VAL D' ALESSANDRA ΛΕΓΟΤΑΝ ΤΟΤΕ Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΑΙ ΝΑ ΣΑΣ ΠΩ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΜΑΧΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΛΛΙΜΕΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΣΤΟΛΟΥ ΣΤΗΝ ΣΑΜΗ ... ΗΤΑΝ ΚΑΜΠΟΣΕΣ ΜΕΡΕΣ Ο ΣΤΟΛΟΣ ΣΤΗΝ ΣΑΜΗ. ΕΚΕΙ ΠΙΑΣΤΗΚΑΝ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΓΕΝΟΒΕΖΟΙ ΜΕ ΒΕΝΕΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΟΣ ΕΦΤΑΙΞΕ ΚΑΙ ΕΠΕΣΕ Η ΚΥΠΡΟΣ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ! ΤΟ ΦΟΒΕΡΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ ΤΟΥ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΙΟ ΜΠΡΑΓΚΑΝΤΙΝ ΗΤΑΝ ΝΩΠΟ! ΚΟΝΤΕΨΕ ΛΟΙΠΟΝ ΝΑ ΝΑΥΑΓΗΣΕΙ Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΟΛΟΥ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΔΙΧΟΝΟΙΑΣ ΚΑΙ ΤΣΑΚΩΜΑΡΑΣ... ΟΤΑΝ Ο ΧΟΥΑΝ ΝΤ ΑΟΥΣΤΡΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΘΗΚΕ ΤΑ ΤΕΚΤΕΝΟΜΕΝΑ ΚΡΕΜΑΣΕ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΕΤΣΙ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ ΗΡΕΜΗΣΑΝ ΚΑΙ Ο ΣΤΟΛΟΣ ΣΑΛΠΑΡΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΞΙΑ ...
ΤΟ ΟΤΙ ΣΤΗΝ ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗς ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΠΟΥ ΕΚΡΙΝΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟΤΙΚΑ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙ, ΚΑΙ ΤΟΤΕ Ο ΑΓΙΟς ΗΤΑΝ ΕΝ ΖΩΗ , ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΣΕ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΜΑς , ΤΗΝ ΑΤΡΟ,,----
Ναυμαχία Ναυπάκτου: Ο Τεράστιος Μιγκέλ Ντε Θερβάντες που εντυπωσίασε
Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΑΥΜΑΧΙΑ
Στο κέντρο της Ερίσσου κοντά στο Βαρύ τραγουδήθηκε χοροτράγουδο για χρόνια, ιδίως όμως προπολεμικά σε ρυθμό συρτού κι αναφέρεται στην Ναυμαχία της Ναυπάκτου. Πιθανόν το άσμα να έχει προέλευση τη Στερεά Ελλάδα, γεγονός σύνηθες καθώς τόσο στην περιοχή της Πυλάρου όσο και της Ερίσσου συναντούμε παρόμοιες περιπτώσεις λόγω των εποχιακών εργασιών των κατοίκων σε περιοχές του έναντι ελλαδικού κορμού (Στερεά ή Πελοπόννησος). Οπότε μετέφεραν τα ακούσματα και τις συνήθειες. Το τραγούδι αυτό η Ευγενία Καραγιάννη το αναφέρει ως Μωραΐτικο και το καταγράφει με ορισμένες διαφοροποιήσεις από αυτό που έχει διασωθεί στην Κεφαλλονιά.
Μπροστά στο μοναστήρι
αντίκρυ στην Κεφαλλονιά
εκεί συναπαντήθηκαν οι δυο χοντρές νυάδες .
Του Τούρκου είναι χιλιάρμενο.
Του Φράγκου πεντακόσια.
Κι αρχίσανε τον πόλεμο
κι αρχίσαν το νεσέρι .
Πέφτουν τα βόλια σαν βροχή
κι οι μπάλες σαν χαλάζι.
Μια τουρκοπούλα αγνάντευε
ψηλά απ’ το παρεθύρι.
«Πάψε Ρήγα τον πόλεμο.
Πάψε και το νεσέρι.
Να μετρηθούν τ’ ασκέρια σας
και να λογαριαστούνε».
Μετριούνται οι Τούρκοι τρεις φορές
και λείπουν τρεις χιλιάδες.
Μετριούνται τα ‘λληνόπουλα
και λείπουν τρεις λεβέντες.
αντίκρυ στην Κεφαλλονιά
εκεί συναπαντήθηκαν οι δυο χοντρές νυάδες .
Του Τούρκου είναι χιλιάρμενο.
Του Φράγκου πεντακόσια.
Κι αρχίσανε τον πόλεμο
κι αρχίσαν το νεσέρι .
Πέφτουν τα βόλια σαν βροχή
κι οι μπάλες σαν χαλάζι.
Μια τουρκοπούλα αγνάντευε
ψηλά απ’ το παρεθύρι.
«Πάψε Ρήγα τον πόλεμο.
Πάψε και το νεσέρι.
Να μετρηθούν τ’ ασκέρια σας
και να λογαριαστούνε».
Μετριούνται οι Τούρκοι τρεις φορές
και λείπουν τρεις χιλιάδες.
Μετριούνται τα ‘λληνόπουλα
και λείπουν τρεις λεβέντες.
ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ: ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΑΥΜΑΧΙΑ
Για χρόνια στους δρόμους στα Ιόνια (στο Αργοστόλι μέχρι όμως τους σεισμούς του 1953 –συνάγω και στην Ζάκυνθο) τραγουδούσαν το βενετσιάνικο τραγούδι που είχε διασωθεί από στόμα σε στόμα κι οι παλαιοί ανέφεραν πως είχε ειπωθεί για τους συμμετέχοντες στην Ναυμαχία Βενετούς υπηκόους (Επτανήσιους εν προκειμένω) :
Co vedo un turcho a sangue me se infiamma
farghe la festa mi voria adretura
-come un fio cha a difesa de so mare-.
Νo ga guancia del diavolo paura.
farghe la festa mi voria adretura
-come un fio cha a difesa de so mare-.
Νo ga guancia del diavolo paura.
(Σαν βλέπω Τούρκο το αίμα μου ανάβει
και ν’ αρπαχτώ θέλω μαζί του αμέσως
-όπως ο γιός που για τη μάνα του παλεύει-.
Και δεν φοβάμαι ούτε τον διάβολο τον ίδιο).
και ν’ αρπαχτώ θέλω μαζί του αμέσως
-όπως ο γιός που για τη μάνα του παλεύει-.
Και δεν φοβάμαι ούτε τον διάβολο τον ίδιο).
ΚΕΡΚΥΡΑ - ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ: Antonio da Molino και Commedia Stradiotesca
Ευρυδίκη Λειβαδά
Απόσπασμα από την ανακοίνωση που παρουσίασα στο Ι΄ Διεθνές Πανιόνιο Συνέδριο στην Κέρκυρα, 1.5.2014 (Ιόνιο Πανεπιστήμιο – Τμήμα Ιστορίας) και που εξεδόθη το 2015 αυτοτελώς από τις εκδόσεις ΟΔΥΣΣΕΙΑ με τίτλο: 7.10.1571. ΝΑΥΠΑΚΤΟΣ - Συμμετοχή Επτανησίων - Κειμήλια της ναυμαχίας στα Επτάνησα. Οι υποσημειώσεις έχουν αναρτηθεί στο
http://www.odusseia.gr/newspaper/index.php…
http://www.odusseia.gr/newspaper/index.php…
Ωραία η «τηλεοπτική» συζήτηση χτες και ιδίως όταν έχουμε πήξει με τσι συζητήσεις για την Κορονοκόρη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ναυμαχία της Ναυπάκτου κακώς βέβαια λέγεται έτσι όπως και υποστηρίχτηκε στη συζήτηση, το σωστό είναι ναυμ. των Εχινάδων οι οποίες μάλλον κακώς λέγονται και αυτές Εχινάδες χα χα.
Μόνο που πίσω από την εν λόγω ναυμαχία μόνο οικονομικά συμφέροντα παίχτηκαν και όχι αγώνας εναντίων των Οθωμανών, αλλά αυτά δυστυχώς είναι τα ψιλά γράμματα της ιστορίας. Στη πλάτη των Ελλήνων έχουν παιχτεί και παίζονται δυστυχώς διαρκώς τέτοιου είδους παιχνίδια…
Ο κόλπος της Σάμης που μαζεύτηκε τότε τμήμα του Δυτικού στόλου λεγόταν κόλπος της Αλεξάνδρειας, γιατί εκεί ναυλοχούσε παλιότερα μοίρα στολίσκου με ναυαρχίδα την Βενετική γαλέρα μπαστάρδα Αλεξάνδρεια.
Τη λέγανε μπαστάρδα γιατί είχε ασυνήθιστη πρύμνη.
Με αυτή τη λογική λοιπόνε θα μπορούσε ο κόλπος να λέγεται και Μπάσταρδος, χα χα.
Για τον Άγιο Γεράσιμο δε γνωρίζω τι έκανε γιατί το υπόλοιπο Νοταραίϊκο πριν την άλωση της Πόλης και μετά τηρούσε στάση τουλάχιστο μυστήρια, σύμφωνα πάντα με όσα τυχαίνει να γνωρίζω.
Εκείο όμως που γνωρίζω καλά είναι ότι υπάρχει σε άλλη περιοχή της Ελλάδας με φούλ αρχαιότητες παραθαλάσσιος λόφος – βουνό με ονομασία Πρώνος, που έχει απάνω του ωραία εκκλησία με το όνομα Άγιος Γεράσιμος!!
Αν λάβει κανείς στα υπόψη ότι το όνομα Ελειός προέρχεται μάλλον από το έλος και η περιοχή σας είχε παλιότερα ελώδεις περιοχές μα ίσως και στα πολύ αρχαία χρόνια η κοιλάδα των Τζαννάτων δεν είχε τέλεια απορροή των υδάτων μέσω του φυσικά τελειοποιημένου εκ των υστέρων Βόχινα, τότε υπήρχαν και τα δύο ονόματα της περιοχής, δηλαδή Ελειός και Πρώνος.
Το Πρών-νος = κατάληξη βουνού προς τη θάλασσα, αυτό σημαίνει στα αρχαία Ελληνικά χωρίς αμφισβήτηση νομίζω.
Αυτά για να ψαχνόμαστε, χα χα χα
Ρόκκος Σπύρος.
Κά κα κα κα κα κα κα κα κα κα κα κα κα κα κα κα
Πολυ καλες οι παρεμβασεις σου ,,οπως αν ακουσες και την υπόθεση με τον Αινησιο Δια, που τελικα το σωστο μαλλον ηταν Αινηιου Δια, με οτι συνεπαγεται!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τον Πρωνο θα το ψαξω παντως! Μεσα απο τον διαλογο βγαινει παντως ακρη πολλες φορες!Το μοναστηρι ,,τελικα υπάρχει και μια δευτερη εκδοχη αν τελικα δεν ητανε η ατρος, και να ητανε μια προσπάθεια που εκανε ο Αγιος να κανει μοναστηρι στον "Καμπο του Αγιου " οπως εχει μεινει η ονομασια ως σημερα, πάνω απο Αποστολάτα "Καπρο",, δηλαδη στην περιοχη του Ευμαιου κατα την δικη μας θεωρεια!