ΤΑ ΚΑΡΑΒΙΑ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ
ANAΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ http://www.ithacanews.gr
ΠΕΡΥΣΙ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΜΕ ΦΩΤΟ ΚΑΡΑΒΙΩΝ ΠΟΡΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ
ΓΡΑΜΜΗ ΓΙΑ ΠΟΡΟ,,ΑΠΟ ΠΡΟΝΗΣΟ ΜΕ ΦΩΤΟ ΚΑΡΑΒΟΛΑΤΡΩΝ,
http://porosnews.blogspot.gr/2012/12/blog-post_94.html
ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΛΟΙΠΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΩΝ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ Η ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ITHACANEWS, ΑΠΟ ΤΟ ΓΕΙΤΟΝΙΚΟ ΝΗΣΙ ΠΟΥ ΤΟΣΟ ΥΠΟΦΕΡΕΙ ΜΕ ΤΑ ΑΚΤΟΠΛΟΙΚΑ!
Από τα αρχαία χρόνια, είχε προκύψει το πρόβλημα της μεταφοράς επιβατών, προϊόντων και γενικότερα της άμεσης επικοινωνίας των νησιών με την ηπειρωτική χώρα, καθώς και με άλλα νησιά. Λύση σε αυτό το πρόβλημα, έδωσε -κυρίως σε διεθνές αλλά και εθνικό επίπεδο, όπως και στην περίπτωσή μας- η κατασκευή ασφαλών και αξιόπιστων πλοίων, τα οποία μπορούσαν να μεταφέρουν μόνο επιβάτες αρχικά και οχήματα αργότερα.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, όπως γίνεται αντιληπτό, κάνοντας μία «παρέκβαση» κατά τον Ηρόδοτο, μετά τα δύο πρώτα μέρη από την «Κεφαλονίτικη Πτυχή της Ελληνικής Ναυτιλίας στο Πέρασμα των Αιώνων» σε αυτή τη δοκιμή, θα ασχοληθούμε με τα καράβια της Κεφαλονιάς των τελευταίων χρόνων. Στο επόμενο άρθρο μας, ευελπιστούμε πως θα καταφέρουμε να δημοσιεύσουμε το τρίτο μέρος της παραπάνω σειράς.
Όπως όλα τα νησιά, έτσι και η Κεφαλονιά, πριν από πολλά χρόνια δεν είχε πολλά αυτοκίνητα ή φορτηγά, τα οποία έπρεπε να πηγαινοέρχονται με ΕΓ/ΟΓ προς Πάτρα, Κυλλήνη ή Αστακό για μεταφορά προϊόντων.
Επιβάτες υπήρχαν και τότε, οι οποίοι πηγαινοέρχονταν με επιβατηγά πλοία, που προσέγγιζαν κυρίως στη Σάμη και στην πρωτεύουσα, το Αργοστόλι. Πιο παλιά, ξύλινα καράβια, όπως το «ΠΥΛΑΡΟΣ» και εν συνεχεία πιο μοντέρνα, σιδηροκατασκευές, όπως το «ΓΛΑΡΟΣ», το «ΜΙΑΟΥΛΗΣ», το «ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ», το «ΚΩΣΤΑΚΗΣ ΤΟΓΙΑΣ» και άλλα, έφερναν βόλτα το Ιόνιο ή καμιά φορά και από Πρίντεζι της Ιταλίας, κι αφού περνούσαν από Κεφαλονιά, κατέληγαν στον Πειραιά. Εμπορικά ξύλινα καΐκια μετέφεραν τα εμπορεύματα και αργότερα μικρά μότορσιπ, όπως το «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ», το «ΤΑΡΖΑΝ», το «ΠΑΝΑΓΙΑ κ.ά. Αργότερα, η εξέλιξη άρχισε να φέρνει κι άλλα πλοία. Η αύξηση της επιβατικής κίνησης, ταυτόχρονα με την αύξηση των αυτοκινήτων, έκαναν τα πλοία να μετατραπούν από καθαρά επιβατηγά σε επιβατηγά - οχηματαγωγά. Πρώτο πλοίο -που άνοιξε τη γραμμή μεταξύ Σάμης – Πάτρας και ορισμένες φορές και Ιθάκης- ήταν το ΕΓ/ΟΓ «ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ», της εταιρείας «Στρίντζη». Ένα ωραίο σκαρί, μετασκευή από πολεμικό, λίγο ανοιχτό πίσω στο γκαράζ, ταξίδευε με 13 κόμβους, κάνοντας τη γραμμή από Σάμη – Πάτρα, σε τέσσερις με τεσσερισήμισι ώρες. Υπήρξαν πολλά απαγορευτικά τότε, λόγω του μεγέθους του πλοίου και η θάλασσα φαινόταν βουνό. Ξεκίνησε τη γραμμή το 1962 και συνέχισε να «εργάζεται» εκεί ως το 1977. Ο κόσμος ήταν αρκετά ευχαριστημένος, διότι τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ που ξεκινούσαν από Αργοστόλι ή Ληξούρι και πήγαιναν κόσμο στη Σάμη, φθάνοντας με το πλοίο στην Πάτρα, συνέχιζαν μέχρι την Αθήνα. Έτσι, εξυπηρετούσε όλα αυτά τα χρόνια τη γραμμή αυτή, αλλά επειδή οι ανάγκες συνεχώς αυξάνονταν, η εταιρεία «Στρίντζη» αποφάσισε να κατασκευάσει ένα νέο πλοίο, μεγαλύτερο και ταχύτερο! Κατ’ αυτόν τον τρόπο, κατασκευάστηκε το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ» στα ναυπηγεία του Περάματος, ένα πολύ όμορφο ναυτικό σκαρί! Οι χώροι των επιβατών θαυμάσιοι, με ξύλινη επένδυση και αρκετά προσεγμένοι. Το νέο καράβι μπήκε στη γραμμή το 1968. Το «ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ» δούλευε κι αυτό μαζί με το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ» και ορισμένες φορές πήγαινε να καλύψει τη γραμμή Κυλλήνη – Σάμη ή Αργοστόλι, η οποία παρουσίαζε ενδιαφέρον για την εμπορική της κίνηση. Στην Ιθάκη, το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ» πήγαινε δύο με τρεις φορές την εβδομάδα, για να εξυπηρετείται το νησί, ενώ στην άγονη γραμμή προς Αστακό – Κάλαμο – Μύτικα και μέχρι Κέρκυρα, πήγαινε μία φορά την εβδομάδα. Στο μεταξύ, μία άλλη εταιρεία, βλέποντας τη διαρκώς αυξανόμενη ακτοπλοϊκή κίνηση στην Κεφαλονιά, αποφάσισε να δραστηριοποιηθεί στο χώρο, φέρνοντας το πλοίο «ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ», το οποίο ήταν περίπου σαν το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ». Ο συναγωνισμός άρχισε, αλλά το πλοίο αυτό δεν άντεξε πολύ, διότι οι Κεφαλονίτες προτιμούσαν τα καράβια του Στρίντζη λόγω καταγωγής, κι έτσι σύντομα αποχώρησε άδοξα. Αργότερα, δούλεψε σε άλλες γραμμές και μετονομάστηκε σε «ΕΛΛΗ». Στη συνέχεια, το εν λόγω πλοίο αγοράστηκε επί «Ελληνικής Ακτοπλοΐας Α.Ε.», για να γίνει πλωτό νοσοκομείο και μετονομάστηκε πάλι σε «ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ». Έτσι, έμεινε ξανά το «ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ» και το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ» έως το 1978 περίπου, όπου εμφανίστηκε ένα άλλο πλοίο, κατασκευασμένο στο Πέραμα, με το όνομα «ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ». Το «ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ» ήταν ένα «μετοχικό» καράβι. Σε αυτή την επιχειρηματική κίνηση συμμετείχε και ο τότε Δεσπότης Κεφαλληνίας. Είχε ευρύχωρο για την εποχή γκαράζ και οι χώροι των επιβατών ήταν αρκετά καλοί. Άρχισε να δουλεύει μεταξύ Ιθάκης – Σάμης – Πάτρας. Δεν το αγάπησε όμως ιδιαίτερα ο κόσμος, γιατί όλοι ήταν «κολλημένοι» με το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ», αφού εν τω μεταξύ το «ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ» είχε αποχωρήσει. Η ολοένα και μεγαλύτερη κίνηση της Κεφαλονιάς ώθησε και άλλον εφοπλιστή να κατασκευάσει πλοίο για τη συγκεκριμένη γραμμή. Έτσι, κατασκευάστηκε από τον Ιθακήσιο εφοπλιστή Βλασόπουλο, πάλι στα ελληνικά ναυπηγεία, το ΕΓ/ΟΓ «ΙΟΝΙΣ». Ναυτικό, καλοτάξιδο σκαρί, με μοντέρνους, θαυμάσιους για τότε εσωτερικούς χώρους, που λειτουργεί έως και σήμερα! Ο ανταγωνισμός τότε είχε αγριέψει… «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ», «ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ» και «ΙΟΝΙΣ» μαζί στην ίδια γραμμή! Στο μεταξύ, το 1980 ο Στρίντζης αγοράζει από τον Καναδά και φέρνει το ΕΓ/ΟΓ «ΑΙΝΟΣ», σχεδόν έτοιμο, το οποίο βάζει στη γραμμή Πόρου – Κυλλήνης που τότε άνοιξε. Τέσσερα πλοία υπήρχαν τώρα στην Κεφαλονιά και επιβεβλημένη η συνεργασία με κοινοπραξία, η οποία ονομάζεται «Γραμμές Ιονίου» (Ionian Lines). Σήμα της ήταν ένας κύκλος, χωρισμένος σε ίσα μέρη, με τρία χρώματα: κόκκινο, κίτρινο, μπλε. Το μερίδιο του λέοντος πάντα φαίνεται να είναι υπέρ του Στρίντζη και η γραμμή του Πόρου με το «ΑΙΝΟΣ», να δουλεύει πολύ και να αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς! Τα οικονομικά προβλήματα στα άλλα πλοία άρχισαν, κι έτσι σιγά – σιγά κατά διαστήματα έμεναν ακινητοποιημένα. Η κοινοπραξία διαλύθηκε και έμειναν πάλι το «ΑΙΝΟΣ» με το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ». Περιοδικά και εφόσον έλυναν τα οικονομικά τους προβλήματα, έρχονταν πάλι, μία το «ΙΟΝΙΣ» και μία το «ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ». Επειδή και άλλα τέτοια πλοία υπήρχαν σε άλλες γραμμές στην Ελλάδα, τα οποία είχαν πολλά οικονομικά προβλήματα και μία δούλευαν μία όχι, έγινε από το ελληνικό κράτος η σύσταση μιας εταιρείας, με την επωνυμία «Ελληνική Ακτοπλοία Α.Ε.» και μέσω της τράπεζας «ΕΤΒΑ», αγοράστηκαν και άρχισαν πάλι να δουλεύουν σε διάφορες γραμμές. Το 1987, ο Στρίντζης αγοράζει και φέρνει το ΕΓ/ΟΓ «ΔΗΛΟΣ». Ένα πανέμορφο πλοίο, καθαρά ΕΓ/ΟΓ, το οποίο παλαιότερα δούλευε στη Μάγχη. Αποσύρει το «ΑΙΝΟΣ» και το βάζει στη γραμμή Πόρος – Κυλλήνη. Εν συνεχεία, αποσύρει και το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ» και βάζει στη γραμμή Ιθάκη – Σάμη – Πάτρα το ΕΓ/ΟΓ «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ», αδελφό του «ΔΗΛΟΣ» και επίσης καθόλα ναυτικό σκαρί, θαλασσοβάπορο με ορθόδοξη πλώρη, το οποίο μέχρι τότε δούλευε στη Ραφήνα και είχε γράψει ιστορία! Εν τω μεταξύ, από το 1982, μία άλλη γραμμή μεταξύ Αγ. Ευφημίας και Αστακού έχει δημιουργηθεί, η οποία καλύπτεται από το ΕΓ/ΟΓ «ΘΙΑΚΙ», της εταιρείας «Πνοή». Το 1991, η εταιρεία «Πνοή» αγοράζει από την τράπεζα το «ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ», το οποίο φέρνει στην Κεφαλονιά για λίγο διάστημα, το καλοκαίρι. Έπειτα, το μετασκευάζει, δίνοντάς του το όνομα «ΜΥΡΤΟΣ». Το 1992, το «ΜΥΡΤΟΣ» κατεβαίνει και αυτό στη γραμμή και έτσι η Κεφαλονιά καλύπτεται από τέσσερα πλοία, το «ΔΗΛΟΣ», το «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ», το «ΜΥΡΤΟΣ» -το οποίο κάνει τη γραμμή Αργοστόλι – Ληξούρι – Κυλλήνη- και το «ΘΙΑΚΙ». Τα δύο του Στρίντζη, μαζί με τα δύο της Πνοής, έχουν πλέον κοινοπραξία, η οποία κράτησε περίπου δυόμισι χρόνια. Το 1995, το «ΜΥΡΤΟΣ» πωλείται σε Ισπανούς και φεύγει, οπότε μένει πάλι το «ΔΗΛΟΣ», το «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» και το «ΘΙΑΚΙ». Αμέσως μετά την πώληση του «ΜΥΡΤΟΣ», η εταιρεία Στρίντζη αγοράζει από την Ιαπωνία το F/B «VENUS», το οποίο μετονομάζει σε «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ» και φέρνει στο Πέραμα για μετασκευή. Περίπου τέλη Μαρτίου, έφθασε το «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ» στο Πέραμα και η μετασκευή του κράτησε μέχρι τον Ιούλιο του 1995, οπότε έτοιμο πλέον το καράβι – καμάρι της Κεφαλονιάς, αρχίζει τα δρομολόγιά του (στις 25 Ιουλίου), φέρνοντας επανάσταση στην τοπική ακτοπλοϊκή συγκοινωνία! Το «ΔΗΛΟΣ», τώρα στη γραμμή Πόρος – Κυλλήνη, το «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» στο Αργοστόλι και το «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ» στο δρομολόγιο Ιθάκη – Σάμη – Πάτρα. «Θυμάμαι την πρώτη μέρα της άφιξής του, ήμουνα πλοίαρχος στο ΕΓ/ΟΓ «ΘΙΑΚΙ» και συναντηθήκαμε στο στενό μεταξύ Ιθάκης και Κεφαλονιάς», μας πληροφορεί ο πρώην πλοίαρχος του «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ», Cpt κ. Μιχάλης Παρίσης. Τέλος, το 1996, το «ΘΙΑΚΙ» παροπλίζεται στον Αστακό (Πλατυγιάλι), λόγω 35ετίας που ίσχυε τότε. Η γραμμή μένει χωρίς πλοία και θα περάσει πολλά σκαμπανεβάσματα, έως ότου στρώσει από την αρχή. Στις αρχές του 1997, πωλείται το «ΔΗΛΟΣ» και τη θέση του παίρνει το «IONIAN SUN». Το «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» εκείνη την περίοδο ήταν στον Πόρο, το «IONIAN SUN» στο Αργοστόλι και το «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ», μόνιμα στη γραμμή της Πάτρας. Το 1999, πωλείται και το «Αντικείμενο του Πόθου», το «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» και τη θέση του παίρνει πλέον στον Πόρο το «IONIAN SUN». Η Κεφαλονιά έτσι, μένει πάλι με δύο καράβια. Το καλοκαίρι του 2000, έρχεται για λίγο στην Κεφαλονιά, στη γραμμή Σάμη – Πάτρα, το ταχύπλοο «JETFERRY 1» της «GA Ferries», του κ. Γεράσιμου Αγούδημου, το οποίο παρέμεινε για άλλο ένα καλοκαίρι, και ενδιάμεσα το χειμώνα στη γραμμή το ΕΓ/ΟΓ «ΡΟΜΙΛΝΤΑ» της ίδιας εταιρείας. Το καλοκαίρι του 2000, ήρθε επίσης το ΕΓ/ΟΓ «ΑΓ. ΑΝΔΡΕΑΣ», το οποίο παρέμεινε στη γραμμή του Αστακού από Σάμη, για λίγους μόνο μήνες. Το 2001, ενώ η εταιρεία «Strintzis Lines» έχει συγχωνευθεί και μετονομαστεί σε «Blue Star Ferries» (Blue Ferries για τα παλιά πλοία), πωλείται και το «IONIAN SUN» κι έτσι στις κύριες γραμμές μένει μόνο το «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ», με δύο δρομολόγια από Ιθάκη – Σάμη – Πάτρα. Τα πράγματα άρχισαν να δυσκολεύουν για την ακτοπλοϊκή συγκοινωνία του νησιού… Η κοινοπραξία των πλοίων της Ζακύνθου έρχεται πλέον να καλύψει τις νότιες γραμμές, μεταξύ Κυλλήνης – Πόρου και Κυλλήνης – Αργοστολίου με τα πλοία της «ΙΟΝΙΣ», «ΖΑΚΥΝΘΟΣ Ι» και «ΠΡΩΤΕΥΣ» εναλλάξ. Η κατάσταση παραμένει ίδια έως το καλοκαίρι του 2003. Τότε, συστήνεται η νέα εταιρεία της οικογένειας Στρίντζη (Strintzis Ferries), οπότε έρχεται τον Αύγουστο μετά από κάποια διαδικαστική καθυστέρηση, το νέο πλοίο της, αγορασμένο από την Κορέα και μετασκευασμένο στο Πέραμα, το νέο ΕΓ/ΟΓ «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ». Το πλοίο ξεκινά δρομολόγια στις 7 Αυγούστου 2003, στη γραμμή Αργοστολίου – Κυλλήνης και Πόρου, δίπλα στα άλλα πλοία της Ζακύνθου. Έτσι, πλέον η Κεφαλονιά το 2003 - 2004 εξυπηρετείται με τρεις εταιρείες, ώσπου η νεοσυσταθείσα «Strintzis Ferries» αγοράζει το πλοίο «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ» και συνεχίζει να το δρομολογεί στη γραμμή Ιθάκη – Σάμη – Πάτρα. Ο ακτοπλοϊκός χάρτης του νησιού μας αλλάζει και πάλι. Ο ανταγωνισμός -ιδίως στη γραμμή του Πόρου- αρχίζει να λειτουργεί, ειδικά αφότου το πλοίο «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» σταματά τα δρομολόγια προς Αργοστόλι - Ληξούρι και επικεντρώνεται στο Πόρος – Κυλλήνη. Δείγμα αυτού αποτελεί η ανανέωση και η έλευση νέων πλοίων από την Κοινοπραξία πλοίων Ζακύνθου – Κεφαλληνίας, όπως μετονομάστηκε αργότερα, όπως είναι το «ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ» και το «ΙΟΝΙΑΝ ΣΤΑΡ», καθώς και η αύξηση των δρομολογίων από τις δύο ανταγωνίστριες εταιρείες. Εντούτοις, τα «μεγάλα» πλοία της κοινοπραξίας, «ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ» και «ΙΟΝΙΑΝ ΣΤΑΡ», δεν δρομολογούνταν στη γραμμή του Πόρου, λόγω έλλειψης της απαραίτητης λιμενικής υποδομής, σύμφωνα με την εταιρεία στην οποία ανήκαν. Για το λόγο αυτό, αλλά και λόγω της αύξησης δρομολογίων όπως προείπαμε, πολλά από τα οποία συνέπιπταν με τη δραστηριοποίηση της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων φορέων, επετεύχθη η κατασκευή του νέου λιμανιού του Πόρου, ένα έργο ζωτικής σημασίας για ολόκληρο το νησί! Για την ιστορία, 1η Αυγούστου 2008, -παρά τις παραλείψεις και τις ατέλειές του- αρχίζει να λειτουργεί το νέο λιμάνι στον Πόρο, το οποίο δίνει τη δυνατότητα να προσεγγίσουν δύο ή ακόμη και τρία πλοία ταυτόχρονα! Στις 23 Μαρτίου 2009, η ζακυνθινή κοινοπραξία δρομολογεί για πρώτη φορά στη γραμμή Πόρος – Κυλλήνη το «ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ» και την επόμενη εβδομάδα το «ΙΟΝΙΑΝ ΣΤΑΡ», -το μεγαλύτερο πλοίο που έχει περάσει από τη γραμμή- τα οποία εξακολουθεί να δρομολογεί εκ περιτροπής. Παρένθεση σε όλα αυτά, αποτελεί η δρομολόγηση των πλοίων «Superferry II», «BLUE ISLAND» και «BLUE AEGEAN» (παλιών «IONIAN ISLAND» και «Superferry» αντίστοιχα, επί «Strintzis Lines») για την κάλυψη των γραμμών Σάμης – Πάτρας και Αργοστολίου – Κυλλήνης, όταν έλειπαν τα πλοία «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ» και «Ionian Sun» για επισκευή. Επιπλέον, είναι ανάγκη να σημειωθεί ένα από τα «καλά» του ανταγωνισμού, όπως είναι η ναύλωση από τη «Strintzis Ferries» των πολυαγαπημένων πλοίων «ΕΞΠΡΕΣ ΑΘΗΝΑ» και «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ» της «HELLENIC SEAWAYS», τον Ιανουάριο – Φεβρουάριο του 2007 - 2008 αντίστοιχα, λόγω της απουσίας των πλοίων «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» και «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ», για την ετήσια επιθεώρησή τους, γεγονός που χαιρετίστηκε από όλους τους Καραβολάτρες της Κεφαλονιάς! Επιπλέον, δε μπορούμε να μην αναφέρουμε ότι τα τελευταία καλοκαίρια (δυστυχώς όχι ολοχρονίς) οι κεφαλονίτικης πλοιοκτησίας εταιρείες, «Agoudimos Lines» του κ. Αγούδημου και η «Endeavor Lines» του κ. Τζανετάτου, βάζουν καθημερινά τα μεγαθήρια πλοία τους «IONIAN KING» και «IONIAN QUEEN», καθώς και κάποιες φορές τα «ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ Τ» και «ΕΛΛΗ Τ» της «Endeavor», να σταματούν στη Σάμη, ενδιάμεσα από το κανονικό τους δρομολόγιο, συνδέοντας έτσι το νησί μας απευθείας με την Ιταλία και προσθέτοντας δρομολόγιο από την Πάτρα και προς αυτήν. Τέλος, για την ιστορία, τον τελευταίο καιρό η γραμμή Πεσσάδα – Ζάκυνθος (Σχοινάρι) καλύπτεται από το ΕΓ/ΟΓ «ΑΝΤΖΕΛΑ», η γραμμή Σάμη – Ιθάκη – Αστακός από το «ΙΟΝΙΟ ΠΕΛΑΓΟΣ», η Φισκάρδο – Λευκάδα από δύο άλλες «παντόφλες», ενώ η Αργοστόλι – Ληξούρι από τα πλοία ανοικτού τύπου «ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ», «ΑΙΝΟΣ» και «ΒΑΣΟΣ Κ». «Η Ακτοπλοΐα είναι προσφορά», είχε δηλώσει ένας Κεφαλονίτης Καραβολάτρης σε γνωστό ναυτιλιακό περιοδικό. Μα πώς να μην είναι, αν σκεφτούμε πόσες φορές έχουν αναχωρήσει διάφορα πλοία με απαγορευτικό απόπλου, ειδικά στο Αιγαίο, για να μεταφέρουν ασθενείς, φάρμακα ή άλλα προϊόντα άμεσης ανάγκης σε κατοίκους απομακρυσμένων νησιών; Για να μιλάμε συγκεκριμένα, θεωρούμε ότι κανένας Κεφαλονίτης δε μπορεί να αμφισβητήσει την αμέριστη προσφορά της ναυτιλίας και δη της ακτοπλοΐας! Τελευταίο τοπικό παράδειγμα, αυτό της αναχώρησης του ΕΓ/ΟΓ «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» της «Strintzis Ferries» από Πάτρα για Σάμη, τον Ιανουάριο του 2006, με απαγορευτικό απόπλου και ανέμους παραπάνω από 9 μποφόρ, για τη μεταφορά ηλεκτρογεννητριών, όταν η Κεφαλονιά ήταν αποκλεισμένη χωρίς ρεύμα, λόγω ακραίων καιρικών συνθηκών! Εντούτοις, εξετάζοντας το τοπικό ακτοπλοϊκό σκηνικό από το παρελθόν έως σήμερα, -πέρα από συναισθηματισμούς, φθάνοντας στον επίλογο αυτής της δοκιμής- παρατηρούμε πως την τελευταία δεκαετία, -προφανώς χάρη στην εξάλειψη των παντός είδους μονοπωλίων- έχουν γίνει θεαματικά βήματα προς τα εμπρός! Εννοούμε δηλαδή την καλύτερη εξυπηρέτηση και άνεση του επιβατικού κοινού, καθώς και τη βελτίωση των υπηρεσιών και τα πλεονεκτήματα που δημιουργεί ο θεμιτός και υγιής ανταγωνισμός για τις μεταφορικές εταιρείες. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, πως σε αυτό το διάστημα η Κεφαλονιά έχει εισέλθει σε νέα τροχιά ανάπτυξης! Ευχόμαστε ο «Άγιος Ανταγωνισμός», όχι μόνο να συνεχίσει να λειτουργεί, αλλά -εντός των πλαισίων οικονομικής βιωσιμότητας των επιχειρήσεων, χωρίς να οδηγούνται σε εξαντλητικές τακτικές- να αναπτυχθεί κι έτσι να δούμε περισσότερα και καλύτερα πλοία στις υπάρχουσες, αλλά και σε νέες γραμμές της περιοχής, για το καλό του νησιού μας! Κείμενα - Παρουσίαση: Κώστας Σιμωτάς Πηγές: · Άρθρο του Cpt κ. Μ. Παρίση στο Περιοδικό «ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ», (Τεύχος Ιουλίου 2004) · Προσωπική γνώση και εμπειρία από τους Κεφαλονίτες Καραβολάτρες
ANAΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ http://www.ithacanews.gr
ΠΕΡΥΣΙ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΜΕ ΦΩΤΟ ΚΑΡΑΒΙΩΝ ΠΟΡΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ
ΓΡΑΜΜΗ ΓΙΑ ΠΟΡΟ,,ΑΠΟ ΠΡΟΝΗΣΟ ΜΕ ΦΩΤΟ ΚΑΡΑΒΟΛΑΤΡΩΝ,
http://porosnews.blogspot.gr/2012/12/blog-post_94.html
ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΛΟΙΠΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΩΝ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ Η ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ITHACANEWS, ΑΠΟ ΤΟ ΓΕΙΤΟΝΙΚΟ ΝΗΣΙ ΠΟΥ ΤΟΣΟ ΥΠΟΦΕΡΕΙ ΜΕ ΤΑ ΑΚΤΟΠΛΟΙΚΑ!
Τρίτη, 1 Ιανουαρίου 2013
ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ ΣΕ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ
ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΝΗΣΟΥ ΕΧΕΙ ΘΕΜΑ ΤΗΝ ΑΚΤΟΠΛΟΙΑ
ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΗ ΓΙΑ ΠΟΡΟ Ο ΤΙΤΛΟΣ!
ΑΣ ΘΥΜΗΘΟΥΜΕ ΜΕΡΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ!
ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΗ ΓΙΑ ΠΟΡΟ Ο ΤΙΤΛΟΣ!
ΑΣ ΘΥΜΗΘΟΥΜΕ ΜΕΡΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ!
30 Δεκ 2011
Δείτε το ημερολόγιο του Πρόνησου στον Σύνδεσμο Ε Δ Ω. Ας θυμηθούμε Ομως και το πολύ καλό περσινό ημερολόγιο του Πολιτιστικολυ συλλόγου Τζαννάτων , με το μεγάλο φετινό θέμα!! (Ισώς το είχαν προβλέψει!!!) Ας κάνω και ...
ΦΥΣΙΚΑ ΤΟ ΣΠΗΛΑΙΟ ΤΗΣ ΔΡΑΚΑΙΝΑΣ , ΘΕΜΑ ΣΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΝΗΣΟΥ
21 Δεκ 2011
Αξίζουν συνχαρητήρια της πρωτοβουλιάς του πολιτιστικού Συλλόγου ΠΡΟΝΗΣΟΣ, να αφιερώσουν το ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ στα 20 ΧΡΟΝΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ (1992 - 2012). της πολυμελούς επιστημονικής Ομάδας υπό την αιγίδα του ...
Επιβάτες υπήρχαν και τότε, οι οποίοι πηγαινοέρχονταν με επιβατηγά πλοία, που προσέγγιζαν κυρίως στη Σάμη και στην πρωτεύουσα, το Αργοστόλι. Πιο παλιά, ξύλινα καράβια, όπως το «ΠΥΛΑΡΟΣ» και εν συνεχεία πιο μοντέρνα, σιδηροκατασκευές, όπως το «ΓΛΑΡΟΣ», το «ΜΙΑΟΥΛΗΣ», το «ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ», το «ΚΩΣΤΑΚΗΣ ΤΟΓΙΑΣ» και άλλα, έφερναν βόλτα το Ιόνιο ή καμιά φορά και από Πρίντεζι της Ιταλίας, κι αφού περνούσαν από Κεφαλονιά, κατέληγαν στον Πειραιά. Εμπορικά ξύλινα καΐκια μετέφεραν τα εμπορεύματα και αργότερα μικρά μότορσιπ, όπως το «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ», το «ΤΑΡΖΑΝ», το «ΠΑΝΑΓΙΑ κ.ά. Αργότερα, η εξέλιξη άρχισε να φέρνει κι άλλα πλοία. Η αύξηση της επιβατικής κίνησης, ταυτόχρονα με την αύξηση των αυτοκινήτων, έκαναν τα πλοία να μετατραπούν από καθαρά επιβατηγά σε επιβατηγά - οχηματαγωγά. Πρώτο πλοίο -που άνοιξε τη γραμμή μεταξύ Σάμης – Πάτρας και ορισμένες φορές και Ιθάκης- ήταν το ΕΓ/ΟΓ «ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ», της εταιρείας «Στρίντζη». Ένα ωραίο σκαρί, μετασκευή από πολεμικό, λίγο ανοιχτό πίσω στο γκαράζ, ταξίδευε με 13 κόμβους, κάνοντας τη γραμμή από Σάμη – Πάτρα, σε τέσσερις με τεσσερισήμισι ώρες. Υπήρξαν πολλά απαγορευτικά τότε, λόγω του μεγέθους του πλοίου και η θάλασσα φαινόταν βουνό. Ξεκίνησε τη γραμμή το 1962 και συνέχισε να «εργάζεται» εκεί ως το 1977. Ο κόσμος ήταν αρκετά ευχαριστημένος, διότι τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ που ξεκινούσαν από Αργοστόλι ή Ληξούρι και πήγαιναν κόσμο στη Σάμη, φθάνοντας με το πλοίο στην Πάτρα, συνέχιζαν μέχρι την Αθήνα. Έτσι, εξυπηρετούσε όλα αυτά τα χρόνια τη γραμμή αυτή, αλλά επειδή οι ανάγκες συνεχώς αυξάνονταν, η εταιρεία «Στρίντζη» αποφάσισε να κατασκευάσει ένα νέο πλοίο, μεγαλύτερο και ταχύτερο! Κατ’ αυτόν τον τρόπο, κατασκευάστηκε το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ» στα ναυπηγεία του Περάματος, ένα πολύ όμορφο ναυτικό σκαρί! Οι χώροι των επιβατών θαυμάσιοι, με ξύλινη επένδυση και αρκετά προσεγμένοι. Το νέο καράβι μπήκε στη γραμμή το 1968. Το «ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ» δούλευε κι αυτό μαζί με το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ» και ορισμένες φορές πήγαινε να καλύψει τη γραμμή Κυλλήνη – Σάμη ή Αργοστόλι, η οποία παρουσίαζε ενδιαφέρον για την εμπορική της κίνηση. Στην Ιθάκη, το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ» πήγαινε δύο με τρεις φορές την εβδομάδα, για να εξυπηρετείται το νησί, ενώ στην άγονη γραμμή προς Αστακό – Κάλαμο – Μύτικα και μέχρι Κέρκυρα, πήγαινε μία φορά την εβδομάδα. Στο μεταξύ, μία άλλη εταιρεία, βλέποντας τη διαρκώς αυξανόμενη ακτοπλοϊκή κίνηση στην Κεφαλονιά, αποφάσισε να δραστηριοποιηθεί στο χώρο, φέρνοντας το πλοίο «ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ», το οποίο ήταν περίπου σαν το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ». Ο συναγωνισμός άρχισε, αλλά το πλοίο αυτό δεν άντεξε πολύ, διότι οι Κεφαλονίτες προτιμούσαν τα καράβια του Στρίντζη λόγω καταγωγής, κι έτσι σύντομα αποχώρησε άδοξα. Αργότερα, δούλεψε σε άλλες γραμμές και μετονομάστηκε σε «ΕΛΛΗ». Στη συνέχεια, το εν λόγω πλοίο αγοράστηκε επί «Ελληνικής Ακτοπλοΐας Α.Ε.», για να γίνει πλωτό νοσοκομείο και μετονομάστηκε πάλι σε «ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ». Έτσι, έμεινε ξανά το «ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ» και το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ» έως το 1978 περίπου, όπου εμφανίστηκε ένα άλλο πλοίο, κατασκευασμένο στο Πέραμα, με το όνομα «ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ». Το «ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ» ήταν ένα «μετοχικό» καράβι. Σε αυτή την επιχειρηματική κίνηση συμμετείχε και ο τότε Δεσπότης Κεφαλληνίας. Είχε ευρύχωρο για την εποχή γκαράζ και οι χώροι των επιβατών ήταν αρκετά καλοί. Άρχισε να δουλεύει μεταξύ Ιθάκης – Σάμης – Πάτρας. Δεν το αγάπησε όμως ιδιαίτερα ο κόσμος, γιατί όλοι ήταν «κολλημένοι» με το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ», αφού εν τω μεταξύ το «ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ» είχε αποχωρήσει. Η ολοένα και μεγαλύτερη κίνηση της Κεφαλονιάς ώθησε και άλλον εφοπλιστή να κατασκευάσει πλοίο για τη συγκεκριμένη γραμμή. Έτσι, κατασκευάστηκε από τον Ιθακήσιο εφοπλιστή Βλασόπουλο, πάλι στα ελληνικά ναυπηγεία, το ΕΓ/ΟΓ «ΙΟΝΙΣ». Ναυτικό, καλοτάξιδο σκαρί, με μοντέρνους, θαυμάσιους για τότε εσωτερικούς χώρους, που λειτουργεί έως και σήμερα! Ο ανταγωνισμός τότε είχε αγριέψει… «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ», «ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ» και «ΙΟΝΙΣ» μαζί στην ίδια γραμμή! Στο μεταξύ, το 1980 ο Στρίντζης αγοράζει από τον Καναδά και φέρνει το ΕΓ/ΟΓ «ΑΙΝΟΣ», σχεδόν έτοιμο, το οποίο βάζει στη γραμμή Πόρου – Κυλλήνης που τότε άνοιξε. Τέσσερα πλοία υπήρχαν τώρα στην Κεφαλονιά και επιβεβλημένη η συνεργασία με κοινοπραξία, η οποία ονομάζεται «Γραμμές Ιονίου» (Ionian Lines). Σήμα της ήταν ένας κύκλος, χωρισμένος σε ίσα μέρη, με τρία χρώματα: κόκκινο, κίτρινο, μπλε. Το μερίδιο του λέοντος πάντα φαίνεται να είναι υπέρ του Στρίντζη και η γραμμή του Πόρου με το «ΑΙΝΟΣ», να δουλεύει πολύ και να αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς! Τα οικονομικά προβλήματα στα άλλα πλοία άρχισαν, κι έτσι σιγά – σιγά κατά διαστήματα έμεναν ακινητοποιημένα. Η κοινοπραξία διαλύθηκε και έμειναν πάλι το «ΑΙΝΟΣ» με το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ». Περιοδικά και εφόσον έλυναν τα οικονομικά τους προβλήματα, έρχονταν πάλι, μία το «ΙΟΝΙΣ» και μία το «ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ». Επειδή και άλλα τέτοια πλοία υπήρχαν σε άλλες γραμμές στην Ελλάδα, τα οποία είχαν πολλά οικονομικά προβλήματα και μία δούλευαν μία όχι, έγινε από το ελληνικό κράτος η σύσταση μιας εταιρείας, με την επωνυμία «Ελληνική Ακτοπλοία Α.Ε.» και μέσω της τράπεζας «ΕΤΒΑ», αγοράστηκαν και άρχισαν πάλι να δουλεύουν σε διάφορες γραμμές. Το 1987, ο Στρίντζης αγοράζει και φέρνει το ΕΓ/ΟΓ «ΔΗΛΟΣ». Ένα πανέμορφο πλοίο, καθαρά ΕΓ/ΟΓ, το οποίο παλαιότερα δούλευε στη Μάγχη. Αποσύρει το «ΑΙΝΟΣ» και το βάζει στη γραμμή Πόρος – Κυλλήνη. Εν συνεχεία, αποσύρει και το «ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ» και βάζει στη γραμμή Ιθάκη – Σάμη – Πάτρα το ΕΓ/ΟΓ «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ», αδελφό του «ΔΗΛΟΣ» και επίσης καθόλα ναυτικό σκαρί, θαλασσοβάπορο με ορθόδοξη πλώρη, το οποίο μέχρι τότε δούλευε στη Ραφήνα και είχε γράψει ιστορία! Εν τω μεταξύ, από το 1982, μία άλλη γραμμή μεταξύ Αγ. Ευφημίας και Αστακού έχει δημιουργηθεί, η οποία καλύπτεται από το ΕΓ/ΟΓ «ΘΙΑΚΙ», της εταιρείας «Πνοή». Το 1991, η εταιρεία «Πνοή» αγοράζει από την τράπεζα το «ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ», το οποίο φέρνει στην Κεφαλονιά για λίγο διάστημα, το καλοκαίρι. Έπειτα, το μετασκευάζει, δίνοντάς του το όνομα «ΜΥΡΤΟΣ». Το 1992, το «ΜΥΡΤΟΣ» κατεβαίνει και αυτό στη γραμμή και έτσι η Κεφαλονιά καλύπτεται από τέσσερα πλοία, το «ΔΗΛΟΣ», το «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ», το «ΜΥΡΤΟΣ» -το οποίο κάνει τη γραμμή Αργοστόλι – Ληξούρι – Κυλλήνη- και το «ΘΙΑΚΙ». Τα δύο του Στρίντζη, μαζί με τα δύο της Πνοής, έχουν πλέον κοινοπραξία, η οποία κράτησε περίπου δυόμισι χρόνια. Το 1995, το «ΜΥΡΤΟΣ» πωλείται σε Ισπανούς και φεύγει, οπότε μένει πάλι το «ΔΗΛΟΣ», το «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» και το «ΘΙΑΚΙ». Αμέσως μετά την πώληση του «ΜΥΡΤΟΣ», η εταιρεία Στρίντζη αγοράζει από την Ιαπωνία το F/B «VENUS», το οποίο μετονομάζει σε «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ» και φέρνει στο Πέραμα για μετασκευή. Περίπου τέλη Μαρτίου, έφθασε το «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ» στο Πέραμα και η μετασκευή του κράτησε μέχρι τον Ιούλιο του 1995, οπότε έτοιμο πλέον το καράβι – καμάρι της Κεφαλονιάς, αρχίζει τα δρομολόγιά του (στις 25 Ιουλίου), φέρνοντας επανάσταση στην τοπική ακτοπλοϊκή συγκοινωνία! Το «ΔΗΛΟΣ», τώρα στη γραμμή Πόρος – Κυλλήνη, το «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» στο Αργοστόλι και το «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ» στο δρομολόγιο Ιθάκη – Σάμη – Πάτρα. «Θυμάμαι την πρώτη μέρα της άφιξής του, ήμουνα πλοίαρχος στο ΕΓ/ΟΓ «ΘΙΑΚΙ» και συναντηθήκαμε στο στενό μεταξύ Ιθάκης και Κεφαλονιάς», μας πληροφορεί ο πρώην πλοίαρχος του «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ», Cpt κ. Μιχάλης Παρίσης. Τέλος, το 1996, το «ΘΙΑΚΙ» παροπλίζεται στον Αστακό (Πλατυγιάλι), λόγω 35ετίας που ίσχυε τότε. Η γραμμή μένει χωρίς πλοία και θα περάσει πολλά σκαμπανεβάσματα, έως ότου στρώσει από την αρχή. Στις αρχές του 1997, πωλείται το «ΔΗΛΟΣ» και τη θέση του παίρνει το «IONIAN SUN». Το «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» εκείνη την περίοδο ήταν στον Πόρο, το «IONIAN SUN» στο Αργοστόλι και το «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ», μόνιμα στη γραμμή της Πάτρας. Το 1999, πωλείται και το «Αντικείμενο του Πόθου», το «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» και τη θέση του παίρνει πλέον στον Πόρο το «IONIAN SUN». Η Κεφαλονιά έτσι, μένει πάλι με δύο καράβια. Το καλοκαίρι του 2000, έρχεται για λίγο στην Κεφαλονιά, στη γραμμή Σάμη – Πάτρα, το ταχύπλοο «JETFERRY 1» της «GA Ferries», του κ. Γεράσιμου Αγούδημου, το οποίο παρέμεινε για άλλο ένα καλοκαίρι, και ενδιάμεσα το χειμώνα στη γραμμή το ΕΓ/ΟΓ «ΡΟΜΙΛΝΤΑ» της ίδιας εταιρείας. Το καλοκαίρι του 2000, ήρθε επίσης το ΕΓ/ΟΓ «ΑΓ. ΑΝΔΡΕΑΣ», το οποίο παρέμεινε στη γραμμή του Αστακού από Σάμη, για λίγους μόνο μήνες. Το 2001, ενώ η εταιρεία «Strintzis Lines» έχει συγχωνευθεί και μετονομαστεί σε «Blue Star Ferries» (Blue Ferries για τα παλιά πλοία), πωλείται και το «IONIAN SUN» κι έτσι στις κύριες γραμμές μένει μόνο το «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ», με δύο δρομολόγια από Ιθάκη – Σάμη – Πάτρα. Τα πράγματα άρχισαν να δυσκολεύουν για την ακτοπλοϊκή συγκοινωνία του νησιού… Η κοινοπραξία των πλοίων της Ζακύνθου έρχεται πλέον να καλύψει τις νότιες γραμμές, μεταξύ Κυλλήνης – Πόρου και Κυλλήνης – Αργοστολίου με τα πλοία της «ΙΟΝΙΣ», «ΖΑΚΥΝΘΟΣ Ι» και «ΠΡΩΤΕΥΣ» εναλλάξ. Η κατάσταση παραμένει ίδια έως το καλοκαίρι του 2003. Τότε, συστήνεται η νέα εταιρεία της οικογένειας Στρίντζη (Strintzis Ferries), οπότε έρχεται τον Αύγουστο μετά από κάποια διαδικαστική καθυστέρηση, το νέο πλοίο της, αγορασμένο από την Κορέα και μετασκευασμένο στο Πέραμα, το νέο ΕΓ/ΟΓ «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ». Το πλοίο ξεκινά δρομολόγια στις 7 Αυγούστου 2003, στη γραμμή Αργοστολίου – Κυλλήνης και Πόρου, δίπλα στα άλλα πλοία της Ζακύνθου. Έτσι, πλέον η Κεφαλονιά το 2003 - 2004 εξυπηρετείται με τρεις εταιρείες, ώσπου η νεοσυσταθείσα «Strintzis Ferries» αγοράζει το πλοίο «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ» και συνεχίζει να το δρομολογεί στη γραμμή Ιθάκη – Σάμη – Πάτρα. Ο ακτοπλοϊκός χάρτης του νησιού μας αλλάζει και πάλι. Ο ανταγωνισμός -ιδίως στη γραμμή του Πόρου- αρχίζει να λειτουργεί, ειδικά αφότου το πλοίο «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» σταματά τα δρομολόγια προς Αργοστόλι - Ληξούρι και επικεντρώνεται στο Πόρος – Κυλλήνη. Δείγμα αυτού αποτελεί η ανανέωση και η έλευση νέων πλοίων από την Κοινοπραξία πλοίων Ζακύνθου – Κεφαλληνίας, όπως μετονομάστηκε αργότερα, όπως είναι το «ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ» και το «ΙΟΝΙΑΝ ΣΤΑΡ», καθώς και η αύξηση των δρομολογίων από τις δύο ανταγωνίστριες εταιρείες. Εντούτοις, τα «μεγάλα» πλοία της κοινοπραξίας, «ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ» και «ΙΟΝΙΑΝ ΣΤΑΡ», δεν δρομολογούνταν στη γραμμή του Πόρου, λόγω έλλειψης της απαραίτητης λιμενικής υποδομής, σύμφωνα με την εταιρεία στην οποία ανήκαν. Για το λόγο αυτό, αλλά και λόγω της αύξησης δρομολογίων όπως προείπαμε, πολλά από τα οποία συνέπιπταν με τη δραστηριοποίηση της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων φορέων, επετεύχθη η κατασκευή του νέου λιμανιού του Πόρου, ένα έργο ζωτικής σημασίας για ολόκληρο το νησί! Για την ιστορία, 1η Αυγούστου 2008, -παρά τις παραλείψεις και τις ατέλειές του- αρχίζει να λειτουργεί το νέο λιμάνι στον Πόρο, το οποίο δίνει τη δυνατότητα να προσεγγίσουν δύο ή ακόμη και τρία πλοία ταυτόχρονα! Στις 23 Μαρτίου 2009, η ζακυνθινή κοινοπραξία δρομολογεί για πρώτη φορά στη γραμμή Πόρος – Κυλλήνη το «ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ» και την επόμενη εβδομάδα το «ΙΟΝΙΑΝ ΣΤΑΡ», -το μεγαλύτερο πλοίο που έχει περάσει από τη γραμμή- τα οποία εξακολουθεί να δρομολογεί εκ περιτροπής. Παρένθεση σε όλα αυτά, αποτελεί η δρομολόγηση των πλοίων «Superferry II», «BLUE ISLAND» και «BLUE AEGEAN» (παλιών «IONIAN ISLAND» και «Superferry» αντίστοιχα, επί «Strintzis Lines») για την κάλυψη των γραμμών Σάμης – Πάτρας και Αργοστολίου – Κυλλήνης, όταν έλειπαν τα πλοία «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ» και «Ionian Sun» για επισκευή. Επιπλέον, είναι ανάγκη να σημειωθεί ένα από τα «καλά» του ανταγωνισμού, όπως είναι η ναύλωση από τη «Strintzis Ferries» των πολυαγαπημένων πλοίων «ΕΞΠΡΕΣ ΑΘΗΝΑ» και «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ» της «HELLENIC SEAWAYS», τον Ιανουάριο – Φεβρουάριο του 2007 - 2008 αντίστοιχα, λόγω της απουσίας των πλοίων «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» και «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ», για την ετήσια επιθεώρησή τους, γεγονός που χαιρετίστηκε από όλους τους Καραβολάτρες της Κεφαλονιάς! Επιπλέον, δε μπορούμε να μην αναφέρουμε ότι τα τελευταία καλοκαίρια (δυστυχώς όχι ολοχρονίς) οι κεφαλονίτικης πλοιοκτησίας εταιρείες, «Agoudimos Lines» του κ. Αγούδημου και η «Endeavor Lines» του κ. Τζανετάτου, βάζουν καθημερινά τα μεγαθήρια πλοία τους «IONIAN KING» και «IONIAN QUEEN», καθώς και κάποιες φορές τα «ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ Τ» και «ΕΛΛΗ Τ» της «Endeavor», να σταματούν στη Σάμη, ενδιάμεσα από το κανονικό τους δρομολόγιο, συνδέοντας έτσι το νησί μας απευθείας με την Ιταλία και προσθέτοντας δρομολόγιο από την Πάτρα και προς αυτήν. Τέλος, για την ιστορία, τον τελευταίο καιρό η γραμμή Πεσσάδα – Ζάκυνθος (Σχοινάρι) καλύπτεται από το ΕΓ/ΟΓ «ΑΝΤΖΕΛΑ», η γραμμή Σάμη – Ιθάκη – Αστακός από το «ΙΟΝΙΟ ΠΕΛΑΓΟΣ», η Φισκάρδο – Λευκάδα από δύο άλλες «παντόφλες», ενώ η Αργοστόλι – Ληξούρι από τα πλοία ανοικτού τύπου «ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ», «ΑΙΝΟΣ» και «ΒΑΣΟΣ Κ». «Η Ακτοπλοΐα είναι προσφορά», είχε δηλώσει ένας Κεφαλονίτης Καραβολάτρης σε γνωστό ναυτιλιακό περιοδικό. Μα πώς να μην είναι, αν σκεφτούμε πόσες φορές έχουν αναχωρήσει διάφορα πλοία με απαγορευτικό απόπλου, ειδικά στο Αιγαίο, για να μεταφέρουν ασθενείς, φάρμακα ή άλλα προϊόντα άμεσης ανάγκης σε κατοίκους απομακρυσμένων νησιών; Για να μιλάμε συγκεκριμένα, θεωρούμε ότι κανένας Κεφαλονίτης δε μπορεί να αμφισβητήσει την αμέριστη προσφορά της ναυτιλίας και δη της ακτοπλοΐας! Τελευταίο τοπικό παράδειγμα, αυτό της αναχώρησης του ΕΓ/ΟΓ «ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ» της «Strintzis Ferries» από Πάτρα για Σάμη, τον Ιανουάριο του 2006, με απαγορευτικό απόπλου και ανέμους παραπάνω από 9 μποφόρ, για τη μεταφορά ηλεκτρογεννητριών, όταν η Κεφαλονιά ήταν αποκλεισμένη χωρίς ρεύμα, λόγω ακραίων καιρικών συνθηκών! Εντούτοις, εξετάζοντας το τοπικό ακτοπλοϊκό σκηνικό από το παρελθόν έως σήμερα, -πέρα από συναισθηματισμούς, φθάνοντας στον επίλογο αυτής της δοκιμής- παρατηρούμε πως την τελευταία δεκαετία, -προφανώς χάρη στην εξάλειψη των παντός είδους μονοπωλίων- έχουν γίνει θεαματικά βήματα προς τα εμπρός! Εννοούμε δηλαδή την καλύτερη εξυπηρέτηση και άνεση του επιβατικού κοινού, καθώς και τη βελτίωση των υπηρεσιών και τα πλεονεκτήματα που δημιουργεί ο θεμιτός και υγιής ανταγωνισμός για τις μεταφορικές εταιρείες. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, πως σε αυτό το διάστημα η Κεφαλονιά έχει εισέλθει σε νέα τροχιά ανάπτυξης! Ευχόμαστε ο «Άγιος Ανταγωνισμός», όχι μόνο να συνεχίσει να λειτουργεί, αλλά -εντός των πλαισίων οικονομικής βιωσιμότητας των επιχειρήσεων, χωρίς να οδηγούνται σε εξαντλητικές τακτικές- να αναπτυχθεί κι έτσι να δούμε περισσότερα και καλύτερα πλοία στις υπάρχουσες, αλλά και σε νέες γραμμές της περιοχής, για το καλό του νησιού μας! Κείμενα - Παρουσίαση: Κώστας Σιμωτάς Πηγές: · Άρθρο του Cpt κ. Μ. Παρίση στο Περιοδικό «ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ», (Τεύχος Ιουλίου 2004) · Προσωπική γνώση και εμπειρία από τους Κεφαλονίτες Καραβολάτρες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου