δειτε ακόμη δυο αναρτησούλες
Ομηρική Ζάκυνθος
Στίχοι 631 – 637.
«Αὐτὰρ Ὀδυσσεὺς ἦγε Κεφαλλῆνας μεγαθύμους,
οἵ ῥ᾽ Ἰθάκην εἶχον καὶ Νήριτον εἰνοσίφυλλον
καὶ Κροκύλει᾽ ἐνέμοντο καὶ Αἰγίλιπα τρηχεῖαν,
οἵ τε Ζάκυνθον ἔχον ἠδ᾽ οἳ Σάμον ἀμφενέμοντο,
οἵ τ᾽ ἤπειρον ἔχον ἠδ᾽ ἀντιπέραι᾽ ἐνέμοντο· 635
τῶν μὲν Ὀδυσσεὺς ἦρχε Διὶ μῆτιν ἀτάλαντος·
τῷ δ᾽ ἅμα νῆες ἕποντο δυώδεκα μιλτοπάρῃοι»
Την Ιθάκη και το Νήριτο (βουνό), το δασωμένο, «έχον».
Την Ζάκυνθο, «έχον».
Κροκύλεια και Αιγίλιπα ενέμοντο άρα «έχον».
Την Σάμο δεν την έχουν απόλυτα αλλά την «αμφενέμοντο».
Και το άκρως μπερδεμένο:
«οἵ τ᾽ ἤπειρον ἔχον ἠδ᾽ ἀντιπέραι᾽ ἐνέμοντο·».
Τί σημαίνει «ήπειρον» πού επίσης την (έχον)?
Τί σημαίνει «αντιπέραι» που πάλι ενέμοντο δηλαδή «έχον»?
Ιθάκη, Νήριτο (βουνό), Ζάκυνθος, Κροκύλεια, Αιγίλιψ, ήπειρος {με μικρό ήτα (η) } και «αντιπέραι» που μπορεί να καθορίζει το ήπειρος μπορεί και όχι.
Αντιπέραι = αντιπέραια (ουδέτ.) ήπειρος = η παραλία, η χώρα η απέναντι της Ιθάκης εβρισκόμενη, άρα πρόκειται για το νησί Λευκάδα που τότε ήταν ακρωτήριο (χερσόνησος) και είχε καταλάβει ο Λαέρτης επιτιθέμενος στη τότε Νήρικο, σημερινή πόλη της Λευκάδας.
Να ξεκινήσουμε ανάποδα λίγο:
Παρατηρούμε την κατάληξη –υνθος (προελληνική κατά τους ερευνητές της γλώσσας μας όμοια με το –ινθος) που σημαίνει ιδιοκτησία όπως Λαβύρινθος (χώρος του Λάβρεως – του διπλού πέλεκυ). Όπως Αράκυνθος το βουνό που κατοικούσαν οι Άρες (οι κατάρες) κατά τους αρχαίους.
Σύνθετη λέξη λοιπόν το Ζάκυνθος, Ζακ – υνθος.
Το Ζα τι μπορεί να σημαίνει?
Τη νόνα σου τη Ζαζά θα μου πει κάποιος, χα χα.
Ω΄ μα τον Δία, Δίας σημαίνει! Ζεύς, Ζίας, Ζα και Ζαν καμιά φορά!
Παράδειγμα:
Ο Φερεκύδης, αρχαίος σοφός 6ος π.Χ. αιώνας, στο έργο του «Επτάμυχος ή Θεοκρασία» λεει «Ζας μεν και χρόνος ήσαν αεί και χθονίη…» δηλαδή ο Δίας και ο χρόνος υπήρχαν προαιωνίως και η χθονία που ονομάστηκε Γη… (Διογ. Λαέρτιος 1.119).
Οπότε Ζά – υνθος η σύνθετη λέξη και με την προσθήκη χάριν ευφωνίας του κάπα (κ) Ζάκυνθος!
Και τι σημαίνει παρ΄ αρχαίοις? Τόπος, κτήση του Ζευ – Δία.
Στο νησιωτικό σύμπλεγμά μας πού είχε το κονάκι του ο Δίας όπου και βωμός του παρ΄αρχαίοις? Μα απάνω στον Αίνο το ψηλότερο βουνό της Κεφαλονιάς διαπιστωμένο και άνευ αντιρρήσεων πιστεύω όπου και θυσιαστήριο αφιερωμένο στο Δία, που λατρευόταν με το όνομα Αίνειος, ή Αινήσιος από το όνομα του βουνού.
Άρα ποια η Ομηρική Ζάκυνθος? Η Κεφαλονιά βέβαια θα πει κάποιος η χώρα των Κεφαλάνων, ή Κεφαλλήνων κατά Όμηρον! Προσοχή ο Όμηρος δεν αναφέρει πουθενά νησί με ονομασία Κεφαλληνία. Οι Κεφαλλήνες ήταν κατακτητές της σημερινής Κεφαλονιάς που της έδωσαν αυτό το όνομα. Και ποια ήταν στην Ομηρική εποχή ακριβώς αυτή η χώρα?
Ας πάμε όμως στους στίχους της Οδύσσειας:
(μεταφ.) Την Ιθάκη και το Νήριτο (βουνό), το δασωμένο, (είχαν).
Γιατί τα ξεχωρίζει ο Όμηρος αφού το Νήριτο ήταν στην Ιθάκη, πλεονασμός ίσως, ή η Ομηρική Ιθάκη αποτελείται από το νησί Ιθάκη και το τμήμα ξηράς που καλύπτει το εινοσίφυλλον Νήριτον?
Το νησί της Άσσου δηλαδή και την Έρισσο που εκτείνεται το αριπρεπές Νήριτο?
Ναι αλλά αυτά θα πρέπει να ξεχωρίζουν από το υπόλοιπο νησί, έτσι φαίνεται στην Οδύσσεια!
Γράφουν λοιπόν οι Γερμανοί περί παλιάς Ερίσσου:
… «Die Gemeinde hatte in der Antike eine gewisse Bedeutung und Eigenständigkeit, erst der Bau einer befestigten Straße durch das Gebiet der Gemeinde zu Beginn den 19. Jahrhunderts schloss diese enger an die restliche Insel an».
(μετάφρ.) Ο Δήμος (Έρισσος) είχε στην αρχαιότητα εξέχουσα σημασία καθώς επίσης και αυτονομία. Έως ότου η κατασκευή ενός σταθερού πλακόστρωτου δρόμου (δρόμο σε βράχο, το δρόμο του Χάρακα εννοεί), που οδηγούσε προς τον Δήμο στις αρχές του 19ου αιώνα συνέδεσε πιο στενά την περιοχή (Έρισσο) με το υπόλοιπο νησί.
Μα και από την πολύ “ψαγμένη” Ιστοσελίδα της οικογένειας Καγγελάρη διαβάζουμε την ιδιομορφία της Ερίσσου:
«Μετά την ‘Αλωση της Κωνσταντινούπολης (1453) από τα στρατεύματα του Οθωμανού Σουλτάνου Μωάμεθ Β’ (1432-1481), η Οικογένεια Καγγελάρη κατέφυγε αρχικά στην Κέρκυρα, για να εγκατασταθεί τελικά οριστικά, στις αρχές του 16ου αιώνα, στην Κεφαλονιά, αμέσως μετά την κατάκτηση του νησιού από τους Βενετούς. Εκεί, θα της παραχωρηθεί το ορεινό χωριό Βαρύ, με σκοπό τη στρατιωτική άμυνα της βορειότερης και πλέον δύσβατης και απρόσιτης τότε περιοχής του νησιού, της Ερίσσου, της οποίας θα αναλάβει τη στρατιωτική άμυνα, μέχρι να οικοδομηθεί το Φρούριο της ‘Ασσου (1593)».
“οἵ τε Ζάκυνθον ἔχον ἠδ᾽ οἳ Σάμον ἀμφενέμοντο”,
Εν κατακλείδι γιατί πολλά είπαμε τί απέμεινε για Ζάκυνθος? Μα όλη η υπόλοιπη σημερινή Κεφαλονιά εκτός Ερίσσου, Πυλάρου και περιοχής Σάμης.
Η Έρισσος με το νησί της Άσσου λοιπόν η Ομηρική Ιθάκη, πράγμα που λύνει μάλλον όλα τα προβλήματα της Ομηρικής γεωγραφίας.
Τί λέει ο Εύμαιος πχ όταν τον συναντά ο Οδυσσέας?
Ραψωδία ξ (στ.104-108)
ἀπὸ τὰ γίδια τὰ παχιὰ τὸ πιὸ καλὸ ποὺ βρίσκει.
Ἐγὼ φυλάω καὶ νοιάζουμαι τοὺς χοίρους ἐδῶ ἐτούτους,
καὶ πάντα τὸν καλύτερο διαλέγω καὶ τοὺς στέλνω.
Τα δε βοοειδή και υπόλοιπα κοπάδια κατσικιών εκτρέφονται στην αντίπερα ήπειρο δηλαδή τη σημερινή Λευκάδα.
Παραδέχομαι βέβαια ότι θα χαρακτηριστεί τολμηρή ίσως και προκλητική αυτή η ανάλυση, αλλά πιστεύω ότι δεν αφήνει πολλά κενά, ή βασίζεται σε γεωγραφικές και ιστορικές αυθαιρεσίες κατά το δοκούν.
Επίσης, εκτός και αν κάνω κάποιο τραγικό λάθος, μας λες ότι είσαι από το ίδιο μέρος που στη συνέχεια υποστηρίζεις ότι είναι η Ιθάκη. Και το λέω αυτό, γιατί ποτέ δεν άκουσα Ιθακήσιο να λέει, παραδείγματος χάριν, ότι «πιστεύω πώς η ομηρική Ιθάκη είναι η σημερινή Κεφαλονιά» ή κάποιον Λευκαδιώτη να λέει ότι «η ομηρική Ιθάκη είναι και η σημερινή Ιθάκη». Όχι ότι έχουν, απαραίτητα, κάτι να κερδίσουν αλλά μάλλον λόγοι περηφάνιας προηγούνται του ορθολογισμού. Και ευτυχώς, τουλάχιστον, που όλοι συμφωνούν ότι μιλάμε για το Ιόνιο, γιατί κάτι μισοί Κρητικοί-μισοί Αθηναίοι, σαν εμένα, θα μπέρδευαν κατά πολύ τα πράγματα. Χαχαχαχα.
Ευχαριστώ αγαπητέ για το σχόλιο μα και το ευχάριστο για μένα στιλ.
Θα σου απαντήσω πολύ περιληπτικά λόγω διακοπών και έτσι διαδικτυακής αποτοξίνωσης χα χα.
Το νησί της Άσσου και όπως υποστηρίζω κατοικία του Οδυσσέα είναι το Δυτικότερο νησί του κατά την Οδύσσεια ιδιότυπου βασιλείου του,ή όχι?
Απλά λοιπόν είχε το Δυτικότερο νησί (την Ιθάκη του) και κομμάτι από την απέναντι ακτή την σημερινή Έρισσο δηλαδή.
Με αυτή τη λογική βρίσκουμε το τέταρτο νησί που συνήθως είναι άγνωστο χωρίς να φτάσουμε στην Κρήτη.
Η σημερινή Ζάκυνθος κατ’ εμέ είναι το Δουλίχιο οπότε η δασωμένη ομηρική Ζάκυνθος που μπορεί να είναι?
Περιμένω και εγώ απάντηση δική σου.
Όλα αυτά που αναφέρω είναι μια θεωρία χωρίς σοβινιστικές τάσεις και δεν έπεται ότι σώνει και καλά πρέπει κανείς να τα δεχτεί, απλά ας κάνει συγκρίσεις με άλλες και ας τον προβληματίσουν τουλάχιστον, ή απλούστατα ας τα πετάξει στα σκουπίδια.
Προσωπικά δεν έχω να χάσω ούτε να κερδίσω τίποτε.
Δεν έχω και οικόπεδα να πουλήσω στην Έρισσο, Χαχαχαχαχα.
Αυτά και για περισσότερα ας περιμένουμε το Σεπτέμβρη γιατί τώρα είμαι αραχτός!!
Ευχαριστώ και πάλι φίλε μου
καὶ Κροκύλει᾽ ἐνέμοντο καὶ Αἰγίλιπα τρηχεῖαν,
οἵ τε Ζάκυνθον ἔχον ἠδ᾽ οἳ Σάμον ἀμφενέμοντο