Σήμα Facebook

ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΙΑΦΗΣ | κινητο 6907471738


ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΠΟΡΟ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ

ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΠΟΡΟ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ
Συνεχή Ροή Ειδήσεων από το νησί

Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2015

Χτήσιππος, και κατοικιά του η Σάμη


ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ

Τα ΕΥΡΗΜΑΤΑ της βόρειας ΙΘΑΚΗΣ, ο βασιλιάς ΑΓΚΑΙΟΣ,
η αδελφή του Οδυσσέα ΚΤΙΜΕΝΗ, και η ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ



Τα προ της μνηστηροφονίας.


Μετάφραση Αργύρη Εφταλιώτη
δειτέ  όλες τις ραψωδίες  στον συνδεσμο


Μα η Αθηνά δεν άφηνε τους θεότολμους μνηστήρες
285να παύουν την κακολογιά, για να πηγαίνη ο πόνος
βαθύτερα μες στην καρδιά του θεϊκού Οδυσσέα.
Κι ανάμεσό τους βρίσκουνταν αδικογνώστης άντρας,
που τ' όνομά του Χτήσιππος, και κατοικιά του η Σάμη·
στα πλούτια του τ' αρίθμητα πιστεύοντας, ζητούσε
290του Οδυσσέα τη σύγκλινη, του ξενοπλανημένου.

Εκείνος στους αγέρωχους μνηστήρες τότες είπε·
     «Ακούστε με το τι θα πω, ω θεότολμοι μνηστήρες·
καλή μερίδα δόθηκε, σαν πού 'πρεπε, του ξένου·
σωστό δεν ήτανε μαθές το δίκιο να στερούνται
295οι ξένοι του Τηλέμαχου που εδώ να ερθούν τυχαίνει.
Μα ας τον φιλέψω πια κι εγώ, και πάλε αυτός το δώρο
το δίνει της λουτράρισσας, ή καμιάς άλλης δούλας,
απ' όσες μέσα βρίσκουνται στου Οδυσσέα τους πύργους.»
     Είπε, και πόδι βοδινό τραβάει απ' το πανέρι,
300και το πετάει απάνω του. Μα ξέφυγε ο Δυσσέας
γυρνώντας το κεφάλι του, και μέσα του με πίκρα
γελώντας, και το κόκκαλο στο στέριον τοίχο πέφτει.
Τότες μ' οργή ο Τηλέμαχος του Χτήσιππου φωνάζει·
     «Καλά σου βγήκε, ω Χτήσιππε, κι ας το χαρή η ψυχή σου.
305Τον ξένο δεν τον βάρεσες, τι ο ίδιος του φυλάχτη·
αλλιώς, τα στήθια σου άνοιγα με κοφτερό κοντάρι.
Τότε ο πατέρας σου ταφή θα τοίμαζε αντίς γάμο
δώ μέσα· και γι' αυτό ασκημιές κανένας μες στο σπίτι
ας μη μου κάνη· τώρα πια νιώθω, και ξέρω ποιό 'ναι
310καλό στον κόσμο, ποιό κακό, τι πια μωρό δεν είμαι.
Καθόμαστε και βλέπουμε να σφάζουνται τ' αρνιά μας,
και το κρασί να πίνεται, και το ψωμί να φεύγη·
τι δύσκολό 'ναι τους πολλούς να τους μποδίζη ο ένας.
Όμως καιρός πια το άδικο κι η όχτρητα να πάψη.
315Κι αν να με θανατώσετε με το σπαθί ποθήτε,
καλύτερα εγώ τό 'θελα, κι ας μ' έπαιρνεν ο Χάρος,
παρά να βλέπω αδιάκοπα τέτοια έργα ντροπιασμένα,
τους ξένους μας να βρίζουνε, μα και τις παρακόρες
αδιάντροπα να σέρνουνε μες στα λαμπρά παλάτια.»
320     Αυτά είπε, κι όλοι σώπασαν κι αμίλητοι απομείναν
και τότες του Δαμάστορα ο Αγέλαος τους είπε
·



ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ  
TO OMHΡΙΚΟ  PAZL, ΣΕ 4 ΚΟΜΑΤΙΑ,, ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ,,ΟΜΗΡΙΚΗ ΖΑΚΥΝΘΟΣ, ΟΜΗΡΙΚΟ ΜΕΓΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΔΟΥΛΙΧΙΟΥ, ΚΑΙ Η ΨΑΞΕ ΓΥΡΕΥΕ ΙΘΑΚΗ!!


9 σχόλια:

  1. Αλήθεια πως γίνεται ο Αγκαίος σαν βασιλιάς των Λελέγων που φυσιολογικά κατοικούσαν τη Κεφαλονιά πριν τους Κεφαλλήνες του Κέφαλου να είχε έδρα την Ιθάκη (Σάμη κατά την υπόθεση) και όχι τη σημερινή Σάμη που και την πεδιάδα της είχε και οχυρωματικές θέσεις αναμφισβήτητες?
    Έπειτα όπως λέει και πρώτος σχολιαστής πότα έγινε η τράμπα μια και τα γεγονότα διαφέρουν μεταξύ τους 5 -6 αιώνες.
    Έπειτα ο Αγκαίος χρονολογικά αφού ήταν μαζί με το Λαέρτη στην Αργώ δύσκολο να ήταν γιός της κόρης του (υπάρχει το ? βέβαια).
    Για πές μας φίλε μου που τα βρήκες τα 4 λιμάνια μόνο 2 αναφέρονται.
    Ο σφραγιδόλιθος των Τζαννάτων είναι ένας απλός σφραγιδόλιθος με μια πολύ συνηθισμένη απεικόνιση με άλλα λόγια έτσι απλά ΤΙΠΟΤΑ !
    Εδώ θα τα «πάρει» ο Ποριώτης αλλά ας το ψάξει.
    Ο Φόρκυνας είναι λιμάνι στην πόλη της Ιθάκης και όχι σου διαόλου τη μάνα. Αν αφήνανε τον Οδυσσέα οι Φαίακες κοιμισμένο τον Οδυσσέα 5 ώρες μακριά από το σπίτι του με όλους αυτούς τσου θησαυρούς που κουβάλαε φόρα παρτίδα, δε θα τόνε ξανάβλεπε ο πατέρας του.
    Αλήθεια η Παλλική είναι βραχότοπος όπως η Ιθάκη? Γι΄αυτό τάιζε μια ζωή το Αργοστόλι με ζαρζαβάτια?
    Και πόσες άλλες διαφορές μπορώ να σου βρώ φίλε μου μεταξύ Ιθάκης και Παλικής.

    Χουά χα χα χα χα χα χα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΚΑΛΗΔΠΕΡΑ,,ΦΙΛΤΑΤΕ,, ΚΑΤΑΡΧΑς ΜΗΝ ΣΕ ΑΝΗΣΥΧΕΙ,, ΕΓΩ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΤΑ ΠΑΙΡΝΩ,, ΚΑΙ ΜΗΝ ΜΟΥ ΣΤΕΝΟΧΩΡΑΣ ΤΟΝ ΦΙΛΟ ΜΟΥ ΝΙΚΟΛΑ,, ΓΙΑΤΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑΜΕ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΑΦΟΥ,,ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΕΙΝΑΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΙΕς ΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο ΑΓΚΑΙΟΣ ΑΝΑΓΚΑΙΟΣ ,,ΟΠΩς ΤΑ ΛΕΕΙ Η ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ ΠΟΥ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ ,,ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΟΜΑΙ,, ΚΑΙ ΕΓΩ Ο ΑΜΑΘΗς Ο Αγκαίος ο Λυκούργου, ήταν από την Τεγέα, γιος του βασιλιά των Αρκάδων Λυκούργου, εγγονός του Άλεου και αδελφός του Έποχου, Ιάσου, και του Αμφιδάμαντα. Πήρε μέρος στην Αργοναυτική εκστρατεία μαζί με τον αδελφό του Αμφιδάμαντα και στο κυνήγι του Καλυδώνιου κάπρου.[1]
    Γιος του Ποσειδώνα και της Αστυπάλαιας, πήρε μέρος στην Αργοναυτική εκστρατεία. Ήταν βασιλιάς των Λέλεγων της Σάμου και γυναίκα του ήταν η Σαμία κόρη του Μαιάνδρου.
    Ήρωας από την Πλευρώνα, αστρονόμος και αστρολόγος. Αναφέρεται ότι πήρε κι αυτός μέρος στην Αργοναυτική εκστρατεία.
    ο γιος του ο Αγαπήνωρ ήταν στρατηγός των Αρκάδων και πήρε μέρος στο πόλεμο κατά της Τροίας[2]. Όταν έφτασε περιπλανώμενος στην Κύπρο έκτισε την πόλη Πάφο και ίδρυσε σε αυτόν το ναό της Αφροδίτη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΜΕ ΑΠΛΑ ΛΟΓΙΑ..ΜΑς ΛΕΕΙ ΟΤΙ ΗΤΑΝ ΤΡΕΙΣ ΑΡΓΟΝΑΥΤΕς,,
    (ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΑΝ ΕΔΩ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΕ ΑΡΓΟΣ, ΚΑΙ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ,, ΑΛΛΑ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΤΑΧΑΡΜΑΣ!!Έγινε μάλιστα και κυβερνήτης της Αργώς, άμα στην επιστροφή, χάθηκε ο πρώτος της καπετάνιος.
    Μετά το γυρισμό του στο νησί, φρόντισε πολύ να το αναδείξει : Μεγάλη ώθηση έδωκε στην αμπελοκαλλιέργεια. Για παράδειγμα φύτεψε και δικό του αμπελώνα. Τον καλλιεργούσαν σκλάβοι. Τους βίαζε, φαίνεται, στη δουλειά και τους ταλαιπωρούσε. Αγαναχτισμένος ένας απ' αυτούς, καταράστηκε τον Αγκαίο, κρυφά, να μη σώσει και πιεί κρασί από τα αμπέλια εκείνα. ’κουσε την κατάρα ο βασιλιάς μα δέ μίλησε. Τη φύλαξε στο νού του. Έφτασαν τα αμπέλια και οι σκλάβοι τρυγοπάτησαν. Έγινε το κρασί. Θυμήθηκε τότε να πειράξει το σκλάβο. Γέμισε το ποτήρι κρασί και έστειλε και τον κάλεσαν. " Βλέπεις ", του είπε, " η κατάρα σου δεν έπιασε. Να το κρασί, που θα ευφράνει το λαρύγγι μου ". Ατάραχτος ο σκλάβος απάντησε : " Είναι μεγάλη η απόσταση του ποτηριού από την άκρη των χειλιών σου ( πολλά μεταξύ πέλει κύλικος και χείλεος άκρου ), περίμενε να ιδούμε ".

    Τη στιγμή εκείνη ένας άλλος σκλάβος, τρέχοντας, φτάνει και ειδοποιεί το βασιλιά, πώς κάποιο αγριογούρουνο του καταστρέφει τ' αμπέλια. Παρατά κάτω το γεμάτο ποτήρι αυτός και με το τόξο στο χέρι τρέχει στον αμπελώνα. Μα δέ γύρισε πιά πίσω. Πληγώθηκε από το θεριό και πέθανε. Έτσι δεν πρόλαβε να πιεί κρασί. Από τότε τα λόγια του σκλάβου έγιναν παροιμία, που τη λέμε ως τώρα, για κείνους, που πρίν να ιδούν το τέλος μιας υπόθεσης, βιάζονται να βγάλουν συμπέρασμα.

    Ο μύθος λέγει ακόμα και τούτο : Χολωμένη η θεά Αρτέμιδα με τον Αγκαίο γιατί δεν της πρόσφερε απαρχές από τα πρώτα σταφύλια του αμπελιού, βοήθησε τον κάπρο να τον σκοτώσει.

    Μια άλλη παραλλαγή του μύθου αλλιώς τα λέγει :

    Τα αμπέλια του βασιλιά της Καληδονίας κατάστρεφε ο κάπρος, και όχι του Αγκαίου της Σάμου. Για την εξόντωση του θεριού, ο Μελέαγρος ο γιός του βασιλιά, κάλεσε τους πιό περίφημους τοξότες. Κοντά στους άλλους τον Αγκαίο και την Αταλάντη, την κόρη του Ίασου και της Κλυμένης. Πρώτη αυτή, με τη βοήθεια της θεάς Αρτέμιδας, τόξεψε και πλήγωσε λίγο τον κάπρο. " Σταθείτε να ιδείτε ", φώναξε περήφανα τότε ο Αγκαίος, " πόσο τα μέλη των ανδρών ξεπερνάν τα γυναικίσια. Μόλο που η Αρτέμιδα προστατεύει, με τα δικά της όπλα, το θεριό, το χέρι μου θα το σωριάσει κάτω ".

    Είπε, και σήκωσε το τσεκούρι του ψηλά, πατώντας στα δάχτυλα των ποδιών του, για να χτυπήσει τον κάπρο όσο μπορούσε δυνατότερα. Μα δεν πρόλαβε. Με τη βοήθεια της θεάς, ο κάπρος τον πλήγωσε, κάτω από την κοιλιά. Και από την πληγή αυτή, έκλεισε τα μάτια του για πάντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΤΩΡΑ Ας ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΜΑς ΛΕΕΙ Ο ΚΑΜΠΑΝΗΣ (Ο ΦΙΛΟΣ ΜΟΥ) ΣΑΜΗ είχε μεγάλη δύναμη διότι από τους 108 μνηστήρες είχε τους 24 στο παλάτι της Πηνελόπης, ενώ στη ΣΑΜΗ είχε παντρευτεί και η ΑΔΕΛΦΗ του Οδυσσέα η ΚΤΙΜΕΝΗ.
    Αργότερα, όταν επέδραμαν οι Κορίνθιοι Δωριείς (βλέπε κορινθιακά κεραμικά μουσείου Ιθάκης), ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΑΓΚΑΙΟΣ (γιος της Κτιμένης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΠΑΜΕ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΑ ΣΕΝΑΡΙΑ?? «& το όνομα Σάμος ετυμολογείται από την Σάμη της Κεφαλληνίας από την οποία προέρχονταν ο πρώτος οικιστής του νησιού Αγκαίος ο οποίος είχε πάρει μέρος στην Αργοναυτική Εκστρατεία ή από την Σάμον την κόρη του Αγκαίου. Σύμφωνα με το γεωγράφο Μελέτιο το όνομα προέρχεται από το γιο του θεού Ερμή και της Ρήνης, τον Σάο. 'Αλλες πηγές αναφέρουν ότι προέρχεται από το αρχαίο έθνος Σάιους το οποίο κατοικούσε στο νησί. Οι μελετητές ανατολικών γλωσσών αποδίδουν την ονομασία στην Ιωνική διάλεκτο "σάμα" η οποία σημαίνει ύψος λόγω των υψηλών βουνών του νησιού.»

    Παραλλαγές για την ονομασία της Σάμου υπάρχουν. Δεν υπάρχει καμία εναλλακτική πληροφορία για την καταγωγή του Πυθαγόρα, πέραν αυτής, που έχει μυθολογικό χαρακτήρα και σκοπό έχει να ανεβάσει το κύρος του φιλοσόφου στους μεταγενέστερους. Κάποιες παραλλαγές, που δίνουν άλλη ερμηνεία για την προέλευση της ονομασίας της Σάμου, εμμέσως ακυρώνουν την καταγωγή του Πυθαγόρα, από τη Σάμη της Κεφαλληνίας.

    Σήμερα, όμως, η εκδοχή, ότι η Σάμος και ο Πυθαγόρας έλκουν το όνομα και την καταγωγή τους από τη Σάμη της Κεφαλλληνίας εξακολουθεί να είναι η επικρατέστερη.

    Επομένως, μπορούμε κι εμείς να πούμε ότι ο « θείος φιλόσοφος», όπως τον αποκαλούσαν οι μαθητές του, Πυθαγόρας ο Σάμιος είναι από καταγωγής Κεφαλήν.- http://www-ithacanet-gr.pblogs.gr/2007/12/161347.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Λέγεται λοιπόν ότι ο Αγκαίος, που εγκαταστάθηκε στη Σάμη της Κεφαλληνίας, είχε γεννηθεί από τον Δία. Έχοντας αποκτήσει φήμη, λόγω είτε της ανδρείας του είτε της γενναιοψυχίας του, ξεχώριζε ως προς τη φρόνηση και τη γνώμη από τους άλλους Κεφαλήνες.

    Από την Πυθία, λοιπόν, του δόθηκε χρησμός να ιδρύσει αποικία από Κεφαλήνες, Αρκάδες και Θεσσαλούς, να προσλάβει έποικους από τους Αθηναίους, τους Επιδαύριους και τους Χαλκιδείς και, αφού γίνει αρχηγός όλων αυτών, να τους εγκαταστήσει στη νήσο που καλείται Μελάμφυλλος, χάρη στην ευφορία του εδάφους και της γης, και να ονομάσει την πόλη Σάμο από τη Σάμη της Κεφαλληνίας.

    4. Ο χρησμός, λοιπόν, είχε περίπου την εξής μορφή:

    Αγκαίε, το θαλάσσιο νησί της Σάμου αντί της Σάμης

    Να αποικίσεις σε καλώ. Αυτό που ονομάζεται Φυλλίδα.

    Το ότι βέβαια οι αποικίες ιδρύθηκαν από ανθρώπους προερχόμενους από τις προαναφερθείσες περιοχές, δεν το αποδεικνύουν μονάχα οι τιμές και οι θυσίες στους θεούς διότι έτυχε να μεταφερθούν από τους τόπους που ήλθαν και τα πλήθη των ανθρώπων αλλά και οι συγγένειες και οι άλλες σχέσεις, που συμβαίνει να συνάπτουν οι Σάμιοι. Φημολογείται λοιπόν ότι ο Μνήσαρχος και η Πυθαϊδα, οι οποίοι γέννησαν τον Πυθαγόρα, είναι από τον οίκο και τη γενιά που δημιουργήθηκε από τον Αγκαίο, τον ιδρυτή της αποικίας.

    5. Λόγω της φημολογούμενης από τους πολίτες ευγενικής του καταγωγής, κάποιος Σάμιος ποιητής ισχυρίστηκε ότι ο Πυθαγόρας είναι γιος του Απόλλωνος, λέγοντας τα εξής:

    Τον Πυθαγόρα, τον αγαπητό στο Δία,

    Η Πυθαϊδα, η πιο όμορφη Σαμιώτισσα, τον γέννησε

    με τον Απόλλωνα.»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΟΣΟ ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΤΡΑ,,ΤΣΙ ΑΔΕΛΦΗΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ,, (ΔΗΛΑΔΗ ΚΑΤΑ ΤΑ ΛΕΓΩΜΕΝΑ ΚΑΜΠΑΝΗ ΠΑΤΕΡΑ ΛΟΓΙΚΑ ΑΓΚΑΙΟΥ) Η ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ ΑΝΑΦΕΡΕΙ:
    Στην ελληνική μυθολογία με το όνομα Ευρύλοχος (< εὐρύς + λοχέω (παραμονεύω, ενεδρεύω), "αυτός που παρατηρεί μακριά"[εκκρεμεί παραπομπή]) αναφέρονται τα ακόλουθα 4 πρόσωπα:

    Σύντροφος του Οδυσσέα, που ήταν συγγενής του «εξ αγχιστείας»: ο Ευρύλοχος είχε πάρει για σύζυγο την Κτιμένη, αδελφή του Οδυσσέα. Στο νησί της Κίρκης ο Ευρύλοχος οδήγησε μια ομάδα των ανδρών του Οδυσσέα στο σπίτι της μάγισσας. Ο ίδιος όμως ο Ευρύλοχος δεν μπήκε μέσα όταν η Κίρκη τους κάλεσε σε γεύμα και έτσι ξέφυγε από τη μεταμόρφωσή του σε γουρούνι. Επέστρεψε και πληροφόρησε τον Οδυσσέα ότι οι άλλοι είχαν μεταμορφωθεί σε ζώα. Ωστόσο, στη νήσο Τρινακρία ο Ευρύλοχος παρεκίνησε τους συντρόφους του να σφάξουν και να φάνε τα ιερά βόδια του θεού Ήλιου. Για την πράξη του αυτή, καθώς και για το ότι δεν άκουσε τη συμβουλή του μάντη Τειρεσία, τιμωρήθηκε με θάνατο. Στη «Λέσχη των Κνιδίων» στους Δελφούς ο Πολύγνωτος είχε ζωγραφίσει τον Ευρύλοχο στη σκηνή της θυσίας των κριαριών της Νεκυίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Οι μνηστήρες στην Οδύσσεια είναι 108 (βλ. ραψ. π 247-53) 52 από το Δουλίχιο και 6 συνοδοί τους, 24 από τη Σάμη, 20 από τη Ζάκυνθο, 12 από την Ιθάκη και ο κήρυκας Μέδοντας, ο αοιδός Φήμιος και 2 θεράποντες = 108 μνηστήρες και 10 συνοδοί τους. Οταν ο Οδυσσέας επέστρεψε δεν σκότωσε το Φήμιο γιατί τραγουδούσε στους μνηστήρες απο ανάγκη. - ΚΑΙ ΛΙΓΟ ΓΙΑ ΠΗΝΕΛΟΠΗ!! Παντρεύτηκε το μυθικό βασιλιά της Ιθάκης Οδυσσέα και για το γάμο της υπάρχουν δυο εκδοχές. Σύμφωνα με την πρώτη, ο Ικάριος είχε προκηρύξει αγώνα δρόμου, ο Οδυσσέας νίκησε τους αντίζηλούς του και πήρε την Πηνελόπη. Κατ' άλλους, ο Οδυσσέας παντρεύτηκε την Πηνελόπη χάρη στον Τυνδάρεω, που έπεισε τον αδερφό του να του τη δώσει. Προτύτερα ο Οδυσσέας είχε αποτύχει στη διεκδίκηση της Ελένης, κόρη του Τυνδάρεου, αλλά για τη βοήθεια που είχε προσφέρει στον Τυνδάρεω πήρε ως αντάλλαγμα την Πηνελόπη. Στον ένα χρόνο που έζησε με τον Οδυσσέα, πριν αυτός φύγει για την Τροία, απέκτησε τον Τηλέμαχο, ενώ λέγεται πως μετά την επιστροφή του Οδυσσέα έκανε και τον Πτολίπορθο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή