Σήμα Facebook

ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΙΑΦΗΣ | κινητο 6907471738


ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΠΟΡΟ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ

ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΠΟΡΟ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ
Συνεχή Ροή Ειδήσεων από το νησί

Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2018

ΠΑΛΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΦΙΛΟ ΝΙΚΟ ΚΑΜΠΑΝΗ

 ΠΑΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΠΕΖΟΣ ΣΤΗΝ ΙΘΑΚΗ;
ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΘΕΩΡΕΙΑ ΤΟΥ ΓΙΑ ΙΘΑΚΗ ΙΣΟΝ ΠΑΛΙΚΗ

Σημαντική βοήθεια στην έρευνά μας, προσφέρει το βασικό επιχείρημα της Λευκάδας: Ο Όμηρος δίνει τη δυνατότητα επίσκεψης στην ΙΘΑΚΗ ΔΙΑ ΞΗΡΑΣ.
Ας ρίξουμε μια ματιά πρώτα στην ΚΕΡΚΥΡΑ. Πώς περιγράφεται δηλαδή η ΣΧΕΡΙΑ. Αν είναι ΝΗΣΙ περιβρεχόμενο από θάλασσα, ως εκεί -σε ένα νησί όπως αυτό παραδείγματος χάριν- υποδέχονται έναν ξένο και ΤΙ τον ρωτάνε:

«Ἦ τινά που πλαγχθέντα κομίσσατο ἧς ἀπὸ νηὸς
ἀνδρῶν τηλεδαπῶν, ἐπεὶ οὔ τινες ἐγγύθεν εἰσίν·»
...Αναρωτιέται η Ναυσικά, ενώπιον του Οδυσσέα, για το τι γνώμη θα σχηματίσει ο κόσμος αν τον δουν δίπλα της:
Αυτοί που κάποιον που τραβιότανε με κάποιο πλοίο μάς κουβάλησε
ανδρών αλλοδαπών, μια που κανείς εδώ κοντά μας δεν υπάρχει·
Οδύσσεια ζ 278-279
Λίγο πριν μιλώντας προς τις δούλες της λύνει την απορία μας:
«Οἰκέομεν δ᾿ ἀπάνευθε πολυκλύστῳ ἐνὶ πόντῳ,
ἔσχατοι, οὐδέ τις ἄμμι βροτῶν ἐπιμίσγεται ἄλλος».
...την απορία μας αν η Σχερία-Κέρκυρα είναι νησί:
Μένουμε πέρα μακριά και από θάλασσα κλεισμένοι γύρω-γύρω,
έσχατοι, κι ούτ’ άλλος άνθρωπος κανείς «στα πόδια μας δε μπλέκει».
Οδύσσεια ζ 204-205
Η Σχερία λοιπόν είναι νησί και έτσι η ερώτηση που απευθύνει η βασίλισσα Αρήτη στον Οδυσσέα, τον οποίο αντικρύζει πρώτη φορά και πάνω του διακρίνει ρούχα που η ίδια είχε ράψει, είναι ανάλογη:
«Ξεῖνε, τὸ μέν σε πρῶτον ἐγὼν εἰρήσομαι αὐτή·
ΤΙΣ, ΠΟΘΕΝ ΕΙΣ ΑΝΔΡΩΝ; Τίς τοι τάδε εἵματ᾿ ἔδωκεν;
Οὐ δὴ φῆς ΕΠΙ ΠΟΝΤΩΝ ΑΛΩΜΕΝΟΣ ΕΝΘΑΔ’ ΙΚΕΣΘΑΙ;»
Ξένε, και πρώτα εγώ εσέναν-ε ετούτο η ίδια θα ρωτήσω:
ΠΟΙΟΣ, ΠΟΥΘΕ ΑΠΟ ΠΟΙΟΥΣ; Ποιος τούτα τα ενδύματα τα έδωκεσ’ εσέ;
Δεν υποστήριζες λοιπόν ΧΑΜΕΝΟΣ ΜΕΣ ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΠΩΣ ΕΦΤΑΣΕΣ ΕΔΩ;»
Οδύσσεια η 237-239
Επειδή λοιπόν η ΙΘΑΚΗ ήταν προεξοχή στεριάς σα νησί, εφαπτόμενη με μεγάλη ξηρά, δηλαδή ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ, με διαφορετικό τρόπο ο Τηλέμαχος ερωτά τον Τάφιο ηγέτη ΜΕΝΤΗ (θεά Αθηνά):
«Ὁπποίης τ᾿ ἐπί νηός ἀφίκεο· πῶς δέ σε ναῦται
ἤγαγον εἰς Ἰθάκην; Τίνες ἔμμεναι εὐχετόωντο;
Οὐ μὲν γάρ τί σε ΠΕΖΟΝ ὀίομαι ἐνθάδ᾿ ἱκέσθαι.»
Και με ποιο πλοίο έφτασες· και πώς εσένα ναύτες
έφεραν στην Ιθάκη; Ποιοι καμαρώνανε και εύχονταν ότ’ είναι;
διότι δεν θαρρώ εσύ ΠΕΖΟΣ πως έφτασες εδώ.
Οδύσσεια α 171-173
«...πῶς δέ σε ναῦται
ἤγαγον εἰς Ἰθάκην; Τίνες ἔμμεναι εὐχετόωντο;
Οὐ μὲν γάρ τί σε ΠΕΖΟΝ ὀίομαι ἐνθάδ᾿ ἰκέσθαι.»
Οδύσσεια ξ 188-190
…Ρωτάει επίσης ο Εύμαιος τον «ζητιάνο» Οδυσσέα.
Όταν αργότερα βλέπει τον ίδιο «ζητιάνο», επιστρέφοντας από την Πύλο, ο Τηλέμαχος, ρωτάει τον Εύμαιο και όχι τον ίδιο το «ζητιάνο» - Οδυσσέα αλλάζοντας το ΣΕ σε Ε!
«…Πῶς δέ ἑ ναῦται
ἤγαγον εἰς Ἰθάκην; Τίνες ἔμμεναι εὐχετόωντο;
Οὐ μὲν γάρ τί ἑ ΠΕΖΟΝ ὀίομαι ἐνθάδ᾿ ἰκέσθαι.»
...ε και πως κάποιοι ναύτες
φέρανε στην Ιθάκη; Ποιοι εύχονταν-καμάρωναν πως είναι;
Ε και διότι τόσο δα δεν το φαντάζομαι ΠΕΖΟΣ να έφτασε εδώ
Οδύσσεια π 57-59
Η ΔΙΑ ΞΗΡΑΣ πιθανότητα είναι ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ και ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΟΜΗΡΙΚΟ ΧΙΟΥΜΟΡ!...
…Μάλιστα, την 4η φορά είναι ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΣΟΒΑΡΗ η στιγμή της ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ από τον Τηλέμαχο του ΠΑΤΕΡΑ Οδυσσέα και ανάμεσα σε αναφιλητά ΚΑΝΕΙΣ δεν κάνει αστεία.
ΠΡΑΓΜΑΤΙ στην ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ κάποιος μπορεί να μεταβεί δια ΞΗΡΑΣ!
«Ποίῃ γὰρ νῦν δεῦρο, πάτερ φίλε, νηί σε ναῦται
ἤγαγον εἰς Ἰθάκην, τίνες ἔμμεναι εὐχετόωντο;
Οὐ μὲν γάρ τί σε ΠΕΖΟΝ ὀίομαι ἐνθάδ᾿ ἰκέσθαι.»
Διότι τώρα εδώ με ποιο, πατεραγαπημένε, πλοίο εσένα ναύτες
έφεραν στην Ιθάκη, ποιοι εύχονταν-καμάρωναν πως είναι;
Γιατί δεν σε φαντάζομαι ΠΕΖΟ να έφτασες εδώ
Οδύσσεια π 222-224
Η μεγάλη συζήτηση και το κύριο επιχείρημα της ΛΕΥΚΑΔΑΣ:
Πως στην Ιθάκη και ειδικά στη στάνη του Εύμαιου κανείς μπορεί να φτάσει, από τα ξένα, εύκολα με καράβι και πολύ δύσκολα ΠΕΖΟΣ.
…Και τόσα χρόνια πλήθος θεωριών δεν έσκυβαν ποτέ πάνω σ’ αυτό.
Στη σύγχρονη Ιθάκη, παραδείγματος χάριν, αυτό δεν μπορεί να συμβεί: Πώς να έρθει κάποιος ΠΕΖΟΣ από ξένους τόπους;
Υπάρχουν και θεωρίες, που εγκατεστημένες στον κυρίως κορμό της Κεφαλονιάς θέτουν τον Εύμαιο στα ΜΕΤΟΠΙΣΘΕΝ του παλατιού,… και τι να ζήταγε κάποιος προσπερνώντας το παλάτι. Εκεί το ερώτημα ο Εύμαιος θα το έθετε αντίστροφα: «Γιατί εδώ πάνω, ξένε, δεν πιστεύω να σε φέραν ναύτες!!».
Για την ΠΑΛΙΚΗ ο ΠΕΖΟΣ ισχύει:
Όταν ερχόμαστε από τη γύρα μετά τους γκρεμούς (Σκαβδολίτης -1), τους βάλτους (ευρώεντα κέλευθα -2) και τον κοίλο γιαλό (3), αν στρίψουμε προς Αθέρα, φτάνουμε στον Εύμαιο δια ξηράς!
Κι αν ο δρόμος αυτός έγινε εδώ και διακόσια χρόνια, υπάρχουν πανάρ-χαια μονοπάτια με τα οποία και από ΚΡΟΚΥΛΕΙΑ (4) και από ΑΙΓΙΛΙΠΑ (5) έρχεσαι, και από τη ΓΗ ΤΩΝ ΚΕΦΑΛΛΗΝΩΝ (6), από το ΑΡΙΠΡΕΠΕΣ ΝΗΡΙΤΟ (7), από τη ΝΗΡΙΚΟ ΠΟΛΗ (8) και από τα ΑΝΤΙΠΕΡΑΙΑ (9). Ακόμα και από το ΠΟΛΥΠΥΡΟ ΔΟΥΛΙΧΙ (10) ως και από τους Επειούς του ΚΑΤΕΛΕΙΟΥ (11).
Όπως λατρεύω το νησί της σημερινής Ιθάκης, και επειδή μ’ αρέσει κι η Λευκάδα και η εκπληκτική της ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ, δεν θα διατυπώσω αυτά που από μόνα τους ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΟΝΤΑΙ;
Φτάνει κανείς στη ΛΕΥΚΑΔΑ ΠΕΖΟΣ, αλλά γιατί πρέπει την Κεφαλονιά να την παραδώσουμε αμαχητί στους Επειούς;
Υπάρχει όμως ένα λεπτό σημείο που οι φίλοι Ομηριστές της Λευκάδας τόσα χρόνια δεν το είχαν προσέξει.
Η αναφορά «ου μεν γαρ τι σε πεζόν οΐομαι ενθάδ’ ικέσθαι». δηλαδή ΔΙΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑΡΡΩ ΠΕΖΟΣ ΕΣΥ ΠΩΣ ΕΦΤΑΣΕΣ ΕΔΩ, τονίζει τη ΔΥΣΚΟΛΙΑ ενός τέτοιου δρομολογίου και πιθανόν ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΥ.
Πριν ο Κύψελος της ΚΟΡΙΝΘΟΥ το 734 π.Χ. δημιουργήσει τη ΔΙΩΡΥΓΑ, που απέκοψε τη Λευκάδα, η άφιξη στο νησί γινόταν πολύ εύκολα μεταφέροντας ακόμα και κοπάδια, και άμαξες κ.λπ. Αντίθετα με τόσα νησάκια κοντά στη Λευκάδα, οι πειρατές πιθανόν να καθιστούσαν τη δια θαλάσσης προσέγγιση επισφαλή!...
Άρα η ερώτηση προς τον Οδυσσέα θα ήταν για τη Λευκάδα καλύτερα διατυπωμένη ως εξής:
-Πατεραγαπημένε από ποια ΣΤΕΡΙΑ ήρθες πεζός; Από την ΑΚΑΡΝΑΝΙΑ, την ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ, την ΑΙΤΩΛΙΑ, από την ΗΠΕΙΡΟ, τη ΘΕΣΠΡΩΤΙΑ πεζός,…
…ΠΕΖΟΣ με φίλους συζητώντας. Μόνος ή ΟΜΗΡΙΖΩΝ μέ τινα άλλον…
…Για δε μπορώ να ΦΑΝΤΑΣΤΩ με τόση πειρατεία, ναύτες να τόλμησαν να σε ΚΟΜΙΣΟΥΝ ΔΕΥΡΟ!».
Αντίθετα, στην Ομηρική Ιθάκη της Παλικής, όπως είδαμε, η ερώτηση του κειμένου ισχύει πασιφανώς, επειδή ο δύσκολος Σκαβδολίτης, στο πέρασμα από την κυρίως Κεφαλονιά επιβάλλει τη διέλευση με ΠΟΡΘΜΗΕΣ, ενώ από αλλού με ΝΑΥΤΕΣ.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το σημείο αυτό είναι που με κάνει να αισθάνομαι δυσφορία για τη θεωρία του Γ. Βολτέρα, την οποία οι Βρετανοί αναμασούν: Αποκόπτοντας την ΠΑΛΙΚΗ από την υπόλοιπη ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ, ΜΟΥ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΥΝ ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΗΝ ΠΑΝΙΣΧΥΡΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ: Το γεγονός ότι στην ΙΘΑΚΗ παει κανείς και ΠΕΖΟΣ.
Όμως, ας αφήσουμε τον ίδιο τον Όμηρο να τους απαντήσει στα αγγλικά ότι η Παλική ήταν ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ της Κεφαλονιάς από ΤΟΤΕ.
Η περιοχή που είναι το ΛΕΠΤΟΤΕΡΟ σημείο επαφής της ΠΑΛΙΚΗΣ με την κυρίως ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ λέγεται ΘΗΝΙΑ.
Η τοποθεσία πρέπει να ονομάζεται έτσι από τα προϊστορικά χρόνια και άρα η πλειοψηφία του πληθυσμού είναι γηγενής αφού η ρίζα θην- της λέξης ΘΗΝΑΙΑ υπάρχει στην Οδύσσεια πάντα σε στιγμές ΣΥΓΚΡΙΣΗΣ όπως:
«Ου μεν ΘΗΝ κείνης γε χερείων εύχομαι είναι
ου δέμας ουδέ φυήν, επει ού πως ουδέ έοικεν
θνητάς αθανάτησι δέμας και είδος ερίζειν,»
...Συγκρίνει η ΚΑΛΥΨΩ τα προσόντα της με αυτά της Πηνελόπης:
Και ούτε βέβαια ΣΕ ΣΥΓΚΡΙΣΗ με κείνη χειρότερη καυχιέμαι ότι είμαι
ούτε μορφή κορμοστασιά, ούτε επειδή πως είθισται
με τις θνητές οι αθάνατες να ερίζουν για την κορμοστασιά και την εμφάνιση.
Οδύσσεια ε 211-213
Άρα αφ’ ενός ΑΘΗΝΑΙΗ, δηλαδή η θεά ΑΘΗΝΑ, ήταν ΑΣΥΓΚΡΙΤΗ...
...Και η ΘΗΝΑΙΑ φέρει αρχαία - προϊστορική ονομασία που σημαίνει ότι είναι ο τόπος του (ας πούμε ΑΠΟ ΨΗΛΑ) συγκρίνεις κάτι: ΣΥΓΚΡΙΝΕΙΣ τις δύο θάλασσες που ασφαλώς δεν επικοινωνούν, γιατί τότε δεν θα συνέκρινες αν η στάθμη της μιας ή της άλλης ΦΑΙΝΕΤΑΙ πιο ψηλά!
Ούτε τότε λοιπόν επικοινωνούσαν, γιατί πώς θα συνέκριναν στην Ομηρική διάλεκτο με το ΘΗΝ;
Έτσι λέει ο Όμηρος και στα αγγλικά, έτσι λένε και οι Βρετανοί σήμερα.
Thin = λεπτό (λεπτό σημείο τόσο της Κεφαλονιάς το πέρασμα στην Παλική, όσο και ΛΕΠΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΜΑΣ).
Ας θαυμάσουμε και το κεφαλαίο Η, πώς το χρησιμοποιούν στην αγγλική.
ΘΗΝ στα ελληνικά - ΤΗΙΝ στα αγγλικά.
( Η περιήγηση στο βιβλίο:ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΛΙΚΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ, θα συνεχιστεί. Σήμερα παρουσιάσαμε από τις σελίδες 49 έως 53).


ΚΑΙ  ΝΑ ΤΟΥ  ΕΥΧΥΘΩ ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ,, ΑΛΛΑ  ΤΕΛΙΚΑ  ,,,,
ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ  ΠΕΖΟς,,ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΊ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΙ,,
ΤΕΛΙΚΑ ΘΑ ΤΟΝ ΟΔΗΓΗΣΟΥΝ  ΠΟΡΟ!!!

2 σχόλια:

  1. Ωραία όλα αυτά (αν και πρέπει να δεχτούμε την Κέρκυρα = Φαιακία και τη Λευκάδα όπως περιγράφεται), αλλά πώς ξεπερνιέται το χαρακτηριστικό γνώρισμα της Ιθάκης σαν "τρηχεία"?? Έτσι χαρακτηρίζεται και η Αιγίλιψ !
    «(Β - 633) ... καὶ Αἰγίλιπα τρηχεῖαν».
    Ομοιάζει η Παλική με κατσικότοπος ?

    Ραψωδία ι
    Ἀλκίνου ἀπόλογοι
    (ι – 21)

    … «ναιετάω δ᾽ Ἰθάκην ἐυδείελον· ἐν δ᾽ ὄρος αὐτῇ
    Νήριτον εἰνοσίφυλλον, ἀριπρεπές· ἀμφὶ δε νῆσοι
    πολλαὶ ναιετάουσι μάλα σχεδὸν ἀλλήλῃσι,
    Δουλίχιόν τε Σάμη τε καὶ ὑλήεσσα Ζάκυνθος.
    αὐτὴ δὲ χθαμαλὴ πανυπερτάτη εἰν ἁλὶ κεῖται
    πρὸς ζόφον, αἱ δέ τ᾽ ἄνευθε πρὸς ἠῶ τ᾽ ἠέλιόν τε,
    ΤΡΗΧΕΙ᾽, ἀλλ᾽ ἀγαθὴ κουροτρόφος·»…

    (Μετάφραση)
    … «Είμαι από την τρανή Ιθάκη. που έχει ένα βουνό
    το Νήριτο δενδρωμένο, εξαίσιο. με κοντά της νησιά
    πολλά να υπάρχουν πολύ κοντά μεταξύ τους,
    και Δουλίχιο και Σάμη και τη ξυλοπαραγωγό Ζάκυνθο.
    Αυτή δε χαμηλή ικανά ψηλότερη [όμως] από τη θάλασσα (ή την ακρογιαλιά) κείται
    Δυτικά, και τα άλλα [νησιά] παράμερα [είναι] προς αυγή και Ανατολή,
    δύσβατη με ΑΠΟΤΟΜΟΥΣ βράχους, αλλά τρέφει εξαίσιους άνδρες…»

    Σπ. Ρόκκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΚΑΙ ΚΑΛΕς ΓΙΟΡΤΕς,,ΠΕΤΑΩ ΚΑΝΑ ΟΜΗΡΙΚΟ ΣΕ ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΝΙΩΜΑΣΤΕ!

    ΠΡΟΦΑΝΩς ΜΕ ΕΧΟΥΝ ΚΑΝΕΙ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΕ ΦΕΙς,, ΚΑΙ ΕΧΩ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΕΙ ΕΚΕΙ ΝΑ ΚΟΙΝΟΠΟΙΩ, ΟΠΟΤΕ ΠΕΣΑΝΕ ΚΑΤΑΚΟΡΥΦΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΒΟΛΕς ΤΟΥ ΜΠΛΟΚ,, ΜΕ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΦΤΑΝΕΙ ΣΤΙς 1000 ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ! Τελος παντον εχω πια καταλαβει τον κοσμο,,,, ειναι απλα αλοπροσαλοι, γι αυτο και εχω σταματησει και τα πολλα πολλα γιατι τελικα δεν αξιζει και τον κοπο!Γενικα ολο αυτο το ταξιδι στην διαδικτιακη ενημερωση με ωφελησε οπως το ταξιδι του Οδυσσεα να φτασει στην Ιθακη! Απεκτησα καποιες πολυ καλες γνωριμιες, και εμαθα και την πραγματικη εικονα πολλων που τελικα εχουν "θεματα" .
    Στο θεμα τωρα με το πεζος ,, θα συμφωνησω απολυτα με τον Νικο,, το λεει αρκετες φορες στην Οδυσσεια,και παιζει και πολυ ρολο! Ολους μας εχει μεσα ακτος την Ιθακη!..Λευκαδα, παλλικη, Τζαννατα και Ασσο εκτος απο τροπο με καραβι,, εχεις την εναλακτικη του να πας πεζος απο την ενδοχωρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή