Το βιβλίο αυτό εκθέτει και συγκρίνει συστηματικά όλες τις θεωρίες που έχουν προταθεί πάνω στο θέμα αυτό από την αρχαιότητα μέχρι πρόσφατα. Ο συγγραφέας έχει δικιά του θεωρία που τοποθετεί την Ομηρική Ιθάκη στην Έρισσο, τη βορειοδυτική χερσόνησο της Κεφαλονιάς, και την πόλη και το λιμάνι της αρχαίας Ιθάκης στο Φισκάρδο.
Ο Κος Χοὺκοπ αντιμετώπισε το πρόβλημα εξετάζοντας το αρχαίο κείμενο της Οδύσσειας και της Ιλιάδας και χρησιμοποιώντας σαν κύριο οδηγό του πληροφορίες που περιέχονται στο κείμενο, όπως ναυτικούς όρους, σημεία του ορίζοντα και άλλα γεωγραφικά στοιχεία. Επιπρόσθετα, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στη κατανόηση της Ομηρικής σκέψης και την περιγραφή των χαρακτήρων των πρωταγωνιστών του έπους, ζωγραφίζει τελικά μια συνεπή εικόνα της θέσης της Ιθάκης, όπως περιγράφεται στη Οδύσσεια.
Περιεχὸμενα
Το βιβλίο έχει τέσσερα κύρια κεφάλαια:
1. Ο Όμηρος και η Ιθάκη. Δίνει βασικές πληροφορίες για τον Όμηρο και τα γεγονότα μετά το τέλος του Τρωικού Πολέμου και προσφέρει μια σύντομη, αλλά εξαιρετικά σαφή περίληψη της πλοκής της Οδύσσειας.
2. Η διαμάχη μεταξύ των Ομηριστών. Εμπεριστατωμένη μελέτη της ιστορίας του Ζητήματος της Ιθάκης που καλύπτει τις διάφορες θεωρίες στα τελευταία 2000 χρόνια για τη θέση της Ιθάκης.
3. Ανάλυση Ομηρικών αποσπασμάτων. 48 αποσπάσματα με πληροφορίες για την Ιθάκη μεταφρασμένα από τον ίδιο το συγγραφέα και με σχόλια για τη σωστή ερμηνεία κύριων λέξεων και φράσεων.
4. Που στο τόπο ειν᾽η Ιθάκη; Ο συγγραφέας παρουσιάζει τη δικιά του τη θεωρία, διαφορετική από αυτές του παππού και της γιαγιάς του, η οποία βασίζεται στις παρατηρήσεις και τα σχόλια του κεφαλαίου 3, και καταλήγει με τα τελικά περιληπτικά συμπεράσματα των κύριων σημείων.
Η θεωρία του Κου Χοὺκοπ
Πολλοί Ομηριστές έχουν διατυπώσει της απόψεις τους για τη θέση της Ιθάκης, αλλά κοιτάξαν την Οδύσσεια μόνο σαν ιστορικοί ὴ γλωσσολόγοι, και όχι με τα μάτια ναυτικού που βάζει πλώρη από ή προς το λιμάνι της Ιθάκης, ή ακόμη προς την Πύλο, τα γειτονικά νησιά και τα άλλα μέρη που αναφέρει ο Όμηρος.
Ο Κος Χοὺκοπ, με μακρόχρονη πείρα στην ιστιοπλοΐα, συγκέντρωσε την προσοχή του στα στοιχεία που αναφέρει ο Όμηρος για ναυσιπλοΐα και προσανατολισμό. Ο Όμηρος, όπως και το ακροατήριό του, ήταν έμπειρος ταξιδιώτης και χρησιμοποίησε τις γνώσεις του ναυτικού όπως χρησιμοποιούμε σήμερα χάρτες και οδικούς οδηγούς με δορυφορικά συστήματα στο αυτοκίνητό μας.
Η Ομηρική γεωγραφία θα έπρεπε να ήταν σωστή και αληθής, αλλιώς οι ακροατές του θα το παρατηρούσαν εύκολα. Ακριβώς όπως σήμερα ένας συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων όπου η πλοκή διεξάγεται στο Εδιμβούργο, στη Νέα Υόρκη ὴ στο Λονδίνο αναφέρει γνωστές στους αναγνώστες του τοποθεσίες, δρόμους και κτίρια (για λίγη αληθοφάνεια), έτσι και ο αρχιτεχνίτης ο Όμηρος: ποιητική φαντασία πάνω σε γεωγραφική πραγματικότητα. Περιγραφές γεγονότων εκτός του Ελληνικού γεωγραφικού χώρου θα μπορούσαν άνετα να είναι μόνο στη φαντασία του Ποιητή, τα καθαρά μυθικά συστατικά της Οδύσσειας, και κανείς δεν θα έφερνε αντίρρηση.
Μετά την ανάλυση σχεδόν 50 αποσπασμάτων που περιέχουν πληροφορίες για τη γεωγραφική θέση της Ιθάκης και σχετικές άλλες τοπογραφικές περιγραφές, το πρώτο και πιο σπουδαίο συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει ο Κος Χοὺκοπ είναι ότι, κατά τον Όμηρο, το λιμάνι της Ιθάκης πρέπει να βρίσκεται στη βορεινή είσοδο ενός θαλάσσιου διαύλου μεταξύ δυο νησιών.
Ο δίαυλος αυτός πρέπει να χωρίζει την χθαμαλὴ (χαμηλή) Ιθάκη από την παιπαλὸεσσα (βραχώδη, ορεινή) Σάμο που βρίσκεται ανατολικά της Ιθάκης, προς την ροδοδὰκτυλο Ηὼ (αυγή). Το πλούσιο σε σιτάρι Δουλὶχιο, δηλ. το πιο εύφορο νησί από το οποίο ήρθαν 42 από τους 108 μνηστήρες, πρέπει νὰναι προς ηὲλιο (προς μεσημβρίας, νότια) της Ιθάκης, όπως και η ηληὲαισα (δασώδης) Ζάκυνθος. Στο μέσο του διαύλου υπάρχει ένα νησάκι, η Αστερὶς, με δυο αμφὶδυμους λιμὲνες (γειτονικά λιμάνια). Είναι εκεί που οι μνηστήρες είχαν στήσει καρτέρι οι μνηστήρες της Πηνελὸπης, σχεδιάζοντας να αιφνιδιάσουν τον Τηλέμαχο κατά την επιστροφή του από την Πύλο.
ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΤΟ http://www.kefalonitis.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου