ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ
ΒΑΣΙΛΗ ΛΟΡΕΤΖΑΤΟ
του Φώτη Κόλλια
Τι λέει μελέτη του Ινστιτούτου Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού της Ανώτατης Σχολής Εφαρμοσμένων Επιστημών Westküste Γερμανίας. Γιατί η Ελλάδα αρέσει, αλλά δεν πείθει ακόμα τους τουρίστες να την επισκεφθούν.
Άκρως αποκαλυπτικά στοιχεία για τη σημαντική υποχώρηση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού στη γερμανική αγορά (καθώς και σε άλλες αγορές όπως η βρετανική) προκύπτουν από μελέτη του Ινστιτούτου Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού της Ανώτατης Σχολής Εφαρμοσμένων Επιστημών Westküste Γερμανίας, που παρουσιάστηκε χθες στην Αθήνα.
Την ίδια ώρα που η χώρα μας βρίσκεται στη 12η θέση της κατάταξης ως τουριστικός προορισμός με τις επιλογές των Γερμανών, η γειτονική Τουρκία βρίσκεται στην πρώτη τριάδα μαζί με την Ισπανία και την Ιταλία.
Όπως υποστήριξε ο καθηγητής Bernd Eisenstein, πρόεδρος του Ινστιτούτου Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού, που παρουσίασε την έρευνα, το 90% των Γερμανών έχει την Ελλάδα στο μυαλό του ως τουριστικό προορισμό, αλλά το 57% τη θεωρεί ελκυστική και μόλις το 16% δήλωσε πως θέλει να την επισκεφτεί για διακοπές (με βάση έρευνα που διεξήχθη στο τέλος του 2012). Σημειώστε πως η Γερμανία αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας, όπως είπε χθες στη σύντομη παρέμβασή της η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη, η οποία πρόσθεσε πως πολλοί Γερμανοί έχουν αγοράσει κατοικίες.
Από την ίδια έρευνα προκύπτει πως το προϊόν «ήλιος και θάλασσα» το οποίο επιμένει να προσφέρει η Ελλάδα, παρά τις πολυετείς εξαγγελίες για στροφή σε νέες κατηγορίες (από τον ιαματικό μέχρι τον ιατρικό τουρισμό κ.λπ.) έχει εδώ και χρόνια λήξει. Όπως έχει ημερομηνία λήξεως και η διατήρηση της αγοράς μέσω της συνεχούς μείωσης των τιμών και όχι με ενίσχυση της ποιότητας και της διαφοροποίησης του προϊόντος μέσω της προσθήκης νέων υπηρεσιών προς τους τουρίστες.
Ο πρέσβης της Γερμανίας Wolfgang Dold, που θέλησε να δώσει μια αισιόδοξη νότα στη χθεσινή παρουσίαση, υποστήριξε πως φέτος το ενδιαφέρον των Γερμανών τουριστών για την Ελλάδα αυξάνεται μετά τη δύσκολη περυσινή χρονιά. Ο ίδιος, όμως, φρόντισε να επισημάνει πως ακόμα και οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες χρειάστηκαν χρόνο για να διαπιστώσουν πως πρέπει να βάλουν ηλεκτρικά παράθυρα στα οχήματα! Όπως είπε, «αν κάποιος δεν προσέξει, μπορεί να χάσει το σημείο επαφής με τον επισκέπτη».
Τα τελευταία 15 χρόνια ο ανταγωνισμός έχει αλλάξει, είπε ο καθηγητής Eisenstein και επισήμανε πως όσο περισσότερο ταξιδεύουν οι πελάτες τόσο αυξάνονται οι απαιτήσεις τους. «Είμαστε σε μια αγορά στην οποία υπάρχει πληθωρισμός απαιτήσεων» τόνισε και παρουσίασε πέντε άξονες στους οποίους πρέπει να κινηθούν οι αλλαγές στον ελληνικό τουρισμό ώστε να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες και να αυξηθούν τα έσοδα.
Η πρώτη αλλαγή συνδέεται με τον αυξημένο επαγγελματισμό από τους φορείς του κλάδου, η δεύτερη με τον προσανατολισμό στη ζήτηση (σήμερα έχουμε μια αγορά πωλητών που στην ουσία λέει «αυτό έχω, αν θες έλα»), η τρίτη με τη δημιουργία ενός πολύ ισχυρού προφίλ για τον ελληνικό τουρισμό, ώστε να ανταγωνιστεί τους γειτονικούς προορισμούς, η τέταρτη με την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου παροχής υπηρεσιών σε όλη την αλυσίδα του τουριστικού προϊόντος και η πέμπτη με την ενίσχυση της συνεργασίας των φορέων του τουρισμού.
«Το πολιτικό πλαίσιο είναι απαραίτητο, αλλά χρειάζονται και οι επιχειρηματίες οι οποίοι πρέπει να επενδύουν στη συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών και στην ενίσχυση των δεξιοτήτων», είπε ο B. Eisenstein. Ο ίδιος επισήμανε το σημείο της έρευνας που δείχνει πως το 1,7% των Γερμανών θέλει να περάσει πέντε ημέρες διακοπών στην Ελλάδα, ενώ μόλις το 1,3% θέλει να έρθει διακοπές για περισσότερο από μία εβδομάδα (η χώρα μας κατατάσσεται πολύ χαμηλά σε σύγκριση με τις ΗΠΑ και άλλες ευρωπαϊκές αγορές), για να τονίσει πως υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης. Η Ελλάδα κατέχει σήμερα περίπου το 1,8% της γερμανικής τουριστικής αγοράς, πρόσθεσε.
Κατά τον Γερμανό καθηγητή, η Ελλάδα έχει ένα πλεονέκτημα που δεν έχει κανένας από τους ανταγωνιστές της: τον πολιτισμό. Χρειάζεται, όμως, δουλειά για να το αξιοποιήσει. Κάποιοι υπενθύμιζαν χθες την πρόσφατη μελέτη της McKinsey που έδειχνε πως στην πλειονότητα των αρχαιολογικών χώρων δεν υπάρχουν στοιχειώδεις υποδομές, όπως καθαρές τουαλέτες...
Σύμφωνα με το τελευταίο ταξιδιωτικό ισοζύγιο πληρωμών της Τράπεζας της Ελλάδος, οι αφίξεις από τη Γερμανία κατέγραψαν αύξηση 4% στο πρώτο τρίμηνο του έτους. Όσον αφορά τις ταξιδιωτικές εισπράξεις στο πρώτο τρίμηνο του 2013, τα έσοδα από τη Βρετανία μειώθηκαν 40,5%, από τις ΗΠΑ κατά 34,6%, από τη Γερμανία κατά 21,5% και από τη Γαλλία κατά 15,9%.
Όπως υποστήριξε ο καθηγητής Bernd Eisenstein, πρόεδρος του Ινστιτούτου Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού, που παρουσίασε την έρευνα, το 90% των Γερμανών έχει την Ελλάδα στο μυαλό του ως τουριστικό προορισμό, αλλά το 57% τη θεωρεί ελκυστική και μόλις το 16% δήλωσε πως θέλει να την επισκεφτεί για διακοπές (με βάση έρευνα που διεξήχθη στο τέλος του 2012). Σημειώστε πως η Γερμανία αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας, όπως είπε χθες στη σύντομη παρέμβασή της η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη, η οποία πρόσθεσε πως πολλοί Γερμανοί έχουν αγοράσει κατοικίες.
Από την ίδια έρευνα προκύπτει πως το προϊόν «ήλιος και θάλασσα» το οποίο επιμένει να προσφέρει η Ελλάδα, παρά τις πολυετείς εξαγγελίες για στροφή σε νέες κατηγορίες (από τον ιαματικό μέχρι τον ιατρικό τουρισμό κ.λπ.) έχει εδώ και χρόνια λήξει. Όπως έχει ημερομηνία λήξεως και η διατήρηση της αγοράς μέσω της συνεχούς μείωσης των τιμών και όχι με ενίσχυση της ποιότητας και της διαφοροποίησης του προϊόντος μέσω της προσθήκης νέων υπηρεσιών προς τους τουρίστες.
Ο πρέσβης της Γερμανίας Wolfgang Dold, που θέλησε να δώσει μια αισιόδοξη νότα στη χθεσινή παρουσίαση, υποστήριξε πως φέτος το ενδιαφέρον των Γερμανών τουριστών για την Ελλάδα αυξάνεται μετά τη δύσκολη περυσινή χρονιά. Ο ίδιος, όμως, φρόντισε να επισημάνει πως ακόμα και οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες χρειάστηκαν χρόνο για να διαπιστώσουν πως πρέπει να βάλουν ηλεκτρικά παράθυρα στα οχήματα! Όπως είπε, «αν κάποιος δεν προσέξει, μπορεί να χάσει το σημείο επαφής με τον επισκέπτη».
Τα τελευταία 15 χρόνια ο ανταγωνισμός έχει αλλάξει, είπε ο καθηγητής Eisenstein και επισήμανε πως όσο περισσότερο ταξιδεύουν οι πελάτες τόσο αυξάνονται οι απαιτήσεις τους. «Είμαστε σε μια αγορά στην οποία υπάρχει πληθωρισμός απαιτήσεων» τόνισε και παρουσίασε πέντε άξονες στους οποίους πρέπει να κινηθούν οι αλλαγές στον ελληνικό τουρισμό ώστε να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες και να αυξηθούν τα έσοδα.
Η πρώτη αλλαγή συνδέεται με τον αυξημένο επαγγελματισμό από τους φορείς του κλάδου, η δεύτερη με τον προσανατολισμό στη ζήτηση (σήμερα έχουμε μια αγορά πωλητών που στην ουσία λέει «αυτό έχω, αν θες έλα»), η τρίτη με τη δημιουργία ενός πολύ ισχυρού προφίλ για τον ελληνικό τουρισμό, ώστε να ανταγωνιστεί τους γειτονικούς προορισμούς, η τέταρτη με την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου παροχής υπηρεσιών σε όλη την αλυσίδα του τουριστικού προϊόντος και η πέμπτη με την ενίσχυση της συνεργασίας των φορέων του τουρισμού.
«Το πολιτικό πλαίσιο είναι απαραίτητο, αλλά χρειάζονται και οι επιχειρηματίες οι οποίοι πρέπει να επενδύουν στη συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών και στην ενίσχυση των δεξιοτήτων», είπε ο B. Eisenstein. Ο ίδιος επισήμανε το σημείο της έρευνας που δείχνει πως το 1,7% των Γερμανών θέλει να περάσει πέντε ημέρες διακοπών στην Ελλάδα, ενώ μόλις το 1,3% θέλει να έρθει διακοπές για περισσότερο από μία εβδομάδα (η χώρα μας κατατάσσεται πολύ χαμηλά σε σύγκριση με τις ΗΠΑ και άλλες ευρωπαϊκές αγορές), για να τονίσει πως υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης. Η Ελλάδα κατέχει σήμερα περίπου το 1,8% της γερμανικής τουριστικής αγοράς, πρόσθεσε.
Κατά τον Γερμανό καθηγητή, η Ελλάδα έχει ένα πλεονέκτημα που δεν έχει κανένας από τους ανταγωνιστές της: τον πολιτισμό. Χρειάζεται, όμως, δουλειά για να το αξιοποιήσει. Κάποιοι υπενθύμιζαν χθες την πρόσφατη μελέτη της McKinsey που έδειχνε πως στην πλειονότητα των αρχαιολογικών χώρων δεν υπάρχουν στοιχειώδεις υποδομές, όπως καθαρές τουαλέτες...
Σύμφωνα με το τελευταίο ταξιδιωτικό ισοζύγιο πληρωμών της Τράπεζας της Ελλάδος, οι αφίξεις από τη Γερμανία κατέγραψαν αύξηση 4% στο πρώτο τρίμηνο του έτους. Όσον αφορά τις ταξιδιωτικές εισπράξεις στο πρώτο τρίμηνο του 2013, τα έσοδα από τη Βρετανία μειώθηκαν 40,5%, από τις ΗΠΑ κατά 34,6%, από τη Γερμανία κατά 21,5% και από τη Γαλλία κατά 15,9%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου