ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΒΑΣΙΛΗ ΛΟΡΕΤΖΑΤΟ
TornosNews.gr 08.11.2015
Η απελευθέρωση της αγοράς τουριστικών καταλυμάτων με την τουριστική μίσθωση επιπλωμένων κατοικιών, που προβλέπει ο Νόμος 4336/14-08-2015, ο οποίος έχει τεθεί σε ισχύ από την 1η Νοεμβρίου, δημιουργεί πλέον μια νέα πραγματικότητα στο χώρο της φιλοξενίας και στην Ελλάδα.
Όπως αποκαλύπτει σήμερα το Tornos News, ήδη έχει δημιουργηθεί «Σύλλογος Ιδιοκτητών Ενοικιαζομένων Επιπλωμένων Διαμερισμάτων - Κατοικιών ανά την Ελλάδα», με πρόεδρο της προσωρινής διοίκησης τον κ.Γιώργο Κανελλόπουλο και με άμεσο σκοπό να συμβάλλει στη διαμόρφωση "ενός πλαισίου αδειοδότησης και κανονικής λειτουργίας" των κατοικών που μισθώνονται σε τουρίστες, " με βάση τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και του ελεύθερου ανταγωνισμού", όπως τονίζει ο κ.Κανελλόπουλος.
Στο σημείωμα, που ακολουθεί, ο κ.Κανελλόπουλος παρουσιάζει το νέο Σύλλογο και τους σκοπούς του:
"ΘΕΜΑ: Απελευθέρωση και κανόνες λειτουργίας της αγοράς των ενοικιαζομένων επιπλωμένων διαμερισμάτων-κατοικιών σε εφαρμογή του Νόμου 4336/14-08-2015
Ως «Σύλλογος Ιδιοκτητών Ενοικιαζομένων Επιπλωμένων Διαμερισμάτων - Κατοικιών ανά την Ελλάδα», που συστάθηκε πριν λίγους μήνες, με χαρά διαπιστώνουμε, ότι ωρίμασαν οι συνθήκες για να λειτουργήσουν οι κανόνες της οικονομίας της αγοράς και του ελεύθερου ανταγωνισμού στον τομέα των ενοικιαζομένων επιπλωμένων διαμερισμάτων – κατοικιών, ώστε να ενισχυθούν η ανταγωνιστικότητα, η ανάπτυξη και η απασχόληση.
Με το Νόμο 4336 (ΦΕΚ 94/14 Αυγούστου 2015), που επικυρώνεται η «Σύμβαση Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης», απελευθερώνεται ένας δυναμικός τομέας της οικονομίας.
Ειδικότερα, με τη συγκεκριμένη πρόβλεψη-κατεύθυνση για την απελευθέρωση της αγοράς τουριστικών καταλυμάτων (σελ 1927), περιγράφονται τα προαπαιτούμενα, για το οποία «οι αρχές θα θεσπίσουν νομοθεσία με σκοπό», ανάμεσα στα άλλα, «να ελευθερώσουν την αγορά τουριστικών καταλυμάτων». Επίσης, αναφέρεται πως «έως τον Οκτώβριο του 2015, οι αρχές θα θεσπίσουν νομοθεσία με σκοπό να τεθεί πλήρως σε ισχύ η ελευθέρωση των τουριστικών καταλυμάτων».
Με αφορμή την προαναφερόμενη θετική εξέλιξη, θα θέλαμε να εκφράσουμε την ικανοποίησή μας γιατί για πρώτη φορά δρομολογείται μια λύση, που θα ευνοήσει την ανάπτυξη, με μηδενικό κόστος για τα δημόσια οικονομικά. Παράλληλα, θα θέλαμε να επισημάνουμε την ανάγκη να γίνει σύντομα πράξη η παραπάνω κατεύθυνση η οποία άλλωστε είναι ήδη νόμους του Ελληνικού Κράτους.
Οι προτάσεις
Με βάση αυτά τα δεδομένα, έχουμε την τιμή και τη χαρά να σας ενημερώσουμε και να καταθέσουμε τις προτάσεις μας για ορισμένα καίρια ζητήματα, αναφορικά με το όλο θέμα τόσο της απελευθέρωσης όσο και των κανόνων λειτουργίας της αγοράς των ενοικιαζομένων επιπλωμένων διαμερισμάτων-κατοικιών, για βραχυχρόνια και μακροχρόνια χρήση χωρίς παροχή υπηρεσιών περιποίησης.
Οι συνθήκες πλέον είναι ώριμες για τη δημιουργία ενός πλαισίου αδειοδότησης και κανονικής λειτουργίας τους, με βάση τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και του ελεύθερου ανταγωνισμού. Τα οφέλη θα είναι πολλαπλά τόσο σε επίπεδο πραγματικής οικονομίας και ανάπτυξης, όσο και σε επίπεδο κρατικών εσόδων. Το τελικό ζητούμενο, μέσα απ' αυτό το πλαίσιο, είναι να επιτευχθεί ο τριπλός στόχος:
- Θεσμοθέτηση κανονικής λειτουργίας των ενοικιαζομένων επιπλωμένων διαμερισμάτων- κατοικιών.
- Εξασφάλιση φορολογικών και άλλων πόρων για το ελληνικό δημόσιο.
- Εξασφάλιση των δικαιωμάτων των επισκεπτών-χρηστών των διαμερισμάτων-κατοικιών.
Αναφορικά με το προϊόν αυτό, δηλαδή τα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα διαμερίσματα, για βραχυχρόνια και μακροχρόνια χρήση χωρίς παροχή υπηρεσιών περιποίησης:
- Αποτελεί ένα σχετικά νέο προϊόν για την ελληνική αγορά, τόσο στον τομέα της διάθεσης προς χρήση διαμερισμάτων-κατοικιών, όσο και στην ελληνική τουριστική αγορά και συνεπώς χρήζει ενός κανονιστικού πλαισίου που θα οδηγεί, χωρίς αποκλεισμούς που νοθεύουν την ελεύθερη αγορά, σε μια απλή και λειτουργική μορφή αδειοδότησης.
- Το προϊόν αυτό δεν είναι κατ' ανάγκην ανταγωνιστικό - με την στενή έννοια του όρου - όπως κάποιοι λανθασμένα θεωρούν, έναντι των ξενοδοχείων, καθώς προσφέρει κάτι διαφορετικό απ' αυτά, ενώ σε πολλές περιπτώσεις έρχεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά ή και να καλύψει κενά που υπάρχουν. Επίσης, έχει και το δικό του κοινό, που δεν θα ενδιέφερε τα ξενοδοχεία. Παράλληλα, συμβάλλει στη διάχυση της τουριστικής κουλτούρας - τουριστικής συνείδησης στην ελληνική κοινωνία.
- Ειδικά στην Αθήνα και την ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας, όπου βιώσαμε τα προηγούμενα χρόνια μια απαξίωση της πόλης ως τουριστικού προορισμού, όπως αυτό αποτυπώθηκε και με το κλείσιμο κεντρικών ξενοδοχειακών μονάδων, τα επιπλωμένα διαμερίσματα-κατοικίες λειτούργησαν, ως ένα βαθμό, σαν σανίδα σωτηρίας, συμβάλλοντας στο να κρατηθεί η Αθήνα και η ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας, ζωντανή ως προορισμός βραχυχρόνιας διαμονής για όλες τις εποχές του χρόνου.
Διαφορετικό κοινό
- Να εξηγήσουμε πως το προϊόν αυτό απευθύνεται σ' ένα διαφορετικό κοινό, σημαντικό μέρος του οποίου ίσως δεν θα επισκέπτονταν καν την Ελλάδα, εάν δεν είχε τη δυνατότητα διαμονής σε επιπλωμένο διαμέρισμα-κατοικία. Επίσης, υπάρχει κι ένα εσωτερικό κοινό, που μετακινείται εντός Ελλάδας, για διάφορους μη τουριστικούς λόγους, πχ επαγγελματικούς, κοινωνικούς, ιατρικούς κλπ, που επιθυμεί για δικούς του λόγους να φιλοξενηθεί σε διαμέρισμα-κατοικία.
- Ταυτόχρονα τα επιπλωμένα διαμερίσματα-κατοικίες, δημιουργούν νέο κοινό και αλυσιδωτές θετικές επιπτώσεις σε όλο τον κύκλο εργασιών της τουριστικής και όχι μόνο αγοράς. Το σημαντικό είναι πως τα έσοδα από αυτή τη δραστηριότητα διοχετεύονται κατευθείαν στην εσωτερική αγορά. Ειδικά σε συνθήκες, όπως αυτές που επικρατούν στην ελληνική οικονομία, μόνο θετικές συνέπειες έχει αυτή η δραστηριότητα.
Πλαίσιο χωρίς αποκλεισμούς
Συμπερασματικά, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι τα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα-κατοικίες έχουν το δικό τους μερίδιο, τη δική τους συμβολή στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, όπως αυτό καταγράφεται στην αύξηση των αφίξεων. Η διαπίστωση αυτή κάνει ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη μιας τέτοιας ρύθμισης που θα λαμβάνει υπόψη τα νέα δεδομένα και κυρίως θα αποδεσμεύει παραγωγικές δυνάμεις.
Αυτό το οποίο χρειάζεται είναι ένα πλαίσιο, χωρίς αποκλεισμούς, κανονικής λειτουργίας και αδειοδότησης, που όχι μόνο δεν θα κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο αλλά αντίθετα θα αποφέρει οφέλη στα κρατικά ταμεία μέσω παραβόλων και φόρων.
- Δεν ζητάμε καμία κρατική ή κοινοτική επιχορήγηση.
- Δεν ζητάμε καμία χρηματοδότηση από τράπεζα.
- Δεν ζητάμε καμία φοροαπαλλαγή, ούτε απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ.
- Δεν ζητάμε καμία ένταξη σε κανένα πρόγραμμα χρηματοδότησης εθνικό ή κοινοτικό.
Όταν μάλιστα σε όλους είναι γνωστό, πως υπήρξαν τέτοιες χρηματοδοτήσεις που δεν επέφεραν κανένα αποτέλεσμα. Έχουμε δει ξενοδοχεία κλειστά που δημιουργήθηκαν μόνο και μόνο για τις χρηματοδοτήσεις. Έχουμε δει και «νόμιμες» «τουριστικές» κατοικίες, που φιλοξενούν μόνο τους... ιδιοκτήτες τους, παρά τις κρατικές και κοινοτικές χρηματοδοτήσεις και επιχορηγήσεις για τουριστική χρήση.
Αντίθετα, η θεσμοθέτηση, χωρίς αποκλεισμούς, μιας κανονικής λειτουργίας και αδειοδότησης των ενοικιαζομένων επιπλωμένων διαμερισμάτων-κατοικιών για βραχυχρόνια και μακροχρόνια χρήση χωρίς παροχή υπηρεσιών περιποίησης, εξασφαλίζει θέσεις εργασίας χωρίς να τις αφαιρεί από κάπου αλλού, με μηδενική κρατική χρηματοδότηση αλλά και οικονομικό όφελος για τα δημόσια ταμεία από παράβολα και φόρους. Είναι μια επένδυση μηδενικού κόστους που μόνο θετικές επιπτώσεις έχει στην ελληνική οικονομία.
Εκτός όλων των άλλων η δημιουργία ενός πλαισίου λειτουργίας των επιπλωμένων διαμερισμάτων - κατοικιών για βραχυχρόνια και μακροχρόνια χρήση, επιβάλλεται στο πλαίσιο της ίδιας της λειτουργίας της ελεύθερης αγοράς και του ελεύθερου ανταγωνισμού. Είναι κάτι που γίνεται στις άλλες χώρες της Ευρώπης και την Αμερική.
Δεν ζητάμε ούτε κρατικό προστατευτισμό αλλά ούτε και ασυδοσία.
Το ζητούμενο είναι ένα πλαίσιο κανονικής λειτουργίας, χωρίς ελάχιστη και μέγιστη χρονική διάρκεια της μίσθωσης, που δεν θα αποκλείει αλλά θα εντάσσει όλες τις περιπτώσεις επιπλωμένων διαμερισμάτων – κατοικιών, που προσφέρονται για βραχυχρόνια και μακροχρόνια χρήση, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις νόμιμης κατοικίας και διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό.
Το σημερινό πλαίσιο, που θέτει ως ελάχιστη διάρκεια μιας μίσθωσης τον ένα μήνα, δεν καλύπτει την παραπάνω ανάγκη, ούτε βέβαια θα άλλαζε κάτι αν μειωνόταν αυτό το χρονικό όριο. Κάτι τέτοιο δεν είναι απελευθέρωση. Άλλωστε, στις ανάγκες που καλύπτουν τα επιπλωμένα διαμερίσματα – κατοικίες δεν μπορεί να υπάρχουν χρονικοί περιορισμοί.
Σε τελική ανάλυση ζητάμε από το ελληνικό κράτους να εισπράττει συντεταγμένα, υπό τη μορφή φόρων, το μερίδιο που του αναλογεί από αυτή τη δραστηριότητα.
Όσον αφορά στους όρους και τις προϋποθέσεις κανονικής λειτουργίας των ενοικιαζομένων επιπλωμένων κατοικιών - διαμερισμάτων για βραχυχρόνια και μακροχρόνια χρήση χωρίς παροχή υπηρεσιών περιποίησης:
Το προϊόν αυτό αντικειμενικά έρχεται να προσφέρει μια υπηρεσία κατ' αναλογία με τη φιλοξενία σ' ένα σπίτι-κατοικία. Συνεπώς πρέπει να τηρεί τους όρους και τις προϋποθέσεις ασφαλούς διαμονής σε μία κατοικία, είτε αυτή είναι μονοκατοικία είτε είναι ένα διαμέρισμα, ανάμεσα σε άλλα, σε μια πολυκατοικία. Αυτά, άλλωστε, εξασφαλίζονται με το εν ισχύει πλαίσιο νομιμότητας των ακινήτων που προορίζονται για κατοικία το οποίο είναι και επαρκέστατο και εκσυγχρονισμένο.
Καλείστε με τόλμη, να αντιμετωπίσετε μια πραγματικότητα. Εξάλλου, ήδη το πλαίσιο της απελευθέρωσης της αγοράς τίθεται με τον νόμο 4336, δηλαδή τη συμφωνία με τους θεσμούς των δανειστών της χώρας μας, που ψήφισε η Βουλή των Ελλήνων στις 14 Αυγούστου 2015.
Δεν σας προτείνουμε να αναγνωρίζεται και να νομιμοποιήσετε κάποιο παθολογικό φαινόμενο της τουριστικής αγοράς αλλά να απελευθερώσετε από τα δεσμά του παρελθόντος και τις στρεβλώσεις του προστατευτισμού, ένα υγιές φαινόμενο που συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη.
Καλείστε να ορίσετε ένα πλαίσιο κανόνων λειτουργίας, που θα είναι εφαρμόσιμο και λειτουργικό και θα συνδυάζει την ελληνική φιλοξενία με κάποιες συγκεκριμένες προδιαγραφές, χωρίς αποκλεισμούς αλλά και χωρίς προνόμια.
Δεν μπορεί να υπάρχει ανάπτυξη με ένα αναχρονιστικό πλαίσιο που διαιωνίζει έναν προστατευτισμό άλλων εποχών, όπως αυτό της Υπουργικής Απόφασης του 1986, περί «ελεγχόμενης τουριστικής ανάπτυξης».
Η εν λόγω Υπουργική Απόφαση του 1986, που αντανακλά το status του πελατειακού συστήματος και των προνομίων που παρείχε, επαναβεβαιώνεται και από μεταγενέστερους Νόμους και Υπουργικές Αποφάσεις. Θέτει απαγορεύσεις, με βάση τα όποια δεδομένα εκείνης της εποχής, στη δημιουργία νέων καταλυμάτων, χαρακτηρίζοντας ως «κορεσμένες τουριστικά», ολόκληρες περιοχές της χώρας, σχεδόν το σύνολο του Νομού Αττικής. Αλήθεια, πόσο «κορεσμένες τουριστικά» είναι περιοχές όπως το Πέραμα, το Γαλάτσι, ο Ταύρος, το Περιστέρι και άλλες; Και όμως, ήταν επίσημα «κορεσμένες» από το 1986!
Με βάση όλα τα παραπάνω, εκτιμάμε πως η επίλυση του προβλήματος θα μπορούσε να γίνει με την ένταξη των ενοικιαζομένων επιπλωμένων διαμερισμένων - κατοικιών στο ίδιο πλαίσιο με τις αυτοτελείς ενοικιαζόμενες κατοικίες, χωρίς χρονικούς περιορισμούς στη διάρκεια (ελάχιστη-μέγιστη) της μίσθωσης και χωρίς άλλους περιορισμούς που θα ακύρωναν την απελευθέρωση της αγοράς. Από 'κει και πέρα μπορούν, χωρίς να νοθεύεται η απελευθέρωση, να τεθούν συγκεκριμένοι όροι και προδιαγραφές που θα πρέπει να τηρούν τα προς αδειοδότηση διαμερίσματα-κατοικίες, στη βάση των προδιαγραφών, όσον αφορά τη λειτουργικότητα και τον εξοπλισμό, μιας σύγχρονης αστικής ή εξοχικής κατοικίας.
Σε εφαρμογή των όσων επιτάσσει ο Νόμος 4336/14/08/2015, εκτιμάμε ότι θα μπορούσε να υπάρχει αναμόρφωση της Υπουργικής Απόφασης η οποία έχει εκδοθεί σε εφαρμογή του Νόμου 4276/2014, περί «Απλούστευσης διαδικασιών λειτουργιάς τουριστικών επιχειρήσεων και τουριστικών υποδομών, ειδικές μορφές τουρισμού και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα του άρθρου 1, παράγραφος 2, υποπαράγραφος β (μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα), περίπτωση γγ, όπου αναφέρεται ότι «Με απόφαση του Υπουργού Τουρισμού καθορίζονται οι τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές των ενοικιαζόμενων επιπλωμένων δωματίων - διαμερισμάτων».
Επίσης, τολμάμε να προτείνουμε: τα έσοδα που θα προκύψουν από την αδειοδότηση των επιπλωμένων διαμερισμάτων - κατοικιών να διατεθούν για την τουριστική προβολή, κυρίως μέσω διαδικτύου, της Ελλάδας στο εξωτερικό, με επίκεντρο την προβολή της Αθήνας και της περιφέρειας της, ως προορισμού για όλες τις εποχές του χρόνου."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου