Σήμα Facebook

ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΙΑΦΗΣ | κινητο 6907471738


ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΠΟΡΟ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ

ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΠΟΡΟ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ
Συνεχή Ροή Ειδήσεων από το νησί

Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2016

διάλογος σε Φεές

 σχόλια :σε 

Oι Φερές που είναι οι Φαραί και Φεές που είναι το Κατάκολο.

  1. Αγαπητοί μου φίλοι δεν θα μπω στην διαδικασία να σχολιάσω την άποψη που διατυπώνεται από τον κύριο Σπύρο Ρόκκο οτι δηλαδή οι ομηρικές Φερές που καταγράφονται στον Ύμνο προς Απόλλωνα Πύθιο δεν είναι το Κατάκολο αλλά είναι μια πόλη στο εσωτερικό της Αχαΐας. Βεβαίως μπορεί να είναι ενδεχομένως ένα θέμα για κάποιους, (που για εμένα δεν είναι), αλλά άλλο είναι το κυρίαρχο ζητούμενο.Το ζητούμενο μελετώντας αυτό το κείμενο είναι να απαντήσουμε: είτε από την περιοχή της Κυλλήνης, είτε πόσο μάλλον από την περιοχή της Αχαϊκής γης, μετά το ακρωτήριο του Αράξου, (που εκτιμά οτι είναι οι Φερές κατά την άποψη του κυρίου Ρόκκου) ποιο μπορούσε να ήταν εκείνο το απότομο όρος της Ιθάκης που άξιζε να αναφερθεί και που φαινόταν ακόμη και μέσα από τα σύννεφα; Θα το πω μεταφορικά: όταν ο Ομηρικός ύμνος μας δείχνει το Φεγγάρι εμείς κοιτάμε το δάκτυλό του; Υπάρχει άλλο όρος τόσο υψηλό σε νησιωτική περιοχή που συγκρίνεται με την εντυπωσιακή θέα του Αίνου κοιτώντας προς τα νησιά του Ιονίου είτε από την πλευρά της Αχαΐας είτε από την περιοχή του Κατακόλου-Κυλλήνης; (βλέπε φωτογραφία Ιωάννη Μόσχου που δείχνει τον Αίνο η οποία είναι βγαλμένη από την ορεινή Αχαΐα, από αυτή την θέση μάλιστα ο Αίνος φαίνεται ακόμη ποιο εντυπωσιακός από οποιαδήποτε άλλη περιοχή!).
  2. Οι αρχαίες Φερές.
    .

    425
    Συνέχισε γιά τούς Κρουνούς,,τή Χαλκίδα καί τή Δύμη
    καί τήν ἱερή τήν ῎Ηλιδα,τῶν ̓Επειῶν τό κράτος.
    Πηγαίνοντας γιά τίς Φερές οὔριο ἐχάρη ἄνεμο τοῦ Δία
    καί κάτω ἀπ ̓ τά νέφη φάνηκαν τ’ ἀψύ ὅρος τῆς ̓Ιθάκης,
    ἡ Σάμη, τό Δουλίχιο, ἡ Ζάκυνθος ἡ δασώδης.
    430
    Καί σάν τήν Πελλοπόνησο παρέπλευσαν ὁλωσδιόλου
    καί φάνηκεν ἀπό μακρυά ὁ ἀπέραντος κόλπος τῆς Κρίσας

    Κατά τα παραπάνω λόγια του ύμνου το πλοίο που κυβερνά ο Απόλλωνας παρακάμπτει τον Άραξο όπου συναντά την αρχαία Δύμη, στη συνέχεια τις Φερές (Φαρές προφανώς) και ευρισκόμενο στο κέντρο του Πατραϊκού κόλπου μας δίνει από αυτή τη θέση την οπτική του γωνία προς Ιόνιο.
    Άλλωστε και η συνέχεια το λέει ξεκάθαρα: "Καί σάν τήν Πελλοπόνησο παρέπλευσαν ὁλωσδιόλου (δηλαδή πέρασαν το Ρίο – Αντίρριο) καί φάνηκεν ἀπό μακρυά ὁ ἀπέραντος κόλπος τῆς Κρίσας"... Επεξήγηση, όπου κόλπος της Κρίσσας ο σημερινός Κορινθιακός και η ίδια η Κρίσσα περίπου η σημερινή Ιτέα επίνειο τότε των Δελφών.
    Οι Φερές λοιπόν ήταν σε άλλο μέρος όχι στο Κατάκολο αλλά μετά τη Δύμη προς την πλευρά του Πατραϊκού κόλπου όπως δείχνει και ο συγκεκριμένος χάρτης.
    Τώρα κατά πόσον αυτό που λέω δεν ισχύει ας μας διαφωτίσουν αυτοί που έκαμαν εκτίμηση για Κατάκολο γιατί χωρίς απάντηση δεν υπάρχει συγγραφική ευγένεια μια και το κείμενο δημοσιεύετε στο ευρύ κοινό και όχι σε συνέδριο εξειδικευμένων.
    Τώρα προσωπικά (αφού με αναφέρετε) δεν με ενδιαφέρει οποιαδήποτε φωτό αλλά τι βλέπω πίσω από το δάκτυλό μου όταν ταξιδεύω προς Σάμη και βρίσκομαι στο συγκεκριμένο σημείο του Πατραϊκού.
    Αρχικά δε βλέπω τη Λευκάδα βασικό στοιχείο της έρευνας νομίζω, έπειτα βλέπω και άλλα «αψιά» βουνά και στη Κεφαλονιά όπως της Ερίσσου μα και στη σημερινή Ιθάκη.
    Το βουνό της Ιθάκης πιθανολογώ ότι αναφέρεται επειδή η Ιθάκη ήταν πασίγνωστη την εποχή εκείνη και όχι γιατί ήταν το ψηλότερο.
    Άλλωστε ο Αίνος λεγόταν Αίνος πριν τα Ομηρικά έπη και αν αμφιβάλετε σας παραπέμπω στον Αινήσιο Δία και στις Άρπυιες.
    Φιλικότατα
    Σπύρος Ρόκκος.


  3. Σε απάντηση του αιτήματος του κυρίου Σπύρου Ρόκκου να δώσω περισσότερες πληροφορίες γιατί το τοπωνύμιο Φεές και Φερές θεωρώ οτι είναι ο ίδιος τόπος και βρίσκεται στις δυτικές ακτές της Πελοποννήσου πολύ σύντομα έχω να πω τα εξής.

    Ο συγκεκριμένοι στερεότυποι στίχοι που καταγράφουν το τοπωνύμιο «Φερές» είναι δάνειο από το παλαιότερο χρονικά έπος της Οδύσσειας και συγκεκριμένα από την περιγραφή του ταξιδιού του Τηλέμαχου προς την Ιθάκη ελαφρώς παραλλαγμένοι που καταγράφουν το τοπωνύμιο ως «Φεές». Θα μπορούσαμε να πούμε πολλά και για την παλινδρόμηση των στίχων, αλλά δεν είναι της παρούσης.

    Και στις δύο περιπτώσεις το πλοίο τόσο του Τηλέμαχου όσο και των ιερέων του Απόλλωνα παραπλέει τις δυτικές ακτές της Πελοποννήσου ευρισκόμενο στην περιοχή της Ήλιδας και στην μεν περίπτωση της Οδύσσειας το τοπωνύμιο καταγράφεται ως «Φεές» στο δε Ύμνο προς Απόλλωνα Πύθιο ως «Φερές».

    Στον Ύμνο προς Απόλλωνα Πύθιο οι στίχοι είναι :

    ἠδὲ παρ' Ἤλιδα δῖαν, ὅθι κρατέουσιν Ἐπειοί.
    εὖτε Φερὰς ἐπέβαλλεν, ἀγαλλομένη Διὸς οὔρῳ,

    στην δε Οδύσσεια είναι:

    ἡ δὲ Φεὰς ἐπέβαλλεν ἐπειγομένη Διὸς οὔρῳ,
    ἠδὲ παρ' Ἤλιδα δῖαν, ὅθι κρατέουσιν Ἐπειοί. (οδ.ο,297-298)

    Συνεπώς έχουμε στην συγκεκριμένη περίπτωση ένα τοπωνύμιο που η αρχαιότερη ονομασία του είναι «Φεές», δηλαδή ένα τοπωνύμιο που το βρίσκουμε στις δυτικές ακτές της Πελοποννήσου κατά την φορά και την διεύθυνση του πλοίου του Τηλέμαχου προς την Ιθάκη. Συνεπώς δεν προκύπτει από πουθενά ότι είναι ένα τοπωνύμιο εντός του Πατραϊκού κόλπου.

    Επειδή λοιπόν οι στίχοι της Οδύσσειας είναι οι μητρικοί στίχοι καταλήγουμε στο λογικό συμπέρασμα ότι οι Φεές και Φερές είναι ο ίδιος τόπος. Υπάρχουν βεβαίως και άλλοι λόγοι που το αποδεικνύουν αλλά δεν είναι της παρούσης να αναφερθούν.

2 σχόλια:

  1. Η Φεές πρέπει να είναι σίγουρα η αρχαία Φειά, οι Φερές όμως αναφέρονται μαζί με την Δύμη τους Κρουνούς και τη Χαλκίδα και μετά τίποτε άλλο μέχρι να μπει το πλοίο στο κόλπο της Κρίσσας (Ιτέας) και όλα αυτά βρίσκονται στην Ήλιδα των Επειών δηλαδή Βορειοδυτική Πελοπόννησο.
    Υπ΄ όψη ότι πριν την κάθοδο των Δωριέων υπήρχαν δύο « Ήλιδες» των Επειών προς τα βόρεια και των Αχαιών στα νότια, η Αχαΐα δε δεν ήταν όπως ακριβώς η σημερινή.
    Με το όνομα Χαλκίς εκτός από τη γνωστή (Εύριπος), υπήρχε και στις εκβολές του Εύηνου (περίπου στη Ναύπακτο) των Αιτωλών (Β – 640), όπως και μικρό χωριό της Τριφυλίας (ο – 295).
    Η αρχαία Δύμη έχει ταυτοποιηθεί στον Πατραϊκό μετά τον Άραξο.
    Με όλα αυτά τα στοιχεία πιστεύω ότι η πόλη Φερές των κειμένων μάλλον έρχεται πολύ πιο κοντά στο να ήταν οι αρχαίες Φαρές μετά από την αρχαία Δύμη και υψομετρικά ψηλότερα ώστε να φαίνονται από τον Πατραϊκό κόλπο.
    Δεν νομίζετε?
    Επίσης δεν αναφέρεστε από πότε υπάρχουν στοιχεία για την ύπαρξη της ονομασίας του βουνού Αίνου.
    Σπ. Ρ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ μου κύριε Ρόκκο όταν εμείς "επισκεπτόμαστε" το περιβάλλον της προϊστορικής Ελλάδος και αναζητούμε την πιθανή θέση των τοπωνυμίων που αναφέρονται στον Όμηρο για να τα ταυτίσουμε με κάποιους τόπους είτε γιατί έχουν χαθεί παντελώς είτε καταγράφονται έτσι ή περίπου έτσι από τα ιστορικά χρόνια, είναι ούτως η άλλως μια δύσκολη υπόθεση, πόσο μάλλον όταν έχουμε με την ίδια ονομασία πολλούς τόπους (βλέπε Πύλος).
    Εάν θέλετε την άποψή μας από την στιγμή που η Ιθάκη της εποχής του Οδυσσέα φαίνεται οτι δεν είναι η σημερινή ή η Ομηρική Ζάκυνθος δεν είναι επίσης η σημερινή, τότε ξεκινάμε λέγοντας οτι κανένα τοπωνύμιο στην δυτική Ελλάδα δεν θα πρέπει να το θεωρούμε απριόρι δεδομένο. Αυτό σαν βασική αρχή.
    Μια μελέτη όμως είναι αναγκασμένη να αναζητήσει την πιθανά ορθή θέση του κάθε τόπου σε σχέση με τους άλλους, για να υπάρχει μια φυσιολογική και αξιόπιστη αλληλουχία.
    Εμείς έχουμε δουλέψει πάρα πολύ σε αυτόν τον τομέα και έχουμε σχηματίσει ένα βασικό κορμό από τόπους που φαίνεται οτι δίνουν λύση στα σύνθετα προβλήματα της Ομηρικής τοπογραφίας χωρίς να σημαίνει οτι μας διακατέχει το αλάθητο του Πάπα.
    Κατά την άποψή μας λοιπόν οι Φεές και οι Φερές στην ομηρική τοπογραφία είναι ο ίδιος τόπος στην δυτική πλευρά της Πελοποννήσου όπως και οι τόποι Κρουνοί, Χαλκίδα κτλ. Πολύ σύντομα θα υπάρχει ανάρτηση που θα δίνει περισσότερες πληροφορίες για αυτό το θέμα.
    Τώρα για το θέμα του Αίνου το έχουμε αναφέρει οτι καταγράφεται ως ονομασία όρους από τον Ησίοδο.
    Το "Νήριτον" όμως είναι στην ουσία ένα ουσιαστικοποιημένο επίθετο που χαρακτήριζε ένα όρος το οποίο είχε αναρίθμητο αριθμό από δένδρα. Κατά την άποψή μας το "ὑπὲκ νεφέων Ἰθάκης τ' ὄρος αἰπὺ" δηλαδή το "Μεγάλο Βουνό" ετσι όπως το λέμε και σήμερα ήταν ως φαίνεται και "νήριτον" = δηλαδή με αναρίθμητο αριθμό δένδρων και "αίνος" = δηλαδή διάσημο

    νήρῐτος, -ον, = νήριθμος, αναρίθμητος, άπειρος, σε Ησίοδ.· απ' όπου το όνομα του βουνού της Ιθάκης, Νήριτον εἰνοσίφυλλον, σε Όμηρ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή