ΑΝΩ ΦΩΤΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ
http://porosnews.blogspot.gr/2014/09/blog-post_470.html
Παρ' οτι μια δημοσίευση στο f/b σε καμμιά περίπτωση δεν μπορεί να προσεγγίσει διεξοδικά το θέμα, πόσο μάλλον οταν την αποπειράται η "ημετέρα ναυτική αυθεντία" στερουμένη παντελώς περγαμηνών και τίτλων, αποφάσισα να καταθέσω την προσωπική μου άποψη περισσότερο σαν έναυσμα να αρχίσει μιά έρευνα απο κάποιους περισσότερο προικισμένους και επαϊοντες.
http://porosnews.blogspot.gr/2014/09/blog-post_470.html
Η ύπαρξη πληθώρας "θαυματουργών αγίων" στα Επτάνησα, που όμως ο βίος και η πολιτεία τους πόρρω απέχουν απο να δικαιολογούν επαρκώς την αγιοποίησή τους είναι γνωστή.
Θαυματουργά "αγια λείψανα" στα τρία μεγαλύτερα νησιά, Κέρκυρα, Κεφαλλονιά και Ζάκυνθο, και περίλαμπρες εκκλησίες με θαυματουργές όμως εικόνες στην Λευκάδα και τα Κύθηρα.
Κοντα σ' αυτό πρέπει να επισημανθεί και η ιδιόμορφη θρησκευτικότητα των κατοίκων.
Κατα την γνώμη μου η εξήγηση του φαινομένου δεν μπορεί παρα να αναζητηθεί στην ιστορική πορεία της περιοχής και μόνο.
Θαυματουργά "αγια λείψανα" στα τρία μεγαλύτερα νησιά, Κέρκυρα, Κεφαλλονιά και Ζάκυνθο, και περίλαμπρες εκκλησίες με θαυματουργές όμως εικόνες στην Λευκάδα και τα Κύθηρα.
Κοντα σ' αυτό πρέπει να επισημανθεί και η ιδιόμορφη θρησκευτικότητα των κατοίκων.
Κατα την γνώμη μου η εξήγηση του φαινομένου δεν μπορεί παρα να αναζητηθεί στην ιστορική πορεία της περιοχής και μόνο.
Παρ' οτι μια δημοσίευση στο f/b σε καμμιά περίπτωση δεν μπορεί να προσεγγίσει διεξοδικά το θέμα, πόσο μάλλον οταν την αποπειράται η "ημετέρα ναυτική αυθεντία" στερουμένη παντελώς περγαμηνών και τίτλων, αποφάσισα να καταθέσω την προσωπική μου άποψη περισσότερο σαν έναυσμα να αρχίσει μιά έρευνα απο κάποιους περισσότερο προικισμένους και επαϊοντες.
Πότε και με ποιόν τρόπο διαδόθηκε ο χριστιανισμός στα νησιά δεν είναι γνωστο.
Τα φληναφήματα περι αποστόλου Παύλου στην Κεφαλλονιά-Μελίτη είναι ανάξια σχολιασμού ως ανιστόρητες, σκόπιμα κατασκευασμένες θεωρίες που μοναδικό σκοπό έχουν την προσέλκυση θρησκευτικού τουρισμού και περαν τουτου τίποτα.
Είναι όμως ιστορικά γνωστό ότι όταν η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία χωρίστηκε σε ανατολική και δυτική ο Ελλαδικός χώρος διοικητικά καταχωρήθηκε στο ανατολικό κομμάτι, την μετέπειτα Βυζντινή Αυτοκρατορία όπως τον 17ο αιώνα επικράτησε να λέγεται η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, αλλά θρησκευτικά ανήκε στην δικαιοδοσία της Ρώμης και του Πάππα.
Αυτή η μάλλον ή ήττον ερμαφρόδιτη κατάσταση διήρκεσε μέχρι τις αρχές του 8ου αιώνα μετα την αρχή της χριστιανικής χρονολόγησης.
Το 726 ο Βυζαντινός Αυτοκράτορας Λέων Γ' Ισαυρος άρχισε άγριο πόλεμο εναντίον των εικόνων των εκκλησιών, την γνωστή εικονομαχία, που ένεκα της διοικητικής δομής της επικράτειας άμεσα έλαβε και πολιτική χροιά.
.Τότε Πάππας στην Ρώμη ήταν ο Γρηγόριος Β' ό οποίος όχι μόνο δεν αποδέχθηκε την πολιτική του Βυζαντινού Αυτοκρατορα αλλά υποκίνησε και στάση στα υπό την θρησκευτική κυριαρχία του Ελληνικά εδάφη.
Η στάση κατεστάλη εύκολα απο τον Βυζαντινό στόλο, ο δε Γρηγόριος Β' πέθανε τα επόμενα χρόνια και αντικαταστάθηκε απο τον Γρηγόριο Γ' ο οποίος όχι μόνο εξακολούθησε την πολιτική του προκατόχου του αλλά συγκάλεσε και σύνοδο στην διάρκεια της οποίας αφόρησε τους εικονομάχους, του Αυτοκράτορα μη εξαιρουμένου.
Ο Λέων Γ' Ισαυρος για να τον εκδικηθεί του αφαίρεσε την εξουσία στην περιοχή και επιπλέον κατάσχεσε και την περιουσία της Παππικής εκκλησίας.
Ετσι η περιοχή πέρασε στην δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Κων/πόλεως..
Τα φληναφήματα περι αποστόλου Παύλου στην Κεφαλλονιά-Μελίτη είναι ανάξια σχολιασμού ως ανιστόρητες, σκόπιμα κατασκευασμένες θεωρίες που μοναδικό σκοπό έχουν την προσέλκυση θρησκευτικού τουρισμού και περαν τουτου τίποτα.
Είναι όμως ιστορικά γνωστό ότι όταν η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία χωρίστηκε σε ανατολική και δυτική ο Ελλαδικός χώρος διοικητικά καταχωρήθηκε στο ανατολικό κομμάτι, την μετέπειτα Βυζντινή Αυτοκρατορία όπως τον 17ο αιώνα επικράτησε να λέγεται η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, αλλά θρησκευτικά ανήκε στην δικαιοδοσία της Ρώμης και του Πάππα.
Αυτή η μάλλον ή ήττον ερμαφρόδιτη κατάσταση διήρκεσε μέχρι τις αρχές του 8ου αιώνα μετα την αρχή της χριστιανικής χρονολόγησης.
Το 726 ο Βυζαντινός Αυτοκράτορας Λέων Γ' Ισαυρος άρχισε άγριο πόλεμο εναντίον των εικόνων των εκκλησιών, την γνωστή εικονομαχία, που ένεκα της διοικητικής δομής της επικράτειας άμεσα έλαβε και πολιτική χροιά.
.Τότε Πάππας στην Ρώμη ήταν ο Γρηγόριος Β' ό οποίος όχι μόνο δεν αποδέχθηκε την πολιτική του Βυζαντινού Αυτοκρατορα αλλά υποκίνησε και στάση στα υπό την θρησκευτική κυριαρχία του Ελληνικά εδάφη.
Η στάση κατεστάλη εύκολα απο τον Βυζαντινό στόλο, ο δε Γρηγόριος Β' πέθανε τα επόμενα χρόνια και αντικαταστάθηκε απο τον Γρηγόριο Γ' ο οποίος όχι μόνο εξακολούθησε την πολιτική του προκατόχου του αλλά συγκάλεσε και σύνοδο στην διάρκεια της οποίας αφόρησε τους εικονομάχους, του Αυτοκράτορα μη εξαιρουμένου.
Ο Λέων Γ' Ισαυρος για να τον εκδικηθεί του αφαίρεσε την εξουσία στην περιοχή και επιπλέον κατάσχεσε και την περιουσία της Παππικής εκκλησίας.
Ετσι η περιοχή πέρασε στην δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Κων/πόλεως..
Μετά το οικτρό τέλος του περιβόητου Μαργαριτόνε ο οποίος ως γνωστόν απέσπασε την Κεφαλλονιά, την Ζάκυνθο και ίσως και την Λευκάδα απο τους Βυζαντινούς, και συγκεκριμένα το 1206, τα νησιά πέρασαν στην εξουσία του Ματθαίου Ορσίνι.
Ο Ορσίνι, διάβόητος πειρατής, κατέστησε τα νησιά ορμητήριό του και καταλήστευε το Ιόνιο μη φειδόμενος ούτε των Παππικών συμφερόντων γεγονός που εξόργισε τον Πάππα Ιννοκέντιο Γ.
Το 1207 πέθανε ο Ορθόδοξος επίσκοπος Κεφαλλονιάς και ο Ορσίνι εκμεταλλευόμενος την ευκαιρία χρήζει αυθαίρετα Λατίνο επίσκοπο κάποιον Βενέδικτο. Ο Πάππας Ιννοκέντιος είτε επειδή γνώριζε τον βίο και την πολιτεία του επίδοξου επισκόπου Κεφαλλονιάς είτε θέλοντας να εκδικηθεί τον Ορσίνι δεν επικυρώνει την εκλογή. Βέβαια επιδη τις έχθρες και τις διενέξεις τις δημιουργούν και τις απαλείφουν συμφέροντα, σύντομα επήλθε συμβιβασμός. Ο Πάππας συγχώρησε εγγράφως τον Ορσίνι και ο Βενέδικτος ανέλαβε καθήκοντα.
Το 1212 ο Ορσίνι καθαιρεί και τον επίσκοπο Ζακύνθου με το αιτιολογικό του ακόλαστου βίου(!!) και διορίζει στην θέση του Λατίνο. Η περιοχή πλέον θρησκευτικά ανήκει στην Λατινική επισκοπή Κορίνθου.
Η Κέρκυρα εκείνη την εποχή έχει καταστεί μήλο της έριδος μεταξύ του Γενουατικης καταγωγής πειρατή Λεόνε Βερτράνο και των Βενετών ώσπου οι τελευταίοι επικράτησαν. Τα κύθηρα βρίσκονται στην κυριαρχία της οικογένειας Βενιέρ οι οποίοι ισχυρίζονται οτι είναι απ' ευθείας απόγονοι της θεάς Αφροδίτης!!! ( Venus - Venier).
To 1318 ο Νικόλαος Ορσίνι προσπαθεί να θέση υπό την κυριαρχία του περιοχές της Ηπείρου (δεν είναι του παρόντος να αναφέρουμε πως και γιατί) και θέλοντας να προσεταιριστεί το ντόπιο πληθυσμό ο οποίος τον απεχθάνεται επιτρέπει ξανά την Ορθόδοξη εκκλησία.
Πολύ σύντομα σκοτώνεται απο τον αδελφό του Ιωάννη Β' ό οποίος όχι μόνο πολιτεύεται ευνοϊκά υπέρ των Ορθοδόξων αλλά αλλάζει και ο ίδιος δόγμα προς μεγάλη θλίψη του Πάππα. Ολα αυτά βέβαια όχι απο θρηκευτική πεποίθηση αλλά στην προσπάθεια του να προσεταιριστεί τους ντόπιους και να κερδίσει την εύνοια των Βυζαντινών. Ταυτόχρονα αλλάζει και το όνομά του σε Ιωάννης Β' Αγγελος Κομνηνός!
Η δυναστεία των Ορσίνι μετα απο λίγο διαλύεται και η περιοχή περνά στην εξουσία των Τοκκων οπότε αποκαθίσταται πλήρως και η Λατινική εκκλησία στην περιοχή.
Ο Ορσίνι, διάβόητος πειρατής, κατέστησε τα νησιά ορμητήριό του και καταλήστευε το Ιόνιο μη φειδόμενος ούτε των Παππικών συμφερόντων γεγονός που εξόργισε τον Πάππα Ιννοκέντιο Γ.
Το 1207 πέθανε ο Ορθόδοξος επίσκοπος Κεφαλλονιάς και ο Ορσίνι εκμεταλλευόμενος την ευκαιρία χρήζει αυθαίρετα Λατίνο επίσκοπο κάποιον Βενέδικτο. Ο Πάππας Ιννοκέντιος είτε επειδή γνώριζε τον βίο και την πολιτεία του επίδοξου επισκόπου Κεφαλλονιάς είτε θέλοντας να εκδικηθεί τον Ορσίνι δεν επικυρώνει την εκλογή. Βέβαια επιδη τις έχθρες και τις διενέξεις τις δημιουργούν και τις απαλείφουν συμφέροντα, σύντομα επήλθε συμβιβασμός. Ο Πάππας συγχώρησε εγγράφως τον Ορσίνι και ο Βενέδικτος ανέλαβε καθήκοντα.
Το 1212 ο Ορσίνι καθαιρεί και τον επίσκοπο Ζακύνθου με το αιτιολογικό του ακόλαστου βίου(!!) και διορίζει στην θέση του Λατίνο. Η περιοχή πλέον θρησκευτικά ανήκει στην Λατινική επισκοπή Κορίνθου.
Η Κέρκυρα εκείνη την εποχή έχει καταστεί μήλο της έριδος μεταξύ του Γενουατικης καταγωγής πειρατή Λεόνε Βερτράνο και των Βενετών ώσπου οι τελευταίοι επικράτησαν. Τα κύθηρα βρίσκονται στην κυριαρχία της οικογένειας Βενιέρ οι οποίοι ισχυρίζονται οτι είναι απ' ευθείας απόγονοι της θεάς Αφροδίτης!!! ( Venus - Venier).
To 1318 ο Νικόλαος Ορσίνι προσπαθεί να θέση υπό την κυριαρχία του περιοχές της Ηπείρου (δεν είναι του παρόντος να αναφέρουμε πως και γιατί) και θέλοντας να προσεταιριστεί το ντόπιο πληθυσμό ο οποίος τον απεχθάνεται επιτρέπει ξανά την Ορθόδοξη εκκλησία.
Πολύ σύντομα σκοτώνεται απο τον αδελφό του Ιωάννη Β' ό οποίος όχι μόνο πολιτεύεται ευνοϊκά υπέρ των Ορθοδόξων αλλά αλλάζει και ο ίδιος δόγμα προς μεγάλη θλίψη του Πάππα. Ολα αυτά βέβαια όχι απο θρηκευτική πεποίθηση αλλά στην προσπάθεια του να προσεταιριστεί τους ντόπιους και να κερδίσει την εύνοια των Βυζαντινών. Ταυτόχρονα αλλάζει και το όνομά του σε Ιωάννης Β' Αγγελος Κομνηνός!
Η δυναστεία των Ορσίνι μετα απο λίγο διαλύεται και η περιοχή περνά στην εξουσία των Τοκκων οπότε αποκαθίσταται πλήρως και η Λατινική εκκλησία στην περιοχή.
Το 1453 ο Λεονάρδος Τοκκος προ του Τουρκικού κινδύνου αποκαθιστά το Ορθόδοξο δόγμα στην περιοχή χωρίς όμως να επιστρέψει και την περιουσία που κατείχε κάποτε η ορθόδοξη εκκλησία.
Η Κεφαλλονιά γίνεται έδρα ορθόδοξου επισκόπου και η Ζάκυνθος καθολικού. Οι Ζακυνθιοι ορθόδοξοι μπορούν να εκλέξουν πρωτοπαπά ο οποίος όμως υπάγεται στην επισκοπή Κεφαλλονιάς.
Η Κέρκυρα εκλέγει επίσης πρωτοπαπά, Για πρώτη φορά εξέλεξε επίσκοπο το 1800 με την συγκατάθεση του Ουσακώφ και μετά απο πολλές περιπέτειες που αφετηρία είχαν την εξουσιαστική βουλημία του Πατριαρχείου και την προσπάθεια του Αλή πασά να αποκτήσει μέσω του ιερατείου ερίσματα στο νησί. Μα αυτό επίσης είναι άλλη ιστορία.
Η Κεφαλλονιά γίνεται έδρα ορθόδοξου επισκόπου και η Ζάκυνθος καθολικού. Οι Ζακυνθιοι ορθόδοξοι μπορούν να εκλέξουν πρωτοπαπά ο οποίος όμως υπάγεται στην επισκοπή Κεφαλλονιάς.
Η Κέρκυρα εκλέγει επίσης πρωτοπαπά, Για πρώτη φορά εξέλεξε επίσκοπο το 1800 με την συγκατάθεση του Ουσακώφ και μετά απο πολλές περιπέτειες που αφετηρία είχαν την εξουσιαστική βουλημία του Πατριαρχείου και την προσπάθεια του Αλή πασά να αποκτήσει μέσω του ιερατείου ερίσματα στο νησί. Μα αυτό επίσης είναι άλλη ιστορία.
Πριν εκπνεύσει ο 15ος αιώνας η Κέρκυρα, η Κεφαλλονιά, η Ιθάκη, η Ζάκυνθος και τα Κύθηρα έχουν περάσει στην Βενετική κυριαρχία.
Η Βενετία πιστή στο δόγμα <,Siamo prima Venetsiani e poi Cristiani>> εφαρμόζουν πολιτική θρησκευτικής ανοχής χωρίς όμως να αποφύγουν να μεροληπτούν υπέρ της Λατινικής εκκλησίας η οποια είχε και την πρωτοκαθεδρία στην περιοχή.
Ετσι οι Επτανήσιοι δεν γνώρισαν την βαρβαρότητα της τρομερής Auto da fe και επί πλέον απέφυγαν το σκοταδισμό του Πατριαρχείου, γεγονός που τους επέτρεψε να πρόσβαση στην παιδεία και τις επιστήμες της εποχής.
Ασφαλώς όλες αυτές οι παλλινοδίες και ανακαταξεις είχαν κλονίσει αν μη αλλοτριώσει θρησκευτικά μεγάλο μέρος του πληθυσμού γεγονός που ανάγκασε το πατριαρχείο να δραστηριοποιηθεί προς αποκατάσταση.
Η συγκυρία ήταν ευνοϊκή λόγω της ανοχής των Βενετών.
Αλλά και ο κίνδυνος μεγάλος καθώς ο ¨απέναντι" δεν ήταν αλλοθρησκος αλλά ομόθρησκος. Στην κυρίως Ελλάδα η αντίθεση είχε οριοθετηθεί ως Χριστιανοι-Μωαμεθανοί. Στα Επτάνησα ατο δεν ίσχυε. Η δε εθνική συνείδηση δεν είχε διαμορφωθεί ακόμη. Αρα η μεταπήδηση απο το ένα δόγμα στο άλλο ήταν ευκολη.
Η Βενετία πιστή στο δόγμα <,Siamo prima Venetsiani e poi Cristiani>> εφαρμόζουν πολιτική θρησκευτικής ανοχής χωρίς όμως να αποφύγουν να μεροληπτούν υπέρ της Λατινικής εκκλησίας η οποια είχε και την πρωτοκαθεδρία στην περιοχή.
Ετσι οι Επτανήσιοι δεν γνώρισαν την βαρβαρότητα της τρομερής Auto da fe και επί πλέον απέφυγαν το σκοταδισμό του Πατριαρχείου, γεγονός που τους επέτρεψε να πρόσβαση στην παιδεία και τις επιστήμες της εποχής.
Ασφαλώς όλες αυτές οι παλλινοδίες και ανακαταξεις είχαν κλονίσει αν μη αλλοτριώσει θρησκευτικά μεγάλο μέρος του πληθυσμού γεγονός που ανάγκασε το πατριαρχείο να δραστηριοποιηθεί προς αποκατάσταση.
Η συγκυρία ήταν ευνοϊκή λόγω της ανοχής των Βενετών.
Αλλά και ο κίνδυνος μεγάλος καθώς ο ¨απέναντι" δεν ήταν αλλοθρησκος αλλά ομόθρησκος. Στην κυρίως Ελλάδα η αντίθεση είχε οριοθετηθεί ως Χριστιανοι-Μωαμεθανοί. Στα Επτάνησα ατο δεν ίσχυε. Η δε εθνική συνείδηση δεν είχε διαμορφωθεί ακόμη. Αρα η μεταπήδηση απο το ένα δόγμα στο άλλο ήταν ευκολη.
Μπορεί ο μεσαίωνας να είχε πλέον υποχωρήσει προ πολλού αφήνοντας την θέση του στην αναγέννηση και τα μηνήματα του διαφωτισμού να επιρρέαζαν ήδη μια κατηγορία πολιτών πλήν όμως η συντριπτική πλεοψηφία ειδικά του αμόρφωτου αγροτικού πληθυσμου παρέμενε φανατικά θρησκόληπτη και δισειδαίμων. Ο πιό αποτελεσματικός λοιπόν τρόπος για να εξακολουθήσουν να παραμένουν πιστοί στο ορθόδοξο δόγμα δεν ήταν άλλος απο την προβολή της "θείας" επέμβασης στην καθημερινότητα μέσω διόδων του ορθοδόξου δόγματος. Αυτό κάλλιστα μπορούσε να επιτευχθεί με αγίους που δεν έλιωσαν και θαυματουργούσαν, με φίδια που δεν δαγκώνουν, με εικόνες που πειθήνεια εκπληρώνουν επιθυμίες και άλλα παρεμφερή που διατίθενται πλούσια στην φαρέτρα των θρησκευτικών ταγών.
Ετσι εξηγείται καιη υπαρξη πληθώρας "σταυροπηγιακών" εκκλησιών σε όλα τα Επτάνησα. Σταυροπηγιακές αποκαλούνται οι εκκλησίες που ανήκαν απ' ευθείας στο πατριαρχείο Κων/πόλεως και αναγνωρίζονται απο τον ανάγλυφο δικέφαλο αετό που έχουν ενσωματωμένο στο δάπεδο ή φυλαγμένο πλέον σε κάποιον αποθηκευτικό χώρο
Ετσι εξηγείται καιη υπαρξη πληθώρας "σταυροπηγιακών" εκκλησιών σε όλα τα Επτάνησα. Σταυροπηγιακές αποκαλούνται οι εκκλησίες που ανήκαν απ' ευθείας στο πατριαρχείο Κων/πόλεως και αναγνωρίζονται απο τον ανάγλυφο δικέφαλο αετό που έχουν ενσωματωμένο στο δάπεδο ή φυλαγμένο πλέον σε κάποιον αποθηκευτικό χώρο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου