ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΛΙΚΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ:
Η ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΙΘΑΚΗ ΠΟΣΟ ΚΑΙΡΟ ΣΤΕΡΙΩΣΕ ΣΤΟ ΔΙΠΛΑΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΝΗΣΙ;
Η ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΙΘΑΚΗ ΠΟΣΟ ΚΑΙΡΟ ΣΤΕΡΙΩΣΕ ΣΤΟ ΔΙΠΛΑΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΝΗΣΙ;
Θα εξετάσουμε τώρα μια πολύ σπουδαία πηγή πληροφοριών, την οποία κανείς ερευνητής δεν είχε χρησιμοποιήσει μέχρι πρόσφατα.
ΒΙΡΓΙΛΙΟΣ, ο μεγάλος ποιητής της Ρώμης.
…Ο οποίος, εμπνεόμενος από τα έπη του Ομήρου, προσπάθησε να δημιουργήσει ένα έπος εφάμιλλο με την Οδύσσεια.
Εμπνεύστηκε την ΑΙΝΕΙΑΔΑ, δηλαδή την πορεία του πρίγκιπα Αινεία της Τροίας, ο οποίος υποτίθεται έγινε, αφού περιπλανήθηκε μετά την καταστροφή του Ιλίου, ο γενάρχης της ΡΩΜΗΣ.
Έτσι ήθελαν να πιστεύουν οι Ρωμαίοι, ότι ήταν απόγονοι των Τρώων και καλώς εκδικήθηκαν τους απογόνους των ΑΧΑΙΩΝ καταλαμβάνοντας την ΕΛΛΑΔΑ.
Πηγή για τον Βιργίλιο ήταν τα Ομηρικά έπη και η μεταομηρική παράδοση.... Καταλαβαίνουμε ασφαλώς, ότι όλα όσα περιγράφει ο επικός ποιητής της Ρώμης ήταν η εικόνα που είχαν για τη ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ των διαφόρων τόπων οι Ρωμαίοι και ο ίδιος ο Βιργίλιος.
Αξίζει λοιπόν να μελετήσουμε τη διαδρομή του Αινεία δια μέσου των νησιών του ΙΟΝΙΟΥ ΠΕΛΑΓΟΥΣ και όπως έρχεται από τη νότια Πελοπόννησο ανοιχτά, με κατεύθυνση το ΛΑΤΙΟ.
…Ο οποίος, εμπνεόμενος από τα έπη του Ομήρου, προσπάθησε να δημιουργήσει ένα έπος εφάμιλλο με την Οδύσσεια.
Εμπνεύστηκε την ΑΙΝΕΙΑΔΑ, δηλαδή την πορεία του πρίγκιπα Αινεία της Τροίας, ο οποίος υποτίθεται έγινε, αφού περιπλανήθηκε μετά την καταστροφή του Ιλίου, ο γενάρχης της ΡΩΜΗΣ.
Έτσι ήθελαν να πιστεύουν οι Ρωμαίοι, ότι ήταν απόγονοι των Τρώων και καλώς εκδικήθηκαν τους απογόνους των ΑΧΑΙΩΝ καταλαμβάνοντας την ΕΛΛΑΔΑ.
Πηγή για τον Βιργίλιο ήταν τα Ομηρικά έπη και η μεταομηρική παράδοση.... Καταλαβαίνουμε ασφαλώς, ότι όλα όσα περιγράφει ο επικός ποιητής της Ρώμης ήταν η εικόνα που είχαν για τη ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ των διαφόρων τόπων οι Ρωμαίοι και ο ίδιος ο Βιργίλιος.
Αξίζει λοιπόν να μελετήσουμε τη διαδρομή του Αινεία δια μέσου των νησιών του ΙΟΝΙΟΥ ΠΕΛΑΓΟΥΣ και όπως έρχεται από τη νότια Πελοπόννησο ανοιχτά, με κατεύθυνση το ΛΑΤΙΟ.
Ας ανοίξουμε μια παρένθεση.
Στη μελέτη του καθηγητή των Ιωαννίνων κ. Μιχ. Σ. ΚΟΡΔΩΣΗ με τίτλο Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ (ΝΗΣΟΣ - ΑΣΤΥ), Αθήνα 2007, η οποία εξετάζει το θέμα από τη σκοπιά της σύγχρονης Ιθάκης αναφέρεται επίσης -εκτός από τον Βιργίλιο- η ασαφής θέση του Οβίδιου και η υπέρ της σημερινής Ιθάκης άποψη του Κικέρωνα, ο οποίος πόλη της Ιθάκης αναγνωρίζει τα ερείπια του ΑΕΤΟΥ.
Poplius VIRGILIUS, III, 268 - 275
“Fugimus spumantibus unbis
qua cursum uentusque qubernatorque uocabat.
Iam medio apparet Eluctu nemorosa Zacynthos
Dulichiumque Sameque et Neritos ardua saxis
effugimus scopulos Ithacae, Laertia regna
et terram altricem saeui exsecramur Ulixi.
Mox et Leucatae nimbosa cacumina montis
et formidatus nautis aperitur Apollo”.
Ήταν ένα απόσπασμα από την ΑΙΝΕΙΑΔΑ που περιλμβάνει το βιβλίο: Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ (ΝΗΣΟΣ - ΑΣΤΥ) Μιχ. Σ. Κορδώσης, Αθήνα 2007.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ (ποιητική για τους στίχους 268, 269, 274, 275, Κ. Γ. Τσιλιμάνος, 2007):
«Φουσκώνουν τα πανιά πάνω στον άνεμο πλέμε σ’ αφράτο κύμα
τη ρότα βοήθαγεν ο άνεμος κι όριζε ο καπετάνιος.
Ήδη ανάμεσα στα κύματα φαίνεται η δασωμένη Ζάκυνθος
Δουλίχιο μα και η Σάμη και τ’ απότομα τα βράχια του Νηρίτου
αποφεύγουμε τους σκοπέλους της Ιθάκης, του Λαέρτη το βασίλειο
και καταριόμαστε τη γη, τροφό του άγριου Οδυσσέα.
Σε λίγο του Λευκάτα εφάνη τ’ ανταριασμένο φρύδι
και τρόμο που σκορπάει του Απόλλωνα, στους ναύτες ο ναός του».
Αν το κείμενο αυτό το λάβει σοβαρά υπ’ όψη κάποιος οπαδός της Λευκάδας θα απογοητευτεί, γιατί τη Λευκάδα, υποτίθεται, ο Αινείας τη βλέπει στο βάθος μετά την Ιθάκη!
Αντίθετα, ο οπαδός της σημερινής Ιθάκης, όπως π.χ. ο κ. Κορδώσης, απλά θα μπερδευτεί: Πως ενώ έχει δει πρώτα το Νήριτο (βόρεια Ιθάκη) αντικρίζει μετά την Ιθάκη αφού έρχεται από το νότο;
…Και ποιους σκοπέλους παρακάμπτει αφού η Ιθάκη από τη δυτική της πλευρά βυθίζεται σχεδόν κάθετα;
Αυτά ο Βιργίλιος θα τα έβλεπε έτσι, μόνο αν ήταν οπαδός της δικής μας θεωρίας!
“Fugimus spumantibus unbis
qua cursum uentusque qubernatorque uocabat.
Iam medio apparet Eluctu nemorosa Zacynthos
Dulichiumque Sameque et Neritos ardua saxis
effugimus scopulos Ithacae, Laertia regna
et terram altricem saeui exsecramur Ulixi.
Mox et Leucatae nimbosa cacumina montis
et formidatus nautis aperitur Apollo”.
Ήταν ένα απόσπασμα από την ΑΙΝΕΙΑΔΑ που περιλμβάνει το βιβλίο: Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ (ΝΗΣΟΣ - ΑΣΤΥ) Μιχ. Σ. Κορδώσης, Αθήνα 2007.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ (ποιητική για τους στίχους 268, 269, 274, 275, Κ. Γ. Τσιλιμάνος, 2007):
«Φουσκώνουν τα πανιά πάνω στον άνεμο πλέμε σ’ αφράτο κύμα
τη ρότα βοήθαγεν ο άνεμος κι όριζε ο καπετάνιος.
Ήδη ανάμεσα στα κύματα φαίνεται η δασωμένη Ζάκυνθος
Δουλίχιο μα και η Σάμη και τ’ απότομα τα βράχια του Νηρίτου
αποφεύγουμε τους σκοπέλους της Ιθάκης, του Λαέρτη το βασίλειο
και καταριόμαστε τη γη, τροφό του άγριου Οδυσσέα.
Σε λίγο του Λευκάτα εφάνη τ’ ανταριασμένο φρύδι
και τρόμο που σκορπάει του Απόλλωνα, στους ναύτες ο ναός του».
Αν το κείμενο αυτό το λάβει σοβαρά υπ’ όψη κάποιος οπαδός της Λευκάδας θα απογοητευτεί, γιατί τη Λευκάδα, υποτίθεται, ο Αινείας τη βλέπει στο βάθος μετά την Ιθάκη!
Αντίθετα, ο οπαδός της σημερινής Ιθάκης, όπως π.χ. ο κ. Κορδώσης, απλά θα μπερδευτεί: Πως ενώ έχει δει πρώτα το Νήριτο (βόρεια Ιθάκη) αντικρίζει μετά την Ιθάκη αφού έρχεται από το νότο;
…Και ποιους σκοπέλους παρακάμπτει αφού η Ιθάκη από τη δυτική της πλευρά βυθίζεται σχεδόν κάθετα;
Αυτά ο Βιργίλιος θα τα έβλεπε έτσι, μόνο αν ήταν οπαδός της δικής μας θεωρίας!
Πράγματι, από τη δυτική Πελοπόννησο ερχόμενος συναντάς πρώτα τη Ζάκυνθο. Το Δουλίχιο θα το «έπιανε το μάτι σου» αμέσως μετά αν τα Κάκαβα ανάμεσα Σκάλα και Κατελειό Κεφαλονιάς ανήκαν σε αυτό. Όπως και το Θιάκι που ήταν τότε η Ομηρική Σάμη, στο βάθος δεξιά, παράλληλα και τα απότομα
τα βράχια του ΝΗΡΙΤΟΥ που για μας είναι ο ΑΙΝΟΣ.
Έτσι φαίνεται ο Αίνος από νότια! Από αλλού δεν φαίνεται έτσι. Η περιγραφή είναι ακριβέστατη.
Η ΕΚΠΛΗΞΗ όμως είναι ότι στο τέλος ο Αινείας αποφεύγει σκοπέλους (scopulos) -βράχια θαλάσσια (όχι βουνίσια όπως του Αίνου)- επίκίνδυνους της Ιθάκης, και αμέσως μετά διακρίνει στο βάθος την αφιερωμένη στον Απόλλωνα Λευκάδα…
τα βράχια του ΝΗΡΙΤΟΥ που για μας είναι ο ΑΙΝΟΣ.
Έτσι φαίνεται ο Αίνος από νότια! Από αλλού δεν φαίνεται έτσι. Η περιγραφή είναι ακριβέστατη.
Η ΕΚΠΛΗΞΗ όμως είναι ότι στο τέλος ο Αινείας αποφεύγει σκοπέλους (scopulos) -βράχια θαλάσσια (όχι βουνίσια όπως του Αίνου)- επίκίνδυνους της Ιθάκης, και αμέσως μετά διακρίνει στο βάθος την αφιερωμένη στον Απόλλωνα Λευκάδα…
Αν οι βόρειες Κεφαλονιά ή Ιθάκη ήταν ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ, τότε εκεί στο τέλος της διαδρομής θα ήταν μπροστά τους η Λευκάδα και όχι κάπου στο βάθος.
Επίσης, ποια επικίνδυνα βράχια και σκόπελοι; Όταν ακόμα και δίπλα στην ΑΣΤΕΡΙΔΑ τα βάθη κατεβαίνουν κάθετα στα 60 μέτρα;
Επικίνδυνα βράχια και σκοπέλους, καθώς και μακρινή, κατόπιν, διόπτευση της Λευκάδας στο βάθος, έχουμε μόνο αν ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ είναι η ΠΑΛΙΚΗ, όπου πριν το Γερογόμπο είναι το ΚΑΡΑΒΟΚΛΑΣΙ με τα άπειρα ΝΑΥΑΓΙΑ γνωστά και πριν τη Ρωμαϊκή εποχή.
Επίσης, ποια επικίνδυνα βράχια και σκόπελοι; Όταν ακόμα και δίπλα στην ΑΣΤΕΡΙΔΑ τα βάθη κατεβαίνουν κάθετα στα 60 μέτρα;
Επικίνδυνα βράχια και σκοπέλους, καθώς και μακρινή, κατόπιν, διόπτευση της Λευκάδας στο βάθος, έχουμε μόνο αν ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ είναι η ΠΑΛΙΚΗ, όπου πριν το Γερογόμπο είναι το ΚΑΡΑΒΟΚΛΑΣΙ με τα άπειρα ΝΑΥΑΓΙΑ γνωστά και πριν τη Ρωμαϊκή εποχή.
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠερί Αινειάδας αφήγηση λοιπόνε:
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτους συγκεκριμένους στοίχους εμφανίζονται κατά σειρά, Ζάκυνθος, Σάμη, Δουλίχιο, Νήριτον και οι σκόπελοι της Ιθάκης,(δηλαδή η Ιθάκη). ΝΑΙ ή ΟΧΙ?
Εξηγείστε ακριβώς τη φράση (και όχι ελεύθερα) “ nimbosa eacumina montis” , όπου “nimbus”= η από θύελλας φερομένη ζοφερά ομίχλη, και στη συνέχεια εξηγείστε μου πώς φαίνεται από τον γέρο Γόμπο η Λευκάδα.
Η Λευκάδα άρα παρουσιάζεται εδώ πάρα πολύ κοντά στην Ομηρική Ιθάκη.
Όπως επίσης μπείτε στους χάρτες της Google και παρατηρείστε τις ξέρες βόρεια και νότια της Αστερίδας.
Κά κα κα κα.
Φρονιμότερον γαρ να υποθέσουμε ότι Παλική = Δουλίχιον γιατί μάλλον ούτε και ο Βιργίλιος γνώριζε που ακριβώς ήταν το Δουλίχιο.
Μετά λοιπόν την Παλική βλέπουν τα βράχια του Μύρτου {Νήριτον (Σκόλωπας)} και μετά την Ιθάκη και τους υπάρχοντες υφάλους, αν βέβαια περάσουμε τα πλοία από Παλική, γιατί αν τα περάσουμε από το «κανάλι» η Ομηρική Ιθάκη είναι η σημερινή, με την Αστερίδα σαν σκόπελο.
Όλα αυτά βέβαια αν ο Βιργίλιος ήξερε τί του γινότανε σχετικά με την Ομηρική Ιθάκη…
Χουά χα χα χα χα χα χα χα.
Υ.Γ.
Το άρθρο καλό θα ήταν να είχε και ημερομηνία συγγραφής.
Περισσότερες πληροφορίες για το σχετικό ταξίδι υπάρχουν στο άρθρο μου
«Ιθάκης παράπλευση κατά Βιργίλιον» στο:
http://www.portoassos.gr/ithaki-virgilios/
Οπότε διαβάζουμε, διαλέγουμε και παίρνουμε …
Φιλικότατα προσκληθείς και συνεργαζόμενος μετά των «Βορείων»,
Σπύρος Ρόκκος.
Χα χα.
Βρε μπας και ο φιλτατος φίλος Αβρααμ είχε δίκιο; Αρης και ροκκος ένα και το αυτό.Γ ία το ροκκο ξέρω,και του Στη έχω φωτο..μία επίσκεψη σε Άσσο θα μου λύσει την απορία χαχα.Λοιπονε με φκιονε τον Βιργιλιο ο καθένας μας βάζει την Ιθάκη όπου τον εβολευει,και εγώ επειδή νομίζω ότι απλά προσπάθησε να μιμηθεί τον ομηρο , θα μείνω στα του Ομήρου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚά κα κα κακα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι γιατί πετάς κάτι άρθρα για να «τσιμπάω», τώρα «τσίμπισες» εσύ!!
Μάλλον έπρεπε να αφήσω το πρώτο που διέγραψα! Χα χα χα.
Ας όψεται ο Σπύρος που δεν το ήθελε!
Αφού είχα έτοιμη απάντηση τι ήθελες να κάμω ξεπατικωτούρα??
Με εκειά τα Λατινικά δε τα πήα ποτέ καλά πρώτο και δεύτερο είπα να οργανωθούμε γιατί εκεί κάτου μαζευτήκετε πολλοί και θα τη πάθουμε σα τσού Ληξουραίους.
Υ.Γ.
Ναι ορέ μόλις πας στην Άσσο θα με έβρεις τρίτο σπίτι δεξιά!!!
Κάκα κα κα κα κα κα κα κα .
Τώρα για πές μας, το κείμενο είναι από το βιβλίο του κ. Κορδώση και η μετάφραση επιλογή του ίδιου, ή του κυρίου Καμπάνη μαζί με τις παρατηρήσεις?
Γιατί έτσι που έχεις πνιγεί τσι δουλειές και βιάζεσαι θα μας κάμεις να βγάλουμε τα μάτια μας καμιά ώρα.
Όχι που έχει και πολύ σημασία δηλαδή γιατί προφανώς ο Βιργίλιος να δείξει τις γνωστές τοπικές καιρικές συνθήκες ήθελε άμα φυσάει Γαρμπής και δεν ήτανε πολεμικός ανταποκριτής για πράγματα που είχανε υποτίθεται συμβεί 1000 χρόνια πριν.
Χουά χα χα χα χα χα χα χα χα.
Kοιτα άμα ξαναρθω κομιτάτα για ελιές,θα καταιβω και από Ασδο,,τι τσι μαζεύω τις ασσιοτικες. Δηλαδή.τωρα περί βιργιλου αντιγραφή στην κοινοποίηση καμπανη έκαμα,εγω διαβάζω ομηρο
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραίος είσαι ορέ, τσι Ασσιώτικες ελιές τσι ξέρεις το Θιακό σταφύλι όχι?
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο γράφω αυτό!
Και πώς είναι οι Ασσιώτικες ελιές ψιλές, ή χοντρές?
Λοιπόνε για να πας Άσσο πρέπει να βγάλεις βίζα.
Όταν επρωτοπήα έκατσα σε μια ταβέρνα παραλιακιά έδεκει που σταματάει ο κεντρικός δρόμος.
Πιάνω κουβέντα με τον ιδιοκτήτη και του λέω είμαι Θιακός.
Τι λες ορές μου λέει, βίζα έχεις? Χα χα χα.
Το ωραίο όμως είναι ότι ήτανε από τα Κομιτάτα παλιός ναυτικός!
Με βίζα και αυτός.
Χουά χα χα χα χα χα χα χα χα.
ΟΙ ΑΣΣΙΟΤΙΚΕς ΧΟΝΤΡΕΣ, ΟΙ ΘΙΑΚΕς ΨΙΛΕς, ΑΛΛΑ ΜΟΝΟ ΚΙΟ ΠΑΝΩ ΕΧΟΥΝ,, ΕΓΩ ΕΠΙΔΟΤΗΘΗΚΑ ΠΡΙΝ ΜΙΑ 20ΕΤΙΑ ΟΤΙ ΘΑ ΒΑΛΩ ΚΟΡΟΝΙΑ,, ΚΑΙ ΕΚΑΜΑ ΜΠΑΜΠΕΣΙΑ, ΜΕ ΤΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ,ΜΟΥ ΕΓΡΑΨΕ ΚΟΡΟΝΗ, ΚΑΙ ΦΥΤΕΨΣ ΜΑΝΑΚΙ! ,, ΕΧΟΥΝ ΟΜΩς ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΠΟΥ ΚΑΠΟΥ ΕΛΙΕς,, ΤΗΝ ΕΥΚΟΛΙΑ ΣΤΟ ΜΑΖΕΜΑ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΩΡΑ ΓΙΑ ΒΙΖΑ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΑΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΓΑΛΩ, ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΣΤΟΝ ΧΑΡΑΚΑ ΦΟΒΑΜΑΙ
Κοίτα ορέ τι γίνεται, αν δεν κάνω λάθος αυτές που λέτε εσείς Ασσιώτικες, οι Ασσιώτες τσι λένε ξωτικιές και τσι ψιλές τσι λένε ντόπιες. ΄΄Αμα το διασταυρώσω είμαστε για τα σίδερα εδώ πέρα όλοι!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο μανάκι που φύτεψες κάνει εξαιρετικό λάδι που κυκλοφορεί σα λάδι Κρανιδίου (περιοχή Επιδαύρου και κάτω).
Εγώ έχω καμιά εκατοσταριά μανάκια προίκα και έχω φυτέψει καμιά πενηνταριά λαδοελιές για να μη μου καταπατήσουνε ένα χωράφι. Οι τελευταίες ποτιστικές.
Λοιπόν έχω να κάμω λάδι τση προκοπής κάπου τέσσερα χρόνια, τσι παράτησα και έβρηκα την ησυχία μου χα χα χα.Φέτος καλλιέργησα τσι πενήντα αλλά φως δεν βλέπω. Πιστεύω ότι πέφτει ορμόνη που πάει σύννεφο. Σε λίγο δε θα ξέρουμε ούτε τι τρώμε! Βράστα.
Χουά χα χα χα χα χα χα.