Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ θεωρεί ότι οι εξελίξεις επικαιροποιούν τη θέση του πως η αντισεισμική θωράκιση αποτελεί ζήτημα πρώτης προτεραιότητας. Η Ελλάδα, η χώρα με τη μεγαλύτερη σεισμικότητα στην Ευρώπη, είναι ανοχύρωτη εξαιτίας της πολιτικής που εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Και, ας μην ξεχνάμε, ότι η Κεφαλονιά είναι μία από τις πιο σεισμογενείς περιοχές αυτής της χώρας.
Η επιστήμη υπολείπεται στην πρόβλεψη με αξιοσημείωτη ακρίβεια και δεν έχει τη δυνατότητα παρέμβασης στα αίτια που γεννούν το σεισμό. Όμως, δίνει εκείνα τα «όπλα», ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι επιπτώσεις του. Ο καπιταλιστικός τρόπος παραγωγής, που στηρίζεται στην «ελεύθερη» αγορά, στην εμπορευματοποίηση των κοινωνικών αγαθών, στον επιχειρηματικό ανταγωνισμό, που υπηρετούν πιστά και οι ελληνικές κυβερνήσεις, «απαγορεύει» την εφαρμογή μιας πολιτικής ουσιαστικής πρόληψης.
Είναι ενδεικτικό ότι στη χώρα μας:
• Ούτε το 10% των δημόσιων κτιρίων δεν έχει ελεγχθεί, όπου έγινε αυτό έγινε κυρίως εποπτικά κι όχι με τη λήψη δοκιμίων και βεβαίως σε ελάχιστες περιπτώσεις έγιναν οι παρεμβάσεις που κρίθηκαν αναγκαίες.
• Ενώ το 75% των κτιρίων της χώρας (το 65% των δημόσιων και το 55% των σχολείων) έχουν κτιστεί πριν το 1985, δηλαδή με βάση τους παλιούς (ή και καθόλου) αντισεισμικούς κανονισμούς, αρνούνται να εφαρμόσουν ένα πρόγραμμα προσεισμικού ελέγχου και ενίσχυσης των κτιρίων αυτών.
• Δεν έχει ελεγχθεί η στατική επάρκεια χώρων, όπου δουλεύουν εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι ή όπου δραστηριοποιείται νεολαία.
• Αντί να προστατεύσουν και να εξασφαλίσουν περισσότερους ελεύθερους χώρους, αναγκαίους για την εκτόνωση και καταφυγή του πληθυσμού σε περίπτωση σεισμού, εμπορευματοποιούν και ξεπουλούν στο μεγάλο κεφάλαιο και αυτούς που υπάρχουν.
Η κατάσταση αυτή εκφράζεται και στην Κεφαλονιά σε όλα τα προηγούμενα, όταν υπάρχει η πρόσφατη τραγική περίπτωση του 2ου Λυκείου - για το οποίο καμία ευθύνη δεν έχει μέχρι σήμερα αποδοθεί και όπου η κατεδάφισή του είχε ως συνέπεια να παραμένουν σε κοντέινερς μαθητές για χρόνια.
Ειδικότερα, το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ θεωρεί ότι υπάρχουν μεγάλα δομικά προβλήματα στα σχολεία του Νομού:
-Σχολεία μέσα σε ασφυκτικά δομημένα περιβάλλοντα στο Αργοστόλι και το Ληξούρι.
● Έλλειψη κατάλληλων και επαρκών προαυλίων χώρων για την εκτόνωση του μαθητικού πληθυσμού την ώρα του σεισμού.
● Έλλειψη προσβάσεων σε αρκετά σχολεία ακόμη και για τα ασθενοφόρα ή τις δυνάμεις της πυροσβεστικής και των άλλων μονάδων βοήθειας.
● Επικίνδυνη συνύπαρξη δράσεων, όπως στο ΕΠΑΛ Αργοστολίου, όπου εξαιτίας της λειτουργίας του ΚΕΚ το προαύλιο έχει μετατραπεί σε πάρκινγκ.
Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ θεωρεί ότι η αντισεισμική θωράκιση της χώρας είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής για την προστασία της ζωής του λαού και της νεολαίας. Ο αντισεισμικός σχεδιασμός πρέπει να γίνει από έναν Ενιαίο αποκλειστικά Κρατικό Φορέα. Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ παλεύει για τη συγκρότηση ενός Ενιαίου Φορέα Αντισεισμικής Θωράκισης, στον οποίο θα υπαχθούν οι σημερινές διαφορετικές δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμοί, καθώς και τη γενναία χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Χρειάζεται, επίσης, η συγκρότηση δημόσιου φορέα κατασκευών για την υλοποίηση των έργων αντισεισμικής θωράκισης.
Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ σημειώνει την ανάγκη ενημέρωσης, ετοιμότητας και ορθολογικής συμπεριφοράς πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το σεισμό, καθώς και την απαίτηση να γίνεται μια εθνική άσκηση αντισεισμικής ετοιμότητας κάθε χρόνο. Τονίζει επίσης την ανάγκη πιστής τήρησης του εκάστοτε ισχύοντος Ελληνικού Αντισεισμικού Κανονισμού, καθώς και τη σχολαστική τήρηση του μητρώου κτιρίων. Επισημαίνει την απαίτηση προσεισμικού ελέγχου μεγάλων δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων (σχολεία, νοσοκομεία, εργοστάσια, χώροι διασκέδασης κλπ.) και την αποκατάστασή τους, όπου αυτό χρειάζεται, ή την αντικατάστασή τους από άλλα κτίρια.
Ειδικότερα, το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ προτείνει να προχωρήσει ΑΜΕΣΑ ο αντισεισμικός έλεγχος και η θωράκιση των σχολείων και των χώρων που αθλείται και διασκεδάζει η νεολαία, κάτι που υπηρετείται από το εξής πλαίσιο:
Σήμερα υπάρχει:
α) Ελάχιστη έως μηδαμινή ενημέρωση των εκπαιδευτικών και των μαθητών για την αντιμετώπισή του σεισμού, μέσα από ένα συγκροτημένο και επίκαιρο κεντρικό σχέδιο.
β) Έλλειψη ενός σχεδίου άμεσης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης των επιπτώσεων,
γ) Έλλειψη ενημερωμένου συνόλου τεχνικών και διοικητικών μηχανισμών που είναι αναγκαίοι για την προώθηση και επίλυση των προβλημάτων.
Η αντισεισμική προστασία και θωράκιση απαιτεί έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό που να προωθεί ισόρροπα αφ' ενός δομικού χαρακτήρα μακροπρόθεσμα μέτρα για την πρόληψη των σεισμικών επιπτώσεων και αφ' ετέρου μέτρα άμεσης απόδοσης για την καλύτερη αντιμετώπιση της κατάστασης μετά από έναν καταστροφικό σεισμό. Τα μέτρα αυτά αναφέρονται σε ένα ευρύ φάσμα και περιλαμβάνουν:
• Την ανάπτυξη της έρευνας (ποσοτικά και ποιοτικά με διάθεση χρηματοδότησης, ανθρώπινου δυναμικού και εξοπλισμού), το συντονισμό και την ισόρροπη ανάπτυξη ερευνητικών προσπαθειών σε ένα σύνολο επιστημονικών περιοχών: Τη σεισμοτεκτονική, την αντισεισμική τεχνολογία, τη χωροταξία - πολεοδομία, τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες, κλπ. Απαιτούμε άμεσα να στελεχωθεί και να λειτουργήσει το Εργαστήριο Ποιότητας Υλικού, που έχει εξαγγελθεί από την προηγούμενη Νομαρχιακή Αρχή.
• Τη σύνταξη μικροζωνικών μελετών και μελετών γεωλογικής καταλληλότητας που θα λαμβάνονται υπόψη στον πολεοδομικό σχεδιασμό των σχολείων, τον καθορισμό όρων δόμησης, τη μελέτη των κτιρίων και έργων υποδομής.
• Τη σύνταξη μελετών χωροθέτησης των νέων σχολικών συγκροτημάτων και των βοηθητικών εγκαταστάσεων που να λαμβάνουν υπόψη το σεισμικό κίνδυνο της περιοχής.
Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ απαιτεί:
• Την κατοχύρωση για κάθε σχολικό συγκρότημα των αναγκαίων χώρων για την κοινωνική – πολιτιστική - αθλητική υποδομή, την περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής που βρίσκεται το σχολείο, τη βελτίωση της καθημερινής ζωής των μαθητών, αλλά και την κάλυψη των αναγκών που θα προκύψουν μετά από σεισμό (ελεύθεροι χώροι για την εκτόνωση και προσωρινή διαμονή του πληθυσμού, προσβάσεις, οδοί διαφυγής).
• Την προστασία κάθε ελεύθερου χώρου κοντά στα σχολεία, ιδίως στις πυκνοδομημένες αστικές περιοχές και την απόκτηση νέων χώρων. Την αποτροπή της κατάληψης, έστω και προσωρινής, ή της τσιμεντοποίησης των ελεύθερων χώρων που επιχειρείται με διάφορα προσχήματα.
• Πεζοδρόμια ασφαλή, επαρκή και χωρίς εμπόδια, όπως κάγκελα και μπάρες, ώστε να επιτρέπουν και ασφαλή διαφυγή του πληθυσμού, σε περίπτωση καταστροφικού σεισμού.
• Συγκοινωνιακό σχεδιασμό και ρυθμίσεις για αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών, όπως λωρίδες πρόσβασης οχημάτων παροχής βοήθειας, και ειδικές ρυθμίσεις που θα επιβάλλονται την ώρα του σεισμού.
• Την απομάκρυνση από τις κατοικημένες περιοχές των χρήσεων που μπορούν να δημιουργήσουν πρόσθετες αλυσιδωτές καταστροφές. Την αντιπαράθεση στην πολιτική που επιτρέπει όχι μόνο τη διατήρηση, αλλά και την ανάπτυξή τους.
• Τη λήψη ειδικών μέτρων ασφαλείας των δικτύων, όπως φυσικού αερίου και άλλων, που διέρχονται κοντά από σχολεία και τη διενέργεια ελέγχων για την τήρηση των προδιαγραφών και των μέτρων ασφαλείας.
Το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ θεωρεί ότι οι προδιαγραφές και οι όροι κατασκευής των σχολείων πρέπει να ενσωματώνουν κάθε νέα γνώση, πρέπει να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις λειτουργίας και ασφάλειάς τους. Ο καθορισμός τους και ο έλεγχος της εφαρμογής τους είναι υποχρέωση του κράτους και πρέπει να ανατεθεί στο δημόσιο τομέα.
Πέρα από τα άλλα μέτρα και ελέγχους, που είναι απαιτητά για όλα τα κτίρια, ειδικά για τα σχολεία και όλους τους χώρους μαζικής συνάθροισης της νεολαίας είναι επιτακτική ανάγκη:
• Να θεσμοθετηθεί ειδικό πλαίσιο κατασκευής και λειτουργίας αυτών των χώρων, τόσο όσον αφορά στη συνύπαρξή τους με άλλες επικίνδυνες χρήσεις, τον επιτρεπόμενο αριθμό χρηστών, την ασφαλή λειτουργία τους, τα μέτρα αντιμετώπισης εκτάκτων γεγονότων.
• Να εφαρμοστεί ειδικό σχέδιο εκκένωσης των χώρων αυτών, που θα πρέπει να δοκιμάζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Παράλληλα, η αντισεισμική προστασία και θωράκιση των σχολείων πρέπει να περιέχει σαν βασικά σημεία ενός ολοκληρωμένου προγράμματος:
• Τη συνεχή ενημέρωση εκπαιδευτικών και μαθητών για τη σεισμικότητα της περιοχής, για τον τρόπο αντιμετώπισης του φαινομένου τόσο ατομικά, όσο και σε επίπεδο σχολείου, δήμου και νομού.
• Την εκπαίδευση από την παιδική ηλικία. Την «αντισεισμική» αγωγή σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης.
Ενημέρωση που θα οδηγεί όχι απλώς στο να γνωρίζει ο μαθητής πώς θα προστατευτεί από το σεισμό, ή και πώς πρέπει να τακτοποιεί τα πράγματα στο σχολείο, πού πρέπει να πάει και πότε, αλλά και να μάθει να διεκδικεί ό,τι είναι απαραίτητο για να αντιμετωπίσει το σεισμό στο σπίτι του, στη γειτονιά, στο δήμο του.
○ Απαιτεί τη θεσμοθέτηση επικαιροποιημένου, ολοκληρωμένου, αξιόπιστου και εφαρμόσιμου σχεδίου αντιμετώπισης του φαινομένου σε όλη τη χώρα, ανά περιφέρεια, νομό και σχολείο.
○ Απαιτεί εκσυγχρονισμό και ενίσχυση του μηχανισμού επέμβασης που θα λειτουργεί με συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των φορέων των εργαζομένων.
○ Η άμεση απόκριση στο σεισμό και η παροχή βοήθειας δεν μπορεί να στηρίζεται κάθε φορά στο φιλότιμο και τον αλτρουισμό των εκπαιδευτικών και του δυναμικού που εμπλέκεται (της Πυροσβεστικής, του ΕΚΑΒ, μηχανικών, άλλων ειδικών δυνάμεων), αλλά απαιτείται να ενισχυθεί ηθικά, υλικά και επιστημονικά.
○ Απαιτεί επαρκές ποσοτικά και ποιοτικά προσωπικό, κατάλληλα εκπαιδευμένο, καθώς και η αναγκαία υλικοτεχνική υποδομή (ειδικά μηχανήματα, εξοπλισμός, κλπ.). Το προσωπικό αυτό πρέπει να βρίσκεται σε διαρκή επαφή με τα σχολεία και να συμμετέχει στις ασκήσεις που πρέπει συστηματικά να οργανώνονται σε αυτά.
○ Σχέδιο κινητοποίησης του ειδικού μηχανισμού ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, με πρόβλεψη για την πρόσβαση ανά σχολείο.
○ Εφαρμογή έτοιμων σχεδίων εκτάκτων αναγκών για την πρόσβαση των νοσοκομειακών μονάδων και των μονάδων παρέμβασης στις πληγείσες σχολικές μονάδες και περιοχές, εφαρμογή ειδικών μέτρων κυκλοφορίας.
○ Θεσμοθέτηση σχεδίου αναγκαστικής κινητοποίησης όλων των μηχανισμών της πρώην κοινής ωφέλειας, που σήμερα ιδιωτικοποιείται.
● ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ Η ΚΟΡΟΪΔΙΑ ΚΑΙ Ο ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ ΠΑΣΟΚ ΚΑΙ ΝΔ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ, ΤΟΥΣ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΧΡΟΝΙΑ.
● ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ.
● ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΛΑΟΥ, ΤΩΝ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΑ, ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΓΟΝΕΩΝ, ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ ΤΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΑ.
Για το ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ
Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Γεωργόπουλος Διονύσης Βασιλάτος Παύλος
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου