχουν ολόχρονα (ΕΠΗΕΤΑΝΟΝ).
-Διότι από το παλάτι σε ελάχιστα λεπτά τρέχοντας είσαι στο λιμάνι (ραψωδία β’).
-Διότι όπως λέει ο Τηλέμαχος μες στην ομήγυρη των μνηστήρων (ραψωδία φ’): Οι άρχοντες που διεκδικούν την Πηνελόπη ανήκουν σε νησιά που βρίσκονται ανάμεσα στην Τραχειά Ιθάκη και στην Ήλιδα την αλογοτρόφο (ιπποβότοιο).
Όλα αυτά επιβεβαιώνουν ένα πράγμα: Ότι η ΟΜΗΡΙΚΗ (αυτή που περιγράφει ο ΟΜΗΡΟΣ) ΙΘΑΚΗ είναι στα δυτικά της Κεφαλονιάς και λέγεται ΠΑΛΙΚΗ.
Η ΠΑΛΙΚΗ επίσης έχει μιαν έκπληξη: Περιλαμβάνει ακόμα και σήμερα το τοπίο από το οποίο έλαβε το όνομα η Ιθάκη. Έχει στην περιοχή ΛΗΞΟΥΡΙΟΥ ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΕΣ ΑΚΤΟΓΡΑΜΜΕΣ. Διότι βέβαια το Ομηρικό κείμενο μας δίδαξε ότι ΕΥΘΥΣ=ΙΘΥΣ, απ’ όπου προέρχεται και η λέξη Ιθάκη.
…ΠΑΛΙΚΗ απ’ όπου μπορεί και να προέρχεται το επίθετο υποστήριξης της Αθηνάς προς τον Οδυσσέα (ΠΑΛ-ΛΑΣ), που άνετα μπορεί να μεταφραστεί σε ένα σύγχρονο τοπίο “μαγεμένο” την ΚΟΥΝΟ-ΠΕΤΡΑ, το οποίο τα προϊστορικά χρόνια ίσως ήταν και η αιτία δημιουργίας μιας θεάς.
Στην Παλική επίσης μπορεί να πάει κανείς ΠΕΖΟΣ προερχόμενος από μεγάλη ενότητα (βλ. Κυρίως Κεφαλονιά).
...Γιατί περιλαμβάνει ο Όμηρος και αυτό το εξοργιστικό: Τέσσερις (4) φορές στην Οδύσσεια δίνεται η δυνατότητα σε κάποιον να μεταβεί πεζός στην Ιθάκη. Στο Θιάκι πως θα πάει πεζός;
Εμείς, της θεωρίας του Νίκου Λιβαδά Τουμασάτου με τίτλο “ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ, Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΙΘΑΚΗΣ, ΟΜΗΡΟΣ ΚΑΙ ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΟΙ ΚΕΦΑΛΛΗΝΕΣ”, ούτε μια στιγμή δεν κλονιστήκαμε στο άκουσμα της αποκάλυψης μεγάλου ευρήματος στο ΘΙΑΚΙ. Διότι και αυτό, πιθανόν να βρέθηκε στην τοποθεσία ΣΑΜΙΚΟ της νήσου Ιθάκης. Για εμάς είναι το Θιάκι, η ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ, που ήταν εξάρτημα της αυτοκρατορίας του ΟΔΥΣΣΕΑ.
Θέλαμε μάλιστα να ΣΥΓΧΑΡΟΥΜΕ τους ερευνητές, αλλά και να καλέσουμε συνάμα στην ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ και την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ να ασχοληθούν και με τον κύριο κορμό της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, την ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ.
Και κάτι τελευταίο. Γιατί δεν υποχωρούμε στο ποια είναι η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ;
-Διότι γνωρίζουμε ότι το μικρό απόκρημνο νησί στο πλάι της Κεφαλονιάς μέχρι το 1504 ονομαζόταν VAL DE COMPARE και Μικρή Κεφαλονιά (Cephalonia picciola), και αφού περιήλθε τότε περίπου από τους Τούρκους στη Βενετία ονομάστηκε (αυθαίρετα;) TEACCHI (=Θέαση;! -είχε πράγματι ωραία θέα!) που έγινε Θιάκι στην τοπική ντοπιολαλιά, και γύρω στα 1800 (βλ. Λόρδος Βύρων) Ιθάκη (ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΑΙΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ, Αντ. Μηλιαράκης, 1890).
Ό,τι και να βρεθεί στο ΘΙΑΚΙ λοιπόν έχει για μας μεγάλη αξία.
Ανήκει στο βασιλιά ΑΓΚΑΙΟ, που ίδρυσε τη ΣΑΜΟ, και που πριν σ’ αυτό το ίδιο το νησί, την τότε ΣΑΜΗ, που σήμερα ονομάζουμε Ιθάκη, βασίλευε η αδελφή του Οδυσσέα η ΚΤΙΜΕΝΗ.
Συγχαρητήρια λοιπόν.
ΝΙΚΟΣ Φ. ΚΑΜΠΑΝΗΣ (ΜΕΝΤΩΡ)
Γεωλόγος Α.Π.Θ.-
Ομηριστής
Εφημερίδα ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ,11/09/2010
Tο διαβάσαμε στο ithacanews.gr
 Μπορεί να είναι εικόνα εξωτερικοί χώροι
 Αναπαράσταση του παλατιού του Οδυσσέα.
 
 
Αμυντικό μενίρ από τη βόρεια σημερινή Ιθάκη.Μπορεί να είναι εικόνα φύση

6 σχόλια:


  1. Να δείτε λοιπόνε μέσω μυθολογίας μια άλλη πτυχή ευκείνης τση υπόθεσης Φόρκυνας:
    Τον Πολύφημο ο Οδυσσέας μπορεί και να τόνε στράβωσε γιατί είχε βλέψεις να κάμει την Ιθάκη δικιά του!
    Προσέχτε τσι συγγένειες:

    Ο Ποσειδώνας με Θόωσα (κόρη του Φόρκυνα) αποκτά γιό τον Πολύφημο.
    Ο Ποσειδώνας πάλε με Ιπποθόη αποκτά γιο τον Τάφιο.
    Άρα Τάφιος και Πολύφημος αδέρφια!
    Γιος του Τάφιου ο Πτερέλαος που κατά Ησίοδο τα παιδιά του έδωσαν το όνομα στην Ιθάκη (ο Ίθακος) και στο βουνό Νήριτο (ο Νήριτος).
    Άρα λόγω συγγένειας Α΄ βαθμού (ή ότι άλλου βαθμού θέλετε), η Ιθάκη ανήκε στο Πολύφημο που άμα πλάκωνε κατά δα πάνου ποιος τον εκράταε!!!
    Κα κα κα κα.
    Από τα παραπάνω βγαίνει και η ονομασία του λιμανιού Φόρκυνα, λόγω του παππού.

    Εγώ πάντως υποστηρίζω λιμάνι Φόρκυνα με απορρώγες προβλήτες (δύο δὲ προβλῆτες ἐν αὐτῷ
    ἀκταὶ ἀπορρῶγες,…(ν – 97) και δύο ξεκάθαρες σπηλιές στο βάθος του που η μία είναι διαμπερής (Βοράς – Νότος) και που τσι έχουνε σημειώσει σε τοπογραφικό του 1580 ακόμα και οι Βενετοί, αλλά οι Έλληνες του 2019 ούτε που τσι ξέρουνε! Κα κα κα κα.
    Την ελιά τη στενόφυλλη δεν έχω βρεί αλλά δε πειράζει, γιατί τη βρήκανε οι σημερινοί Θιακοί στο υποτιθέμενο παλάτι του Οδυσσέα, Φαίνεται κάποιος αρχαίος τσού την έδωσε να έχουνε και λίγο λαδάκι οι ψημένοι. Κα κα κα.
    Το τοπογραφικό των Ενετών μπορείτε να το δείτε στο: https://www.portoassos.gr/assos-mystiria/


    ΚΑΙ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΤΑΝΕ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΦΟΡΚΥΝΑ ???

    Το εν λόγω λιμάνι ήταν πολύ κοντά στο παλάτι του Οδυσσέα και στο άστυ του, (την πόλη του)!
    Απλή επιβεβαίωση αυτού στη ραψωδία (ν – 190) !

    Παλλὰς Ἀθηναίη, κούρη Διός, ὄφρα μιν αὐτὸν
    ἄγνωστον τεύξειεν ἕκαστά τε μυθήσαιτο,
    μή μιν πρὶν ἄλοχος γνοίη ἀστοί τε φίλοι τε,
    πρὶν πᾶσαν μνηστῆρας ὑπερβασίην ἀποτῖσαι.
    τοὔνεκ᾽ ἄρ᾽ ἀλλοειδέα φαινέσκετο πάντα ἄνακτι…
    (Μετάφρ.)
    Η Παλλάς κόρη του Δία, πυκνή ομίχλη γύρω σκόρπισε
    για να τον κάμει αγνώριστο και να τον νουθετήσει,
    μήπως τον γνωρίσει η γυναίκα του κι οι φίλοι του οι αστοί (πολίτες),
    πριν πρώτα τα΄ άδικα πλερώσει στους μνηστήρες,
    για αυτό όλα τώρα αγνώριστα φαινόταν στον Δυσσέα…

    Να μη τον δει η γυναίκα του λοιπόνε...
    Λέτε να «έγραφε» καθημερινά χιλιόμετρα η καημένη η Πηνελόπη για να κρατήσει το στιλάκι τση ή πήγαινε τον Άργο για τσίσα ? χα χα.
    Και γιατί εξειδικεύει τους φίλους σαν αστούς και όχι σκέτα Ιθακήσιους ή έστω δημότες Ιθάκης?
    Άρα ο τόπος βρίσκεται πολύ κοντά στη πόλη της Ιθάκης όπου κι ο ίδιος έμενε ή όχι??
    .
    Υ.Γ.
    Αυτά ελπίζω να μη γίνουν ερέθισμα για ψάξιμο από αρχαιολογικές υπηρεσίες και τα τοιαύτα όπως μέχρι τώρα με ζήλο γινόταν, γιατί πλέον υπάρχει ο κίνδυνος του κορονοϊού και δε θα ήθελα να γίνω πρόξενος κορονιασμένων κρουσμάτων…
    Χα χα χα.
    Σπύρος Ρόκκος
    Υ.Γ. 2
    Ά και εφκείνη η Κτιμένη ήτανε αδελφή του Οδυσσέα (από μάνα τουλάχιστον, κα κα κα) και μάλλον γυναίκα του Αγκαίου και όχι μάνα του. Κατά άλλο μύθο δε γυναίκα του Μέγη!
    Άλλο μπλέξιμο…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. καλησπέρα φιλτατε,, μου αρεσει πολυ ο τροπος που σκεφτεσε! χαχα,, πολυφημος,, πολυ φημη,,οχι σαν τον κακομοιρη κανενα,, που μετα τονε μαθανε ολοι!! Να αρχισουμε λες να ψαχνουμε και τον ταφο του πολυφημου τωρα? Με τον αγκαιο δεν μας βγαινει το παζλ,, ητανε καπετανιος της Αργω , αρκετα χρονια νωριτερα, βασιλιας της Σαμου-Σαμης και δεν μας βγαινει το σεναριο σου! Με τα τσιτσα τωρα του Αργους και την αποσταση Φορκυνα παλατιου ,,υπαρχει το εξης θεμα!! Καπου γραφει νομιζω οτι μολις φυλαξε τα δωρα τωνε φαικωνε,,, στο Σπηλαιο,, περπατησε ωρες,,,! Πρεπει να ξανακατοσω να το μελετησω λοιπον γιατι και ο Γερ. Λυκουδης αν ηταν του Ευμαιου δωθε μερια οπως και το παλατι να δουμε τους χρονους που τον προλαβε τον ευμαιο να εχει ψησει γουρουνοπουλα! Δεν πιστευω να την ειχε βαλει για πρωινο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ας δουμε τι λεει η ραψωδια ξ ,,,, (λες να παιζει ρολο η παραλια?
    απο το ξ πηρε το ονοματης,,επειδη στο χαρτη μοιαζει με αυτο το γραμμα)
    Κι απ' το λιμάνι πήρε αυτός βουνήσιο μονοπάτι
    σε δάσια μέσα, που η θεά του τό 'χε πη πως ζούσε
    ο πάγκαλος χοιροβοσκός που νοιάζουνταν το βιός του
    πιότερο απ' όλους που ο τρανός Δυσσέας είχε δικούς του.

    5 Τον βρήκε και καθότανε στα ξώθυρα μονάχος,
    μπρος σε μεγάλο αυλόγυρο αψηλόστεκο κι ωραίο,
    με δρόμο γύρω, που ίδιος του τον είχε εκεί φτιασμένο
    για του ξενιτεμένου του του αφεντικού τους χοίρους,
    δίχως να ξέρη η αφέντισσα κι ο γέρος ο Λαέρτης,
    10 από βουνόπετρες συρτές, μ' αγριαπιδιές φραγμένο.
    Κι απόξω ορθόστησε πολλά παλούκια πυκνωμένα
    γύρω τριγύρω από ιδρυά καλά πελεκημένα·
    και χοιρομάντρες δώδεκα μες στην αυλή είχε χτίσει
    κοντά κοντά, κι η καθεμιά κλειούσε πενήντα μάνες
    15 γουρούνες χαμοπλαγιαστές· τ' ασερνικά μαντρίζαν
    έξω, πολύ πιο λιγοστά· τι οι θεϊκοί οι μνηστήρες
    τα τρώγαν, κι ο χοιροβοσκός τους έφερνε ολοένα
    κι από 'να, το καλύτερο και πιο παχύ θρεφτάρι·
    20 τρακόσα εξήντα αρσενικά του μνήσκανε μονάχα.
    Τέσσερεις σκύλοι σα θεριά ξενύχτιζαν κοντά τους,
    που ο πρώτος τώ χοιροβοσκών τους είχε αναθρεμμένους.
    Καινούργια εκείνος ταίριαζε στα πόδια του τσαρούχια,
    βόδινο κόβοντας πετσί καλοχρωματισμένο·
    25 γυρίζαν οι άλλοι εδώ κι εκεί με τα χοιροκοπάδια,
    οι τρεις· τον τέταρτο ο βοσκός στη χώρα είχε σταλμένο,
    θρεφτάρι στους απόκοτους μνηστήρες για να φέρη,
    για να το σφάξουνε, να φαν και κρέας να χορτάσουν.
    Και ξάφνω τα μαντρόσκυλα σαν είδαν το Δυσσέα,
    30 του χύθηκαν γαυγίζοντας· τότες με γνώση χάμου
    κάθισε αυτός, μα τού 'πεσεν η ράβδα από το χέρι,
    κι εκεί θα κακοπάθαινε, στη στάνη του αποδίπλα,
    μα χούμιξε γοργόποδος ξοπίσω ο χοιροτρόφος
    στην ξώπορτα, και το πετσί του ξέφυγε απ' το χέρι.
    35 Και τα σκυλιά του εδώ κι εκεί σα σκόρπισε με πέτρες
    και με φοβέρες, γύρισε κι αυτά είπε στον αφέντη·
    «Ακόμα λίγο, κι άξαφνα σε ξέσκιζαν οι σκύλοι,
    Κι εσύ, Εύμαιε χοιροβοσκέ, του απολογήθης κι είπες·
    (στον μοναδικο που μιλαει στο δευτερο πρωσοπο -τυχαιο)
    και προς τις μάντρες κίνησε, που ήταν κλεισμένοι χοίροι.
    Δυό πήρε και τους έσφαξε, κι απέ καψάλισε τους,
    75 τους λιάνισε και πέρασε τα κρέατα στις σούβλες,
    και σαν καλοψηθήκανε τα φέρνει του Οδυσσέα,
    (ποσο χρονο να εκανε?ουτε να σιτεψουνε δεν προλαβανε)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η Κτιμένη είχε την ηλικία του Οδυσσέα και του Εύμαιου και διάβασε Οδύσσεια (ο – 365)
    Και για το πόσο μακριά αφήσανε οι Φαίακες τον Οδυσσέα από το σπίτι του το συζητάμε αύριο γιατί πάω για ύπνο. Χα χα χα,
    Άμα ορές αφήνανε οι Φαίακες το Οδυσσέα με τόσα δώρα μακριά από το σπίτι του θα πρέπει να ήτανε θεοπάλαβοι ή αυτοί ή ο «Όμηρος» που έγραψε την ιστορία…

    ΑπάντησηΔιαγραφή