ΑΠΟ
Νώντας Γαζής
Ο ΟΜΗΡΟΣ ΓΡΑΦΕΙ ΑΛΗΘΕΙΕΣ Ή ΟΧΙ
(Από το Blog της φίλης ΜΕΛΙΤΗ)
(Από το Blog της φίλης ΜΕΛΙΤΗ)
Τα γραφόμενα στα έπη έχουν σαν στόχο την ιστορική τεκμηρίωση των γεγονότων ή όχι; Ή για να το θέσω διαφορετικά, μας δίνουν τη δυνατότητα για ιστορική έρευνα ή όχι;
Αλίμονο εάν ο Ερρίκος Σλήμαν δεν είχε πάρει τοις μετρητοίς τα γραφόμενα του Ομήρου! Δεν θα ανακάλυπτε ποτέ την Τροία, τις Μυκήνες, αλλά ούτε η Τίρυνθα και το ανάκτορο του Νέστορα στην Πύλο θα ερχόταν ποτέ στο φως. Ούτε θα είχε νόημα να ανασκάπτουν οι αρχαιολόγοι την Σπάρτη για να εντοπίσουν το ανάκτορο του Μενελάου!
Αλίμονο εάν ο Ερρίκος Σλήμαν δεν είχε πάρει τοις μετρητοίς τα γραφόμενα του Ομήρου! Δεν θα ανακάλυπτε ποτέ την Τροία, τις Μυκήνες, αλλά ούτε η Τίρυνθα και το ανάκτορο του Νέστορα στην Πύλο θα ερχόταν ποτέ στο φως. Ούτε θα είχε νόημα να ανασκάπτουν οι αρχαιολόγοι την Σπάρτη για να εντοπίσουν το ανάκτορο του Μενελάου!
Ο Όμηρος δεν θέλει ούτε να εντυπωσιάσει ούτε να συγκινήσει. Παραθέτει γεγονότα και χαρτογραφεί. Χαρτογραφεί και περιγράφει με ακρίβεια φωτογραφικού φακού. Δίνει συντεταγμένες και γεωγραφική θέση για περιοχές που μέχρι σήμερα αποτελούν αντικείμενο έρευνας και μελέτης.
Μας πληροφορεί πως η Κρήτη ήταν πυκνοκατοικημένη και πως είχε ενενήντα πόλεις σε πλήρη άνθηση. Ο Άρθουρ Έβανς επιβεβαίωσε πανηγυρικά την πληροφορία, αποδεικνύοντας πως ένας τεράστιος και μεγαλειώδης πολιτισμός είχε γεννηθεί στην Κρήτη αρκετές χιλιάδες χρόνια πριν.
Προσφέρονται όμως τα έπη και οι περιγραφές του Ομήρου για ιστορική ανάλυση και εξαγωγή συμπερασμάτων;
Ίσως υπάρχουν αρκετοί που θα ισχυριστούν πως πολλά από αυτά που γράφει ο ποιητής δεν επιβεβαιώνονται από καμία ιστορική πηγή. Όσοι το λένε όμως αυτό, μάλλον αγνοούν τα όσα αρχαιολογικά ευρήματα ήρθαν στο φως (Πύλος, Τροία, Μυκήνες, Τίρυνθα) και τα οποία συνάδουν απόλυτα με το ομηρικό κείμενο.
Το αμφικύπελλον δέπας, που βρέθηκε στα ερείπια της Τροίας, αναγνωρίστηκε χάρη στις ομηρικές περιγραφές, (Ιλ. Α 584).
Οι περιγραφές για κύπελλα καμωμένα από καθαρό χρυσάφι ίσως φάνηκαν παραμυθάκια ή υπερβολές, με τις συχνές τους αναφορές (π.χ Οδύσσεια Α 142), μέχρις ότου ένα εντυπωσιακό χρυσό κύπελλο από την Περιστεριά που υπήρξε ηγεμονικό κτέρισμα, ήρθε στο φως κι έφερε στο νου αυτές ακριβώς τις περιγραφές των χρυσών ποτηριών της Ιλιάδας και της Οδύσσειας.
Περιγραφές δίνονται και για το κύπελλο του Νέστορος του οποίου πανομοιότυπα βρέθηκαν στον ΙΙ και VI λακκοειδή τάφο των Μυκηνών.
Αλλά οι γνώσεις του Ομήρου είναι τεράστιες και δεν εξαντλούνται στα προαναφερθέντα ευρήματα. Εάν ο Όμηρος ήταν απλώς, ποιητής, αοιδός, ραψωδός, δεν θα χρησιμοποιούσε 18 μόνο λέξεις σχετικές με την μουσική!
Αντιθέτως, προκαλεί κατάπληξη η γνώση του για την ανατομία του ανθρωπίνου σώματος! Γνωρίζει και χρησιμοποιεί 64 πρωτότυπες λέξεις σχετικές με το ανθρώπινο σώμα και χώρια από αυτές, 32 για τον ανθρώπινο κορμό, 15 για τα κάτω άκρα, 13 για τα άνω άκρα, 28 για τα εσωτερικά μέρη και σπλάχνα, σύνολο: 152 λέξεις, που τον κατατάσσουν περισσότερο στους γιατρούς παρά στους ραψωδούς!
Εκτός αυτού, χρησιμοποιεί 26 λέξεις για τα άρματα γενικώς και 58 για τα μέρη, τα σκεύη και τα εξαρτήματα του άρματος χωριστά, 92 λέξεις για τα όπλα, 13 για τα μέρη της περικεφαλαίας, 14 για τα μέρη της ασπίδας, 51 για τα βέλη (!!!), 31 για τα μέρη του δόρατος, και 60 για τα μέρη του ξίφους! (συμπεριλαμβάνονται και πρωτότυπες λέξεις - επιθετικοί προσδιορισμοί του κάθε ουσιαστικού). Σύνολο: 345 λέξεις στρατιωτικής ορολογίας που τον κατατάσσουν περισσότερο στους στρατιωτικούς παρά στους ραψωδούς!
Δεν τολμώ να αναφερθώ στην ορολογία του για τα βότανα, τα οικιακά σκεύη, τα ορυκτά, τις κατασκευές, την μηχανική, τη ναυσιπλοΐα την αστρονομία και πλήθος άλλα, γιατί θα χρειαζόμουν τέσσερα blogs και όχι μόνο το παρόν.
Ο Φιλόσοφος Giambauista Vico (Delia discoverta del vero Omero, 1730) αναφέρει για τον Όμηρο: «Για να ξαναβρεί κανείς την αλήθεια για την εποχή του Ομήρου και για την πατρίδα του, μόνο στον ίδιο τον Όμηρο μπορεί να την αναζητήσει».
Για να καταλάβουμε τι λέμε και να λύσουμε το ζήτημα του εάν τα λεγόμενα του Ομήρου έχουν επιστημονική αξία και βαρύτητα θα αναφερθώ σε ένα πολύ σημαντικό γεγονός που έλαβε χώρα στην Αρχαία Ολυμπία (Συνεδριακό Κέντρο ΣΠΑΠ).
Πρόκειται για το διεθνές συμπόσιο «Επιστήμη και Τεχνολογία στα Ομηρικά Επη», υπό την προεδρία του καθηγητή κ. Στεφάνου Παϊπέτη του Τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών, στις 27 - 30 Αυγούστου του έτους 2006.
Ένα άλλο σημαντικό είναι ότι τα Ομηρικά έπη πρωτοκαθαρογράφτηκαν επί Πεισίστρατου και οπωσδήποτε έχουν βάλει πολλοί το «χεράκι» τους σε αυτά, ίσως και ακόμα νεότεροι αλλά οπωσδήποτε οι Αλεξανδρινοί γραμματείς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜία από τις επιπτώσεις λοιπόν θα είναι η ακριβής γεωγραφική τοποθέτηση της Ιθάκης.
Και το μεγαλύτερο πρόβλημα που στις περισσότερες θεωρίες δεν αντιμετωπίζεται (τουλάχιστον αρκετά πειστικά) είναι ως το Δυτικότερο νησί του Οδυσσειακού βασιλείου.
Δεν μπορεί να είναι γνωστός ο Πολικός Αστέρας και να μην είναι γνωστή η θέση της Δύσης από τη μία αλλά και απλά εμπειρικά όταν κάποιος ταξίδευε απέναντι από την Πάτρα μη μου πείτε ότι δε καταλάβαινε ποιο είναι το Δυτικότερο νησί.
Άλλωστε όλοι οι γεωγράφοι από αφηγήσεις πιλότων (τιμονιέρηδων) σχεδίαζαν τους χάρτες.
Και ο Οδυσσέας ακόμα, είχε τιμονιέρη τον γνωστό Βαία – ο.
Οπότε???
Απόψεις προς απάντηση θέτω βέβαια, τίποτε περισσότερο.
Τώρα για τα Κάκαβα και τη περιοχή Σκάλας υποχώρηση του εδάφους έχει γίνει αλλά πότε χρονολογικά?
Και αν είχε βυθιστεί η Ιθάκη θα πέρναγε απαρατήρητο?
Λίγο απίθανο δε φαίνεται?
Σπύρος Ρόκκος
Τώρα με τους φίλους τους Λευκάδιους έχω ένα πρόβλημα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην οριοθέτηση της Κεφαλονιάς από τον Ησίοδο την αμφισβητούν?
Ή στην εποχή του η Κεφαλονιά η σημερινή Ιθάκη και η Λευκαδία ήταν ενωμένες σε μια χερσόνησο ονομαζόμενη Κεφαλονιά?
Κάποια πραγματεία επί του θέματος μπορούν να διαβάσουν στο:
«/www.portoassos.gr/ησιόδου-ιθάκης-αποκάλυψη»
Ας απαντήσουν και με κάθε ειλικρίνεια θα δεχτώ οτιδήποτε μπορεί να έχει κάποια βάση γιατί θα πλουτίσω και τις γνώσεις μου.
Άλλωστε υποθετική και προπάντων καλοπροαίρετη ερευνοσυζήτηση κάνουμε και κανείς δε γεννήθηκε σοφός. Χα χα.
φιλε σπυρο,, οσο πρωχοραμε σε σεζον,, χανω λιγο την μπαλα και δεν προλβαινω ολα τα ομηρικα!μια επισυμανση ομως προς συλλογισμο, η ΙΘΑΚΗ ισως δεν ηταν απλά νησι,, αλλα νησιοτικο συμπλεγμα, και στην περιπτωση,, που εχουν παρει φορα οι παλικισιανοι,, οταν λεει δυτικοτερα των αλλων, ισως δεν εννοει νησιων, αλλα μυκηναικων βασιλειων,ΚΟΥΒΕΝΤΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ
ΑπάντησηΔιαγραφή