ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ INKEFALONIA.GR
ΣΥΝΔΕΣΗ ΦΙΣΚΑΡΔΟΥ ΜΕ ΝΙΚΟΠΟΛΙ!
Ρωμαικής εποχής κ εξαιρετικής ομορφιάς βρίσκεται στο Φισκάρδο...
Ρωμαικής εποχής κ εξαιρετικής ομορφιάς βρίσκεται στο Φισκάρδο...
Ένα μικρό θέατρο ή ωδείο μήκους 7,65μ. με διάμετρο ορχήστρας 5,45μ.διατηρείται σε άριστη κατάσταση με μια μικρή απώλεια. Ένα τμήμα του διαταράχτηκε κατά τη διάρκεια της εσκαφής!...Εντυπωσιακο σαν ευρυμα κ σιγουρα θεατρο κατα τον αρχαιολογο, παροτι υπαρχουν καποιες αμφιβολιες, ωστοσω την πρωτη του αποψη την αναιρει η ορθογωνια κογχη προκαλει καποιες επιφυλαξεις, οχι ομως ο μικρος αριθμος των κερκιδων! Οπου πιθανολογειται πως ορθογωνια κογχη ειναι εξεδρα η θεωρείο.
Μικρό θεατρακι με 4 σειρες ειδωλιων στο κοιλου κ καποιες ιδιαιτεροτητες, που εγινε για να καλυψει τις καλλιτεχνικες αναγκες του αρχαιου οικισμου!
Χρονολογειται στον 2ο με 3ο αιωνα μ.χ. κ ειναι η πρωτη φορα που αποκαλυπτεται κατι τετοιο στα επτανησα....
Στις ανασκαφες επισης οπου συμμετειχαν οι αρχαιολ¨ογοι Μελπομενη Ανδρεατου κ Νικος Καππατος βρεθηκαν κ ευρυματα ταφικου θαλαμου με 3 ταφους ο ενας με πορτα που ανοιγοκλεινει κανονικα,που ανακαλυφθηκε κατα το 1/3 του στο ιδιο οικοπεδο κ το υπολοιπο σε γειτονικο....Ταφος που στο εσωτερικο του σε ακανονιστη διαταξη ερευμνηθηκε καμαροσκεπης ταφος που μιμειται προσοψη κτιριου, κ ιδιαιτερα χαρακτηριστικα η θυρα του ταφου οπου ηταν συγκλονιστικο ευρυμα μια μερα που ο ηλιος ειχε γειρει.....
Μια μονοκοματη λιθινη πλακα η οποια στη μια πλευρα της φερνει 2 εξοχες που καθε απο αυτες θολακωνει στο υπερθυρο κ στο κατωφλι...
Ταφοι ασυλητοι προσφερουν αγγεια γυαλινα κ πηλινα,χρυσα ενωτια, δακτυλια, περονη,φυλλα χρυσου, δακτυλιδι με ερωτιδεα, οστειενες περονες, χαλκινα επιθεματα με αναγλυφα προσωπεια κ χαλκινα νομισματα....Συγκινητικα ευρυματα ακομη κ για τους αρχαιολογους!
κ απο αλλα ευρυματα δειχνουν πως το φισκαρδο στην αρχαιοτητα ηταν σημαντικος ναυτικος σταθμος μεταξυ της Ελληνικης κ Ιταλικης Χερσονησου κ διατηρουσε αμεσες επαφες με τη ρωμαικη αποικια της Νικοπολης!
ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ!
ΑΡΧΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ 05.04.2007
Φως στο ρωμαϊκό Φισκάρδο της Γιωτας Συκκα
Τα ευρήματα στο Φισκάρδο της Κεφαλονιάς ήταν συγκινητικά ακόμη και για τους αρχαιολόγους. Ενας ταφικός θάλαμος με τρεις τάφους, ο ένας μάλιστα με την πόρτα του να ανοιγοκλείνει κανονικά. Αλλά και πολλά κινητά ευρήματα ανάμεσά τους και χρυσά. Προστέθηκε όμως κι ένα ρωμαϊκό θέατρο με τέσσερις σειρές εδωλίων στο κοίλον και κάποιες ιδιαιτερότητες. Οπως η ορθογώνια κόγχη που πιθανολογείται πως είναι εξέδρα - θεωρείο!
Ολα βρέθηκαν κατά τη διάρκεια ανασκαφών σε ακίνητο ιδιοκτησίας Ρ. Ντονάδου και Π. Καραβά από το 2005 μέχρι τα περασμένα Χριστούγεννα που ήρθε στο φως το τμήμα διαμορφωμένου ανοιχτού χώρου, δημόσιου χαρακτήρα που όπως πιστεύει ο αρχαιολόγος Ανδρέας Σωτηρίου (προϊστάμενος της ΛΕ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων) είναι μικρό θέατρο ή ωδείο. Το εύρημα μήκους 7,65μ. με διάμετρο ορχήστρας 5,45μ. διατηρείται σε άριστη κατάσταση, με μια μικρή απώλεια. Ενα τμήμα που διαταράχτηκε κατά τη διάρκεια της εκσκαφής. Εντυπωσιακό σαν εύρημα και σίγουρα θέατρο κατά τον αρχαιολόγο, παρότι όπως επισημαίνει στην «Κ» υπάρχουν κάποιες αμφιβολίες. Δεν αναιρεί ωστόσο την πρώτη του άποψη. Η ορθογώνια κόγχη προκαλεί «κάποιες επιφυλάξεις για το εύρημα», όχι όμως ο μικρός αριθμός των κερκίδων. «Αυτός μπορεί να συγκριθεί με ωδεία ή άλλα επίσης μικρά θέατρα όπως το ελληνιστικό της Αμβρακίας (7-8 σειρές κερκίδων) ή της Αλεξάνδρειας που αν θυμάμαι καλά είχε περίπου 11 με 12». Μικρό θεατράκι λοιπόν που «έγινε για να καλύψει τις καλλιτεχνικές ανάγκες του αρχαίου οικισμού». Χρονολογείται στον 2ο-3ο αι. μ.Χ. και είναι η πρώτη φορά που αποκαλύπτεται κάτι τέτοιο στα Επτάνησα.
Στις ανασκαφές, όμως, που συμμετείχαν οι αρχαιολόγοι Μελπομένη Ανδρεάτου και Νίκος Καππάτος έχουμε και τα ευρήματα του ταφικού θαλάμου, διαστάσεων 8,20 Χ 5,80 μ., που αποκαλύφθηκε κατά το 1/3 του, στο ίδιο οικόπεδο και το υπόλοιπο σε γειτονικό. Στο εσωτερικό του και σε ακανόνιστη διάταξη ερευνήθηκε καμαροσκεπής τάφος που μιμείται πρόσοψη κτιρίου, λίθινη σαρκοφάγος και κτιστός κιβωτιόσχημος με δυο εγχυτρισμούς. Η λεπτομέρεια όμως που έκρυβε έκανε τη διαφορά. «Οταν αποκαλύψαμε την πρόσοψη του τάφου δεν φαινόταν η ανεπαίσθητη ρωγμή σαν εκείνες που βλέπουμε συχνά, όταν σοβατίζουμε μια τρύπα στον τοίχο. Μια μέρα που είχε γείρει ο ήλιος κάτι διακρίναμε». Η θύρα του τάφου ήταν συγκλονιστικό εύρημα. «Μη φανταστείτε κάτι μεγάλο. Με την κοιλιά μπαίνουμε. Ομως είναι μια μονοκόμματη λίθινη πλάκα, η οποία στη μια πλευρά της φέρει δυο εξοχές που κάθε μια από αυτές θυλακώνει στο υπέρθυρο και στο κατώφλι».
Τάφοι ασύλητοι ευτυχώς, πρόσφεραν αγγεία γυάλινα και πήλινα, χρυσά ενώτια, δακτυλίδια, περόνη, φύλλα χρυσού, δαχτυλίδι με ερωτιδέα, οστέινες περόνες, χάλκινα επιθέματα με ανάγλυφα προσωπεία, χάλκινα νομίσματα κ.ά.
Στον βόθροΟλα άρχισαν το 2005. «Είχαμε την αποκάλυψη του ταφικού θαλάμου με τους τρεις τάφους στο εσωτερικό του. Μετά χορηγήθηκε κανονικά η άδεια στον ιδιοκτήτη για την απομάκρυνση της οικοδομής από την όψη του ταφικού θαλάμου, ακολούθησε η τομή στον χώρο της εκσκαφής όπου επρόκειτο να γίνει η θεμελίωση του σπιτιού, χωρίς ωστόσο να μας δώσει οικοδομικά λείψανα. Ετσι, ύστερα από γνωμοδότηση του αρμόδιου Συμβουλίου Μνημείων Ιονίων Νήσων χορηγήθηκε η σχετική έγκριση να φτιαχτεί η οικοδομή. Ο ιδιοκτήτης επανήλθε ζητώντας την έγκρισή μας για να σκάψει το βόθρο και εκεί ακριβώς βρήκαμε το λεγόμενο θέατρο στο ακίνητο Ρ. Ντονάδου και Π. Καραβά και συνεχίζεται σε δυο ιδιοκτησίες βορειοανατολικά και βορειοδυτικά».
Στις ανασκαφές, όμως, που συμμετείχαν οι αρχαιολόγοι Μελπομένη Ανδρεάτου και Νίκος Καππάτος έχουμε και τα ευρήματα του ταφικού θαλάμου, διαστάσεων 8,20 Χ 5,80 μ., που αποκαλύφθηκε κατά το 1/3 του, στο ίδιο οικόπεδο και το υπόλοιπο σε γειτονικό. Στο εσωτερικό του και σε ακανόνιστη διάταξη ερευνήθηκε καμαροσκεπής τάφος που μιμείται πρόσοψη κτιρίου, λίθινη σαρκοφάγος και κτιστός κιβωτιόσχημος με δυο εγχυτρισμούς. Η λεπτομέρεια όμως που έκρυβε έκανε τη διαφορά. «Οταν αποκαλύψαμε την πρόσοψη του τάφου δεν φαινόταν η ανεπαίσθητη ρωγμή σαν εκείνες που βλέπουμε συχνά, όταν σοβατίζουμε μια τρύπα στον τοίχο. Μια μέρα που είχε γείρει ο ήλιος κάτι διακρίναμε». Η θύρα του τάφου ήταν συγκλονιστικό εύρημα. «Μη φανταστείτε κάτι μεγάλο. Με την κοιλιά μπαίνουμε. Ομως είναι μια μονοκόμματη λίθινη πλάκα, η οποία στη μια πλευρά της φέρει δυο εξοχές που κάθε μια από αυτές θυλακώνει στο υπέρθυρο και στο κατώφλι».
Τάφοι ασύλητοι ευτυχώς, πρόσφεραν αγγεία γυάλινα και πήλινα, χρυσά ενώτια, δακτυλίδια, περόνη, φύλλα χρυσού, δαχτυλίδι με ερωτιδέα, οστέινες περόνες, χάλκινα επιθέματα με ανάγλυφα προσωπεία, χάλκινα νομίσματα κ.ά.
Στον βόθροΟλα άρχισαν το 2005. «Είχαμε την αποκάλυψη του ταφικού θαλάμου με τους τρεις τάφους στο εσωτερικό του. Μετά χορηγήθηκε κανονικά η άδεια στον ιδιοκτήτη για την απομάκρυνση της οικοδομής από την όψη του ταφικού θαλάμου, ακολούθησε η τομή στον χώρο της εκσκαφής όπου επρόκειτο να γίνει η θεμελίωση του σπιτιού, χωρίς ωστόσο να μας δώσει οικοδομικά λείψανα. Ετσι, ύστερα από γνωμοδότηση του αρμόδιου Συμβουλίου Μνημείων Ιονίων Νήσων χορηγήθηκε η σχετική έγκριση να φτιαχτεί η οικοδομή. Ο ιδιοκτήτης επανήλθε ζητώντας την έγκρισή μας για να σκάψει το βόθρο και εκεί ακριβώς βρήκαμε το λεγόμενο θέατρο στο ακίνητο Ρ. Ντονάδου και Π. Καραβά και συνεχίζεται σε δυο ιδιοκτησίες βορειοανατολικά και βορειοδυτικά».
Πάντως, τα τελευταία χρόνια η γύρω περιοχή και κοντά στο σημείο των τελευταίων αποκαλύψεων, έφερε στο φως σημαντικά αρχιτεκτονικά σύνολα της ρωμαϊκής περιόδου, όπως πλακοστρωμένο αύλειο χώρο γύρω από τον οποίο αναπτύσσονται οικήματα, οργανωμένο νεκροταφείο και βαλανείο. Ολα αυτά δείχνουν πως το Φισκάρδο στην αρχαιότητα ήταν σημαντικός ναυτικός σταθμός μεταξύ της ιταλικής και ελληνικής χερσονήσου και διατηρούσε άμεσες επαφές με τη ρωμαϊκή αποικία της Νικόπολης.
Τώρα, ο λόγος ανήκει στο ΚΑΣ. Η Εφορεία ετοίμασε πρόταση απαλλοτρίωσης για τη μελλοντική ανάδειξη των ευρημάτων. Στόχος, να γίνει επισκέψιμος ο χώρος και των γειτονικών οικοπέδων, ενώ το μικρό θεατράκι να προστατευθεί γιατί είναι φτιαγμένο από πορώλιθο που θεωρείται ευπαθές υλικό. Ο κ. Σωτηρίου, πάντως, θυμίζει σε όλα αυτά, τη συνεργασία του Δήμου Ερίσσου, της τοπικής κοινωνίας γενικότερα και υπογραμμίζει πως την α' φάση της ανασκαφικής έρευνας χρηματοδότησε η οικογένεια Χαράλαμπου Τσελέντη.
Τώρα, ο λόγος ανήκει στο ΚΑΣ. Η Εφορεία ετοίμασε πρόταση απαλλοτρίωσης για τη μελλοντική ανάδειξη των ευρημάτων. Στόχος, να γίνει επισκέψιμος ο χώρος και των γειτονικών οικοπέδων, ενώ το μικρό θεατράκι να προστατευθεί γιατί είναι φτιαγμένο από πορώλιθο που θεωρείται ευπαθές υλικό. Ο κ. Σωτηρίου, πάντως, θυμίζει σε όλα αυτά, τη συνεργασία του Δήμου Ερίσσου, της τοπικής κοινωνίας γενικότερα και υπογραμμίζει πως την α' φάση της ανασκαφικής έρευνας χρηματοδότησε η οικογένεια Χαράλαμπου Τσελέντη.
Της Lilian Harokopou από το facebook "WE LOVE ERISSOS"
Ποίο θέατρο ορές?
ΑπάντησηΔιαγραφήΚουτσομπολευτήριο ήτανες!
Μαζευότανε όλες οι χήρες έδεκει στο νεκροταφείο και κάνανε κουτσομπολιό όπως κάνουνε και τώρα. Αρχαία η συνήθεια γλέπεις!
Έδεκει οπίσω ψηλά στην εξεδρούλα ανεβαίνανε όποιες θέλανε να γδούνε τι γένεται απέναντι στο Θιάκι!
Και στη μέση βάνανε τα κόλλυβα τσή θεάς Δήμητρας για να τσιμπολογάνε.
Όπως επίσεις εκεί στη πίστα έπεφτε και ο χορός τση Σαλώμης από τσι νεαρότερες να τσι γδεί η προξενήτρα μπας και ξαναποκατασταθούνε οι έρμες…
Από εφκείους τσου χορούς των αρχαίων ροσαλίων (τα δικά μας Ψυχοσάββατα δηλαδής), όπως τσου λέανε κρατάει και το αρχαίο ρητό,
«ρίχτα μανάρα μου, και νεκρούς ανασταίνεις».
Χουά χα χα χα χα χα χα χα