ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ 2 ας Φεβρουαρίου 2020.
Αγαπητές φίλες και φίλοι, συνδημότισσες και συνδημότες,
Αρχικά εκφράζω και εγώ τις θερμότερες ευχές μου σε όλους για υγεία,
ευημερία, όμορφες οικογενειακές και προσωπικές στιγμές και περισσότερη
δημιουργία μέσα στο νέο έτος. Το 2020 θα είναι μία ιδιαίτερη χρονιά για το
νησί μας, καθώς εν προκειμένω ο δήμος Σάμης προσπαθεί να ορθοποδήσει
ως αυτόνομος πλέον φορέας και να σταθεί επάξια στα πόδια του κοιτάζοντας
κατάματα άλλους και μεγαλύτερους Δήμους της χώρας. Για να συμβεί, όμως,
αυτό χρειάζεται αφενός θέληση για δουλειά, που δεν αμφιβάλλω ότι υπάρχει
σε όλους τους παρευρισκομένους στο συμβούλιο αυτό και αφετέρου
πρωτοβουλία για πράξη. Η επανάπαυση και ο εφησυχασμός δεν στάθηκαν
αρωγοί σε κανέναν ως τώρα. Τουναντίον η συνεχής επαγρύπνηση και το
άσβεστο ενδιαφέρον για τον τόπο θα συμβάλλουν καθοριστικά και καταλυτικά
προς τη σωστή κατεύθυνση της αναγέννησης της ευρύτερης περιοχής του
δήμου μας, της Πυλάρου, της Ερίσου και της Σάμης. Προβλήματα χρονίζοντα
που πρέπει να επιλυθούν άμεσα, πρέπει να μπουν στις πρώτες θέσεις της
λίστας των προτεραιοτήτων μας, όπως για παράδειγμα η προστασία της
περιφέρειας της Πυλάρου από τις πλημμύρες, που έχουν συνήθως και
δυστυχώς καταστροφικό αποτέλεσμα πλήττοντας τις περιουσίες των
συνδημοτών μας και απειλώντας με τη σφοδρότητά τους ακόμα και τις ζωές
τους. Οι αιτίες, βέβαια, για αυτές δεν είναι, μεταξύ άλλων μόνο η κλιματική
αλλαγή. Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ έχει θίξει και θα συνεχίσει να κινεί το
θέμα όπου, όποτε και όπως μπορεί, όμως τώρα δεν είναι του παρόντος
περαιτέρω ανάλυση. Οι θέσεις μας είναι γνωστές. Οι κάτοικοι του δήμου και
το περιβάλλον εκπέμπουν σήματα κινδύνου και εμείς, ως σύμβουλοι της
δημοτικής αρχής, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε άλλο από το να τους
αφουγκραστούμε, προτείνοντας άμεσες και αποτελεσματικές λύσεις.
Εύχομαι – και είμαι σίγουρος – ότι το 2020 θα είναι ένα έτος άκρως
μεταβατικό αλλά παράλληλα και δημιουργικό για τον δήμο μας. Το πρώτο
είναι δεδομένο. Το δεύτερο εξαρτάται από εμάς. Εγκάρδια, λοιπόν, εύχομαι
καλή χρονιά και εν τοις πράγμασι.
2
ΘΕΜΑ 1 ο : ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΔΗΜΟΥ ΣΑΜΗΣ 2020
Σχετικά με τις προγραμματικές συμβάσεις του τεχνικού προγράμματος
που αφορούν μελέτες έργων, πρέπει να συγκεκριμενοποιηθεί το
χρονικό πλαίσιο λειτουργίας τους, με άλλα λόγια η διάρκεια της
σύμβασης, η οποία αποτελεί και απαρέγκλιτο όρο των κάθε είδους
συμβάσεων. Ενδεικτικά αναφέρομαι στην προγραμματική σύμβαση με
το πανεπιστήμιο Ιονίων Νήσων για τη μελέτη του έργου «Ηλεκτρονικό
Εισιτήριο και ηλεκτρονική ενημέρωση για τα σπήλαια Μελισσάνη και
Δρογκαράτη». Τίθεται το καίριο και εύλογο συνάμα ερώτημα μέσα σε
ποιο χρονικό διάστημα θα διεξαχθεί η μελέτη αυτή, αν δηλαδή θα είναι
λυσιτελής. Διότι, αν η διαδικασία σύναψης προγραμματικής σύμβασης,
με όποιες ενέργειες αυτή συνεπάγεται, διαρκέσει μεγάλο χρονικό
διάστημα, μπορούμε να αντιληφθούμε όλοι μας ότι θα χαθεί και η
φετινή θερινή σεζόν, όπου θα μείνει αναξιοποίητη αυτή η εναλλακτική
λύση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με το οποίο θα υπάρχει η
δυνατότητα ορθής διαχείρισης των εσόδων του δήμου. Επομένως, θα
ήταν καλό να ενημερωθούμε άμεσα αφενός για τον χρονικό ορίζοντα
της μελέτης αυτής, ήτοι τη διάρκειά της και αφετέρου για το αν θα έχει
αποπερατωθεί πριν από την άνοιξη, ώστε να υλοποιηθεί το κύριο έργο
του ηλεκτρονικού εισιτηρίου πριν από την εμπορική – τουριστική σεζόν.
Το έργο αυτό, όπως και τα υπόλοιπα, πρέπει να προβλέπονται με
συγκεκριμένο κωδικό.
Σχετικά, δε, με τις επισκευές που χρειάζεται να προσεχθούν ιδιαιτέρως
και να πραγματοποιηθούν εντός του έτους είναι και εκείνη στον
Λιμενοβραχίονα Τουριστικού Αγκυροβολίου Άγιας Ευφημίας, ύστερα
από επιθεώρηση του δύτη Γεράσιμου Σωτηρόπουλου. Σύμφωνα με τα
ευρήματα της υποβρύχιας επιθεωρήσεως, οι μετρήσεις έγιναν σε 3
διαφορετικούς άξονες, χρησιμοποιώντας μετροκορδέλα για την
μέτρηση της απόστασης στα σημεία σπηλαιώσεων.
1. Σε απόσταση περί του μέσου του λιμενοβραχίονα (45μ.) και προς το
εσωτερικό του μέρος παρουσιάζει τρεις αρκετά σημαντικές
3
σπηλαιώσεις μεταξύ των τεχνικών ογκόλιθων του κρηπιδώματος και
των μπλοκιών προστασίας επί του πυθμένα. Κάθε μια εκτίνεται προς
το εσωτερικό του λιμενοβραχίονα περί τα 5 μέτρα (βάθος
σπηλαίωσης) με είσοδο ανοίγματος 1 μετρό πλάτος και 3,5 μέτρα
ύψος.
2. Επάνω στα μπλόκια προστασίας αντισπηλαίωσης παρουσιάζεται
σορός από σακόλιθους και μπάζα, που είχαν χρησιμοποιηθεί για το
κλείσιμο των ανοιγμάτων. Κατά την πάροδο τον ετών οι σάκοι αυτοί
κατέπεσαν με αποτέλεσμα να υποστεί καθίζηση το επάνω μέρος του
κρηπιδώματος. Αυτό, άλλωστε, είναι εμφανές και από τη κλίση που
έχουν πάρει τα επάνω μπλόκια πέδησης αλλά και η παρουσία
θαλασσινού νερού από τους αρμούς στο επάνω μέρος του
κρηπιδώματος, ιδιαίτερα όταν επικρατεί δυτικός άνεμος.
Επομένως, προτείνεται η άμεση επισκευή των τριών σημείων που
παρουσιάζουν σπηλαίωση, με κατασκευή καλουπιών και εν συνεχεία γέμισμά
τους με σκυρόδεμα ταχείας πήξεως, προτού η ζημία γίνει μεγαλύτερη.
Τέλος, πρέπει να επισκευαστεί και το σημείο της παραλίας στην περιοχή
«Μπαστούνι» Αγίας Ευφημίας, καθώς έχει αποσχιστεί και γκρεμιστεί μεγάλο
μέρος από τις πέτρες προάσπισης που κρατούν το κύμα.
Αναφορικά, δε, με το δημοτικό σχολείο Τουλιάτων, οι συγκεκριμένες
επισκευές και επιδιορθώσεις που πρέπει να γίνουν, προκειμένου να
εξασφαλιστεί η καλύτερη λειτουργία του σχολείου και η ασφάλεια των
μαθητών, καθώς ο αριθμός τους αυξάνεται, είναι οι εξής:
1. Έλεγχος και επισκευή της στέγης της Αίθουσας Πολλαπλών Χρήσεων,
γιατί πολλά κεραμίδια είναι σπασμένα
2. Κατασκευή δύο χωρισμάτων με γυψοσανίδα και ηχομόνωση στην
Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων, έτσι ώστε να γίνουν δύο ξεχωριστές
αίθουσες διδασκαλίας.
3. Αφαίρεση του ήδη υπάρχοντος χωρίσματος σε αίθουσα του σχολείου,
καθώς ο αριθμός των μαθητών/τριών έχει αυξηθεί και οι δύο μικρές
4
αίθουσες που έχουν δημιουργηθεί δεν εξυπηρετούν το πλήθος των
μαθητών που στεγάζονται σε αυτές.
4. Μεταφορά του επίπλου της βιβλιοθήκης από την Αίθουσα Πολλαπλών
Χρήσεων στον χώρο του γραφείου.
5. Μεταφορά της σκηνής από την Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων στον
χώρο που χρησιμοποιείται για τη σίτιση.
6. Βάψιμο της Αίθουσας Πολλαπλών Χρήσεων και της Αίθουσας Σίτισης.
7. Έλεγχος και μελέτη των αλεξικέραυνων και των δύο κτιρίων.
Είναι σε όλους αντιληπτό ότι προς εξασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας
των μαθητών και της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου, οι ως άνω
επισκευές πρέπει να πραγματοποιηθούν άμεσα.
Πέραν, όμως, των ως άνω ουσιαστικών θεμάτων, δέον όπως γίνει
συγκεκριμένη αναφορά και σε ζητήματα τυπικής βαρύτητας και ενδεχόμενου
μετέπειτα καταλογισμού στα αρμόδια όργανα. Οφείλει να γίνει ομαδοποίηση
των έργων, όπως για παράδειγμα στην κατασκευή τοιχίων και συγκεκριμένα
να γίνει η ταξινόμησή τους ανάλογα με την δημοτική ενότητα στην οποία
γεωγραφικά ανήκουν, ήτοι σε εκείνη της Πυλάρου, της Ερίσου και της Σάμης.
Με τον τρόπο με τον οποίο αναφέρονται τα έργα στο Τεχνικό Πρόγραμμα
συντελείται ακουσίως απαγορευτική εκ του νόμου κατάτμηση, η οποία θα
οδηγήσει σε καθυστερήσεις και ενδεχόμενο καταλογισμό των αρμοδίων
οργάνων. Εξάλλου, η τεχνητή κατάτμηση της σύμβασης για προμήθεια για
ομοειδή αγαθά, κατά το Ελεγκτικό Συνέδριο, είναι παράνομη, γιατί κρίνει ότι
αυτή η πρακτική ακολουθείται για να “αποφευχθεί η εφαρμογή διενέργειας
δημόσιου διαγωνισμού” και με αυτόν τον τρόπο να αγοράζονται περισσότερες
μικρότερες ποσότητες. Η απόφαση του κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
υπογραμμίζει ότι, “κρίσιμη για την διάγνωση του μη νόμιμου επιμερισμού της
προμήθειας [...] είναι η δαπάνη που πραγματοποιείται εν τέλει για την κάλυψη
ετήσιων αναγκών του δήμου σε όμοια και ομοειδή υλικά”.
5
Συνεπώς προτείνεται η ομαδοποίηση των ομοειδών έργων – παροχών
σύμφωνα με την ταξινόμηση που έγκειται στις αρμοδιότητες της
Τεχνικής Υπηρεσίας του δήμου προς αποφυγή παράνομης κατάτμησης.
ΘΕΜΑ 9 ο : ΕΠΙΒΟΛΗ ΤΕΛΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΓΑΜΩΝ
Με την υπ’ αριθμ. 08/2020 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του δήμου
Σάμης αποφασίστηκε η επιβολή τέλους τέλεσης πολιτικών γάμων. Πέρα από
το γεγονός ότι δεν συγκεκριμενοποιείται ο ειδικός τόπος τέλεσης (δημαρχείο
κλπ) παρά μόνο οι (ευνόητες) δημοτικές ενότητες, η επιβολή τέλους αυτή καθ’
αυτή πρέπει κατ’ αρχάς να απορριφθεί, καθώς δεν προβλέπεται νομοθετικά
και συνταγματικά δεν μπορεί να γίνει ανεκτή βάσει του άρθρου 5 παρ. 1 του
Συντάγματος περί ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας του ατόμου.
Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 4 και 5 του Π.Δ. 391/82 ορίζεται
σαφώς ότι η άδεια γάμου αλλά και η αίτηση για τη χορήγησή της δεν
υπόκεινται σε δημοτικά τέλη (παρά μόνο σε τέλος χαρτοσήμου
καθορισμένο με το άρθρο 18 του Ν. 2459/1997), ενώ ο δήμαρχος οφείλει να
μεριμνά για την κατάλληλη διαρρύθμιση και διακόσμηση της αίθουσας με
σκοπό την εξασφάλιση της δέουσας επισημότητας.
Ακόμα σύμφωνα με το μέρος Π, παρ. 7 του άρθρου 75 του Ν. 3463/2006
(Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων), η χορήγηση της άδειας πολιτικού γάμου και
η τέλεσή του αποτελούν αρμοδιότητα κρατικού χαρακτήρα, ανατεθείσα
στους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ. Ειδικότερα, βάσει της εγκυκλίου
2/2077/14.1.2005 του Υπουργείου Εσωτερικών τόσο η έκδοση της άδειας
όσο και η ίδια η διαδικασία τέλεσης πολιτικού γάμου δεν μπορεί να
υπόκεινται σε τέλη δεδομένου ότι συνιστούν υποχρεωτικές
αρμοδιότητες κρατικού χαρακτήρα που έχουν ανατεθεί στους ΟΤΑ Α’
βαθμού.
Βέβαια, βάσει της ίδιας εγκυκλίου, η νομιμοποίηση των ανταποδοτικών
τελών, εξαρτάται, μεταξύ άλλων, από τον ρητό προσδιορισμό της ειδικής
ωφέλειας που απορρέει για τους υπόχρεους και από την επαρκή αιτιολόγηση
6
του ύψους των τελών, που να στοιχειοθετείται με αναλυτικό προϋπολογισμό
εσόδων και εξόδων, προκειμένου να είναι δυνατός ο έλεγχος της τήρησης της
αρχής της ανταποδοτικότητας.
Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι η κάλυψη της δαπάνης που προκύπτει, λόγω
της απασχόλησης του προσωπικού ή της διαρρύθμισης – διακόσμησης της
αίθουσας προς εξασφάλιση της απαιτούμενης επισημότητας, εντάσσεται στις
υποχρεώσεις του Δήμου, που απορρέουν από την παροχή της συγκεκριμένης
υπηρεσίας.
Σε κάθε περίπτωση, αν δεχτούμε ότι πρόκειται αποκλειστικά για
ανταποδοτικά τέλη, ενδεικτικά, λοιπόν, σημειώνεται ότι το κόστος του
πολιτικού γάμου στην Καλαμάτα ανέρχεται στα 100 ευρώ, ενώ στη Σπάρτη η
τελετή είναι δωρεάν, στην Αθήνα 75 ευρώ για τους δημότες και 100 ευρώ για
τους μη δημότες, στην Άρτα 60 ευρώ, στο Μεσολόγγι, την Καβάλα και την
Κηφισιά 50 ευρώ.
Τέλος, τον Μάρτιο του 2018 εγκρίθηκε η κατάργηση του τέλους τέλεσης
πολιτικών γάμων και η δωρεάν παραχώρηση δημοτικών χώρων για τη
διευκόλυνση των νέων ζευγαριών στη διοργάνωση της γαμήλιας δεξίωσης
από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Πατρών. Με το δεδομένο, μάλιστα,
ότι στον Δήμο Πατρών υπάρχουν αρκετοί καταγεγραμμένοι μακροχρόνια
άνεργοι και περιστασιακά εργαζόμενοι, η πρόθεση της δημοτικής αρχής ήταν
να διευκολύνει όσο περισσότερο μπορούσε όλα τα ζευγάρια που ξεκινούν την
κοινή τους ζωή.
Τέλος, ο Συνήγορος του Πολίτη έχει τονίσει επανειλημμένως την αμφίβολης
νομιμότητας πρακτική των δήμων να επιβάλλουν τέλη τέλεσης πολιτικών
γάμων και φτάνει στο συμπέρασμα ότι οι πολίτες δεν κινούν τη δικαστική οδό
ακύρωσης των τελών, λόγω των μεγάλων δικαστικών εξόδων, που
συνεπάγεται η νομική οδός σε σχέση με το ίδιο το ποσό των τελών.
Κατά συνέπεια, έχοντας ως οδηγό τους ενδεικτικώς προαναφερόμενους
δήμους και την εγκύκλιο του Υπουργείο Εσωτερικών, προτείνεται η μη
7
καταβολή τελών τέλεσης πολιτικού γάμου. Εντούτοις, μέχρι να διαλευκανθεί
νομικώς το ζήτημα από τα αρμόδια δικαστήρια και σε περίπτωση απόρριψης
της πρότασης μας αυτής, αντιπροτείνεται εναλλακτικώς η επιβολή
μειωμένου τέλους ύψους 80 ευρώ για τους μη δημότες και δωρεάν για τους
δημότες, με σκοπό να διευκολυνθούν όσα ζευγάρια ξεκινήσουν την κοινή τους
ζωή.
ΠΑΝΤΕΛΗΣ Σ. ΑΜΟΥΡΓΗΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΔΗΜΟΥ ΣΑΜΗΣ
ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
Αγαπητές φίλες και φίλοι, συνδημότισσες και συνδημότες,
Αρχικά εκφράζω και εγώ τις θερμότερες ευχές μου σε όλους για υγεία,
ευημερία, όμορφες οικογενειακές και προσωπικές στιγμές και περισσότερη
δημιουργία μέσα στο νέο έτος. Το 2020 θα είναι μία ιδιαίτερη χρονιά για το
νησί μας, καθώς εν προκειμένω ο δήμος Σάμης προσπαθεί να ορθοποδήσει
ως αυτόνομος πλέον φορέας και να σταθεί επάξια στα πόδια του κοιτάζοντας
κατάματα άλλους και μεγαλύτερους Δήμους της χώρας. Για να συμβεί, όμως,
αυτό χρειάζεται αφενός θέληση για δουλειά, που δεν αμφιβάλλω ότι υπάρχει
σε όλους τους παρευρισκομένους στο συμβούλιο αυτό και αφετέρου
πρωτοβουλία για πράξη. Η επανάπαυση και ο εφησυχασμός δεν στάθηκαν
αρωγοί σε κανέναν ως τώρα. Τουναντίον η συνεχής επαγρύπνηση και το
άσβεστο ενδιαφέρον για τον τόπο θα συμβάλλουν καθοριστικά και καταλυτικά
προς τη σωστή κατεύθυνση της αναγέννησης της ευρύτερης περιοχής του
δήμου μας, της Πυλάρου, της Ερίσου και της Σάμης. Προβλήματα χρονίζοντα
που πρέπει να επιλυθούν άμεσα, πρέπει να μπουν στις πρώτες θέσεις της
λίστας των προτεραιοτήτων μας, όπως για παράδειγμα η προστασία της
περιφέρειας της Πυλάρου από τις πλημμύρες, που έχουν συνήθως και
δυστυχώς καταστροφικό αποτέλεσμα πλήττοντας τις περιουσίες των
συνδημοτών μας και απειλώντας με τη σφοδρότητά τους ακόμα και τις ζωές
τους. Οι αιτίες, βέβαια, για αυτές δεν είναι, μεταξύ άλλων μόνο η κλιματική
αλλαγή. Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ έχει θίξει και θα συνεχίσει να κινεί το
θέμα όπου, όποτε και όπως μπορεί, όμως τώρα δεν είναι του παρόντος
περαιτέρω ανάλυση. Οι θέσεις μας είναι γνωστές. Οι κάτοικοι του δήμου και
το περιβάλλον εκπέμπουν σήματα κινδύνου και εμείς, ως σύμβουλοι της
δημοτικής αρχής, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε άλλο από το να τους
αφουγκραστούμε, προτείνοντας άμεσες και αποτελεσματικές λύσεις.
Εύχομαι – και είμαι σίγουρος – ότι το 2020 θα είναι ένα έτος άκρως
μεταβατικό αλλά παράλληλα και δημιουργικό για τον δήμο μας. Το πρώτο
είναι δεδομένο. Το δεύτερο εξαρτάται από εμάς. Εγκάρδια, λοιπόν, εύχομαι
καλή χρονιά και εν τοις πράγμασι.
2
ΘΕΜΑ 1 ο : ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΔΗΜΟΥ ΣΑΜΗΣ 2020
Σχετικά με τις προγραμματικές συμβάσεις του τεχνικού προγράμματος
που αφορούν μελέτες έργων, πρέπει να συγκεκριμενοποιηθεί το
χρονικό πλαίσιο λειτουργίας τους, με άλλα λόγια η διάρκεια της
σύμβασης, η οποία αποτελεί και απαρέγκλιτο όρο των κάθε είδους
συμβάσεων. Ενδεικτικά αναφέρομαι στην προγραμματική σύμβαση με
το πανεπιστήμιο Ιονίων Νήσων για τη μελέτη του έργου «Ηλεκτρονικό
Εισιτήριο και ηλεκτρονική ενημέρωση για τα σπήλαια Μελισσάνη και
Δρογκαράτη». Τίθεται το καίριο και εύλογο συνάμα ερώτημα μέσα σε
ποιο χρονικό διάστημα θα διεξαχθεί η μελέτη αυτή, αν δηλαδή θα είναι
λυσιτελής. Διότι, αν η διαδικασία σύναψης προγραμματικής σύμβασης,
με όποιες ενέργειες αυτή συνεπάγεται, διαρκέσει μεγάλο χρονικό
διάστημα, μπορούμε να αντιληφθούμε όλοι μας ότι θα χαθεί και η
φετινή θερινή σεζόν, όπου θα μείνει αναξιοποίητη αυτή η εναλλακτική
λύση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με το οποίο θα υπάρχει η
δυνατότητα ορθής διαχείρισης των εσόδων του δήμου. Επομένως, θα
ήταν καλό να ενημερωθούμε άμεσα αφενός για τον χρονικό ορίζοντα
της μελέτης αυτής, ήτοι τη διάρκειά της και αφετέρου για το αν θα έχει
αποπερατωθεί πριν από την άνοιξη, ώστε να υλοποιηθεί το κύριο έργο
του ηλεκτρονικού εισιτηρίου πριν από την εμπορική – τουριστική σεζόν.
Το έργο αυτό, όπως και τα υπόλοιπα, πρέπει να προβλέπονται με
συγκεκριμένο κωδικό.
Σχετικά, δε, με τις επισκευές που χρειάζεται να προσεχθούν ιδιαιτέρως
και να πραγματοποιηθούν εντός του έτους είναι και εκείνη στον
Λιμενοβραχίονα Τουριστικού Αγκυροβολίου Άγιας Ευφημίας, ύστερα
από επιθεώρηση του δύτη Γεράσιμου Σωτηρόπουλου. Σύμφωνα με τα
ευρήματα της υποβρύχιας επιθεωρήσεως, οι μετρήσεις έγιναν σε 3
διαφορετικούς άξονες, χρησιμοποιώντας μετροκορδέλα για την
μέτρηση της απόστασης στα σημεία σπηλαιώσεων.
1. Σε απόσταση περί του μέσου του λιμενοβραχίονα (45μ.) και προς το
εσωτερικό του μέρος παρουσιάζει τρεις αρκετά σημαντικές
3
σπηλαιώσεις μεταξύ των τεχνικών ογκόλιθων του κρηπιδώματος και
των μπλοκιών προστασίας επί του πυθμένα. Κάθε μια εκτίνεται προς
το εσωτερικό του λιμενοβραχίονα περί τα 5 μέτρα (βάθος
σπηλαίωσης) με είσοδο ανοίγματος 1 μετρό πλάτος και 3,5 μέτρα
ύψος.
2. Επάνω στα μπλόκια προστασίας αντισπηλαίωσης παρουσιάζεται
σορός από σακόλιθους και μπάζα, που είχαν χρησιμοποιηθεί για το
κλείσιμο των ανοιγμάτων. Κατά την πάροδο τον ετών οι σάκοι αυτοί
κατέπεσαν με αποτέλεσμα να υποστεί καθίζηση το επάνω μέρος του
κρηπιδώματος. Αυτό, άλλωστε, είναι εμφανές και από τη κλίση που
έχουν πάρει τα επάνω μπλόκια πέδησης αλλά και η παρουσία
θαλασσινού νερού από τους αρμούς στο επάνω μέρος του
κρηπιδώματος, ιδιαίτερα όταν επικρατεί δυτικός άνεμος.
Επομένως, προτείνεται η άμεση επισκευή των τριών σημείων που
παρουσιάζουν σπηλαίωση, με κατασκευή καλουπιών και εν συνεχεία γέμισμά
τους με σκυρόδεμα ταχείας πήξεως, προτού η ζημία γίνει μεγαλύτερη.
Τέλος, πρέπει να επισκευαστεί και το σημείο της παραλίας στην περιοχή
«Μπαστούνι» Αγίας Ευφημίας, καθώς έχει αποσχιστεί και γκρεμιστεί μεγάλο
μέρος από τις πέτρες προάσπισης που κρατούν το κύμα.
Αναφορικά, δε, με το δημοτικό σχολείο Τουλιάτων, οι συγκεκριμένες
επισκευές και επιδιορθώσεις που πρέπει να γίνουν, προκειμένου να
εξασφαλιστεί η καλύτερη λειτουργία του σχολείου και η ασφάλεια των
μαθητών, καθώς ο αριθμός τους αυξάνεται, είναι οι εξής:
1. Έλεγχος και επισκευή της στέγης της Αίθουσας Πολλαπλών Χρήσεων,
γιατί πολλά κεραμίδια είναι σπασμένα
2. Κατασκευή δύο χωρισμάτων με γυψοσανίδα και ηχομόνωση στην
Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων, έτσι ώστε να γίνουν δύο ξεχωριστές
αίθουσες διδασκαλίας.
3. Αφαίρεση του ήδη υπάρχοντος χωρίσματος σε αίθουσα του σχολείου,
καθώς ο αριθμός των μαθητών/τριών έχει αυξηθεί και οι δύο μικρές
4
αίθουσες που έχουν δημιουργηθεί δεν εξυπηρετούν το πλήθος των
μαθητών που στεγάζονται σε αυτές.
4. Μεταφορά του επίπλου της βιβλιοθήκης από την Αίθουσα Πολλαπλών
Χρήσεων στον χώρο του γραφείου.
5. Μεταφορά της σκηνής από την Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων στον
χώρο που χρησιμοποιείται για τη σίτιση.
6. Βάψιμο της Αίθουσας Πολλαπλών Χρήσεων και της Αίθουσας Σίτισης.
7. Έλεγχος και μελέτη των αλεξικέραυνων και των δύο κτιρίων.
Είναι σε όλους αντιληπτό ότι προς εξασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας
των μαθητών και της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου, οι ως άνω
επισκευές πρέπει να πραγματοποιηθούν άμεσα.
Πέραν, όμως, των ως άνω ουσιαστικών θεμάτων, δέον όπως γίνει
συγκεκριμένη αναφορά και σε ζητήματα τυπικής βαρύτητας και ενδεχόμενου
μετέπειτα καταλογισμού στα αρμόδια όργανα. Οφείλει να γίνει ομαδοποίηση
των έργων, όπως για παράδειγμα στην κατασκευή τοιχίων και συγκεκριμένα
να γίνει η ταξινόμησή τους ανάλογα με την δημοτική ενότητα στην οποία
γεωγραφικά ανήκουν, ήτοι σε εκείνη της Πυλάρου, της Ερίσου και της Σάμης.
Με τον τρόπο με τον οποίο αναφέρονται τα έργα στο Τεχνικό Πρόγραμμα
συντελείται ακουσίως απαγορευτική εκ του νόμου κατάτμηση, η οποία θα
οδηγήσει σε καθυστερήσεις και ενδεχόμενο καταλογισμό των αρμοδίων
οργάνων. Εξάλλου, η τεχνητή κατάτμηση της σύμβασης για προμήθεια για
ομοειδή αγαθά, κατά το Ελεγκτικό Συνέδριο, είναι παράνομη, γιατί κρίνει ότι
αυτή η πρακτική ακολουθείται για να “αποφευχθεί η εφαρμογή διενέργειας
δημόσιου διαγωνισμού” και με αυτόν τον τρόπο να αγοράζονται περισσότερες
μικρότερες ποσότητες. Η απόφαση του κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
υπογραμμίζει ότι, “κρίσιμη για την διάγνωση του μη νόμιμου επιμερισμού της
προμήθειας [...] είναι η δαπάνη που πραγματοποιείται εν τέλει για την κάλυψη
ετήσιων αναγκών του δήμου σε όμοια και ομοειδή υλικά”.
5
Συνεπώς προτείνεται η ομαδοποίηση των ομοειδών έργων – παροχών
σύμφωνα με την ταξινόμηση που έγκειται στις αρμοδιότητες της
Τεχνικής Υπηρεσίας του δήμου προς αποφυγή παράνομης κατάτμησης.
ΘΕΜΑ 9 ο : ΕΠΙΒΟΛΗ ΤΕΛΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΓΑΜΩΝ
Με την υπ’ αριθμ. 08/2020 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του δήμου
Σάμης αποφασίστηκε η επιβολή τέλους τέλεσης πολιτικών γάμων. Πέρα από
το γεγονός ότι δεν συγκεκριμενοποιείται ο ειδικός τόπος τέλεσης (δημαρχείο
κλπ) παρά μόνο οι (ευνόητες) δημοτικές ενότητες, η επιβολή τέλους αυτή καθ’
αυτή πρέπει κατ’ αρχάς να απορριφθεί, καθώς δεν προβλέπεται νομοθετικά
και συνταγματικά δεν μπορεί να γίνει ανεκτή βάσει του άρθρου 5 παρ. 1 του
Συντάγματος περί ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας του ατόμου.
Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 4 και 5 του Π.Δ. 391/82 ορίζεται
σαφώς ότι η άδεια γάμου αλλά και η αίτηση για τη χορήγησή της δεν
υπόκεινται σε δημοτικά τέλη (παρά μόνο σε τέλος χαρτοσήμου
καθορισμένο με το άρθρο 18 του Ν. 2459/1997), ενώ ο δήμαρχος οφείλει να
μεριμνά για την κατάλληλη διαρρύθμιση και διακόσμηση της αίθουσας με
σκοπό την εξασφάλιση της δέουσας επισημότητας.
Ακόμα σύμφωνα με το μέρος Π, παρ. 7 του άρθρου 75 του Ν. 3463/2006
(Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων), η χορήγηση της άδειας πολιτικού γάμου και
η τέλεσή του αποτελούν αρμοδιότητα κρατικού χαρακτήρα, ανατεθείσα
στους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ. Ειδικότερα, βάσει της εγκυκλίου
2/2077/14.1.2005 του Υπουργείου Εσωτερικών τόσο η έκδοση της άδειας
όσο και η ίδια η διαδικασία τέλεσης πολιτικού γάμου δεν μπορεί να
υπόκεινται σε τέλη δεδομένου ότι συνιστούν υποχρεωτικές
αρμοδιότητες κρατικού χαρακτήρα που έχουν ανατεθεί στους ΟΤΑ Α’
βαθμού.
Βέβαια, βάσει της ίδιας εγκυκλίου, η νομιμοποίηση των ανταποδοτικών
τελών, εξαρτάται, μεταξύ άλλων, από τον ρητό προσδιορισμό της ειδικής
ωφέλειας που απορρέει για τους υπόχρεους και από την επαρκή αιτιολόγηση
6
του ύψους των τελών, που να στοιχειοθετείται με αναλυτικό προϋπολογισμό
εσόδων και εξόδων, προκειμένου να είναι δυνατός ο έλεγχος της τήρησης της
αρχής της ανταποδοτικότητας.
Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι η κάλυψη της δαπάνης που προκύπτει, λόγω
της απασχόλησης του προσωπικού ή της διαρρύθμισης – διακόσμησης της
αίθουσας προς εξασφάλιση της απαιτούμενης επισημότητας, εντάσσεται στις
υποχρεώσεις του Δήμου, που απορρέουν από την παροχή της συγκεκριμένης
υπηρεσίας.
Σε κάθε περίπτωση, αν δεχτούμε ότι πρόκειται αποκλειστικά για
ανταποδοτικά τέλη, ενδεικτικά, λοιπόν, σημειώνεται ότι το κόστος του
πολιτικού γάμου στην Καλαμάτα ανέρχεται στα 100 ευρώ, ενώ στη Σπάρτη η
τελετή είναι δωρεάν, στην Αθήνα 75 ευρώ για τους δημότες και 100 ευρώ για
τους μη δημότες, στην Άρτα 60 ευρώ, στο Μεσολόγγι, την Καβάλα και την
Κηφισιά 50 ευρώ.
Τέλος, τον Μάρτιο του 2018 εγκρίθηκε η κατάργηση του τέλους τέλεσης
πολιτικών γάμων και η δωρεάν παραχώρηση δημοτικών χώρων για τη
διευκόλυνση των νέων ζευγαριών στη διοργάνωση της γαμήλιας δεξίωσης
από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Πατρών. Με το δεδομένο, μάλιστα,
ότι στον Δήμο Πατρών υπάρχουν αρκετοί καταγεγραμμένοι μακροχρόνια
άνεργοι και περιστασιακά εργαζόμενοι, η πρόθεση της δημοτικής αρχής ήταν
να διευκολύνει όσο περισσότερο μπορούσε όλα τα ζευγάρια που ξεκινούν την
κοινή τους ζωή.
Τέλος, ο Συνήγορος του Πολίτη έχει τονίσει επανειλημμένως την αμφίβολης
νομιμότητας πρακτική των δήμων να επιβάλλουν τέλη τέλεσης πολιτικών
γάμων και φτάνει στο συμπέρασμα ότι οι πολίτες δεν κινούν τη δικαστική οδό
ακύρωσης των τελών, λόγω των μεγάλων δικαστικών εξόδων, που
συνεπάγεται η νομική οδός σε σχέση με το ίδιο το ποσό των τελών.
Κατά συνέπεια, έχοντας ως οδηγό τους ενδεικτικώς προαναφερόμενους
δήμους και την εγκύκλιο του Υπουργείο Εσωτερικών, προτείνεται η μη
7
καταβολή τελών τέλεσης πολιτικού γάμου. Εντούτοις, μέχρι να διαλευκανθεί
νομικώς το ζήτημα από τα αρμόδια δικαστήρια και σε περίπτωση απόρριψης
της πρότασης μας αυτής, αντιπροτείνεται εναλλακτικώς η επιβολή
μειωμένου τέλους ύψους 80 ευρώ για τους μη δημότες και δωρεάν για τους
δημότες, με σκοπό να διευκολυνθούν όσα ζευγάρια ξεκινήσουν την κοινή τους
ζωή.
ΠΑΝΤΕΛΗΣ Σ. ΑΜΟΥΡΓΗΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΔΗΜΟΥ ΣΑΜΗΣ
ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου