Makis Metaxas
Αγαπητοί μου φίλοι σας ευχαριστώ για τα σχόλια που είχα την τιμή να λάβω από εσάς σε συνέχεια της σχετικής μου ανάρτησης και εκ των πραγμάτων σας οφείλω μια απάντηση.
Το ζήτημα, όπως κάθε νοήμων πολίτης αντιλαμβάνεται, δεν είναι μια ακόμη κοκορομαχία μεταξύ εμένα που έχω αυτήν την άποψη και ενός άλλου που έχει μια διαφορετική πόσο μάλλον με τον αγαπητό Δήμαρχο της Ιθάκης που μπορώ να καταλάβω το γιατί αντιδρά με τον τρόπο που αντιδρά. Παρεμπιπτόντως το τι απίστευτα έχω ακούσει όλα αυτά τα χρόνια δεν μπορείτε να φανταστείτε.
Το ζήτημα δεν είναι εκεί, έστω και εάν υπάρχουν αρκετά πικρόχολα και πολλές φορές κακοπροαίρετα σχόλια που δεν περιποιούν τιμή σε όσους τα γράφουν.
'Όταν όμως αυτά έρχονται από την πλευρά της Ιθάκης οφείλω να τα δεχθώ με πολύ κατανόηση και σεβασμό έστω και εάν ενίοτε είναι προσβλητικά και ξεπερνούν τα όρια.
Δεν ξεχνώ και δεν πρέπει να ξεχνάμε μια μεγάλη αλήθεια και ένα μεγάλο δίκιο των σημερινών Ιθακησίων για το οποίο εμείς οι υπόλοιποι Κεφαλλήνες οφείλουμε να τους το αναγνωρίσουμε.
Η ζωή το έφερε και ευτυχώς θα έλεγα, το σημερινό νησί της Ιθάκης-, το πλέον φτωχό και άνυδρο νησί της επικράτειας του Οδυσσέα -να είναι αυτός ο ευλογημένος τόπος που είχε την μεγάλη τιμή να κρατήσει ζωντανή την μνήμη του Οδυσσέα όταν οι υπόλοιποι Κεφαλλήνες έχασαν κάθε επαφή με την παράδοση και τις μνήμες του παρελθόντος.
Το τι έγινε στους σκοτεινούς αιώνες αλλά και κατά την διάρκεια των πρώτων ιστορικών χρόνων για να διαγραφεί από την μνήμη των μεταγενεστέρων αυτή η σχέση πολλά έχουν γραφτεί και εξακολουθεί να είναι ένα ζήτημα που αναζητά την απάντησή του.
Κορυφαίο όμως ζήτημα ήταν και είναι εάν όντως υπήρξε αυτό το μυκηναϊκό κέντρο στην δυτική νησιωτική Ελλάδα που περιγράφει ο Όμηρος, γιατί η αλήθεια είναι ότι η σημερινή Ιθάκη δεν ήταν για πάρα πολλούς λόγους το νησί αυτό που περιγράφει ο Όμηρος και θα κάνω κατάχρηση του κειμένου εάν αρχίσω να τους καταγράφω. Αυτός εξ’ άλλου είναι και ο κυρίαρχος λόγος που σύμπασα η αρχαιολογική κοινότητα συνεπικουρούμενη με τα πλέον σύγχρονα μέσα που της παρέχουν οι άλλες συνοδές επιστήμες συνεχίζει με αμείωτο ενδιαφέρον για πάνω από διακόσια χρόνια μέχρι και σήμερα να αναζητά αυτό το μυκηναϊκό κέντρο σε κάθε νησιωτική περιοχή στον χώρο του Ιονίου.
Για πρώτη φορά , το επαναλαμβάνω για πρώτη φορά, η αρχαιολογική σκαπάνη το 1992 ευτύχησε κάτω από την διεύθυνση του αρχαιολόγου Δρ. Λάζαρου Κολώνα, του μετέπειτα γενικού Δ/τη αρχαιοτήτων του Υπ.Πο να επιβεβαιώσει τον εντοπισμό σημαντικών αρχαιολογικών εγκαταστάσεων που πιστοποιούσαν την ύπαρξη ενός σπουδαίου μυκηναϊκού κέντρου στην περιοχή της κοιλάδας του «Ηράκλειου πεδίου» (Πόρος- Τζαννάτα- Αγία Ειρήνη).
Ο ανασκαφέας, δηλαδή ο κύριος Κολώνας ήταν αυτός που διατύπωσε πρώτος την θέση ότι το συγκεκριμένο μυκηναϊκό κέντρο έχει σχέση με το αναζητούμενο κέντρο της Ομηρικής Ιθάκης.
Την άποψη αυτή την επαναδιατύπωσε μερικά χρόνια αργότερα και ο έτερος ανασκαφέας της περιοχής ο τ. Έφορος Αρχαιοτήτων Κεφαλληνίας, Ιθάκης και Λευκάδος αρχαιολόγος Δρ. Αντώνης Βασιλάκης ο οποίος όχι μόνο επιβεβαίωσε την εκτίμηση του κυρίου Κολώνα αλλά διαπίστωσε μέσα από τις ανασκαφές του κάτι το εντελώς ανατρεπτικό για τα όσα μέχρι τότε γνωρίζαμε ως προς την χρονική έλευση του μυκηναϊκού πολιτισμού στα νησιά μας, ανακοινώνοντας ότι τα οικιστικά σύνολα που ανέσκαψε πιστοποιούν μια οργανωμένη παρουσία του μυκηναϊκού πολιτισμού όχι από τον 13 αιώνα π.Χ όπως πίστευε σύμπασα η αρχαιολογική κοινότητα μέχρι τότε, αλλά από τις αρχές του 15 αιώνα π.Χ !
Εδώ όμως φίλοι μου σταματώ.
Η υπόθεση της Ομηρικής Ιθάκης θέλω να ξέρετε πως έχει πάρει το δρόμο της και κανένας δεν μπορεί πλέον να την σταματήσει.
Προφανώς και δεν είναι δικιά μου δουλειά να ανακοινώσω το τι βρίσκεται θαμμένο εκεί στην περιοχή της Ρίζας. Είναι μια υπόθεση που τον κύριο λόγο τον έχουν οι επιστήμονες που ανέσκαψαν στην επίδικη περιοχή.
Όσοι όμως έκαναν το κόπο για να διαβάσουν ή να ακούσουν με προσοχή το τι έχουν δηλώσει κατά καιρούς οι αρχαιολόγοι - η αλήθεια είναι με πολύ φειδώ – θα το έχουν ήδη υποπτευθεί το τι πρόκειται να ανακοινωθεί στα χρόνια που έρχονται.
Αγαπητοί μου φίλοι σας ευχαριστώ για τα σχόλια που είχα την τιμή να λάβω από εσάς σε συνέχεια της σχετικής μου ανάρτησης και εκ των πραγμάτων σας οφείλω μια απάντηση.
Το ζήτημα, όπως κάθε νοήμων πολίτης αντιλαμβάνεται, δεν είναι μια ακόμη κοκορομαχία μεταξύ εμένα που έχω αυτήν την άποψη και ενός άλλου που έχει μια διαφορετική πόσο μάλλον με τον αγαπητό Δήμαρχο της Ιθάκης που μπορώ να καταλάβω το γιατί αντιδρά με τον τρόπο που αντιδρά. Παρεμπιπτόντως το τι απίστευτα έχω ακούσει όλα αυτά τα χρόνια δεν μπορείτε να φανταστείτε.
Το ζήτημα δεν είναι εκεί, έστω και εάν υπάρχουν αρκετά πικρόχολα και πολλές φορές κακοπροαίρετα σχόλια που δεν περιποιούν τιμή σε όσους τα γράφουν.
'Όταν όμως αυτά έρχονται από την πλευρά της Ιθάκης οφείλω να τα δεχθώ με πολύ κατανόηση και σεβασμό έστω και εάν ενίοτε είναι προσβλητικά και ξεπερνούν τα όρια.
Δεν ξεχνώ και δεν πρέπει να ξεχνάμε μια μεγάλη αλήθεια και ένα μεγάλο δίκιο των σημερινών Ιθακησίων για το οποίο εμείς οι υπόλοιποι Κεφαλλήνες οφείλουμε να τους το αναγνωρίσουμε.
Η ζωή το έφερε και ευτυχώς θα έλεγα, το σημερινό νησί της Ιθάκης-, το πλέον φτωχό και άνυδρο νησί της επικράτειας του Οδυσσέα -να είναι αυτός ο ευλογημένος τόπος που είχε την μεγάλη τιμή να κρατήσει ζωντανή την μνήμη του Οδυσσέα όταν οι υπόλοιποι Κεφαλλήνες έχασαν κάθε επαφή με την παράδοση και τις μνήμες του παρελθόντος.
Το τι έγινε στους σκοτεινούς αιώνες αλλά και κατά την διάρκεια των πρώτων ιστορικών χρόνων για να διαγραφεί από την μνήμη των μεταγενεστέρων αυτή η σχέση πολλά έχουν γραφτεί και εξακολουθεί να είναι ένα ζήτημα που αναζητά την απάντησή του.
Κορυφαίο όμως ζήτημα ήταν και είναι εάν όντως υπήρξε αυτό το μυκηναϊκό κέντρο στην δυτική νησιωτική Ελλάδα που περιγράφει ο Όμηρος, γιατί η αλήθεια είναι ότι η σημερινή Ιθάκη δεν ήταν για πάρα πολλούς λόγους το νησί αυτό που περιγράφει ο Όμηρος και θα κάνω κατάχρηση του κειμένου εάν αρχίσω να τους καταγράφω. Αυτός εξ’ άλλου είναι και ο κυρίαρχος λόγος που σύμπασα η αρχαιολογική κοινότητα συνεπικουρούμενη με τα πλέον σύγχρονα μέσα που της παρέχουν οι άλλες συνοδές επιστήμες συνεχίζει με αμείωτο ενδιαφέρον για πάνω από διακόσια χρόνια μέχρι και σήμερα να αναζητά αυτό το μυκηναϊκό κέντρο σε κάθε νησιωτική περιοχή στον χώρο του Ιονίου.
Για πρώτη φορά , το επαναλαμβάνω για πρώτη φορά, η αρχαιολογική σκαπάνη το 1992 ευτύχησε κάτω από την διεύθυνση του αρχαιολόγου Δρ. Λάζαρου Κολώνα, του μετέπειτα γενικού Δ/τη αρχαιοτήτων του Υπ.Πο να επιβεβαιώσει τον εντοπισμό σημαντικών αρχαιολογικών εγκαταστάσεων που πιστοποιούσαν την ύπαρξη ενός σπουδαίου μυκηναϊκού κέντρου στην περιοχή της κοιλάδας του «Ηράκλειου πεδίου» (Πόρος- Τζαννάτα- Αγία Ειρήνη).
Ο ανασκαφέας, δηλαδή ο κύριος Κολώνας ήταν αυτός που διατύπωσε πρώτος την θέση ότι το συγκεκριμένο μυκηναϊκό κέντρο έχει σχέση με το αναζητούμενο κέντρο της Ομηρικής Ιθάκης.
Την άποψη αυτή την επαναδιατύπωσε μερικά χρόνια αργότερα και ο έτερος ανασκαφέας της περιοχής ο τ. Έφορος Αρχαιοτήτων Κεφαλληνίας, Ιθάκης και Λευκάδος αρχαιολόγος Δρ. Αντώνης Βασιλάκης ο οποίος όχι μόνο επιβεβαίωσε την εκτίμηση του κυρίου Κολώνα αλλά διαπίστωσε μέσα από τις ανασκαφές του κάτι το εντελώς ανατρεπτικό για τα όσα μέχρι τότε γνωρίζαμε ως προς την χρονική έλευση του μυκηναϊκού πολιτισμού στα νησιά μας, ανακοινώνοντας ότι τα οικιστικά σύνολα που ανέσκαψε πιστοποιούν μια οργανωμένη παρουσία του μυκηναϊκού πολιτισμού όχι από τον 13 αιώνα π.Χ όπως πίστευε σύμπασα η αρχαιολογική κοινότητα μέχρι τότε, αλλά από τις αρχές του 15 αιώνα π.Χ !
Εδώ όμως φίλοι μου σταματώ.
Η υπόθεση της Ομηρικής Ιθάκης θέλω να ξέρετε πως έχει πάρει το δρόμο της και κανένας δεν μπορεί πλέον να την σταματήσει.
Προφανώς και δεν είναι δικιά μου δουλειά να ανακοινώσω το τι βρίσκεται θαμμένο εκεί στην περιοχή της Ρίζας. Είναι μια υπόθεση που τον κύριο λόγο τον έχουν οι επιστήμονες που ανέσκαψαν στην επίδικη περιοχή.
Όσοι όμως έκαναν το κόπο για να διαβάσουν ή να ακούσουν με προσοχή το τι έχουν δηλώσει κατά καιρούς οι αρχαιολόγοι - η αλήθεια είναι με πολύ φειδώ – θα το έχουν ήδη υποπτευθεί το τι πρόκειται να ανακοινωθεί στα χρόνια που έρχονται.
Το πρόβλημα είναι ότι με τα σημερινά πάντα δεδομένα κάθε τόπος στη Θιακοκεφαλλονιά που διεκδικεί τη ιδιαίτερη πατρίδα του Οδυσσέα έχει κάποια προβλήματα ταυτοποίησης σε σχέση με τις περιγραφές του Ομήρου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟπότε αν δεν βρεθεί από ανασκαφές κάτι εντελώς συγκεκριμένο που να πιστοποιεί την ύπαρξη της πόλης της Ομηρικής Ιθάκης όλα μα όλα θα ανήκουν στη σφαίρα της υπόθεσης και πραγματική επιστημονική ταυτοποίηση δεν θα μπορέσει να γίνει.
Αυτή δυστυχώς είναι η αλήθεια, γιατί απλά και μόνο Μυκηναϊκοί οικισμοί μάλλον υπήρχαν (ίσως και να υπάρχουν ακόμα) και σε άλλα μέρη των νησιών μας.
Και για την ώρα η αρχαιολογικές μας υπηρεσίες αναμένουν τη θεά τύχη να τσι βοηθήσει.
Πολύ θρήσκοι εφκείνοι οι αρχαιολόγοι ορέ παιδί μου !!!!
Χα χα χα χα χα χα χα χα
Σπ. Ρόκκος
κανα Ταμα στον αγιο το βλεπεις να βοηθαει! Οι θιακοι για να κατοχυρωσουν την τοποθεσια προχωρουν εντωμεταξυ στην ονομασια του λιμανιου πισαετου σε Οδυσσεας!Αμα το παμε ετσι εμεις θα το ονομασουμε πηνελοπη (εχουμε και κιες τις ωραιες φωτο Αβρααμ) και η Παλικη να το ονομασουν Λαερτη! Εσεις φκιου πανω Ευμαιο, και ο φιλος με την θεωρεια Φισκαρδου ας το βγαλει Τηλεμαχο! Εδω κακαριζουμε εντονα !! κακακα
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο λιμάνι Πισαετού ονομάζεται Οδυσσέας?
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχουνε δικαιώματα ορές γιατί τον Οδυσσέα τον είχανε κουμπάρο, για αυτό παλαιότερο όνομα του νησιού ήτανε Κουμπαραία…
Έ μη τα θέλουμε κι όλα δικά μας πια!
Κά κα κα κα κα κα κα κα κα κα κα κα