Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2016

επανάληψη σχολιων για το νησι Φαιακων


      1. Πως καταλήξαμε ότι ΣΧΕΡΙΑ είναι η ΚΕΡΚΥΡΑ.

        Κατά την περιγραφή του ταξιδιού του Οδυσσέα με τη σχεδία έχουμε την Άρκτο επ' αριστερά και από πίσω του άνεμο λιαρό-χλιαρό, όχι λαύρο-ζεστό, δηλαδή απ' ευθείας από τη Αφρική...
        ΟΔΥΣΣΕΙΑ ραψωδία ε' στίχοι 268-281;
        ...... Τού 'στειλε δ' απαλό αγέρι πρίμο και χλιαρό'
        ...... άνοιξε πανιά 'φχαριστημένος θεΪκά από το πρίμο ο Δυσσέας.
        270 Ύστερα το πηδάλιο με τέχνη ευθυγραμμίζει
        ...... κρατώντας, στα βλέφαρα ο ύπνος δεν του πέφτει.
        ...... Την Πούλια παρακολουθεί και το Βοσκό π' αργεί να δύσει
        ...... και Άρκτο, που και Άμαξα την λέν' με "παρατσούκλι"'
        ...... γύρω σ' αυτόνε στρέφεται κι Ωρίωνα τοξεύει,
        275 αυτή που στον Ωκεανό δεν πάει να κολυμπήσει'
        ...... διότι τον συμβούλεψε αυτήν η Καλυψώ
        ...... να έχει επ' αριστερά όταν ποντοπορεύει.
        ...... Κι έπλεε μεν δεκαεπτά μέρες ποντοπορεύων,
        ...... δέκατη όγδοη κι εφάνη... τα σκιερά βουνά
        280 γης (της Σχερίας) των Φαιάκων, κι όπου γιαυτό "περνιόντουσαν" πως ............................................ήτανε κοντά'
        ...... κι ως οπτασία του φανήκαν μέσα στη θάλασσα την ομιχλώδη.
        •  Στο στίχο 279, πάει από ενικό σε πληθυντικό, δηλώνοντας ο Όμηρος ότι, ΝΑ κάτι είδε, και μετά από μια σύντομη παύση διαμορφώνεται η άποψη του ΤΙ είδε.
      2. Αγαπητέ φίλε

        Βλέπω την αξιόλογη προσπάθειά σου αλλά θα μου επιτρέψεις να επιμείνω ότι όλα κρίνονται από την ακριβή ή όχι αντιστοίχησή τους με τον Όμηρο. Άρα οι όποιες προσπάθειες, όσο αξιόλογες και αν είναι σε καλλιτεχνικό επίπεδο, δεν έχουν κανένα πραγματικό νόημα αν δεν τηρούν τον παραπάνω κανόνα. Επειδή φοβάμαι ότι θα γίνω κουραστικός να επιμένω στα ίδια και τα ίδια θα προσπαθήσω να κάνω ένα βήμα ακόμη και να θέσω το εξής θέμα:
        Ας υποθέσουμε ότι οι μέχρι τώρα υποθέσεις είναι σωστές και η Ιθάκη είναι στα Ιόνια και άρα οι Φαίακες ζούσαν στην Κέρκυρα. Από το σύνολο των ερωτημάτων που γεννιούνται ας δούμε μόνο ένα. Με δεδομένη την υπόμνηση του Ομήρου ότι ο Οδυσσέας ξεκινά από το νησί της Καλυψώς και μετά από 17 ημέρες ευνοϊκό ταξίδι φτάνει την 18 απέναντι από την ακτή της Σχερίας. Αν και δεν μπορούμε να γνωρίζουμε την απόσταση που κάλυψε ο Οδυσσέας μπορούμε να κάνουμε μια μικρή εκτίμηση. Ας υποθέσουμε ότι ταξίδευε με 1 μίλι την ώρα,θα κάλυπτε πάνω από 10 μίλια την ημέρα ίσως και 20. Αν ταξίδευε με ταχύτητα 2-3 μίλια την ώρα, μια και είναι έμπειρος ναυτικός, τότε το λιγότερο ταξίδευε με από 30-50 μίλια την ημέρα. Στις 17 ημέρες στην πρώτη περίπτωση κάλυψε 250-350 μίλια και στην δεύτερη από 600-750 μίλια. Και στις δύο περιπτώσεις ο Οδυσσέας βρίσκεται λίγο ή πολύ κάτω από την Κεφαλονιά και την Ιθάκη ακόμη και από την Ζάκυνθο. Σε αυτό προσθέσθε ότι ο Οδυσσέας έχει την Μ. Άρκτο στα αριστερά του και με βάση την υποτιθέμενη ημερομηνία του 1170 πχ αυτό σημαίνει ότι ο Οδυσσέας κινείται σχεδόν από Νότια προς τα Βόρεια. Άρα περνά από κοντά από τις ακτές τις πελοπονήσου τις οποίες δεν αντιλαμβάνεται, από δίπλα από την Ζάκυνθο την οποία δεν αντιλαμβάνεται, δίπλα από την Ιθάκη την οποία δεν αντιλαμβάνεται για να καταλήξει στην Κέρκυρα την οποία και αντιλαμβάνεται μια και απ' ότι φαίνεται πηγαίνει επάνω της.

        Το συμπέρασμα είναι αβίαστο. Ή ο Οδυσσέας είναι ένας μεγάλος ηλίθιος που δεν έχει ιδέα από θάλασσα ή όλα αυτά που συζητάμε αφορούν άλλους τόπους. Δεν υπάρχει μέση απάντηση.
        Θα περιμένω τις στοιχειοθετημένες απαντήσεις οποιουδήποτε.
        Παυσανίας

      3. Επανέρχομαι για να γίνω πιο προκλητικός ακόμη. Η πραγματική πορεία του Οδυσσέα, με την Μ.Άρκτο στα αριστερά και κοντά στον Β.Πόλο, περίπου 17μοίρες, είναι από τα Ν.Δ προς τα Β.Α και σχεδόν Δυτικά προς Ανατολικά. Αυτό σημαίνει ότι ο Οδυσσέας είτε πέταξε πάνω από την Ιταλία με την σχεδία του και μετά ταξίδεψε το υπόλοιπο κομμάτι στην θάλασσα ή ήταν δεμένος στην ακτή για 15 ημέρες πιστεύοντας ότι ταξίδευε, όπως έκανε ο Θ.Βέγγος σε κάποια ταινία, ή έπεσε επάνω στην Πελοπόνησο την Ζάκυνθο την Ιθάκη κλπ μέχρι να βρει την Κέρκυρα.
        Δεν προσθέτω στην συζήτηση ότι νησί της Καλυψώς μέσα στην Αδριατική δεν υπάρχει ούτε και υπήρξε ποτέ πέρα από τα όνειρα κάποιων αρχαιολόγων και μη.
        Παυσανίας
      Άρα για να επανέλθω για τελευταία φορά σύμφωνα με τον χάρτη η Καλυψώ θα έπρεπε να τον στείλει στην διπλανή μεγάλη ξηρά της Ιταλίας, όπου εύκολα θα εύρισκε καράβι για απέναντι, ή άντε στην πιο μακρινή Πελοπόννησο ή έστω στην λίγο πιο μακρινή Ζάκυνθο ή την λίγο πιο μακρινή Ιθάκη αλλά πότε στην πάρα πολύ μακρινή Κέρκυρα εκτός αν παίζει το πρώτο σενάριο όπου Καλυψώ Οδυσσέας και ο Όμηρος ο ίδιος είναι ένα τσούρμο ηλιθίων που δεν μπορούν να ξεχωρίσουν το άσπρο από το μαύρο γιατί σε όλες τις άλλες περιπτώσεις η περιοχή της Σχερίας, η Ιθάκη, το νησί της Καλυψώς, η Ωγυγία κλπ δεν υπήρχαν ποτέ σε αυτή την γωνιά της Γης, δεν ταυτίζονται με τα σημερινά ομώνυμα μέρη, αλλά υπήρχαν και υπάρχουν σε κάποιο άλλο μέρος του πλανήτη Γη.
      Παυσανίας 
    1. Αγαπητέ φίλε
      Αυτό θα μπορούσε να συμβεί αν μας έλεγε ότι συνάντησε ανέμους αλλά φευ για 17 ημέρες δεν συνάντησε ανέμους σε αντίθεση με την 18η. Επίσης ακόμη και αν κατά την διάρκεια της ημέρας έκανε κάποια λάθη τα διόρθωνε την νύχτα έχοντας πάντα αριστερά του και προφανώς σε σταθερή γωνία γύρω στις 90μοίρες την Μ.Άρκτο. Ακόμη μας διαφεύγει το γεγονός ότι ο Οδυσσέας είναι έμπειρος ναυτικός. Γι' αυτό άλλωστε εμπιστεύεται τον ευατό του και φτιάχνει μια σχεδία για να φύγει. Εγώ που είμαι άσχετος θα έμενα εκεί μέχρι να με βρούν.
      στο


  1. απαντηση μου
    ΛΟΙΠΟΝ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ,,ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΑ ΥΠΟΘΕΤΙΚΑ ΓΝΩΣΤΑ ΜΕΡΗ,, ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΙΘΑΝΕΣ ΤΑΧΥΤΗΤΕς ΠΛΟΙΟΥ!!
    ΑΝ ΩΓΥΓΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΥΠΟΘΕΤΟΥΜΕ ΜΕΧΡΙ ΣΧΕΡΙΑ ΔΗΛΑΔΗ ΚΕΡΚΥΡΑ ,, ΕΧΟΥΜΕ ΜΙΑ ΑΠΟΣΤΑΣΗ 1000 ΜΙΛΙΩΝ.
    330 ΜΙΛΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΣΙΚΕΛΙΑ ΜΕΧΡΙ ΚΕΡΚΥΡΑ,, ΚΑΙ ΛΟΓΙΚΟ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΑΝ ΕΙΧΕ ΝΟΤΙΑΔΕΣ ,,, ΝΑ ΠΑΡΑΣΥΡΘΗΚΕ ΚΑΙ ΑΝΤΙ
    ΤΗΝ ΙΘΑΚΗ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΓΙΑ ΠΟΡΕΙΑ, ΝΑ ΤΟΝ ΑΝΕΒΑΣΕ ΒΟΡΙΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΦΤΑΣΕ ΚΕΡΚΥΡΑ!

  2. Ενα πλοίο τώρα της εποχής με την δική μου εκτιμηση πάντα,, μέγιστη ταχύτητα βλέπω από 6 εως 10 μιλια την ωρα,, και σαν μέσω όρο στο 
  3. διαστημα των 17 ημερών θα στα κατεβάσω στην δική σου εκτίμηση 2-3 μίλια μέσο όρο,, λόγο και των μερικών αντίξοων-και κόντρα καιρών,, 
  4. οπότε φτάνουμε στην πιθανη εκτιμόμενη απόσταση νησιου Καλυψως και Φαιάκων περίπου λίγο παραπάνω των 1000 μιλίων!!
    τώρα οι προσπάθειες, όσο αξιόλογες και αν είναι σε καλλιτεχνικό επίπεδο,, οπως λές είναι δημιουργήματα Αβρααμ,, φανταστικές και με τις 
  5. δυο σημασίες της λέξης, και πριν καιρό οι γνώσεις μου ήταν μηδαμινές στα ομηρικά θέματα,, η αναζήτηση και μεσα από τις θεωρείες 
  6. του καθενός μας, αλλά και η καλύτερη γνώση του τόπου μου,, με κάνουν σίγουρο να πιστεύω το που βρίσκετε η πραγματική Ομηρική Ιθάκη.
    1. Αγαπητέ φίλε
      Αυτό θα μπορούσε να συμβεί αν μας έλεγε ότι συνάντησε ανέμους αλλά φευ για 17 ημέρες δεν συνάντησε ανέμους σε αντίθεση με την 18η. 
        consolas3 Ιουνίου 2015 - 10:45 π.μ.
    2. Επίσης ακόμη και αν κατά την διάρκεια της ημέρας έκανε κάποια λάθη τα διόρθωνε την νύχτα έχοντας πάντα αριστερά του και προφανώς σε
    3.  σταθερή γωνία γύρω στις 90μοίρες την Μ.Άρκτο. Ακόμη μας διαφεύγει το γεγονός ότι ο Οδυσσέας είναι έμπειρος ναυτικός. 
    4. Γι' αυτό άλλωστε εμπιστεύεται τον ευατό του και φτιάχνει μια σχεδία για να φύγει. Εγώ που είμαι άσχετος θα έμενα εκεί μέχρι να με βρούν.
    5. Οι τόποι περιπλάνησης του Οδυσσέα κατά τη δική μου γνώμη δεν μπορούν να πάρουν στίγμα από τις περιγραφές της Οδύσσειας, 
    6. είναι τελείως μυθοπλαστικές ώστε να ανεβάσουν τη “λατρεία” του μυστηρίου και της περιπέτειας που πάντα άρεσε και αρέσει στις αφηγήσεις. 
    7. Παράδειγμα το “Μαραϊμπού” του Νίκου του Καββαδία.
      Όλο αυτό το συμπέρασμα το έβγαλα από την φανταστική τοποθεσία της Σχερίας.
      Δε μπορεί ένα νησί που απέχει από την Ομηρική Ιθάκη μια νύχτα δρόμο κωπηλατώντας να ήταν άγνωστο στον Οδυσσέα.
      Νομίζω λοιπόν ότι κακώς θέτουμε σοβαρή βάση σε διαδρομές, πρόσωπα, χρόνους και άρα αποστάσεις.
      Ψάχνοντας για τη πραγματική Σχερία πιθανότερη τοποθεσία για μένα είναι το νησιωτικό σύμπλεγμα της Μάλτας και φυσικά καμία τύχη δεν δίνω
    8.  σε οποιοδήποτε νησί, ή τοποθεσία του Ιονίου πελάγους.
      Και συμπερασματικά το λιμάνι του Φόρκυνα αφού δείχνει πασίγνωστο για τους τότε ναυτικούς ακόμα και τους μακρινούς Φαίακες, φαίνεται 
    9. να βρίσκεται σε κομβικό σημείο του Ιονίου με δυνατότητα εφοδιασμού νερού και τροφών άρα κατοικήσιμο και όχι καταχωνιασμένο κάπου
    10.  άνευ ιδιαίτερης αξίας για τα τότε μακρινά ταξίδια. Αυτό είναι το κυρίως χαρακτηριστικό του και όχι τόσο οι δυο απόκρημνοι κάβοι κλπ., 
    11. γιατί όλα σχεδόν τα ασφαλή λιμάνια περικλείονται από δυό κάβους.

      Σπ.Ρόκκος
και δειτε και τα 

5 σχόλια :

  1. Ο περί Σχερίας λόγος:
    Επειδή οι Ομηρικές περιγραφές περί αυτής μου φαίνονται μπερδεμένες έχω αρχίσει να ψάχνω όχι αναλύοντας τις περιγραφές για να ταυτοποιήσω τη Κέρκυρα, αλλά να την αποκλείσω από χώρα των Φαιάκων.
    Βασικό στοιχείο ότι ήταν απίθανο ο Οδυσσέας να μην γνώριζε την Κέρκυρα λίγο πιο πάνω από τη Λευκάδα που ήταν τμήμα του Βασιλείου του.
    Έστω θα είχε ακούσει περί Αλκίνοου και δεν θα χρειαζόταν τις πληροφορίες της Αθηνάς.
    Μη ξεχνάμε ότι γνώριζε τη Θεσπρωτία δεν μπορεί να μη γνώριζε την Κέρκυρα.
    Έπειτα αυτό το ταξίδι με την σχεδία του πολύ παραμυθένιο!
    Ήταν τόσο κουτός να μπει σε μια σχεδία και να ταξιδεύει 17 μέρες χωρίς να πληροφορούμαστε κάποια προσέγγιση?
    Αυτή την εμπιστοσύνη σε λόγια Θεών δε φαίνεται να την είχε αν κανείς ψάξει στην Οδύσσεια.
    Μετά στα στοιχεία του βίου των ανθρώπων της Σχερίας υπάρχει ένα πραγματικό τουρλουμπούκι πολιτισμών.
    Πιστεύω χωρίς να έχω αποκρυσταλλώσει άποψη ότι απλά το νησί των Φαιάκων ήταν ένας ωραίος τρόπος για να τελειώσει η όλη περιπλάνηση του Οδυσσέα θέτοντάς την σα μυθιστόρημα μια και όλη αυτή η περιπλάνηση θυμίζει τη γοργόνα και το Μέγα Αλέξανδρο.
    Και πάλι αν ήταν υπαρκτό νησί το τοποθετώ όπως ξανά έχω κάνει στο σύμπλεγμα της Μάλτας. Μην ξεχνάμε ότι οι Φαίακες σύμπλεγμα Ελλήνων αποίκων με Φοίνικες μοιάζει, που απομακρύνθηκαν από τις ενοχλήσεις των Κυκλώπων που καθόλου καλοί ναυτικοί ήσαν, άρα δεν χρειαζόταν για να γλυτώσουν από αυτούς να φτάσουν τόσο πολύ μακριά από το πρώτο τους νησί.
    Είναι δυνατόν βρέ παιδιά οι Φαίακες να είναι δεινότατοι ναυτικοί, μισή μέρα δρόμο από την Ιθάκη και να μην είναι γνωστοί στους Θιακούς??
    Έπειτα ο Μενέλαος ψιλοστεριανός υπάρχουν ενδείξεις ότι μετά τη πτώση της Τροίας έφτασε για πλιάτσικο μέχρι την Αίγυπτο και ο Οδυσσέας θαλασσινός δεν είχε πάει ποτέ ούτε μέχρι την Κέρκυρα??
    Απόψεις μου βέβαια πάντα όλα αυτά.
    Σπύρος Ρόκκος.
    Υ.Γ.
    Για πέστε μου και μένα κάτι: (ραψωδία ν – 345)
    345 Φόρκυνος μὲν ὅδ᾽ ἐστὶ λιμήν, ἁλίοιο γέροντος,
    ἥδε δ᾽ ἐπὶ κρατὸς λιμένος τανύφυλλος ἐλαίη·
    ἀγχόθι δ᾽ αὐτῆς ἄντρον ἐπήρατον ἠεροειδές,
    ἱρὸν νυμφάων, αἳ νηϊάδες καλέονται·

    Γιατί τις νύμφες τις αποκαλεί εδώ νηιάδες?
    Το σπήλαιο βρίσκεται στο λιμάνι του Φόρκυνα και πιθανότατα στις υπώρειες του βουνού Νήιου.
    Σχέση Νήιου – Νηιάδων νυμφών μήπως?
    Αχαχά, λαχτάρησες φίλε Πόρος???

    Κά κα κα κα κα κα κα κα κα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. λοιπόν,,με κεντρας και θα αρχισω τσι μπηχτες μου!,, Μου αρεσει πλυ πάντως ο τροπος που σκεφτεσαι !Υποθεση σχερια,, οντως με μια σχεδ'ια αν καμουμε πειραμα,,από Πόρο μεχρι Γοργοτα,, μια μέρα δεν ξερω αμα θα μας φτασει ειδικα εμας,, και αν τελικα φτασουμε εκει, ή μας βγαλει στον Αη Γιάννη Ιθάκης! Με βάση την ταχητυτα σχεδίας λοιπόν ειναι πολύ λογικο, αν οντος (ειναι υπαρκτο νησι) η Σχερία η απόσταση μιλιων να ήταν περιπου στην Μάλτα,, και από εκει λογικο να χρειαστει ολοκληρη μερα και βάλε για να φτάσουν τα υπερσυχτονα πλοια Ιθάκη! Τωρα πολύ κα΄λη και η δευτερη απόψη του να μην ηταν υπαρκτο νησι, οπως επισης και οι περιπετειες του Οδυσσεα και απλα ο Ομηρος βρήκε έναν πολυ ομορφο τροπο να πλέξει ένα μυθηστόρημα ,με πολύ περιπέτεια,, και να καθηλωσει τον κάθε ακροατη, στο να του εξιστορισει,, την υπόθεση γυρισμου του μεγάλου Ηρωα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. στην υπόθεση Φορκυνα - (βοχυνα) και όπως μας εξιστορει και σε μια παρόμοια αναρτηση ο καλός φίλος Σακής την περίπτωση που στην Σκύλα και χάρυβδη το τοπίο που περιγράφει ο ποιητης ταιριάζει απόλυτ στο στενο πόρου, ειδικά τότε που ήταν πλωτο! Οντως πάνω από το Βόχυνα είναι τό τεράστίας σημασίας σπήλαιο Δράκαινας,, με λάτρεία στις Νύμφες του Πόταμου.
    Επίσης όπως σωστα ρωτάς Γιατί τις νύμφες τις αποκαλεί εδώ νηιάδες?

    γιατί ο Φόρκυνας δεν θα μπορόυσε να ήταν το στενο Πόρου?
    Βρίσκετ' εκεί του Φόρκυνα, του πελαγήσου γέρου,
    κάποιο λιμάνι, και σ' αυτό δυό κάβοι που προβάλλουν,
    βραχόσπαρτοι, προς την μπασιά του λιμανιού συγκλίνουν,
    κι όξω κρατούν τα κύματα που οι τρικυμιές σηκώνουν·
    100 μα μέσα τα καλόφτιαστα συχάζουνε καράβια,
    δίχως δεσίματα, άμα μπουν και βρούνε αραξοβόλι.
    Ανετά λοιπόν ο Ομηρος επειδη γνωρίζει τον τόπο της Ιθάκης στις περιγραφές του ,,πιθανόν να βάζει το σημείο που σίγουρα δεν αφήνει ανεπηρέαστο οποιονδήποτε καλιτέχνη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η Οδυσεια λοιπόν το δευτερο μερος της μετά την τηλεμαχία ,,που τονιζω και πάλι ηταν χωριστο εργο,, ξεκινάει με τον Οδυσσέα πάνω σε μια σχεδία η οποία μετα από 18 ημερες ταξίδι τον βγάζει σε ένα μέρος την Σχερία, και στην οποία θα ξετυλιχτει ολή η περιγραφή των περιπετειών ,,που μόνο ο πρωταγονιστής γνώριζε. Ολα αυτά λοιπόν ή πρέπει ο Οδυσσέας να τα ξαναεπανέλαβε και εφτασαν στον Ομηρο που τα έγραψε, ή δευτερη πιθανότητα καποιος απο την παρέα που ακουσε την περιγραφη, τα αποθήκευσε (ειτε σαν τραγουδι,ειτε γραπτως)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΚΑΙ ΜΙΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΛΕΣΤΡΙΓΟΝΩΝ Στ' ώριο λιμάνι μπήκαμε που βράχοι το τειχίζουν
    τετράψηλοι κι από τη μιά πλευρά κι από την άλλη,
    κι άκρες προβάλλουν πεταχτές αντίκρυ η μιά της άλλης
    90 στη θάλασσα, κι είναι στενό του λιμανιού το έμπα·
    κει μέσα φέρανε όλοι τους τα δίπλωρα καράβια.
    Κοντά κοντά τα δέσανε μες στο βαθιό λιμιώνα,
    τι κύμα εκεί δε φούσκωνε μικρό μήτε μεγάλο,
    παρά γαλήνη απλώνονταν ολόλευκη παντούθε.
    95 Εγώ μονάχος άραξα το μαύρο πλοίο μου έξω
    κατά την άκρη, κι έδεσα στους βράχους τα παράγγια,
    κι ανέβηκα και στάθηκα στ' αψήλου ν' αγναντέψω·
    μα μήτε αντρώνε φαίνονταν μήτε βοδιών σημάδια,
    μόνε καπνό αγναντεύαμε κι ανέβαινε από χάμου. ΡΑΨΩΔΙΑ Κ

    ΑπάντησηΔιαγραφή