Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός
«Βασίλη, πώς σ’ εκάμανε»
«Βασίλη πως σ’ εκάμανε
οι χριστιανοί τση ημέρας,
και πως σε εκαταντήσανε,
και πως σε προσκυνούνε!
Δεν είσαι πληο στα μάτια τους
Εκείνος ο Άης Βασίλης
όπου έκανε κ’ ετρέμανε
οι Βασιλείς εμπρός του.
Μόν’ είσαι ένας μεθύστακας,
Λειχούτσης χαρτοπαίχτης!...
Βασίλη, πως σ’ εκάνανε
Νάθε’ το ξέρεις τότενες
Πώς εδίδασκες τον κόσμο.
Πώς ήθε’ αποτελειόσουνε
οι θείες σου ομιλίες
Είς σε κρεπάλες, και άτιμα
Χαρτοπαιχτεία, και μέθες!...
Βασίλη, ματαγύρισε
Στον κόσμο πάλε τώρα,
Να ιδής για ποιους εκόπιαζες
Για ποιους επροσπαθούσες!
Έλα να ιδής το θρήσκευμα
το ηθικό, το θείο,
Πώς δα το εκαταντήσανε
οι χριστιανοί τση ημέρας.
Τόχουνε για ξεφάντωμα.
Δέτο, και πίστεψέ το,
Εσένα σ΄εορτάζουνε
Με φαραό , πασέτα,
Δείπνα, φαητά, γλυκίσματα ,
Μεθύσια, και βλαστίμιες
και με τα ξυλοπαίχνιδα
που δίνουν’ τουν παιδιώνε.
Στην εκκλησιά πηγαίνουνε
μα ποιος στη λειτουργία
προσέχει σ’ ό,τι γίνεται;
Πάνε για το συνήθειο
για να περνούν την ώρα τους,
Για να ιδοθούνε αντάμα.
Βασίλη, πως σου αλλάξανε
Τον θείον σου χαραχτήρα,
Και πώς σ’ εκαταντήσανε
Οι χριστιανοί τση ημέρας!
Ο άγιος Βασίλειος είναι άγιος της Ορθοδόξου Εκκλησίας και η λατρεία του πέρασε σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται για το Μεγάλο Ιεράρχη της Ορθοδόξου Εκκλησίας που η μορφή του και η δράση του τόν ανέβασαν στη χορεία των μεγάλων αγίων της Ορθοδόξου Πίστεώς μας. .. Στο πρόσωπό του διεθνοποιημένου αϊ Βασίλη προστέθηκαν και κρύβονται αρχέτυπες μορφές της ιστορίας, διάφορες φιγούρες, αρσενικές και θηλυκές, τροφαντοί άντρες , ζουμερά πρόσωπα, όψεις γενειοφόρων καλοφαγάδων, αλλά και ανά τον κόσμο διαφημιστικές καμπάνιες από τις πιο απλές έως της Cocacola. Οι αρχέτυπες αυτές ιδιότητες συμπλέκονται μοναδικά στην προσωπικότητα του αγίου, «απομακρύνοντάς τον» από την πραγματική του αγιότητα, εφόσον οι ιδιότητες που του δίνουν ανάγονται στα θεϊκά πρότυπα αρχαίων μυθολογιών : της σκανδιναβικής-γοτθικής , της ρωμαϊκής, της ελληνικής ,της αιγυπτιακής, της βαβυλωνιακής , της κινεζικής , ινδικής και ιαπωνικής. Επίσης, τον ταυτίζουν με τον άγιο Νικόλαο, θέμα παρμένο και ταυτισμένο με τον τρομερό τευτονικό θεό Hold Nicκar θεό της θάλασσας και προστάτη των ναυτικών .. που όργωνε τον χειμωνιάτικο ουρανό με τα άρματα και τους ακόλουθους του, χαράζοντας την παγωνιά του χειμώνα με την υπερφυσική του θέρμη και μαγεία, αρπάζοντας τους κακούς , διαλύοντας το κακό και φέρνοντας ένα είδος υπερκόσμιας δικαιοσύνης, γι’ αυτό και καθιερώθηκε και αργότερα στην χριστιανική εκδοχή του ως προστάτης όχι μόνο των ναυτικών ,αλλά και των δικαστών ,των εμπόρων των φτωχών και των παιδιών. Το θέμα για «το πώς βλέπουμε σήμερα τον άγιο Βασίλη.. και η διεθνοποίησή του…» είναι τεράστιο και σ’ αυτό το άρθρο θα παρουσιαστεί μια αναφορά, Λασκαράτειας ποιητικής, κεφαλονίτικης «υφής», που συνέβαινε πραγματικά τα περασμένα χρόνια και εν μέρει συμβαίνει και σήμερα… Ο Ανδρέας Λασκαράτος μας σκιαγραφεί σατιρικά ποιητικά τη λαογραφική εικόνα μιας εποχής , υμνώντας τη μεγάλη προσωπικότητα του Ορθοδόξου Αγίου και αυτό που συνέβαινε κατά τον 19ον αιώνα στην Κεφαλονιά με την άκρατη χαρτοπαιξία και τα κοινωνικά και οικογενειακά προβλήματα, που αυτή δημιουργούσε. Βέβαια, υπάρχει και δεύτερη ποιητική σατιρική έκφραση του Λασκαράτου για τον άγιο Βασίλη με τίτλο «Ο Αης –Βασίλης του χριστιανώνε» που και σ’ αυτήν «ζωγραφίζει» καλύτερα τη χαρτοπαιξία και το πρόβλημα που δημιουργεί σε μια οικογένεια. Ας μείνουμε όμως στο πρώτο, ποίημα με τίτλο «Βασίλη , πως σ’ εκάμανε» που δείχνει τη βαθιά εσωτερική καθαρή πίστη του Λασκαράτου απέναντι στη χριστιανική θρησκεία. Το θέμα «Ο Λασκαράτος και οι Τρεις Ιεράρχες» πρέπει να μελετηθεί με επιστημονικό τρόπο, χωρίς προκαταλήψεις , εφόσον εκτιμούσε ιδιαιτέρως το έργο τους και μετέφρασε από την αγγλική το «Βίος του Ιωάννου Χρυσοστόμου» , προσθέτοντας εγκώμια γι’ αυτόν…
«Τα παθήματα εν Κεφαλληνία » του αγίου Βασιλείου
-Ανδρέας Λασκαράτος και Άγιος Βασίλειος -
Ο άγιος Βασίλειος είναι άγιος της Ορθοδόξου Εκκλησίας και η λατρεία του πέρασε σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται για το Μεγάλο Ιεράρχη της Ορθοδόξου Εκκλησίας που η μορφή του και η δράση του τόν ανέβασαν στη χορεία των μεγάλων αγίων της Ορθοδόξου Πίστεώς μας. .. Στο πρόσωπό του διεθνοποιημένου αϊ Βασίλη προστέθηκαν και κρύβονται αρχέτυπες μορφές της ιστορίας, διάφορες φιγούρες, αρσενικές και θηλυκές, τροφαντοί άντρες , ζουμερά πρόσωπα, όψεις γενειοφόρων καλοφαγάδων, αλλά και ανά τον κόσμο διαφημιστικές καμπάνιες από τις πιο απλές έως της Cocacola. Οι αρχέτυπες αυτές ιδιότητες συμπλέκονται μοναδικά στην προσωπικότητα του αγίου, «απομακρύνοντάς τον» από την πραγματική του αγιότητα, εφόσον οι ιδιότητες που του δίνουν ανάγονται στα θεϊκά πρότυπα αρχαίων μυθολογιών : της σκανδιναβικής-γοτθικής , της ρωμαϊκής, της ελληνικής ,της αιγυπτιακής, της βαβυλωνιακής , της κινεζικής , ινδικής και ιαπωνικής. Επίσης, τον ταυτίζουν με τον άγιο Νικόλαο, θέμα παρμένο και ταυτισμένο με τον τρομερό τευτονικό θεό Hold Nicκar θεό της θάλασσας και προστάτη των ναυτικών .. που όργωνε τον χειμωνιάτικο ουρανό με τα άρματα και τους ακόλουθους του, χαράζοντας την παγωνιά του χειμώνα με την υπερφυσική του θέρμη και μαγεία, αρπάζοντας τους κακούς , διαλύοντας το κακό και φέρνοντας ένα είδος υπερκόσμιας δικαιοσύνης, γι’ αυτό και καθιερώθηκε και αργότερα στην χριστιανική εκδοχή του ως προστάτης όχι μόνο των ναυτικών ,αλλά και των δικαστών ,των εμπόρων των φτωχών και των παιδιών. Το θέμα για «το πώς βλέπουμε σήμερα τον άγιο Βασίλη.. και η διεθνοποίησή του…» είναι τεράστιο και σ’ αυτό το άρθρο θα παρουσιαστεί μια αναφορά, Λασκαράτειας ποιητικής, κεφαλονίτικης «υφής», που συνέβαινε πραγματικά τα περασμένα χρόνια και εν μέρει συμβαίνει και σήμερα… Ο Ανδρέας Λασκαράτος μας σκιαγραφεί σατιρικά ποιητικά τη λαογραφική εικόνα μιας εποχής , υμνώντας τη μεγάλη προσωπικότητα του Ορθοδόξου Αγίου και αυτό που συνέβαινε κατά τον 19ον αιώνα στην Κεφαλονιά με την άκρατη χαρτοπαιξία και τα κοινωνικά και οικογενειακά προβλήματα, που αυτή δημιουργούσε. Βέβαια, υπάρχει και δεύτερη ποιητική σατιρική έκφραση του Λασκαράτου για τον άγιο Βασίλη με τίτλο «Ο Αης –Βασίλης του χριστιανώνε» που και σ’ αυτήν «ζωγραφίζει» καλύτερα τη χαρτοπαιξία και το πρόβλημα που δημιουργεί σε μια οικογένεια. Ας μείνουμε όμως στο πρώτο, ποίημα με τίτλο «Βασίλη , πως σ’ εκάμανε» που δείχνει τη βαθιά εσωτερική καθαρή πίστη του Λασκαράτου απέναντι στη χριστιανική θρησκεία. Το θέμα «Ο Λασκαράτος και οι Τρεις Ιεράρχες» πρέπει να μελετηθεί με επιστημονικό τρόπο, χωρίς προκαταλήψεις , εφόσον εκτιμούσε ιδιαιτέρως το έργο τους και μετέφρασε από την αγγλική το «Βίος του Ιωάννου Χρυσοστόμου» , προσθέτοντας εγκώμια γι’ αυτόν…
Χα χα χα χα
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή χρονιά κ. Γαλανέ μου.
Στα δύσκολα μας έβαλες όμως με το Λασκαράτο.
Και άμα γνώριζε για τον santa claus - Άγιο Βασίλη και τη coca – cola, τί θα έγραφε??
Χα χα.
Αλήθεια τα Χριστιανόπουλα διδάσκονται ποτέ για τα λόγια και τα έργα των τριών Ιεραρχών?
Κάτι αόριστα περί μελιρρύτων ποταμών τση σοφίας και η μαθητική αργία τσου μένουν στο μυαλό, τα άλλα κάνουνε «τζίζ» γλέπεις.
Πάντως και ο φίλος μου ο Λασκαράτος και άγαλμα απέκτησε και εφκειός και η γυναίκα του τη βγάλανε με ένα ζευγάρι ολοκαίνουρια παπούτσια μέχρι να πεθάνουνε γιατί δε λειώνανε, χα χα χα.
‘Όλα βολεύονται γλέπεις σε ένα κόσμο χωρίς παιδεία.
Γιατί και αυτή είναι κάτι που κάνει «τζιζ» γλέπεις…
Πολλά τα γλέπεις, καθώς γλέπεις!!!!!
Να είμαστε και πάλε όλοι καλά με νια χρονιά καλύτερη από την πρίν.
Υ.Γ.
Έμαθα ότι οι Αργοστολιώτες αμολάρουνε εδεκειόπισω τσου σκύλους που τσου περισσεύουνε για να «πιτσιλίζουνε» το άγαλμα που τσου έχει γυρισμένη τη πλάτη.
Αληθεύει??
Σπύρος Ρόκκος
Κά κα κα κα κα κα κα κα κα κα κα κα κα.
Λασκαράτος.Μεγαλη μορφή Κεφαλληνία.Το άλλο με την κόκα κόλα που είχα ακούσει παλιά σαν σενάριο,ήταν ότι θέλανε να βάλουμε ένα τεράστιο κόκκινο πανί στο φεγγάρι να γράφει κόκα κόλα να το βλέπουμε από την γη ,αλλά δεν ξέρω κατά πόσο ευσταθεί. Η τρέλα τελικά είναι και εκτός νησιού. Χαχαχα
ΑπάντησηΔιαγραφήΦούλαμ ακροαματικότητα; Σήμερα 2 αναρτήσεις 2013 με σύνολο πάνω από 10000 προβολές.πως παίξετε το 21 και παλιό δελτίο καιρού με 4 σχόλια σου με την πύλη του Αδη
ΑπάντησηΔιαγραφή